تحلیل سوئیس اینفو از نشست دوستان سوریه در تهران

ایران می‌خواهد طرحی نو در اندازد

۲۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۰۵۳۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی کارشناسان غربی می گویند که شاید ایران در جعبه سیاسی خود افکاری داشته باشد که هنوز کسی از آنها خبر نداشته باشد.
ایران می‌خواهد طرحی نو در اندازد

دیپلماسی ایرانی: ایران تلاش می کند با ورود به بحران سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را از این بحران نجات دهد. ایرن از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند چرا که معتقد است این بحران نه زاده شده اعتراض های اجتماعی بلکه جنگی است که کشورهای سنی هم پیمان با غرب و ایالات متحده امریکا علیه بشار اسد به راه انداخته اند تا قدرت منطقه ای خود را نشان دهند.

با همین دیدگاه ایران روز پنج شنبه نشست کشورهای دوست سوریه را برگزار کرد با این هدف که هم پیمانی جدیدی با کشورهایی که مخالف حمایت های غرب و اعراب از مخالفان نظام اسد هستند، ایجاد کند.

این در حالی است که ایران در حال حاضر در وضعیت مناسبی از لحاظ ژئواستراتژیک به سر می برد و به مدد سرنگونی نظام های بعثی در عراق و طالبان در افغانستان، دو دشمن بزرگ منطقه ای اش از جایگاه ممتازی برخوردار است و تلاش دارد تا به کمک این دستاوردها نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد.

موفقیت مخالفان به رهبری جریان های سنی در سوریه می تواند عواقب وخیمی برای ایران و محور مقاومت که به مخالفات با ایالات متحده امریکا و اسرائیل افتخار می کند، در پی داشته باشد.

در این میان به نظر می رسد که این محور یکی از ارکان خود یعنی حماس را که با آغاز اعتراض ها و ناآرامی ها در سوریه به صف مخالفان اسد پیوسته و در کنار اخوان المسلمین ایستاده، از دست داده است.

در عین حال سقوط نظام اسد می تواند به ضرر حزب الله لبنان و جریان های شیعی فعال در این کشور و همچنین ایران که متحد استراتژیک اسد محسوب می شود، تمام شود.

نبود اسد به ضرر همسایه شرقی اش عراق نیز خواهد بود، کشوری که دوست ایران است و شیعیان بر آن حکومت می کنند. ایران، عراق و سوریه که بر آن اقلیت علوی حکم رانی دارند، اتحاد مستحکمی را در قلب خاورمیانه رقم زده اند.

شاید پاسخی برای این پرسش که ایران تا کجا از اسد حمایت می کند، وجود نداشته باشد حتی اگر این پرسش به طور علنی در تهران هم مورد مناقشه قرار بگیرد. 

یک دیپلمات فعال در تهران در این باره می گوید: «آرای عقلانی و تندرو رو در روی هم قرار گرفته اند اما در نهایت برای ایران سخت است که نسبت به کنار گذاشتن اسد نرمش نشان دهد و بپذیرد که نظام حاکم در سوریه تغییر کند.»

سیاستمداران و نظامیان تندرو می گویند که سوریه در زمانی که در ثبات کامل بود از ایران حمایت قاطع می کرد و در جنگ ایران و عراق بین سال های 1980 تا 1988 تنها کشور عربی ای بود که در کنار ایران ایستاد و اکنون نیز به نمایندگی از ایران در حال جنگ با دشمنان ایران است. دشمنانی که درگیری بر سر قدرت در سوریه را طایفه ای کرده اند و می خواهند به تلافی تلاش های ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای، سوریه را به کمک عربستان و با حمایت ایالات متحده از ایران جدا کنند و با اعمال تحریم های سنگین یا در صورت لزوم استفاده از گزینه نظامی آن را از پای در آورند.

برای همین ایران تا آخر پای سوریه ایستاده است و در همین راستا هم نشست تهران را برگزار کرد تا شاید بتواند با دعوت از توقف خشونت ها در سوریه راهی برای مذاکره میان اسد با مخالفانش با توجه به برنامه های اصلاحی اش بیابد.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفت که گزینه نظامی باعث پیچیده تر شدن بحران سوریه خواهد شد. وی همچنین گفت: «اشتباه است اگر گمان کنیم که با استمرار فشارها و اتخاذ تصمیم های غیر حکیمانه می توان در نهایت حکومت سوریه را از بین برد.»

در هفته های اخیر مسئولان ایرانی پیشنهاد میزبانی گفت وگوهای دولت سوریه با مخالفان را داده اند، پیشنهادی که تا کنون چندان با استقبال مخالفان اسد روبه رو نشده است.  

پس از شکست تلاش های کوفی عنان در پیشبرد طرح صلحش برای پایان دادن به بحران سوریه، ایران تلاش های دیپلماتیک تازه ای را آغاز کرده است. بسیاری اعتقاد داشتند که تلاش های عنان از همان ابتدا محکوم به شکست بود چرا که ایالات متحده امریکا از تلاش های وی حمایت نمی کرد. سیاست ایران همواره بر این استوار بوده است که اسد در حکومت حفظ شود.

آنتونی سکینر عضو مرکز مشاوره ای مابلکرافت در امور بحران در این باره می گوید: «ایران تلاش می کند که رشته امور را به دست گیرد و روند عملیات سیاسی را از نو تعریف کند، حتی اگر این روند به شکست بینجامد.»

وی در ادامه می گوید: «تهران تلاش می کند که میان مخالفان مسلح و غیر مسلح در سوریه موازنه فشار وارد بیاورد. شاید ایران در جعبه سیاسی خود افکاری داشته باشد که هنوز کسی از آنها خبر نداشته باشد.»

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی درباره نشست تهران درباره سوریه به طرح صالحی اشاره می کند و می نویسد که ایران جزئی از راه حل است نه مشکل و آن همان چیزی است که ایالات متحده امریکا نیز به آن اشاره می کند.

این روزنامه امریکایی در بخش دیگری از تحلیل خود یادآور می شود که ایران بر سر عراق و افغانستان به عنوان یک قدرت اثرگذار در ایجاد ثبات نقش ایفا کرد، این دو کشورهای اسلامی ای هستند که از ناآرامی های بسیاری رنج می بردند و ایالات متحده امریکا در آنها دخالت نظامی داشته است.

صالحی در نشست تهران تاکید کرد که این سوری ها هستند که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری که اسد زمان آن را اعلام کرده است، سرنوشت خود را تعیین می کنند.

تهران تا کنون در برابر هر گونه تغییر حکومت در سوریه و کناره گیری اسد از قدرت مقاومت کرده است. سوریه شریک ایران به همراه حزب الله در درگیری اسرائیلی – فلسطینی محسوب می شود.

منبع: سوئیس اینفو  

کلید واژه ها: ایران و سوریه امریکا و سوریه عراق و سوریه


نظر شما :