سناریوی امریکایی – عربی علیه ایران

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۷۰۵۶ اخبار اصلی
غرب با اتهامی که امریکا علیه ایران بسته است، به رغم این که این بار این اتهام تفاوت اساسی و جوهری با اتهام‌های سابق علیه تهران دارد، مرحله جدیدی از تنش‌های رو به افزایش غرب با ایران را رقم زده است.
سناریوی امریکایی – عربی علیه ایران
دیپلماسی ایرانی: دیگر برای بسیاری از تحلیلگران روشن شده است که اعلام خبر اخیر کاخ سفید مبنی بر دست داشتن ایران در توطئه سفیر عربستان اهداف دیگری را دنبال می‌کند و کسی دلش نه به حال عربستان سوخته است و نه به فکر آرامش افکار عمومی جهان. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امریکا با این طرح قصد دارد سناریوی تازه‌ای را علیه ایران طراحی کند. سناریویی که در هماهنگی آن کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب خلیج فارس نیز نقشی موثر و عمده دارند.

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم علی حماده به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: فارغ از این که واقعا دلایلی که برای دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن بیان می‌شود دقیق و قابل اثبات است یا خیر، می‌توانیم بگوییم که غرب با اتهامی که امریکا علیه ایران بسته است، به رغم این که این بار این اتهام تفاوت اساسی و جوهری با اتهام‌های سابق علیه تهران دارد، مرحله جدیدی از تنش‌های رو به افزایش غرب با ایران را رقم زده است. مرحله‌ای که در آن کشورهای عرب خلیج فارس همسایه ایران، در راس آنها عربستان نیز حضور دارند.

در ادامه این یادداشت آمده است: اکنون این بحران منفجر شده است و به زودی شاهد نطق‌های سیاسی آتشین حکومت‌مداران کشورهای عربی خلیج فارس به علاوه اردن و مصر و ایرانی‌ها خواهیم بود. ایرانی که جبهه گسترده‌ای را در مشرق عربی ایجاد کرده است و برای حفظ متحدانش در لبنان (حزب الله)، در فلسطین (حماس) و در سوریه (نظام اسد) تلاش می‌کند. در حال حاضر جبهه‌ای که تهران تلاش دارد آن را اداره کرده و از بحران خارجش کند، سوریه است. سوریه به تدریج به سمتی می‌رود که تبدیل به صحنه رویاریویی عربی – ایرانی شود. در این چارچوب کشورهای مرکزی عرب (کشورهای خلیج فارس به علاوه مصر و اردن) پیشتاز هستند چرا که عملیات دیپلماتیک گسترده‌ای را علیه سوریه از طریق اتحادیه عرب ساماندهی می‌کنند. هدف آنها تنها فشار مستقیم به شورای امنیت علیه سوریه نیست بلکه از طریق فشار بی‌امان به مسکو و پکن و دیگر کشورهای عضو بریکس یعنی هند، برزیل و افریقای جنوبی نیز می‌خواهند این سناریو خود را به پیش ببرند.

علی حماده، سناریوی اخیر را با فشار به سوریه مرتبط می‌‌داند و می‌نویسد: روشن است که اراده‌ای عربی وجود دارد تا نظام سوریه را به محاصره در آورده و به جهانیان بگوید که که به رویارویی به ایرانی که به ادعای آنها می‌رود خطری حیاتی در منطقه علیه آنها باشد، برخواسته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت می‌خواهد طرح‌های ایران برای نفوذ در منطقه را کاملا ناکام بگذارد. کشورهای عربی از روزی که دیدند حزب الله قدرت را در لبنان به دست گرفت و بدون حفظ متحدانشان حکومت تشکیل داد، به شدت احساس ترس کردند و از آن روز به فکر طراحی سناریویی علیه ایران بر آمدند. از سویی به دلیل حمایت ایران از سوریه، نظام اسد نیز توانسته است از پس بحران جاری در این کشور بر آید که این موضوع نیز می‌تواند باعث انفجار خبری که هفته گذشته در امریکا ایجاد کرد، شود تا صف‌بندی آنها در برابر ایران و متحدانش تکمیل شود.

وی سپس می‌نویسد: اکنون دیگر روشن است که کشورهای عربی یک رویارویی تمام عیار را با ایران آغاز کرده‌اند. آنچه در خفا و داخل اتاق‌های دیپلماتیک گفته می‌شد اکنون عیان شده است. لهجه مواضع عربستان واقعا شدید بود. اما آیا این یک رویارویی سنی – شیعی است؟ از یک سو باید گفت بله. اما از یک سو دیگر نیز فراتر از این نگاه‌ها است. حکام عرب از نفوذ روزافزون ایران در منطقه جدا ترسیده‌اند.

نویسنده این یادداشت در آخر می‌نویسد: رویارویی عربی – ایرانی قدرت روزافزون و جدی ایران را در مواجهه با تهدیدات نشان می‌دهد، ایرانی‌ها خیلی خوب می‌توانند از پس این سناریوها بر آیند. اما مساله این است که آیا کشورهای عربی و غربی نیز می‌توانند با این قدرت که از لبنان و غزه تا عراق و ایران امتداد دارد به مقابله برخیزند؟ حقیقت این است که معرکه بزرگی در پیش است که آن‌چه رخ داد ابتدای آن است.   

 

نظر شما :