تلاس حماس براى برون رفت از وضعيت جارى در غزه

۰۸ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۲:۰۶ کد : ۱۴۱۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
«خالد مشعل» دبير کل جنبش حماس به همراه هياتى وارد رياض پايتخت عربستان سعودى شد تا ضمن رايزنى با مقام‌هاى عربستانى راهى براى برون رفت از وضعيت کنونى نوار غزه بيابد. مشعل گفت:«جنبش حماس آمادگى دارد کنترل گذرگاه‌هاى اصلى را به حکومت خودگردان فلسطينى واگذارد کند.»
تلاس حماس براى برون رفت از وضعيت جارى در غزه
«خالد مشعل» دبير کل جنبش حماس به همراه هياتى وارد رياض پايتخت عربستان سعودى شد تا ضمن رايزنى با مقام‌هاى عربستانى راهى براى برون رفت از وضعيت کنونى نوار غزه بيابد.
 
مشعل قبل از آغاز گفت و گوهاى خود با مقام‌هاى عالى‌رتبه عربستانى گفت:«جنبش حماس آمادگى دارد کنترل گذرگاه‌هاى اصلى را به حکومت خودگردان فلسطينى واگذارد کند.»
 
وى همچنين از جنبش فتح خواست به پاى ميز مذاکره بازگشته و براى احياى نيروهاى امنيتى فلسطينى مذاکرات سازنده‌اى را آغاز کند.
 
اما با اين حال وى تاکيد کرد، بازگشت به وضعيت قبل از کنترل غزه توسط حماس به معناى بازگشت به فساد، برخورد و انفجار وضعيت غزه است.
 
«موسى ابومرزوق» نایب رئيس جنبش حماس در اين باره گفت:«قرار است در اين مذاکرات درباره تمام موضوعات مربوط به فلسطين بويژه وضعيت غزه، محاصره وضع شده بر اين منطقه و اداره گذرگاه‌ها بويژه گذرگاه رفح گفت و گو شود.»
 
در همين رابطه « اسماعيل هنيه » نخست ‌وزير برکنار شده فلسطينى نيز اعلام کرد، روز چهارشنبه دو گروه سياسى وابسته به جنبش حماس بطور جداگانه به قاهره خواهد رفت تا درباره چگونگى رفع محاصره عليه نواز غزه و موضوع گذرگاه‌ها با مقام‌هاى مصرى به مذاکره بپردازند.
 
هنيه همچنين به عنوان يکى از نمايندگان عالى‌رتبه جنبش حماس بار ديگر اعلام آمادگى کرد، به پيشنهاد حسنى مبارک رئيس جمهورى مصر و به تقاضاى وزيران امور خارجه عضو اتحاديه عرب، حماس حاضر است با نمايندگان فتح به مذاکره بپردازد.
 
بدين ترتيب به نظر مى‌رسد با وخيم‌تر شدن اوضاع غزه که متاسفانه اکنون ساکنان آن از امکانات برق، گاز و آب محروم شده‌اند، رهبران حماس پذيرفته‌اند براى برون رفت از اين بحران پاى ميز مذاکره با گروه‌هاى فلسطينى مخالف خود بپردازند.
 
جنبش حماس پيش از اين نيز پذيرفته بود بدون هيچ قيد و شرطى به مذاکره با نمايندگان فتح بپردازد. اما رئيس حکومت خودگردان گفته بود، تنها به شرطى حاضر است با حماس پاى ميز مذاکره بنشيند که اين جنبش بپذيرد عليه حکومت خودگردان کودتا کرده است.
 
اما در اين ميان به نظر مى‌رسد آنچه بيش از همه مورد مناقشه ميان طرف‌هاى فلسطينى و اسرائيلى قرار دارد، چگونگى اداره گذرگاه‌هاى مرزى غزه با صحراى سينا بويژه گذرگاه رفح يکى از مهمترين گذرگاه‌هاى اين منطقه است.
 
حکومت خودگردان فلسطينى و دولت اسرائيل اصرار بسيار دارند که کنترل اين گذرگاه‌ها در اختيار حماس نباشد و در مقابل حماس نيز اصرار مى‌کند که کنترل اين گذرگاه‌ها را خود در اختيار داشته باشد.
 
در همين حال دولت مصر نيز معتقد است که بايد کنترل اين گذرگاه‌ها بر عهده ارتش مصر باشد. گرچه دولت اسرائيل با اين پيشنهاد مصر نيز مخالف است زيرا بر اين باورند که دولت مصر چشمان خود را بر جا به جايى اسلحه از مصر به فلسطين از طريق اين گذرگاه‌ها مى‌بندد.
 
اما مشکلى که اکنون بوجود آمده اين است که کنترل گذرگاه‌ها از دستان حماس و حکومت خودگردان خارج شده و در اختيار ارتش اسرائيل و مصرى‌ها در آمده است. اين موضوع سبب شده که گذرگاه‌ها به طور کامل بسته شوند و هزاران انسان، کاميون و بازرگان در مرزها سرگردان باقى بمانند.
 
«رياض مالکى» مسئول روابط خارجى دولت برکنار شده حماس در اين باره مى‌گويد: «مصر موافقت کرده است که عملا عباس کنترل گذرگاه‌ها را بر عهده بگيرد و کنترل حماس بر آنها را دور سازد.»
 
دولت مصر تاکنون موضعى در برابر اظهارات مالکى اتخاذ نکرده است اما « احمد ابو الغيط » وزير امور خارجه مصر تاکيد کرده، قاهره تمام تدابير لازم براى کنترل مرزها و گذرگاه‌هاى منتهى به غزه را اتخاذ خواهد کرد.
 
اما سامى ابوزهرى تصريح کرده است، آنچه مطلوب جنبش حماس است نظارت بر گذرگاه‌هاى مرزى ميان مصر و فلسطين بر اساس تدابير جديد است. دولت حماس براى چگونگى کنترل اين مرزها پيشنهادهايى را به دولت مصر داده که در دست بررسى است.
 
اين در حالى است که وزارت امور خارجه مصر اعلام کرده که در مذاکرات احمد ابوالغيط وزير امور خارجه و « سلام فياض » نخست‌وزير حکومت خودگردان تصميم گرفته شده تا کنترل مرزها بر اساس توافقات انجام شده در کنفرانس آناپليس صورت گيرد.
 
دخالت مصر 
در حالى که مردم غزه در نبود آب، سوخت و برق لحظات بسيار سختى را پشت سر مى‌گذارند، تنش‌هاى سياسى ميان گروه‌هاى مختلف فلسطينى و عربى از تمرکز بر رفع نيازهاى مردم غزه خارج شده و به چگونگى اعمال قدرت در عرصه سياسى بر يکديگر کشيده شده است.
 
برخى جناح‌هاى اسرائيلى با حاکم شدن وضعيت بلاتکليفى بر گذرگاه‌ها، زمزمه ساخت ديوار حائل با غزه را سر داده‌اند.
 
وزير امور خارجه مصر از نمايندگان دو جنبش فتح و حماس دعوت کرده ضمن حضور در قاهره مسئله چگونگى کنترل مرزها را مورد بررسى قرار دهند.
 
در همين رابطه « عمر سليمان » وزير امنيت مصر با سلام فياض نخست وزير حکومت خودگردان فلسطينى در قاهره ملاقات کرد.
 
قرار است روز چهارشنبه نيز محمود عباس در ديدارى جداگانه با حسنى مبارک در برابر اوضاع غزه و چگونگى کنترل مرزها با يکديگر مذاکره کنند.
 
همچنين دولت مصر اعلام کرده ظرف امروز و فردا تحت کنترل کامل ارتش مصر مرزها را براى بازگشت فلسطينان سرگردان در پشت مرزها به خانه و کاشانه‌شان باز خواهد کرد.
 
استاندار سينا نيز در اين باره گفت:« نيروهاى امنيتى مصر آموزش‌هاى لازم براى کنترل فلسطينان با هدف انتقال آنها به خانه و کاشانه‌شان را ديده‌اند و ما تلاش خواهيم کرد، به مردم فلسطين کمک کنيم براى بر آورده ساختن مايحتاجشان آزادانه در مرزها تردد کنند.»
 
ديدار عباس و اولمرت  
در همين حال محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينى با ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل در بيت‌المقدس ديدار کرد.
 
در اين ملاقات که تا زمان تنظيم اين گزارش جزئيات بيشترى از آن منتشر نشده، عباس درباره وضعيت کنونى غزه، موضوع گذرگاه‌ها و محاصره اسرائيل عليه ساکنين غزه با اولمرت مذاکره کرد.
 
عباس در اين مذاکرات از نخست‌وزير اسرائيل خواسته است، با انتقال مسئوليت کنترل گذرگاه‌ها به حکومت خودگردان فلسطينى موافقت کند.
 
گفته مى‌شود اولمرت بدين شرط با تقاضاى عباس موافقت کرده که به هيچ وجه اجازه داده نشود، حماس از محاصره کنونى وضع شده بر غزه سالم خارج شود.
 
اما در همين حال  شبکه خبرى الجزيره به نقل از منابع نزديک خود گزارش داده است که موضوع کنترل گذرگاه‌ها در جريان ملاقات عباس با اولمرت مطرح نشده و اين موضوع به بعد از زمان ملاقات عباس با حسنى مبارک رئيس‌جمهورى مصر که قرار است روز چهارشنبه انجام شود، موکول شده است.
 
اين شبکه همچنين اعلام کرده، دولت اسرائيل با تفويض کنترل گذرگاه رفح به حکومت خودگردان مخالفت کرده است.
 
در اين ميان « ديويد بيکر » سخنگوى نخست‌وزير اسرائيل درباره مذاکرات عباس با اولمرت گفت:« اين مذاکرات نزديک به دو ساعت به طول انجاميد و اسرائيل موافقت کرد امداد انسانى به نوار غزه وارد شود.»
 
وى در ادامه افزود: «دو طرف همچنين بر ضرورت جلوگيرى از وقوع هر بحران انسانى در نوار غزه تاکيد کرده‌اند.»
 
« صائب عريقات » رئيس گروه مذاکره‌ کننده فلسطينى نيز در اين باره گفت:« مذاکرات عباس و اولمرت جدى و عميق بود و بر روى موضوع اوضاع غزه تمرکز داشت.»
 
وى در ادامه افزود:« حکومت خودگردان در اين مذاکرات مخالفت خود را با هر گونه رفع مسئولت از دولت اسرائيل در برابر حوادث غزه با استناد به اصول قانونى را به اطلاع طرف اسرائيلى رساند.»
 
عريقات همچنين گفت:« قرار است ظرف دو هفته آينده عباس و اولمرت براى پيشبرد مذاکرات با ييکديگر ديدار کنند.»
 
در همين حال دولت اسرائيل دستور داده تا ارسال سوخت به فلسطينيان از سر گرفته شود. اما با اين حال تهديد کرده است، در صورتى که حملات موشکى فلسطينيان مجددا از سر گرفته شود، امداد رسانى‌ها نيز متوقف خواهد شد.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :