یک تیر و چند نشان سپر دفاع موشکی

۰۷ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۸ کد : ۹۱۴۲ اقتصاد و انرژی
با اصرار امریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه و در مرزهای این کشور با سوریه، روزنامه‌های ترکیه از شرط جدیدی علاوه بر شرط‌های قبلی برای موافقت آنکارا برای استقرار این سامانه دفاعی در این کشور خبر دادند.
یک تیر و چند نشان سپر دفاع موشکی

دیپلماسی ایرانی: با اصرار امریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه و در مرزهای این کشور با سوریه، روزنامه‌های ترکیه از شرط جدیدی علاوه بر شرط‌های قبلی برای موافقت آنکارا برای استقرار این سامانه دفاعی در این کشور خبر دادند.

شرط جدیدی که از سوی ترکیه برای موافقت با طرح استقرار سپر دفاع موشکی بیان شده است، این است که با استقرار این سامانه در خاک ترکیه، اطلاعات ناتو درباره ایران به اسرائیل منتقل نشود. گرچه ناتو هنوز این طرح را تصویب نکرده است و ترکیه هنوز مجبور نیست که با استقرار این سامانه در خاک خود موافقت کند اما به نظر می‌رسد که مقامات ترک تحت فشار زیادی برای پذیرش این طرح از سوی امریکا قرار دارند.

مقامات ترک پیش از این گفته بودند در صورتی با اجرای این طرح در خاک خود موافقت خواهند کرد که اولا این سامانه به طور متمرکز در نقطه‌ای خاص از خاک ترکیه مستقر نشود، ثانیا تهدیدی برای کشورهای منطقه به خصوص ایران و روسیه محسوب نشود و ثالثا روسیه مخالفتی با استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه نداشته باشد.

اما شرط جدید مقامات ترک را باید در راستای تیرگی روابط این کشور با اسرائیل ارزیابی کرد. ترکیه که اخیرا ارتباط سرویس اطلاعاتی خود را هم با سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد قطع کرده است، با اعلام این شرط، دغدغه تازه خود را از استقرار این سامانه در خاک خود ابراز کرده است.

پیشنهاد امریکا برای مستقر شدن سامانه سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه، نگرانی‌های زیادی را برای همسایگان ترکیه و به طور کلی کشورهای منطقه ایجاد کرده است. بیش از همه روسیه از احتمال استقرار این سامانه احساس خطر کرده است. این کشور معتقد است در صورت استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه، توازن نظامی ‌میان امریکا و روسیه در خطر به هم خوردن قرار خواهد گرفت و قدرت بازدارندگی روسیه پایین خواهد آمد. بنابراین روسیه یکی از مخالفان سرسخت این پیشنهاد امریکا است.

ایران، دیگر کشوری است که اهداف اعلامی‌ استقرار این سامانه، مقابله با توانایی موشکی این کشور را مد نظر قرار داده است. گرچه مقامات ایرانی همواره بر دفاعی بودن دکترین و استراتژی نظامی‌خود تاکید کرده اند و معتقدند که از طرف ایران خطری منطقه را تهدید نمی‌کند، اما امریکا قصد دارد با تبلیغات گسترده از توانایی‌های نظامی‌ایران و پیوند زدن این مسئله با پرونده هسته‌ای، ایران را نه تنها تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه معرفی کند از این طریق این کشورها را به خرید سلاح‌های بیشتر برای مقابله با تهدید احتمالی تشویق کند، بلکه گسترش توانایی‌های دفاعی ایران را به عنوان خطری برای امینت جهانی معرفی کرده و زمینه را برای حضور بیشتر در منطقه استراتژیک خاورمیانه فراهم کند.

اما ایران و روسیه تنها کشورهایی نیستند که از استقرار این سامانه در خاک ترکیه تهدید می‌شوند. احتمال استقرار این سامانه در ترکیه، چین و کره شمالی را هم نگران کرده است.

هدف از استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در خاک ترکیه، مقابله با ایران باشد یا روسیه، کنترل چین باشد یا کره شمالی، چندان تفاوتی ندارد. چرا که در صورت استقرار این سامانه در خاک ترکیه، امریکا قدرت بازدارندگی خود را در مقابل همه کشورهای آسیایی که با سیاست‌های امریکا همراهی تام و تمامی‌ندارند، بالا می‌برد و توان موشکی همه این کشورها را کنترل خواهد کرد.


نظر شما :