/ویژه نامه گفت و گوی تمدن ها/

تاکید رهبران جهان بر گفت و گوی تمدن‌ها در واکنش به قرآن سوزی

۲۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۷ کد : ۸۷۰۳ اخبار اصلی
میشل سلیمان،رییس جمهور لبنان دعوت به سوزاندن قرآن از سوی کشیش آمریکایی در سالروز حادثه 11 سپتامبر را مخالف منطق گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و پایبندی به ارزش‌های شخصی و منحصر به فرد هر فرهنگ و تمدن عنوان کرد.
تاکید رهبران جهان بر گفت و گوی تمدن‌ها در واکنش به قرآن سوزی

دیپلماسی ایرانی: 9 سال از حملات تروریستی یازدهم سپتامیر 2001 گذشت، سالی که با هدف ممانعت از برخوردها و درگیری‌های فرهنگی و مذهبی در جهان، از سوی سازمان ملل متحد سال " گفت و گوی تمدن‌ها" نام گرفت. اما اکنون در سپتامبر 2010 و در نهمین سالگرد گفتگوی تمدن‌ها،رهبران کشورهای اقصی نقاط دنیا بار دیگر خواهان پایبندی هر چه بیشتر مردم جهان به منطق گفت وگو در مقابل تقابل شده اند.

زمانی که پای سوزاندن قرآن،کتاب دینی مسلمانان دنیا از سوی "تری جونز" کشیش آمریکایی کلیسای فلوریدای ایالات متحده به در سالگرد حادثه 11 سپتامبر به میان آمد،خاطره تلخ تبعات تعصبات مذهبی و فرهنگی برای مردم جهان زنده شد؛تلخی تعصباتی افراطی که طعم آن با وجود گذشت 9 سال از حملات تروریستی 11 سپتامبر هنوز پا برجا است.

اما این بار تلاش‌های زیادی برای ممانعت از این اقدام با توسل به پایبندی به طرح گفتگوی تمدن‌ها و شعار "دعوت به سوزاندن قرآن با منطق گفت‌وگوی تمدن‌ها مخالف است"،صورت گرفت.

میشل سلیمان،آصف علی زرداری،رجب طیب اردوغان و نوری المالکی از جمله سیاست مداران برجسته ای بودند که با توسل بر لزوم پایبندی به اصول گفتگوی تمدن‌ها سعی در ممانعت از سوزاندن قرآن کردند.

"عماد میشل سلیمان"،رییس جمهور لبنان دعوت به سوزاندن قرآن از سوی کشیش آمریکایی در سالروز حادثه 11 سپتامبر را مخالف منطق گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و پایبندی به ارزش‌های شخصی و منحصر به فرد هر فرهنگ و تمدن عنوان کرد.رییس جمهور لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این حرکت کشیش آمریکایی که منافی منطق گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها است،در شرایطی صورت می گیرد که ایالات متحده اخیرا شاهد برگزاری همایش گفت‌و‌گوی ادیان بوده است.سلیمان خواستار تفکر عمیق در تعالیم دین مسیح و ارزش‌های انسانی آن شد که بر دوستی با دیگران و احترام به آنها تاکید دارد و هیچ اشاره ای بر درگیری و نزاع با مخالفان در آن دیده نمی شود.

"آصف علی زرداری "همتای پاکستانی سلیمان نیز که تصمیم کلیسای آمریکایی برای هتک حرمت قرآن کریم را نفرت انگیز خوانده بود،اعلام کرد که این اقدام صدمات جبران ناپذیری به صلح جهانی و حرکت در مسیر گفت و گو میان ادیان،مذاهب و تمدن‌ها وارد خواهد کرد.

رئیس جمهور پاکستان در بیانیه ای که دفترش صادر کرد،با تاکید بر اینکه که این اقدام تنها احساسات مسلمانان را تحریک خواهد کرد،افزود:«در صورت اجرای چنین برنامه ای، انسجام میان ادیان زیان جدی خواهد دید.»

دفتر نخست وزیری عراق نیز در بیانیه ای تصریح کرد که تمامی راه‌های موجود برای ممانعت از چنین اقدامی باید هر چه سریع تر اتخاذ شود.نوری المالکی،نخست وزیر عراق گفت:«سوزاندن قرآن بیشترین آسیب را در روابط میان ادیان و فرهنگ‌ها و گفتگوی تمدن‌ها ایجاد خواهد کرد.» مالکی افزود:«تنها بایک بهانه و طرح افراطی بار دیگر کشتار‌های تعصبی آغاز خواهد شد و این به معنای نابودی همه تلاش‌هاست.»

رجب طیب اردوغان،نخست وزیر ترکیه که کشورش به عنوان نماینده کشوری مسلمان در کنار اسپانیا به عنوان نمادی از غرب در ائتلاف تمدن‌ها قرار گرفته است،با اعلام اینکه این اقدام توهین به اسلام و مسلمانان است گفت که حاصل نهایی طرح سوزاندن قرآن ایجاد یک تنفر هر چه بیشتر در میان مذاهب است.

دولت کویت نیز از جمله کشور‌هایی بود که اعلام کرد سوزاندن قرآن به معنای زیر سئوال بردن آن چیزی است که در دنیا از آن تحت عنوان گفت و گو میان مذاهب و فرهنگ‌های متنوع و گوناگون یاد می شود.

اما در بحرین مخالفت‌ها با سوزاندن قرآن به گونه ای دیگر صورت گرفت.مسئولان مرکز میزگرد گفت و گوی ادیان،مذاهب،فرهنگ‌ها و تمدن‌های بحرین (BRDSRC) با حضور در کنفرانس خبری در کلیسای "ای ان سی" (ENC) خواستار پایببندی به اصول اساسی گفت و گوی تمدن‌ها شدند.

دفتر نخست وزیری بریتانیا هم با اعلام اینکه سوزاندن قرآن و یا هیچ کتاب دینی دیگری را جایز نمی داند با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که که ما شدیدا با هر تلاشی برای توهین به عضوی از هر مذهب،قوم و یا فرهنگی شدیدا مخالفیم و به شکیبایی مذهبی و پایبندی بر اصول گفت و گو به جای منازعه و برخورد ،تعهد داریم.

منبع: kpax/wpfdc


نظر شما :