ايران با جهان بازى مى‌کند

۲۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۷ کد : ۸۵۹۷ اخبار اصلی
باز هم انتشار يک گزارش ديگر از آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى و باز ...
ايران با جهان بازى مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه آمريکايى وال استريت ژورنال در تازه‌ترين گزارش خود از پرونده هسته‌اى ايران مى‌نويسد:

باز هم انتشار يک گزارش ديگر از آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى و باز هم اطلاعاتى تازه در باب پرونده هسته‌اى ايران. ايرانى‌ها با تماشاى عزم و اراده بين‌المللى براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى خود در مسير تبديل شدن به قدرت هسته‌اى قرار گرفته‌اند. ايران مى‌رود تا به عضويت کلوب هسته‌اى در آيد که نام ابرقدرت‌ها در آن مى‌درخشد.

گزارش يازده صفحه‌اى آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى دال بر اين حقيقت است که ماهى را هر وقت در پرونده هسته‌اى ايران از آب بگيرى تازه‌است. آنچه در اين گزارش بيش از سرعت غيرقابل پيش‌بينى ايران در غنى‌سازى قابل تامل است مقاومت ايران در برابر ناظران آژانس بين المللى انرژى هسته‌اى است.

از همان روزى که ايرانى‌ها قرارداد تبادل سوخت با ترکيه را در حضور برزيل امضا کردند و بيست و چهار ساعت پس از اين ماجرا شوراى امنيت بى‌توجه به همکارى ايران چهارمين قطعنامه عليه اين کشور را صادر کرد، بسيارى امروز را پيش‌بينى مى‌کردند. روزى که ايران به قول جديد‌ترين گزارش آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى حتى مجوز حضور بازرسان در سايت‌هاى هسته‌اى به ثبت رسيده در آژانس و با فعاليت‌هاى صلح طلبانه را هم صادر نکند.

در بخش‌هايى از اين گزارش يازده صفحه‌اى آمده است که در ماه ژوئن دو بازرس آژانس که در ابتداى سال جارى ميلادى از افشاسازى دانشمندان هسته‌اى ايران در خصوص کار بر روى ميل‌هاى اورانيومى سخن گفته بودند، به ايران مى‌روند اما با ممانعت مقام‌هاى ايرانى براى بازديد از نيروگاه‌هاى هسته‌اى مد نظر روبرو مى‌شوند. ايرانى‌ها دليل اين خوددارى را ارائه اطلاعات غلط از سوى اين بازرسان به جامعه جهانى اعلام مى‌کنند.

آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در ادامه اين گزارش مخالفت ايرانى‌ها با حضور بازرسان آژانس را به نوعى زنگ هشدار تعبير مى‌کند. عدم پاسخ‌گويى ايرانى‌ها به برخى پرسش‌هاى آژانس در خصوص کلاهک‌هاى هسته‌اى نيز در زمره شکايت‌هاى جا گرفته در اين يازده صفحه است. نويسندگان اين گزارش تاکيد کرده‌اند که با توجه به عدم توانايى در بررسى کيفيت برخى مواد هسته‌اى خاص نمى‌توانند در خصوص روند برنامه غنى‌سازى اورانيوم ايران سخنى به ميان آورند. آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى مخالفت‌هاى مداوم ايران با ناظران تعيين شده از سوى اين مرکز را عاملى مى‌داند که مى‌تواند منجر به بروز اختلاف هاى اساسى‌تر ميان ايران و اين نهاد شود.

وال استريت در ادامه مى‌نويسد: برنامه غنى‌سازى مخفى ايران در نطنز در سال 2000 ميلادى عيان شد. سال گذشته هم ايرانى‌ها از وجود نيروگاهى مخفى در قم پرده برداشتد. اطلاعات مداوم رسيده در خصوص تلاش ايران براى دستيابى به کلاهک‌هاى هسته‌اى و تکنولو‍ژى موشک‌هاى بالستيک اين کشور که هر روز روند صعودى خود را طى مى‌کند؛ براى جامعه جهانى سنگين تمام شده است.

اين روزنامه آمريکايى در ادامه مى‌نويسد: ايران در حال حاضر در مسير طولانى فعاليت‌هاى هسته‌اى قرار گرفته است. در اينچنين شرايطى چگونه مى‌توان مطمئن بود که ايران تهديدى رو به رشد نيست. نيروگاه اتمى بوشهر که روس‌ها کليد پايان آن را زده‌اند خود غرب را به وحشت انداخته است. البته سوخت اين نيروگاه از روسيه به بوشهر منتقل مى‌شود و روس‌ها براى اطمينان از عدم استفاده ايران از سوخت استفاده شده در اين نيروگاه، آن را مجددا به کشور بازمى‌گردانند. در اين شرايط احتمال استفاده ايران از اين سوخت در مسير توليد پلوتونيوم تقريبا صفر است. البته در گزارش جديد آژانس هم نسبت به تعهد ايران به مفاد قرارداد با روس‌ها ابراز شک و ترديد شده است.

ماه ژوئن بود که ايالات متحده دور جديدى از تحريم‌ها عليه ايران را آغاز کرد. نه تحريم‌هاى شوراى امنيت و نه تحريم‌ها خودسرانه کنگره آمريکا و اتحاديه اروپا نتوانسته است اين کشور را از مسير پيشرفت در حوزه انرژى هسته‌اى بازدارد. از ماه مى تا‌کنون ميزان ذخيره اورانيوم غنى‌سازى شده ايران با درصد پايين 15 درصد افزايش داشته است. در حال حاضر ايرانى‌ها اورانيوم مورد نياز براى ساخت سه بمب هسته‌اى را در اختيار دارند. 22 کيلوگرم از اين اورانيوم حداقل با ضريب بيست درصد غنى‌سازى شده است. ايرانى‌ها با در اختيار داشتن فناورى لازم مى‌توانند ظرف يک هفته اين مقدار را به نود درصد برسانند. البته نهادهاى اطلاعاتى ايالات متحده ادعا مى کنند که ايران براى دستيابى به بمب هسته‌اى به بازه زمانى حداقل يک سال نياز دارد .

وال استريت در پايان مى نويسد: تمام اين هياهو‌ها براى اين است که به جهانيان بفهمانيم که گزينه نظامى تنها راه براى مهار ايران است. جهان بايد بداند که نه ديپلماسى و نه تحريم‌ها هيچکدام نمى‌توانند پرونده هسته‌اى تهران را متوقف کنند. نبايد منتظر ماند تا روزى که نخستين بمب هسته‌اى ايرانى‌ها بازرسان را غافلگير کند.

منبع: وال استريت ژورنال


نظر شما :