ویلیام هیگ و سیاست خارجی دولت جدید انگلیس

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۹ کد : ۷۵۴۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: محمد فرهاد کلینی
ویلیام جفرسون هیگ که وزیر در سایه محافظ کاران وچهره دوم حزب به حساب می اید در تغییر و تحولات سیاست خارجی جدید انگلیس نقش جدید و فعالتری را بازی خواهد کرد.
ویلیام هیگ و سیاست خارجی دولت جدید انگلیس

سیاست محافظه کاران در رابط با اتحادیه اروپا موضوعی پنهان نیست و فاصله بین اتحادیه  اروپا در حوزه نقش یورو و نحوه تعامل با امریکا دگرگون می شود. نیاز اروپا به انگلیس کماکان باقی می ماند با این تفاوت که اروپا در عرصه جهانی درون گرا و تا حدودی منفعل خواهد شد.

تحولات داخلی انگلیس  حتما به نقش نماینده سیاست خارجی اروپا یا وزیر خارجه اتحادیه تاثیر خواهد گذاشت ونحوه انتظارات واحتیاط  در موضعگیری‌ها افزایش خواهد داشت. ویلیام جفرسون هیگ که وزیر در سایه محافظ کاران وچهره دوم حزب به حساب می اید در تغییر و تحولات سیاست خارجی جدید انگلیس نقش جدید و فعالتری را بازی خواهد کرد.

او تلاش خواهد کرد تا با  سیاست  یورکی خود تعادل جدید ی به روابط با امریکا بدهد و اروپا گرایان  لاتین و آلمانی آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد. ساعت بیگ بن، اتوبوس دو طبقه؛ رولز رویس، کاخ سلطنتی، باجه های قرمز تلفن، منچستر، چای در ساعت پنج بعد از ظهر و…دیگر نمی‌تواند نماد انگلیس برای قرن جدید باشد و محافظه کاران نیاز به تعریف جدیدی از ساخت تصویر و تصور از بریتانیا در جهان دارند بدین معنا که سیاست عمومی  که حلقه مفقوده سیاست حزب کارگر بود حتما مورد توجه خواهد بود.

و البته این نقطه ای است که امکان دارد در شرایط ائتلافی با احزاب همراه با مشکل مواجه شود. مرد آهنی محافظه کاران یعنی ویلیام  هیگ که دارای تجربه کافی است در تنظیم این شرایط اساسی است. به اعتقاد برخی از کارشناسان وی تیم انجمن محافظه کاران اکسفورد را استفاده خواهد کرد.

کامرون در تشکیل شورای امنیت ملی جدید انگلستان از وی به عنوان انتخاب اول استفاده خواهد کرد و چیدمان جدید طبقه تصمیم گیران را سازمان خواهد داد. اگر چه در رسانه ها در گذشته با ادبیاتی چون نژادپرست یا فوق تخیلی یاد شده است ولی نوع تجربیات وی قابل بررسی است البته وی فراموش نمی‌کند در درون محافظه کاران مخافان مهمی نه چندان خاموش دارد.

او اگرچه در گذشته رئیس اتحادیه  بینالمللی دمکرات‌ها نیز بوده ولی به هنگام حمله امریکا به عراق وی یکی از حامیان ایده "استفاده از ابزار نظامی در معادلات جهانی" بود. با توجه به عضویت وی در گروه دوستداران اسرائیل در میان محافظه کاران مجلس انگلیس این احتمال وجود دارد که برخی از فاصله های اخیر بین لندن وتل آویو را جبران کند. به هر حال او در رادار اسرائیل قرار دارد و این موضوع آثار خود را خواهد داشت.

هیگ با خانم جونز که وزیر سایه در امنیت ملی محافظه کاران است تقریبا دیگاه نزدیکی دارد لیکن پیرامون چگونگی استراتژی پیشگیری از تهدید ات مواضع خود را حفظ کرده است و احتمالا یکی از موضوعات مهم در سرعت دیپلماسی انگلیس به چگونگی تعامل در نخبگان حزبی وابسته است.

وی  در تعامل نزدیک با دکتر لیام فوکس وزیر سایه در حوزه دفاعی است و در خصوص نحوه اولویت همکاری با ناتو نه الزما اتحادیه اروپا و کیفیت حضور نظامی در افغانستان و حق انگلیس در حفظ سلاح‌های استراتژیک خصوصا در عرصه دریایی وتجدید توان نیروهای متعارف نظامی انگلیس تقریبا هم نظر میباشد اما در صورت شدت گرفتن تعامل امریکا با دولت جدید این موضوع در هریک از محورهااز نوسانات دیگیری پیروی خواهد کرد.

محمد فرهاد  کلینی

نویسنده خبر


نظر شما :