نقش موثر ترکیه و برزیل برای حل بحران هسته‌ای ایران

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۷۵۴۱ اخبار اصلی
ترکیه و سوریه خواهان راه‌حل مسالمت‌آمیز در مورد برنامه اتمی ایران هستند. رئیس جمهوری برزیل نیز به دنبال راه حلی...
نقش موثر ترکیه و برزیل برای حل بحران هسته‌ای ایران

دیپلماسی ایرانی: ترکیه و سوریه خواهان راه‌حل مسالمت‌آمیز در مورد برنامه اتمی ایران هستند. رئیس جمهوری برزیل نیز به دنبال راه حلی است که ایران در عین غنی‌سازی اورانیوم تضمین‌هایی بدهد که این برنامه خصلت صلح‌آمیز دارد.

در ملاقاتی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با عبدالله گل، همتای ترکیه‌ای خود در استانبول داشت، تأکید کرد که ایران حق استفاده از یک برنامه صلح‌آمیز اتمی را دارد. سخنان بشار اسد هیچ تناقضی با سیاست کشورهای غربی ندارد. تمام کشورهای غربی نیز برای ایران حق استفاده صلح‌آمیز از فن‌‌آوری هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه در روز یکشنبه ۹ می، بشار اسد که روز شنبه وارد ترکیه شده بود، همچنین گفت که هر توافق سیاسی باید بر پایه حقوق بین‌الملل صورت پذیرد. عبدالله گل نیز روز پیش از آن گفته بود که کشورش خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک است.

غرب همواره به برنامه‌های هسته‌ای ایران به دیده تردید نگریسته و مدعی است که جمهوری اسلامی ایران زیر پوشش استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است. هفته‌ گذشته پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت در رابطه با برنامه اتمی ایران بیانیه‌ای منتشر کردند. این بیانیه در حاشیه کنفرانس سازمان ملل در مورد قرارداد منع گسترش سلاح‌های اتمی انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پنج عضو دائمی شورای امنیت از مقامات ارشد تهران خواستند تا به نگرانی جامعه بین‌الملل پاسخ داده و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تعهدات الزام‌آور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جامه عمل بپوشاند. کشورهای امریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه در بیانیه خود از ایران خواسته‌اند، به تعهدات خود هر چه سریع‌تر و بدون محدودیت عمل کنند.

هفته آینده قرار است پیش‌نویس قطعنامه‌ جدیدی در مورد تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی پنج قدرت اتمی به انضمام آلمان، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود.

در برزیل لوئیز اینیاسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل، در رابطه با برنامه اتمی ایران گفت که او تمام کوشش خود را خواهد کرد تا راه حلی در این زمینه بیابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری برزیل در یک مصاحبه گفت: «می‌خواهم تا آخرین دقیقه از تمامی امکانات بهره گیرم تا بتوان با رئیس جمهوری ایران به یک توافق دست یافت، به طوری که ایران بتواند به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد ولی به ما تضمین دهد که این برنامه فقط برای مقاصد صلح‌آمیز است.»

برزیل و ترکیه هم‌اکنون دو عضو غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند و می‌کوشند از تشدید تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کنند.

سلسو آموریم، وزیر امور خارجه برزیل به خبرگزاری رویترز گفت که رئیس جمهوری برزیل، لولا دا سیلوا در اواخر هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد. وی قرار است با محمود احمدی‌نژاد و دیگر رهبران ایران ملاقات کرده و درباره مناقشه اتمی ایران گفت‌وگو کند.

هفته گذشته دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلفنی خود با هوگو چاوز، رئیس دولت ونزوئلا موافقت اصولی خود را با پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل اعلام کرده است.

در پی آن سخنگوی وزارت امور خارجه برزیل گفت که کشورش طرحی جایگزین برای مبادله سوخت اتمی به ایران ارائه نداده است. وی ادعاها در این مورد را تکذیب کرد.

از سوی دیگر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۱۸ اردیبهشت در آنکارا گفت که دو کشور ترکیه و برزیل زمینه‌ها را برای مذاکره با اتحادیه اروپا فراهم ساخته‌اند.

متکی در مورد پیشنهاد آژانس بین‌المللی در مورد مبادله سوخت هسته‌ای با کشورهای غربی گفت که جمهوری اسلامی به کشورهای غربی اعتماد ندارد. وی افزود که کشورش این پیشنهاد را نمی‌پذیرد.


نظر شما :