بودجه کافى براى حمله به ايران نداريم!

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۷۵۳۵ اخبار اصلی
گيتس در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود اين‌بار به بحث کمبود بودجه متوسل شده و تاکيد مى‌کند که واشنگتن بايد پيش ...
بودجه کافى براى حمله به ايران نداريم!

دیپلماسی ایرانی: رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده براى چندمين بار نسبت به حمله احتمالى به ايران و عواقب آن هشدار داد. گيتس که نامه محرمانه او به بارک اوباما در ماه ژانويه جنجال درست کرد، از ابتداى آغاز بحث در خصوص حمله به ايران که از ابتداى سال جارى شدت گرفته است، بارها به زبان هشدار متوسل شده است تا شايد بتواند از حجم فشار تندروهاى امريکايى بر کاخ سفيد بکاهد .

به گزارش ديلى تلگراف، گيتس در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود اين‌بار به بحث کمبود بودجه متوسل شده و تاکيد مى‌کند که واشنگتن بايد پيش از هرگونه تصميم گيرى بودجه مورد نياز براى حمله به ايران را تامين کند. گيتس همواره تاکيد کرده است که جنگ ايران با جنگ هاى افغانستان و عراق قابل مقايسه نيست. اين سخنان وزير دفاع بدين معناست که واشنگتن بايد خود را براى جنگى در قد و قواره جنگ سوم جهانى مهيا کند. گيتس اعتقاد دارد که نمى‌توان با ايران مانند جنگ‌هاى کوچک قرن بيست و يکم وارد مناقشه نظامى شد .

گيتس در ادامه سخناشن افزود: من از توان نظامى ارتش براى ادامه جنگ در افغانستان و عراق مطمئن هستم اما در خصوص ايران وعده‌اى نمى‌دهم. وزير دفاع امريکا اعلام کرد که از سپتامبر 2001 تا‌کنون ميزان خرج‌هاى نظامى ايالات متحده دو برابر شده است .

گيتس که به مناسبت سالروز شکست المانى ها در جنگ جهانى دوم در دانشکده آيزنهاور سخنرانى مى کرد در اين خصوص گفت: به نظر من همزمان با نگاه به آينده بخصوص به چند سال پيش رو همگى به اين نتيجه مى‌رسيم که تا چند سال آتى دست ما در افغانستان و عراق در حنا است. بنابراين اگر کنگره و رئيس جمهورى به دنبال نبردى ديگر در منطقه هستند بايد متذکر شوم که نبرد سوم براى ما سالانه 100 ميليارد دلار هزينه برخواهد داشت. اما اگر واقعا از جانب ايران احساس خطر مى‌کنند هم شخص رئيس‌جمهورى و هم کنگره مى‌توانند براى تامين امنيت ما اين بودجه را خرج کنند. اما در شرايطى که گزينه‌هاى ديگرى هم وجود دارد، به نظر من توسل به آنها عاقلانه‌تر است .

وزرات دفاع ايالات متحده به قول آقاى گيتس در حال بررسى تمامى ابعاد حمله به ايران چه از بعد اقتصادى و چه نظامى است. چالش‌هاى پيش روى ايالات متحده براى تامين بودجه نظامى در حقيقت به دغدغه‌هاى بريتانيا در همين زمينه بى‌شباهت نيست. هزينه هاى نظامى ايالات متحده با توجه به توليد ناخالص ملى در اين کشور در چند سال اخير 4 و نيم درصد بوده و همين رقم براى انگليسى‌ها 2 و نيم درصد است. گيتس با اشاره به فضاى رقابتى حاکم بر جهان در بعد تسليحاتى گفت: تهديدى جدى است که بر اساس برآوردها ايالات متحده در سال 2020 ميلادى تنها بيست برابر چين توان نظامى خود را افزايش داده است .

گيتس تا‌کنون بارها اصرار کرده است که کاهش دو تا سه درصدى از  هزينه‌هاى ارتش مى‌تواند منجر به مدرن‌شدن تجهيزات شود .


نظر شما :