وزير امور خارجه برزيل:

به ايران بيشتر اعتماد کنيد تا سرويس‌هاى اطلاعاتى امريکا

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۴ کد : ۷۴۴۹ اخبار اصلی
جامعه جهانى اندک اندک در مسير مواجهه با پرونده هسته‌اى ايران به دو بخش ...
به ايران بيشتر اعتماد کنيد تا سرويس‌هاى اطلاعاتى امريکا

دیپلماسی ایرانی: جامعه جهانى اندک اندک در مسير مواجهه با پرونده هسته‌اى ايران به دو بخش تقسيم مى‌شود. بخشى که موافق تشديد تحريم‌ها هستند و کشورهايى مانند آلمان، ايالات متحده، فرانسه و بريتانيا را شامل مى‌شود. در طيف ديگر کشورهاى ديگرى مانند برزيل، چين و ترکيه نشسته‌اند که در را براى مصالحه بيش از مناقشه باز مى‌دانند.

به گزارش آسوشييتدپرس در حالى که اين روزها بحث پرونده هسته‌اى ايران در محافل بين‌المللى بسيار داغ است، برزيل مخالفت خود با تشديد تحريم‌ها عليه ايران را براى چندمين بار عيان کرد. برزيل که عضو غير دائم شوراى امنيت محسوب مى‌شود امروز در بيانيه اى گفت: تشديد تحريم‌ها عليه ايران منفى و غيرمنصفانه است. اين اظهارات درست در حالى مطرح مى‌شود که محمود احمدى نژاد رئيس جمهورى ايران، برخوردارى برخى کشورها از حق وتو در شوراى امنيت را به باد انتقاد گرفته است. وزير امور خارجه برزيل در ديدار با على لاريجانى رئيس مجلس ايران گفت: ايران حق دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌اى را در چنته دارد. تحريم ايران هيچ ميوه‌اى به بار نخواهد آورد و البته غيرمنصفانه است.

پيش از ديدار با لاريجانى، وزير امور خارجه با مذاکره کننده هسته‌اى ايران سعيد جليلى ديدار کرده و در اين ديدار نيز بر لزوم برخوردارى ايران از انرژى هسته‌اى تاکيد کرد: همه آن چه را که براى مردم برزيل مى‌خواهم بايد براى مردم ايران نيز بخواهم. ما براى هموطنان خود انرژى صلح آميز هسته‌اى مى‌خواهيم و بايد همين رويه را در برابر ايران نيز داشته باشيم.

سفر  وزير امور خارجه برزيل به ايران مسير را براى سفر ماه آينده رئيس‌جمهورى اين کشور به تهران هموار مى‌کند. يک ماه پيش وزير امور خارجه ايالات متحده هيلارى کلينتون به برزيل رفت و در ديدار با داسيلوا حمايت برزيل از تحريم ايران در شوراى امنيت را خواستار شد اما در نهايت مخالفت داسيلوا، خانم وزير را با دستان خالى به کشورش بازگرداند.

برزيل تا‌کنون در خصوص نوع رايى که به قطعنامه تنظيم شده عليه ايران در شوراى امنيت خواهد داد، اشاره نکرده است. از ميان 15 کشور حاضر در شوراى امنيت، 9 کشور بايد به قطعنامه تنظيم شده عليه ايران راى مثبت بدهند تا اين قطعنامه لازم الاجرا شود. البته اين امر زمانى محقق مى‌شود که هيچ ‌کدام از کشورها برگ وتوی خود را رو نکنند.

وزير امور خارجه برزيل در مصاحبه‌اى مطبوعاتى نيز با ابراز تعجب نسبت به ادعاهاى غرب در خصوص ايران نوشت، من گمان نمى‌کنم که ايران به دنبال بمب هسته‌اى باشد. مى‌توانيد ما را بدبين بخوانيد اما دليلى ندارد که به هر آنچه که دستگاه‌هاى امنيتى و سرويس‌هاى اطلاعاتى ايالات متحده مى‌خواهند تن دهيد.


نظر شما :