تحريم بنزين ايران يعنى اعلام جنگ!

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۹ کد : ۷۴۳۳ اخبار اصلی
در دوران پس از يازدهم سپتامبر 2001، باور حمله بازدارنده به کشورى که گمان مى‌رود در ...
تحريم بنزين ايران يعنى اعلام جنگ!

در دوران پس از يازدهم سپتامبر 2001، باور حمله بازدارنده به کشورى که گمان مى‌رود در مسير کمک به تروريست قدم مى‌زند با حمله امريکا به عراق زير سوال رفت. با اين‌وجود اين روزها در کنگره، همه باراک اوباما را براى حمله به ايران ترغيب مى‌کنند. بهانه اين افراد هم فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران است. در کنگره و سنا همه به دنبال تصويب طرح تحريمى هستند که بر اساس آن صادرات بنزين به ايران هر چه سريع‌تر ممنوع اعلام شود. البته حقيقت اين است که اين تحريم‌ هم تنها منجر به زيان اقتصادى به شرکت‌هايى مى‌شود که صادرات بنزين به ايران را عهده دار هستند. ايران خود از بزرگترين صادر کنندگان نفت است اما توانايى پالايش آن و تبديل به سوخت مورد نياز خود را ندارد.

در اين ميان مشکل بزرگى وجود دارد و آن هم اين است که تنها راه براى اعمال تحريم‌هاى فلج کننده عليه ايران، مسدود کردن مسيرهاى دريايى به اين کشور توسط ايالات متحده است که اين حرکت هم در منابع قانون بين‌الملل به نوعى آغاز جنگ تعبير مى‌شود.

در چند روز اخير ايران به راحتى اعلام کرده که در مقابل هر‌گونه حمله امريکا خواهد ايستاد. اين جمله به معناى آمادگى تهران براى هرگونه رويارويى است. در بيست و دومين روز از ماه آوريل بود که ارتش ايران عمليات‌هاى هوايى و زمينى گسترده‌اى را در خليج فارس به نمايش گذاشت. نمايشى براى نشان دادن اقتدار. حتى امکان دارد که دامنه اين جنگ تا تنگه هرمز نيز کشيده شود. تنگه اى که يکى از اصلى‌ترين دروازه‌هاى تجارت نفت است.

تاريخ اين‌جا نقش سازنده‌اى را بازى مى‌کند: اين تحريم نفت ژاپن بود که به واسطه حمله اين کشور به چين از سوى امريکا اعمال شد و در نهايت منجر به حمله عکس العمل گونه ژاپنى‌ها در سال 1941 شد. بلوکه دريايى کوبا در 1962 نيز منجر به جنگ هسته‌اى با اتحاد جماهير شوروى سابق شد.

درست در همان روزى که نظامى‌ها در ايران مشغول رزمايش‌هاى خود بودند، در کنگره 403 نماينده، موافقت خود را با تعيين ضرب الاجل زمانى 28 ماه مى براى رسيدن به توافقى مشترک با سنا بر سر ايران اعلام کردند. در مجلس سنا حتى نمايندگان دموکرات هم از کرشمه‌پردازى‌هاى اوباما براى مواجهه با ايران به ستوه آمده‌اند. سناتور هرى ريد که رهبرى اکثريت سنا را عهده دار است در اين خصوص مى‌گويد: ما مدت زمان زيادى را صرف انتظار براى به نتيجه نشستن دموکراسى کرده‌ايم. ايران تبديل به زخمى دردناک در جامعه جهانى شده است.

باراک اوباما شايد بتواند در نهايت کنگره را از اعمال تحريم‌هاى فلج کننده صادراتى عليه ايران منصرف کند اما آيا او توانايى اقناع چين و روسيه يا حتى آلمان در اعمال تحريم‌هايى سبک‌تر را نيز در چنته دارد؟ باراک اوباما در شديد ترين تحريم‌هاى خود خواهان بلوکه کردن فعاليت‌هاى بانکى و بيمه‌اى ايران در سطح جهانى است. کاخ سفيد اميدوار است که شوراى امنيت تا ابتداى ماه مى موافقت خود را با بسته تحريمى جديد ايران اعلام کند.

ايالات متحده از سال 2006 تا‌کنون در مسير اجماع جهانى عليه ايران براى تصويب شش قطعنامه موفق عمل کرده است. البته در حال حاضر غرب نگران تلاش ايران براى توليد بمب هسته اى است. در اين ميان نقش چين غيرقابل انکار است. چين اخيرا به شکل تلويحى اعلام کرده است که موافق برخى تحريم‌هاى مد نظر امريکا عليه ايران است. با اين همه، هنوز اصلى‌ترين دغدغه، حمله اسرائيل به تاسيسات هسته‌اى ايران است. اسرائيل در سال 1981 به تاسيسات هسته‌اى عراق حمله کرد. ايالات متحده به شدت مخالف حمله هسته‌اى اسرائيل به ايران است. چنين حمله‌اى مى‌تواند آتش جنگى خانمان‌سوز را در خاورميانه روشن کند. البته کم نيستند کارشناسانى که اعتقاد دارند اگر اسرائيل پيش از انتخابات ماه نوامبر ايالات متحده به ايران حمله کند، شرايط براى باراک اوباما سخت‌تر از پيش خواهد شد.

اسرائيل در ميان اعضاى کنگره از درصد حمايت بالايى برخوردار است. با اين‌همه حقوق‌دان‌هاى امريکايى ‌بايد بدانند که هرگونه تحريم يک‌جانبه سوختى ايران مى‌تواند منجر به درگيرى‌هاى جدى ميان دو طرف شود. در اين ميان امريکا تنها زمانى مى‌تواند اجماع بين‌المللى را در اين مسير با خود همراه کند که بتواند دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى را اثبات کند.

امريکايى‌ها بايد از تجربه حمله عجولانه جورج بوش به عراق در سال 2003 به بهانه يافتن تسليحات کشتار جمعى درس بياموزند.

کريستين ساينس مانيتور


نظر شما :