مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۰۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۰ کد : ۴۷۰۰ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رهبر انقلاب، رئیس جمهور، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه، معاون آفریقای وزارت خارجه، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک، رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

 

موضوع هسته‌اى ايران وضعيت روشنى دارد

 

علی لاريجانى در پاسخ به خبرنگارى که پرسيد آيا آزادى رکسانا صابرى و موضوع پرونده هسته‌اى ايران با هم ارتباط دارند، گفت: موضوع هسته‌اى ايران وضعيت روشنى دارد. ايران عضو آژانس است و ان پى تى را پذيرفته و نظارت‌هاى متعارف بين‌المللى را قبول دارد.

 

وى خاطرنشان کرد: علت اينکه در دوران بوش مساله هسته‌اى ما در مذاکرات تا جايى پيش رفت و متوقف شد اين بود که آمريکايى‌ها رفتار شرورانه‌اى در اين مساله دنبال مى‌کردند، البته اين رفتار آمريکايى‌ها تنها در خصوص موضوع هسته‌اى ايران نبود و ما برخوردهاى ديگرى در رابطه با کشورهاى منطقه از آمريکا ديديم.

 

لاريجانى گفت: موضوع هسته‌اى ايران از لحاظ تکنيکى و حقوقى وضعيت روشنى دارد، اما برخى کشورهاى غربى سعى دارند اين موضوع را با هياهوهاى زياد به سمت مسائل ديگر منحرف کنند.

 

سياست خارجى از جمله شاخصه‌هاى موفق دولت نهم است

 

منوچهر متکی با بيان اينکه "تحقيقا و بدون شک مقوله سياست خارجى از جمله شاخصه‌هاى موفق دولت نهم است" افزود:‌ وزارت خارجه به عنوان متولى ديپلماسى کشور اصول ترسيم شده از سوى مقام معظم رهبرى،‌ اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت را نصب العين فعاليت‌هاى خود قرار داده است.

 

آمريکا بايد اول توانمندى‌هاى هسته‌اى ايران را به رسميت بشناسد

 

علاء‌الدين بروجردى رييس کميسيون سياست خارجى و امنيت‌ ملى مجلس شوراى اسلامى گفت: واشنگتن قبل از آغاز هرگونه مذاکره‌اى با تهران بايد گام‌هاى عملى ملموسى براى اعتماد‌سازى اتخاذ کند. ايالات متحده و کشورهاى غربى بايد اين واقعيت را که ايران يک کشور داراى توانمندى‌هاى هسته‌اى است به رسميت بشناسند.

 

بروجردى تصريح کرد: اظهارات مسئولان آمريکايى در خصوص تمايل به گفتگو با اقدامات عملى دولت جديد آمريکا تناقض دارد، در حالى که باراک اوباما رييس‌جمهور اين کشور براى گفتگو با ايران ابراز تمايل مى‌کند، از طرف ديگر طرح تحريم ايران را به مدت يک سال ديگر تمديد مى‌کند و کنگره آمريکا براى مقابله با ايران بودجه تصويب مى‌کند.

 

وی افزود: ايالات متحده آمريکا و کشورهاى غربى بايد اين واقعيت را بپذيرند که با يک قدرت هسته‌اى مواجه اند و هرگونه مذاکراتى در آينده بايد بر اين اساس باشد.

 

درهاى کار در آفريقا باز است

 

معاون آفريقاى وزارت امور خارجه با تاکيد بر عزم دولت براى گسترش روابط با آفريقا تصريح کرد: زمينه‌هاى کار براى بخش خصوصى در اين قاره پهناور به خوبى فراهم است.

 

 

محمدرضا باقرى با اشاره به برنامه‌هاى دولت و وزارت خارجه براى گسترش روابط با آفريقا خاطرنشان کرد: توسعه روابط با کشورهاى آفريقايى به خوبى برنامه ريزى شده؛ به طورى که روساى جمهور کشورهاى مختلف اين قاره اقبال و توجه زيادى براى سفر به ايران دارند و رييس جمهور و معاون اول رييس جمهور نيز سفرهايى به اين منطقه داشته اند.

 

وى اضافه کرد: برنامه ما براى آفريقا فراگير و شامل تمام مسايل سياسى، فرهنگى و اقتصادى است و توسعه روابط را به نفع ايران و کشورهاى آفريقايى مى دانيم.

 

دنباله روی از آمریکا و دیگران نشانه پیشرفت نیست

 

رهبر انقلاب تقسیم کشورها به توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته را، نوعی تاکتیک زیرکانه غربی ها برشمردند و خاطرنشان کردند: در این تاکتیک، مفهوم توسعه با نوعی ارزش گذاری غربی همراه شده به گونه ای که در افکار عمومی، کشور توسعه یافته، کشوری است غربی یا شبه غربی که فرهنگ و آداب و جهت گیری سیاسی غرب را نیز داراست در حالی که ما این برداشت را مطلقا قبول نداریم.

 

رهبر انقلاب اسلامی، شرایط تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، انسانی و فرهنگی را تعیین کننده مدل و الگوی پیشرفت هرکشور دانستند و افزودند: با توجه به تفاوت های فراوان در مجموعه شرایط کشورهای جهان، الگوی واحدی برای پیشرفت همه آنها نمی تواند وجود داشته باشد.

 

ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: ما نیز با توجه به تاریخ و فرهنگ و دیگر شرایط خاص ایران، نمی توانیم با پیروی از الگوهای امریکایی – اروپای غربی ، اروپای شمالی یا مدل های دیگر به پیشرفت دست یابیم بلکه هنر این است که به دنبال جستجوی مدل بومی برخیزیم که نقش عمده این مسئولیت تاریخی بر عهده دانشگاهیان و اندیشمندان است.

 

ایران به طور جد پشت سر حماس و حزب الله است

 

علی لاریجانی گفت: به نظر ما سید حسن نصرالله یک قهرمان در جهان است و اگر شما صد بار او را تروریست بنامید کسی باور نمی کند زیرا ریشه رفتار مقاومت واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی است. کسانی که منتظر تغییر در آمریکا هستند بدانند که تغییری در سیاست های آنها در قبال فلسطین ایجاد نمی شود.

 

رئیس قوه مقننه با تاکید بر این نکته که ایران به طور جد پشت سر حماس و حزب الله است، گفت: ما افتخار می کنیم که از آنها حمایت می کنم. زیرا آنها برگرفته از تفکر اسلامی هستند. انقلاب اسلامی یک ماهیت ضد ظلم دارد و مسئله تفکر در انقلاب اسلامی یک موضوع جدی است به خاطر همین ما از همه جریانات آزادی بخش دفاع می کنیم و این فکر از اول انقلاب توسط امام راحل بنیانگذاری شده است.

 

تکذیب خبر سفر نصر به تهران

 

حسن قشقاوی درباره اخبار منتشر شده درباره سفر ولی نصر، مشاور باراک اوباما به تهران، مواضع اخیر منوچهر متکی وزیر امور خارجه در این باره را مورد اشاره قرار داد و افزود: اظهارات وزیر خارجه در این خصوص بر یک اصل قانونی بوده ناظر بوده اما در این مورد، وزارت خارجه‌ آمریکا نیز تاکید کرده که چنین سفری صورت نگرفته است.

 

سیاست‌های خارجی دولت گذشته، سیاست گل و بلبل بود

 

علیرضا زاکانی نماینده مجلس گفت: علی رغم آن که سیاست‌های دولت گذشته در حوزه روابط بین‌الملل، سیاست گل و بلبل بود اما در دوران حاکمیت اصلاح طلبان محور شرارت شدیم در حالی که در دولت نهم دیگر ما نه تنها برای تعطیلی سانتریفیوژها تعهدی ندادیم بلکه تعداد سانتریفیوژها نیزافزایش یافت در واقع اصلاح‌طلبان در برخورد با مسائل مهمی چون پرونده هسته‌ای منافع ملی را نادیده گرفتند.

 

زاکانی با اشاره به ارائه برخی آمارهای اشتباه و دروغین از عملکرد دولت نهم خاطرنشان کرد: همان منابع و دستگاه‌هایی که در دولت‌های گذشته مرکز تهیه و اعلام آمار بودند امروز فعالیت‌ها و شاخص‌ها را اعلام می‌کنند و نمی‌شود آمارهای گذشته این دستگاه‌ها را قبول داشته باشیم ولی آمارهای امروز این دستگاه‌ها را نفی کنیم.

 

حرف های ردوبدل شده اوباما و نتانیاهو مهم نیست

 

رئیس جمهور در سفر استانی خود به سمنان درباره دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: در این دیدارها ممکن است دو طرف صحبت هایی را رد و بدل کنند این دلیلی نمی شود که ما بخواهیم عکس العملی نشان دهیم. ممکن است دو نفر حرف هایی بزنند که در کل مهم نیست.

 

وی گفت: در حال حاضر روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بسیار مثبت است اگر که ما امروز را با سه سال قبل مقایسه کنیم می بینیم که ادبیات کشورهای غربی در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است به طوریکه امروز به صراحت اعلام می کنند که باید جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور قدرتمند بپذیرند ، کشوری که تمدن ساز است و در صدر قدرت های دنیا با اقتدار اعلام می کند که "ما هستیم".

 

اين که مى‌گويند روسيه با کارت ايران بازى مى‌کند، نوعى سطحى‌نگرى است

 

حسن روحانی رييس مرکز تحقيقات استراتژيک با تاکيد بر اينکه ايران و روسيه به سمت تقويت هر چه بيشتر روابط تاثيرگذار و حل مشکلات خود حرکت مى‌کنند، گفت: به نظر مى‌رسد اين که برخى‌ها مى‌گويند روسيه با کارت ايران بازى مى‌کند تا مشکلات خود با غرب را حل کرده و نهايتا به آمريکا نزديک شود، نوعى سطحى‌نگرى است و معادلات حاکم بر روابط تهران و مسکو بسيار پيچيده‌تر از اين حرف‌هاست. ايران به عنوان يک قدرت بزرگ منطقه‌اى در همکارى با روسيه به عنوان همسايه بزرگ شمالى خود منافع مشترک بسيارى دارد و اين همکارى‌ها بايد روز به روز گسترش يابد.

 

روحانى با اشاره به نقش روسيه در پرونده هسته‌اى ايران گفت: به رغم وجود برخى مسايل و گلايه‌هايى در اين زمينه، مسکو در پرونده هسته‌اى متفاوت با آمريکا و اروپا حرکت کرده است. در راه‌اندازى نيروگاه‌ اتمى بوشهر نيز تاخير بسيارى رخ داده و همکارى طرف روسى با ايران در بعضى از مسايل به صورت قابل انتظار نبوده است؛ اما علمکرد روسيه را مى‌توان مجموعا در راستاى شرايط بهتر ارزيابى کرد.

 

اميدواريم حرف‌هاى آمريکايى‌ها قالب عملى نيز به خود بگيرد

 

وزير امور خارجه با اشاره به سياست تغيير دولت اوباما خاطرنشان کرد: ما از تغيير لحن آمريکايى‌ها استقبال کرديم و از تغيير رفتار نيز استقبال مى‌کنيم.

 

منوچهر متکی ادامه داد: شايد بتوان نوعى اميدوارى را مطرح کرد که اين حرف‌هاى گفته شده قالب عملى نيز به خود بگيرد.

 

سلطه يافتن بر قوم کرد هدف اصلى توطئه‌گران آمريکايى است

 

آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامى تداوم آگاهى و هوشيارى مردم کردستان را بسيار ضرورى خواندند و اعلام کردند: از طريق دوستان خود در آن سوى مرز، اطلاعات دقيق داريم که آمريکايى‌ها در پشت مرزهاى غربى ما، با جمع‌آورى اطلاعات، هزينه کردن پول و تامين سلاح، مشغول توطته سازمان يافته و تروريست پرورى هستند و افکار شومى در سر مى‌پرورانند بنابراين کرد ايرانى و همه ملت کاملا بيدار و هوشيار باشند.

 

ايشان سلطه يافتن بر قوم کرد را هدف اصلى توطئه‌گران آمريکايى برشمردند و خاطرنشان کردند: کردها حتى در غير ايران، غالبا خود را ايرانى مى‌دانند و به اين مساله افتخار مى‌کنند اما معدود کسانى که ممکن است با ناديده گرفتن شان و شرافت کردى، فريب وعده‌ها و پول‌هاى آمريکايى را بخورند متوجه باشند که در بلند مدت، فقط لعنت و نفرت قوم کرد را نصيب خود مى‌کنند.

ايالات متحده بايد بفهمد که در کلاس حساب حاضر شده، نه کلاس انشاء

 

رئیس مجلس خطاب به آمريکا گفت: ايالات متحده بايد بفهمد که در اين زمان در کلاس حساب حاضر شده، نه کلاس انشاء و سخنراني. بايد پاسخ روشن به ملل مسلمان بدهد که چرا با ادعاى دروغ مبارزه با تروريست به صورت ديگر از آنان حمايت مى‌کند.

 

لاريجانى افزود: تغيير وقتى است که شما راه گذشته را اصلاح مى‌کرديد، پس چه تفاوتى بين وضع موجود و راه گذشته ايالات متحده وجود دارد که شما را به تغيير وسوسه کرده است.

 

وى گفت: جمهورى اسلامى ايران همه سناريوهاى مختلف را روى ميز خود نگه داشته است و مانورى زبانى باعث کار گذاشتن سناريوهاى جمهورى اسلامى نشده است. ما منتظريم که پاسخ افکار عمومى جهان را بدهيد. آيا ذره‌اى دفاع از حقوق فلسطينيان در بيانات شما ظاهر شد؟ آيا حرف نويى در مسائل بين‌المللى زديد يا صرفا با تکنيک‌هاى بيانى روزگار سپرى نموده‌ايد؟

 

ایران پایگاه شلیک گلوله به سرزمین خود را به جهنم تبدیل می‌کند

 

رئیس جمهور تاکید کرد: ملت ایران امروز قدرت آن را دارد که از هر کانونی که گلوله ای به سمت ایران شلیک شود آن پایگاه را به جهنمی تبدیل کند.

 

احمدی نژاد با بیان اینکه یکی از اصول در دیپلماسی آن است که شما نقطه ضعف دشمن را هدف قرار دهید، گفت: اگر کسی در خانه خود بنشیند تا دشمن به پشت دروازه ها برسد ، مجبور می شود که در خانه اش درگیر شود اما ملت ایران به دشمنان خود این اجازه را نمی دهد که به پشت دروازه برسد و مواضع سیاسی آنها را هدف قرار دهد.


نظر شما :