بشار اسد: مذاکره با اسرائیل فقط با میانجیگری ترکیه

۰۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۴ کد : ۴۶۸۲ سرخط اخبار
رئیس جمهوری سوریه گفت: «دمشق هرگز بدون حضور آنکارا پاى ميز مذاکرات غير مستقيم صلح با اسرائيل نمى‌نشيند.»
بشار اسد: مذاکره با اسرائیل فقط با میانجیگری ترکیه

بشار اسد رئيس جمهوری سوريه در گفت‌وگو با روزنامه‌هاى صباح، زمان و حريت ترکيه به مناسبت سفر عبدالله گل رئيس جمهوری ترکيه به اين کشور گفت: «دمشق هرگز بدون حضور آنکارا پاى ميز مذاکرات غير مستقيم صلح با اسرائيل نمى‌نشيند. سوريه به ترکيه اعتماد دارد و معتقد است که از نقش عملى و بى‌طرف و غير مشروط ترکيه بى‌نياز نيست. ما توافق داريم که ميانجى‌گرى ترکيه در اين مذاکرات بسيار حائز اهميت است. پيش از اين چنين اعتماد متقابلى ميان سوريه و ترکيه وجود نداشت؛ اما شش سال اخير حسن نيت ترکيه ثابت شده و ترکيه ثابت کرده که کشورى مستقل واقعى و حقيقى است. اگر کشور ديگرى تمايل به مشارکت درباره مذاکرات ميان سوريه و اسرائيل داشته باشد، بايد از ويژگى‌هاى ترکيه برخوردار باشد.»

رئيس جمهوری سوريه در پاسخ به سئوالى مبنى بر اين که آيا سوريه قصد بازگشت به مذاکرات را دارد گفت: «من اين مساله را به ترکيه ابلاغ کردم و به رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه گفتم و ما هنوز منتظر پاسخ هستيم.»

وى درباره‌ اين که يک سوم اعضاى حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) کردهاى سوريه هستند، گفت: «چه اين تعداد يک يا هزار باشد،‌ بايد عليه تروريسم با هم همکارى کنيم و ما با ترکيه مذاکره و همکارى مى‌کنيم.»

اسد، اتهامات امريکا درباره حمايت سوريه از تروريسم را رد کرد و گفت: «امريکا به ما پيشنهاد همکارى عليه تروريسم را داد و اين پيشنهاد بعد از تمديد تحريم‌ها عليه ما بود. چطور ممکن است از يک طرف پيشنهاد همکارى دهد و از سوى ديگر تحريم‌ها را تمديد کند؟ امريکا به عنوان مثال جنبش حماس را جنبشى تروريستى مى‌داند و پاسخ ما روشن است در حالى که ما از حماس حمايت مى‌کنيم، چون ملت فلسطين از آن حمايت مى‌کند و ما همواره از اين ملت حمايت مى‌کنيم. آيا اين بدان معنا است که ملت فلسطين يک ملت تروريست است؟»

رئيس جمهوری سوريه خاطرنشان کرد، امريکا معتقد است هر کسى که عليه نگرش آن در قبال حماس قرار گيرد تروريست است، ولى ما دولتى را که اراضى ديگرى را اشغال کند و مردم را بکشد و شهروندانش را آواره کند يک دولت تروريست مى‌دانيم.

اسد درباره‌ موضع‌گيرى رجب طيب اردوغان در قبال شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائیل در کنفرانس داووس گفت: «اردوغان تنها نظر خود را بيان نکرد، از اين رو موضع او يک موضع فردى نبود. اقدام او بيان کننده احساسات ملت ترکيه بود، از اين رو انعکاس گسترده، موثر و دائمى داشت.»

رئيس جمهوری سوريه درباره دموکراسى در سوريه عنوان کرد، سوريه در تحکيم دموکراسى به علت عامل امنيت تاخير داشته است، اما آمادگى جدى در اين زمينه دارد. به طورى که ما تغييراتى را در قانون احزاب سياسى و انتخابات اجرا خواهيم کرد و قانون اصلاحات ادارى داخلى را در ترکيه بررسى مى‌کنيم و در سوريه پياده خواهيم کرد. موضع‌گيرى ترکيه در قبال جنگ عراق نقطه‌ تحولى است که نشان داد ترکيه نمى‌تواند بدون در نظر گرفتن راى مردم تصميم بگيرد. پارلمان لايحه‌ مشارکت ترکيه در جنگ عراق و اشغال آن را رد کرد. ما مخالف فدراليسم دو گانه يا مذهبى در عراق هستيم، چون موجب تقسيم عراق مى‌شود اما اين يک مساله‌ داخلى است.

رييس جمهورب سوريه عنوان کرد، اگر منظور آنها از تروريسم مقاومت لبنان و فلسطين است، ما از آن حمايت مى‌کنيم. اين مقاومت‌ها مردمى هستند. ما از تروريسم حمايت نمى‌کنيم بلکه از مردم حمايت مى‌کنيم.


نظر شما :