انتقاد اسرائیل از هشدار پادشاه اردن

پس از پادشاه اردن غرب نیز نسبت به اوضاع خاورمیانه هشدار داد

۰۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۱ کد : ۴۶۳۵ سرخط اخبار
دیوید میلیبند ضمن تایید حرف­ها عبدالله نسبت به احتمال بروز جنگی دیگر در خاورمیانه هشدار داد.
پس از پادشاه اردن غرب نیز نسبت به اوضاع خاورمیانه هشدار داد

پس از آن که ملک عبدالله پادشاه اردن صریحا هشدار داد، در صورتی که ظرف ماه­های آینده مذاکرات صلح آغاز نشود و روند صلح به سوی بهبود و جهت مثبت حرکت نکند، ظرف 12 تا 18 ماه آینده شاهد جنگ خواهیم بود، دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا نیز ضمن تایید حرف­ها عبدالله نسبت به احتمال بروز جنگی دیگر در خاورمیانه هشدار داد و متعاقب آن اعضای شورای امنیت نیز نگرانی خود را نسبت به این روند ابراز داشتند.  

وزير امور خارجه بریتانیا از تلاش‌هاى رئيس جمهوری امريکا براى آغاز روند صلح خاورميانه به عنوان فرصتى که يک بار در هر نسل ايجاد مى‌شود تا درگيرى 60 ساله بين فلسطينيان و اسرائيلى‌ها حل شود، تمجيد کرد.

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه‌ بریتانیا که پيش از مذاکرات خود با هيلارى کلينتون، همتاى امريکاييش صحبت مى‌کرد، همچنین گفت: «دولت باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا نخستين دولت از زمان جيمى کارتراست که پس از مذاکرات سال 1978 در کمپ ديويد از روز اول خود را درگير روند صلح کرده است.»

وى همچنين تيم اوباما را براى درک وضعيت منطقه‌اى و نياز به ميانجيگرى صلحى که نه تنها اجازه مى‌هد اسرائيل در صلح با يک کشور جديد فلسطينى قرار گيرد بلکه با 21 کشور عرب منطقه ارتباط داشته باشد،‌ ستود.

روزنامه تايمز لندن گزارش داده است، ميليبند امروز 13 می در بازگشت به لندن با آويگدور ليبرمن، همتاى اسرائيلى خود ديدار کرد.

ميليبند گفت: «اين که ما از پيش در مورد موضع هر دولتى قضاوت کنيم کار خطرناکى است.»

وى همچنين ادعاى بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل را مبنى بر اين که ابتدا بايد به مسله‌ هسته‌اى ايران پرداخته شود، رد کرد و گفت: «اگر هر دو مساله را با هم در نظر بگيريم آسان‌تر است.»

وزير امور خارجه‌ انگليس عنوان کرد، شاخص‌ترين جنبه‌ طرح اوباما پذيرش اين نکته است که حمايت از تشکيل کشور مستقل فلسطين به نفع منافع ملى آمريکا نيز هست.

وی همچنین تاکید کرد، عدم وجود کشورى براى فلسطينيان، بزرگترين عامل تحريک افراط گرايى در سراسر جهان است.

وی هشدار داد، بدون تلاش هماهنگ طرفين براى دستيابى به صلح، ممکن است جنگى تمام عيار بار ديگر خاورميانه را فراگيرد. چالش‌هاى پيش رو واقعا بزرگ هستند، به تصميمات جسورانه از سوى تمام طرفين نياز است، اما عواقب انجام ندادن هيچ اقدامى حتى شديد‌تر نيز خواهد بود.

 ديويد ميليبند، همچنین درباره نشست شورای امنیت گفت: «نشست شوراى امنيت منعکس کننده‌ درخواست ملک عبدالله، پادشاه اردن براى اقدامات فورى در قبال صلح است. ‌مناظره در مورد کسب يک راه‌ حل بين دو کشور به مناظره در مورد ثبات کل منطقه‌ خاورميانه تغيير يافته است.»

در همین حال شوراى امنيت سازمان ملل نیز پس از آن که پادشاه اردن نسبت به آغاز جنگى دوباره بين اسرائیل و کشورهاى عربى ظرف 18 ماه آينده هشدار داد، خواستار اقدامات ديپلماتيک براى دسيتابى به راه‌حل ايجاد دو کشور فلسطين و اسرائيل شد.

در همین حال سوزان رايس، سفير امريکا در سازمان ملل نيز در اين باره گفت: «همه ما آن حس فوريت را داريم. اين لحظه‌اى است که نبايد آن را از دست داد. به همين دليل امريکا و ديگران تلاش‌هايشان را دو برابر کرده‌اند تا به يک راه‌ حل پايدار و ايجاد دو کشور دست يابند.»

رايس به شوراى امنيت اعلام کرد، امريکا طرح عربى صلح خاورميانه را که در نشست سران در بيروت در سال 2002 به دست آمد، در تلاش‌هاى خود براى صلح خواهد گنجاند.

اين در حالى است که اسرائیل با اعلام اين که مشارکت شوراى امنيت به روند سياسى در خاورميانه کمک نخواهد کرد، اين نشست را که روسيه خواستار تشکيل آن شده بود، تحريم‌ کرد.

ييگال پالمور، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ اسرائیل اعلام کرد، عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب عنوان کرده بود که در متن طرح پيشنهادى صلح هيچ تغييرى ايجاد نخواهد شد و اصلاحيه‌اى در آن صورت نخواهد گرفت. فکر نمى‌کنم به زودى طرح اتحاديه عرب به اوباما داده شود. اگر عمرو موسى گفته است نه، يعنى نه.

وی همچنین گفت: «اعلام زمان دقيق جنگ بين 12 تا 18 ماه آينده از سوى ملک عبدالله دوم تهديد عليه اسرائيل است. اين بدين معنى است که ما در يک درگيرى منطقه‌اى بين اسراييل و فلسطينيان درگير نيستيم، بلکه بين اسرائيل و 57 کشور درگير هستيم. اين درگيرى اين بار فرق مى‌کند.»

در همین حال زلمان شووال سفير سابق اسرائیل در واشنگتن، در گفت‌وگو با راديو سوا تاکيد کرد، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، معتقد است تشکيل کشور فلسطين بايد بر اساس ايجاد يک پايگاه اقتصادى و نيز توانمندى تشکيلات خودگردان فلسطين در گسترش امنيت و پايان نفوذ حماس در نوار غزه باشد.

شووال پيش بينى کرد که دولت باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا، موضع‌گيرى نتانياهو را در جريان سفر آتيش به واشنگتن درک خواهد کرد.

وى گفت: «من معتقدم که اوباما نمى‌خواهد اشتباهات دولت جورج بوش رئيس جمهوری سابق امريکا را در روند آناپوليس تکرار کند. مذاکرات نتانياهو و اوباما براى اسرائيل، امريکا و تمام کشورهاى منطقه مثمرثمر و مفيد خواهد بود. نتانياهو با درکى که از درگيرى فلسطين و اسرائيل دارد به خوبى به بيان آنچه بايد انجام دهد، بپردازد.»

اين مقام اسرائیلی که از معاونان ارشد نتانياهو محسوب مى‌شود، از اهميت اختلافات ميان مواضع امريکا و اسرائیل کاست و گفت: «وجود برخى اختلافات ميان ديدگاه‌هاى دو کشور بعيد نيست و مساله‌ شهرک سازى‌ها يکى از اين اختلاف‌نظر‌ها است؛ اما اين مساله مساله‌ اصلى نيست. وجود مشکلات مشابهى در زمينه‌ عدم وجود اقتصاد قوى فلسطينى‌ها و عدم توانايى تشکيلات خودگردان فلسطين در برقرارى امنيت و نيز مشکل حماس، دال بر آن است که صحبت درباره‌ تسريع تشکيل کشور فلسطين نمى‌تواند درست باشد. اسرائيل خواهان گسترش نفوذش بر فلسطينى‌ها نيست. ما نمى‌خواهيم بر فلسطينى‌ها حاکميت داشته باشيم و سرنوشت آن‌ها را تعيين کنيم، اما مى‌خواهيم به شرايطى برسيم که دولت فلسطين در آينده وضعيتى شبيه وضعيت کنونى نوار غزه را نداشته باشد.»

وى مدعى شد، ايران مساله فلسطين را بهانه‌اى براى گسترش نفوذش در منطقه قرار داده است. اين در حالى است که صائب عريقات مذاکره کننده‌ ارشد فلسطينى‌ها، در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه، اظهارات شووال را مبنى بر ادامه شهرک سازى‌ها خطرناک توصيف کرد و گفت: «اين اظهارات نشان مى‌دهد دولت اسرائيل شهرک سازى‌ را انتخاب کرده نه صلح. تعهداتى وجود دارد که اسرائيل از اجراى آن سرباز مى‌زند که شامل توقف شهرک سازى‌ها است. نخستين و سخت‌ترين امتحان باراک اوباما اين است که با دولت اسرائيل با همان معيارهايى تعامل کند که با تشکيلات خودگردان فلسطين عمل مى‌کند. اسرائيل راه ‌حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل و طرح‌ نقشه‌ راه را رد مى‌کند و اگر اين مسائل را رد مى‌کند، چرا ما در مذاکرات با اسرائيلى‌ها درباره‌ آن صحبت مى‌کنيم.»

عريقات بار ديگر بر مخالفت محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين برای ديدار با نتانياهو تاکيد کرد و گفت: «تا زمانى که نتانياهو مخالف راه ‌حل تشکيل دو کشور و توقف شهرک سازى‌ها است، عباس با وى ديدار نمى‌کند.»


نظر شما :