شلیک ۲۱ گلوله به مناسبت ورود پاپ به اردن

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۲ کد : ۴۵۸۰ اخبار اصلی
پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه ۸ مارس، با ورود به اردن سفر خود را به چند کشورخاورمیانه آغاز کرد.
شلیک ۲۱ گلوله به مناسبت ورود پاپ به اردن

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه ۸ مارس، با ورود به اردن سفر خود را به چند کشورخاورمیانه آغاز کرد. وی در سخنرانی در فرودگاه امان احترام عمیق خود را نسبت به مسلمانان اظهار داشت و گفت: «آزادی مذهب از پایه‌های اصلی حقوق بشر است.»

رهبر کاتولیک‌های جهان یکی از دلایل سفر خود را به این منطقه بوجود آوردن اتحاد و صلح در خاورمیانه خواند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن و رانیا ملکه این کشور از پاپ در فرودگاه امان استقبال کردند. در مراسم رسمی به مناسبت ورود رهبر کاتولیک‌های جهان بیست و یک گلوله توپ شلیک شد. علاوه بر پادشاه و ملکه اردن، رهبران مسلمانان و مسیحیان و همچنین سفیر اسرائیل در این کشور نیز در مراسم خوشامدگویی به پاپ در فرودگاه حضور داشتند.

پاپ در سخنرانی خود در فرودگاه اظهار کرد، دیدار من از اردن موقعیت بسیار مناسبی است که من احترام عمیق خود را نسبت به مسلمانان ابراز کنم.

وی از اردن به دلیل فعالیت‌های برجسته و مستمر در امر تحقق صلح در منطقه خاورمیانه و بوجود آوردن جو تفاهم در گفت و گوی ادیان ستایش کرد.

وی گفت و گوی میان مسیحیان، مسلمانان و یهودیان را به عنوان پیش شرط بسیار مهم برای استقرار صلح در منطقه خاور میانه خواند.

بندیکت شانزدهم در ادامه دیدار خود از منطقه خاورمیانه قرار است در اسرائیل با شیمون پرز، رئیس جمهوری این رژیم، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی و نمایندگان مسلمانان و یهودیان دیدار کند.

گرگورییوس سوم، اسقف ارشد مسیحیان اردن نیز در دیدار پاپ بندیکت شانزدهم از اردن گفت: «ممکن است از تبعیض، فشار و تعقیب مسیحیان در دیگر کشورها سخن گفت، اما چنین وضعیتی در مورد مسیحیان لبنان صادق نیست.»

وی در تفاوت وضعیت زندگی مسیحیان در عراق و عربستان سعودی، به شرایط زندگی آنان در کشورش اشاره کرد و افزود، «ما در اینجا از آزادی مذهب تام برخورداریم، چنان که با مساجد و کلیساها برخورد تقریبا برابری می‌شود.»

اسقف اعظم اردن، رهبر حدود یک میلیون و هفتصد هزار کاتولیک در خاورمیانه است. آنان پیروان شاخه ویژه‌ای از کاتولیک‌ها هستند که کلیسای مستقل خود را دارند ولی با رم در ارتباطند و رهبر کاتولیک‌های جهان را به رسمیت می‌شناسند.

هانا کیلدانی، رهبر جامعه رومی− کاتولیک امان نیز در تایید گفته­های گرگورییوس گفت: «مسیحیان در همه عرصه‌های زندگی اردن حضور دارند، در اقتصاد، در بانک‌ها، در زندگی سیاسی و در پارلمان.»

این در حالی است که فقط یک درصد از جمعیت اردن را پیروان مذهب کاتولیک ‌تشکیل می‌دهند، کلیساهای مسیحی در همه جا به چشم می‌خورند. در برخی از مناطق این کلیساها درست در جوار ساختمان مساجد واقع هستند.

کیلدانی همچنین گفت: «در اردن دویست تا دویست و پنجاه هزار مسیحی زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود هفتاد تا هشتاد هزار نفر پیرو مذهب کاتولیک هستند. اکثریت مسیحیان به اقشار متوسط جامعه ‌تعلق دارند.»

روز دوشنبه، ۱۱ مه، بندیکت شانزدهم در ادامه دیدار خود از این منطقه راهی تل آویو می‌شود. سفر وی به اسرائیل و فلسطین پنج روز طول خواهد کشید.

ملک عبدالله پادشاه اردن پادشاه اردن نیز گفت: «موضع‌گيرى اردن همواره در راستاى حمايت از صلح و ثبات در خاورميانه بر اساس راه ‌حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل بوده است. پيام پاپ بنديکت شانزدهم به منطقه در جهت حمايت از ثبات منطقه که سال‌ها از جنگ و درگيرى رنج مى‌برد بسيار حايز اهميت است.

پادشاه اردن و پاپ بنديکت شانزدهم به بررسى روابط دو طرف پرداختند و بر تحکيم و ادامه ارتباط ميان جهان اسلام و مسيحيان از طريق مذاکره و همزيستى تاکيد کردند.»

پادشاه اردن بر لزوم آغاز مذاکرات جهانى بر اساس تفاهم و حسن نيت تاکيد کرد.

وى خاطر نشان کرد، بيت‌المقدس همچنان مرکز توجه ما است و حمايت از اين شهر مسئوليت مشترک مسيحيان و مسلمانان است.

پادشاه اردن ابراز اميدوارى کرد که بتوانيم با يکديگر دايره‌ گفت‌وگويى را که آغاز کرده‌ايم گسترش دهیم و مذاکره­اى را برای پذيرش هويت دينی‌مان و بدون نگرانى از واقعيت داشته باشيم.

ملک عبدالله دوم خاطر نشان کرد، ما اصول محکم مشترکى ميان يکديگر داريم. اصل انسانيت ميان ما مشترک است. همچنين اصول ديگرى نيز بر اساس آن ‌چه در کتب مقدس اسلام مسيح و يهود آمده است ما را به يکديگر مرتبط مى‌کند.


نظر شما :