همکارى هند در عمليات ماهواره جاسوسى اسراييل عليه ايران

۲۵ خرداد ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۷۴ اخبار اصلی
نينان کوشى محقق پژوهشکدة Foreign Policy in Focus است که درباره همکاری هند با اسرائیل علیه ایران تحقیق کرده است.
ماهوارة جاسوسى اسراييل که توسط هند در اواخر ژانوية 2008 به فضا پرتاب گرديد، بطور قابل ملاحظه اى به قابليت جمع آورى اطلاعات اسراييل ارتقاء مى بخشد. پرتاب ماهوارة تسار (Tecsar)، که پولاريس (Polaris) نيز خوانده مى شود، آغاز مرحله اى جديد در روابط راهبردى هند و اسراييل مى باشد، و عامل جديدى به سناريوى امنيتى پيچيده خاورميانه افزوده مى شود. ماهوارة تسار جهت مخابره و دريافت پيام هاى رادارى مى باشد که مى توانند از تاريکى و ابرهاى انبوه بگذرند. اين ماهواره که ساخت صنعت هوافضاى اسراييل مى باشد، از پيشرفته ترين سيستم هاى فضايى جهان شناخته شده است.
براى هند، پرتاب يک ماهوارة جاسوسى اسراييلى تنها به عنوان امرى تجارى به حساب نمى آيد، زيرا که مفاهيم راهبردى و سياسى اين نوع معامله بسيار واضح است. دليل واقعى پرتاب اين ماهواره، ايران مى باشد. ماهوارة جديد مجهز به دوربينى مى باشد که مى تواند از ميان توده هاى ابرى، در شب يا روز، از سطح خاک ايران تصوير بردارى نمايد.
 
اهميت راهبردى
اين ماهوارة جاسوسى جديد بسيار پيشرفته مى تواند قابليت جمع آورى اطلاعات راجع به ايران را افزايش دهد. لذا هند به همدست فعالى در ارتقاء امنيت اسراييل، بخصوص در قبال ايران، مبدل شده است. اگر اسراييل در آينده به گزينة نظامى عليه برنامة هسته اى ايران متوسل شود، ماهوارة تسار بسيار مؤثر خواهد بود. احتمالا بخاطر اين ملاحظات بود که پرتاب اين ماهواره پوشيده در راز بود. در ضمن، اين پرتاب بيانگر گسترش همکارى ميان هند و اسراييل در عرصه هاى فضايى-امنيتى-نظامى-اقتصادى، بخصوص در زمينة موشک ها، رادار، و ماهواره ها مى باشد.
 
تغييرات مشى سياسى-جغرافيايى
تأثيرات مشى سياسى-جغرافيايى همکارى ميان هند و اسراييل براى ايران بسيار وخيم و چند جانبه مى باشد. به رغم انکارها، ايالات متحده نقشى را در راهبردش عليه ايران به هند واگذار نموده است. مى توان به راحتى حدس زد که حمايت از اقدامات ايالات متحده عليه ايران، يکى از شرايط معاملة‌ هسته اى هند با آمريکا مى باشد.
در توافق هسته اى هند و ايالات متحده آمده است که آمريکا انتظار همکارى کامل هند را در انصراف، انزوا، و تحريم و مهار ايران دارد. تمايل هند در خط لولة گازى ايران از طريق پاکستان، از زمانيکه معاملة هسته اى هند و ايالات متحده شکل گرفته، کاهش يافته است. در حاليکه به نظر نمى رسد هند رسما از اين طرح عقب نشسته باشد، ولى اين اعتقاد وجود دارد که ايالات متحده در صدد تضعيف روابط اقتصادى هند و ايران است.
ضمنا، پاکستان داراى نگرانيهايى در مورد ماهواره هاى جاسوسى که توسط هند پرتاب شوند، دارد. با وجود آنکه فرماندهى، نظارت و سرپرستى ماهوارة تسار در دست اسراييلى ها خواهد بود، ولى اسراييل به هند اجازة دسترسى به برخى داده هاى ارسال شده به ايستگاه هاى زمينى را خواهد داد. 

( ۱ )

نظر شما :