سه هدفی که دنبال می شود

ترامپ و تهدید ایران به ویرانی

۱۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۸۴۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به قول رسانه های منتسب به دشمنان ایران، از جمله روزنامه نیویورک تایمز، و سایر منابع، هیچ گونه مدرکی مبنی بر دخالت ایران در حملات تروریستی علیه ترامپ وجود ندارد. از طرف دیگر روشن است که این تهدید ترامپ خسارت مالی و جانی علیه غیر نظامیان ایرانی را شامل می شود و از نظر قوانین بین المللی محکوم است. با این وجود رسانه های جریان اصلی هیچ اشاره ای به این جنبه تهدیدات ترامپ نکرده اند و صرفا در باره اتهامات بی اساس به ایران تیتر می زنند و تحلیل و تفسیر می کنند.
ترامپ و تهدید ایران به ویرانی

نویسنده: اکبر فیجانی، مدرس دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: در پی اتهامات مکرر شخصیت های سیاسی و اطلاعاتی آمریکا مبنی بر قصد ایران به ترور مقامات ارشد آن کشور و همچنین نفوذ و تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق و کاندید فعلی ریاست جمهوری ایالات متحده مدعی شد که ایران در چند مورد برای ترور او تلاش ناموفق کرده و این کار را ادامه خواهد داد. او در این مورد ایران را به شدت تهدید کرد و گفت: "اگر من رئیس جمهور بودم، به کشور تهدید کننده – در این مورد ایران – تفهیم می کردم که اگر برای آسیب رساندن به این شخص ]ترامپ[ اقدامی کنید، ما بزرگترین شهرهای شما و کل کشور ایران را به خاک و خون می کشیم." 

این اتهامات و تهدیدات در حالی اتفاق می افتد که به قول رسانه های منتسب به دشمنان ایران، از جمله روزنامه نیویورک تایمز، و سایر منابع، هیچ گونه مدرکی مبنی بر دخالت ایران در حملات تروریستی علیه ترامپ وجود ندارد. 

از طرف دیگر روشن است که این تهدید ترامپ خسارت مالی و جانی علیه غیر نظامیان ایرانی را شامل می شود و از نظر قوانین بین المللی محکوم است. 

با این وجود رسانه های جریان اصلی هیچ اشاره ای به این جنبه تهدیدات ترامپ نکرده اند و صرفا در باره اتهامات بی اساس به ایران تیتر می زنند و تحلیل و تفسیر می کنند. شایان ذکر است که از چندی پیش رسانه های غرب به طور گسترده اتهامات فوق را نقل و بازنشر کرده اند. به نظر می رسد آنها از این کار چند هدف را دنبال می کنند:

۱- تاثیر بر افکار عمومی با هدف آماده کردن افکار عمومی برای حملات احتمالی موردی به زیرساخت های ایران در صورت بالا گرفتن تنش بین لبنان و اسرائیل و دخالت دادن ایران در جنگ و همراه کردن افکار عمومی و سازمان های بین المللی علیه ایران و به دنبال آن تصویب قطعنامه و اعمال تحریم های بیشتر بر افراد و سازمان های ایرانی. 

2- انحراف توجه از جنایات اسرائیل در لبنان و فلسطین رژیم صهیونیستی در سایه سکوت دولت ها و مجامع بین المللی تا اسرائیل با حمایت آمریکا و متحدانش به جنایات و قتل عام غیرنظامیان در لبنان، غزه و دیگر نقاط فلسطین ادامه دهد. مطرح کردن ترور ترامپ و دخالت انتخاباتی تا حد زیادی افکار عمومی را از حوادث فلسطین و لبنان منحرف می کند تا اسرائیل و حامیانش بتوانند با کاهش اعتراضات، راحتتر به اهداف ضد بشریشان برسند. 

3- بهره برداری انتخاباتی ترامپ از حوادث ترور اخیر علیه خود، به این منظور او تلاش دارد از این حوادث حداکثر بهره برداری را کند. او با مظلوم نمایی از یک طرف و با دادن وعده هایی درباره متوقف کردن جنگ اوکراین و تنش در خاورمیانه و پیشگیری از جنگ جهانی سوم، برای جلب آرا بیشتر تلاش می کند. 

علاوه بر آن، کل نظام حاکم بر آمریکا از هیاهوی مربوط به ترور احتمالی مقامات ارشد آن کشور بهره برداری سیاسی و بین المللی می کند. 

منابع:

 https://www.nytimes.com/2024/09/24/us/politics/trump-iran-threats.html https://www.theguardian.com/us-news/2024/sep/25/trump-iran-assassination-plot https://www.commondreams.org/news/trump-s-war-with-iran https://nypost.com/2024/09/25/us-news/trump-suggests-iran-was-involved-in-both-assassination-attempts-calls-on-fbi-to-hack-suspects-phones/ https://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2024/09/25/trump-iran-harris-election-north-carolina/75377948007/ https://abcnews.go.com/International/trump-lashes-iran-security-officials-warn-rise-foreign/story?id=114086967

کلید واژه ها: اکبر فیجانی دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا امریکا ایران و امریکا حمله امریکا حمله امریکا به ایران ترور ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات امریکا


( ۱ )

نظر شما :