امریکایی‌ها نسبت به موازنه جنگ تردید دارند

تلاش برای شلیک به عمق خاک سوریه

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۲۱۷ اخبار اصلی اروپا
یکی از نگرانی های ایالات متحده این است که تمرکز بر حملات دوربرد، آنچه را می تواند یک تهدید فوری بزرگتر باشد را کم اهمیت جلوه می‌دهد؛ و آن چیزی نیست جز پیشروی‌های روسیه در داخل خاک اوکراین به سمت شهر استراتژیک پوکروفسک. مقامات آمریکایی بر این باورند که از دست دادن پوکروفسک یک شکست بزرگ برای اوکراین خواهد بود.
تلاش برای شلیک به عمق خاک سوریه

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ایالات متحده امریکا و بریتانیا مشغول سبک و سنگین کردن اعطای مجوز استفاده از تسلیحات غربی به اوکراین برای هدف قرار دادن عمق خاک روسیه هستند، اما برخی از مقامات آمریکایی عمیقاً تردید دارند که تحقق چنین مجوزی بتواند تفاوت قابل توجهی در نبرد کی‌یف علیه مهاجمان روسی ایجاد کند.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه ۱۳ سپتامبر وارد واشنگتن شد تا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مورد امکان اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور هدف قرار دادن اهدافی فراتر از مرزهای اوکراین گفت وگو کند.

این در حالی است که دولت ایالات متحده در دو و نیم سالی که از مناقشه بین روسیه و اوکراین می‌گذرد تاکنون تمایلی به تایید چنین چیزی نداشته است.

مقامات آمریکایی در گفت وگو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کردند که اوکراین در حال حاضر هم توانایی هدف قرار دادن اهداف در روسیه را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین دارد. آن‌ها ضمن اینکه اذعان دارند سامانه موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش آمریکا که اختصارا «ا‌تَکِمز / ATACMS» نام دارد، توانمندی اوکراین را افزایش می‌دهد، اما معتقدند که این موشک‌ها برای تغییر پویایی جنگ، بسیار پرهزینه و محدود هستند. علاوه بر این، مقامات ایالات متحده خاطرنشان کردند که کرملین احتمالاً تا حد زیادی فوری‌ترین تهدید جنگی خود علیه اوکراین – یعنی بمب‌های سُرشی که توسط هواپیماهای جنگی روسیه پرتاب می‌شوند – را به خارج از برد موشک‌های ایالات متحده منتقل کرده است. آنها همچنین معتقدند که کی‌یف به جای درخواست موشک‌های دوربرد باید بر توقف پیشروی روسیه در شرق اوکراین تمرکز کند.

برای جو بایدن، این تصمیم فقط یک تصمیم تاکتیکی نیست،‌ بلکه این سوال مطرح است که آیا مجوز چنین حملاتی ممکن است خطر جنگ مستقیم بین ناتو و روسیه را ایجاد کند یا نه.

به گزارش یورونیوز، روسیه در ۱۳ سپتامبر در سازمان ملل هشدار داد که اعطای مجوز به اوکراین برای شلیک موشک به سمت روسیه، ناتو را به «یک طرف مستقیم در خصومت‌ها علیه یک قدرت هسته‌ای» تبدیل می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرده است که چنین اقدامی دامنه درگیری را تغییر می‌دهد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، در ۱۳ سپتامبر گفت که ایالات متحده چنین تهدیدهایی را جدی می‌گیرد، حتی با وجود اینکه او اذعان می‌کند که هیچ چیز جدیدی در لفاظی‌های پوتین وجود ندارد.

در عین حال، جیسون کرو، نماینده دموکرات ایالات متحده که در کمیته اطلاعات و امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت می‌کند، خطر حمله رئیس‌جمهور پوتین به لهستان یا دیگر اعضای ناتو را کم اهمیت جلوه داد. وی با اشاره به تلفات گسترده نیروهای نظامی و زرهی روسیه در اوکراین به رویترز گفت: «من معتقدم هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ولادیمیر پوتین علاقه‌ای به جنگ با ناتو داشته باشد. برعکس، من فکر می‌کنم که او در تلاش است تا از رویارویی با ناتو اجتناب کند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پیش در سخنرانی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، از ایالات متحده و متحدانش خواست خطوط قرمز روسیه را نادیده بگیرند و اجازه حملات دوربرد به روسیه را به عنوان راهی برای فشار بر مسکو بدهند. زلنسکی گفت: «ما باید این قابلیت دوربرد را نه تنها در سرزمین‌های اشغالی متعلق به اوکراین، بلکه در خاک روسیه نیز داشته باشیم... تا روسیه انگیزه‌ای برای دستیابی به صلح داشته باشد.»

دو دیپلمات اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفتند که اوکراین فهرستی از اهداف احتمالی در داخل روسیه را به ایالات متحده و بریتانیا ارائه کرده که در صورت دریافت اجازه ممکن است مورد هدف قرار گیرند.

بحث در مورد کاهش محدودیت‌های اوکراین منعکس‌کننده درخواست‌های کی‌یف برای سایر قابلیت‌های پیشرفته، مانند جت‌های جنگنده اف-۱۶ و تانک‌های آبرامز است، که امیدوار بود به این کشور در برابر نیروهای روسی دست برتر را دهد.

به گفته این مقامات مطلع، اوکراینی‌ها ابتدا می‌خواستند از موشک‌های دوربرد اتکمز آمریکایی برای حمله به پایگاه‌های هوایی روسیه استفاده کنند؛ اما پنتاگون گفته است که ۹۰ درصد هواپیماهای روسی که بمب‌های سرشی شلیک می‌کنند، در پایگاه‌هایی هستند که حداقل ۳۰۰ کیلومتر دورتر از قلمرو تحت کنترل اوکراین قرار دارند که در نتیجه آن‌ها را خارج از محدوده اتکمز قرار می‌دهد. بمب‌های سرشی یکی از تهدیدهای اصلی اوکراین است.

مقامات مطلع گفتند که اوکراین اکنون می‌خواهد از این موشک‌ها برای حمله به مراکز فرماندهی و کنترل نظامی روسیه، مخازن سوخت و سلاح و محل تجمع نیروها استفاده کند.

علاوه بر موشک‌های اتکمز آمریکایی، کی‌یف به دنبال انجام حملات دوربرد به روسیه با استفاده از موشک‌های «سایه طوفان» بریتانیایی و نمونه‌های تقریباً مشابه فرانسوی آن به نام «اسکالپ» است.

اگرچه انتظار می‌رود بریتانیا قبل از لغو محدودیت‌های خود بر موشک‌های سایه طوفان، ابتدا چراغ سبز آمریکا را بگیرد، اما یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت پاریس برای استفاده اوکراین از موشک‌های فرانسوی به مجوز واشنگتن نیاز ندارد.

یکی دیگر از نگرانی های ایالات متحده این است که تمرکز بر حملات دوربرد، آنچه را می تواند یک تهدید فوری بزرگتر باشد را کم اهمیت جلوه می‌دهد؛ و آن چیزی نیست جز پیشروی‌های روسیه در داخل خاک اوکراین به سمت شهر استراتژیک پوکروفسک. مقامات آمریکایی بر این باورند که از دست دادن پوکروفسک یک شکست بزرگ برای اوکراین خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند که اگر ایالات متحده یا متحدانش به اوکراین اجازه حمله به عمق روسیه را بدهند، روسیه گزینه‌های مختلفی به غیر از درگیر شدن در جنگ مستقیم با ناتو دارد.

پوتین در ماه ژوئن به امکان مسلح کردن دشمنان غرب به سلاح های روسی برای هدف قرار دادن منافع غرب در خارج از کشور و استقرار موشک‌های متعارف در فاصله‌ای نزدیک به ایالات متحده و متحدان اروپایی آن صحبت کرد.

اولریش کوئن، کارشناس تسلیحاتی در «موسسه تحقیقات صلح و سیاستگذاری امنیتی» در هامبورگ به رویترز گفت که او این احتمال را رد نمی‌کند که پوتین ارسال نوعی پیام هسته‌ای – به عنوان مثال آزمایش یک سلاح هسته‌ای در تلاش برای ارعاب غرب – را در نظر بگیرد.

با این حال، کرو، عضو مجلس نمایندگان آمریکا استدلال می‌کند که پوتین پس از حمله به اوکراین در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارد و هرگونه واکنش قابل توجهی از سوی مسکو می تواند برای او خطرات جدیدی ایجاد کند. کرو می‌گوید: «ولادیمیر پوتین شکست‌ناپذیر نیست. ما این را بارها در چند سال گذشته دیده‌ایم. او بسیار آسیب‌پذیر است و صادقانه بگویم، در موقعیت ضعف قابل توجهی قرار دارد.»

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین ولادیمیر پوتین ولادیمیر زلنسکی حمله روسیه به اوکراین حمله اوکراین به روسیه ضدحمله اروپا جنگ اوکراین امریکا امریکا و روسیه امریکا و اوکراین روسیه و امریکا و اوکراین


( ۱ )

نظر شما :