با توجه به ابعاد جنگ اوکراین

جنگ جهانی سوم آغاز می شود؟!

۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۲۹۱ اخبار اصلی اروپا
پرسشی که در حال حاضر جهان را به خود مشغول کرده این است که آیا عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین می‌تواند جنگ جهانی سومی را شعله‌ور کند؟ پاسخ مثبت است. زیرا خط روند صعودی این جنگ می‌تواند به یک جنگ جهانی برسد و این مسئله از طریق اظهارات مقامات ارشد هر دو طرف حمایت می‌شود.
جنگ جهانی سوم آغاز می شود؟!

نویسنده: محمود حسونه

دیپلماسی ایرانی: آغاز جنگ اوکراین با سلاح‌های کلاسیک بود سپس به گونه‌ای توسعه یافت که جدیدترین سلاح‌های تولید شده در کارخانه‌های کشتار در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی را در برابر جدیدترین سلاح‌های روسی قرار داد. در این راستا امروز آمریکا مهمات خوشه‌ای ممنوعه در سطح بین‌المللی را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است. این امر باعث می‌شود استفاده روسیه از مهمات خوشه‌ای که در کارخانه‌هایش تولید شده است و کارشناسان نظامی آنها را شدیدا مرگبار توصیف می‌کنند، مسئله‌ای قابل توجیه شود.

پرسشی که در حال حاضر جهان را به خود مشغول کرده این است که آیا عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین می‌تواند جنگ جهانی سومی را شعله‌ور کند؟ پاسخ مثبت است. زیرا خط روند صعودی این جنگ می‌تواند به یک جنگ جهانی برسد و این مسئله از طریق اظهارات مقامات ارشد هر دو طرف حمایت می‌شود. در این راستا، در روسیه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با اظهارات غیرمستقیم نسبت به وقوع آن هشدار می دهد.  

در مقابل، شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی و رسانه‌ای آمریکا معتقدند که سیاست‌های جو بایدن در اوکراین جنگی جهانی را شعله‌ور خواهد کرد. در راس آن‌ها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری این کشور است که گفت تصمیم بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، آمریکا را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند.

تحریک روسیه از سوی غرب به اعمال تحریم‌های اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و ورزشی و اظهارات رسانه‌ای تهدیدگرانه و سفر رهبران غربی به کی‌یف، پایتخت اوکراین محدود نماند بلکه به انتخاب کشورهای مجاور روسیه که زمانی بخشی از اتحادیه جماهیر شوروی بودند، به عنوان محل برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های سران رسید. تازه‌ترین اقدام در این راستا برگزاری نشست ناتو در لیتوانی بود که طی آن اظهاراتی بیان شد که باعث می‌شود خرس روسی عقل خود را از دست بدهد و کاری کند که از ابتدای جنگ تا به امروز انجام نداده است. البته هنوز آن حرف ها جنبه عملی پیدا نکرده است ولی اگر عملیاتی شوند، چه خواهد شد؟!

همان طور که یک جنگ جهانی می‌تواند از دروازه تایوان که چین می‌خواهد آن را بازپس‌گیرد و آمریکا در کمین آن نشسته است آغاز شود، ارسال مهمات خوشه‌ای از سوی آمریکا  به اوکراین راه را برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی هموار می‌کند و آن را به جنگی جهانی تبدیل می‌کند که تنها با سلاح اتمی می‌تواند پایان یابد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ جهانی جنگ جهانی سوم روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین جو بایدن امریکا اروپا امریکا و روسیه اروپا و روسیه امریکا و اوکراین روسیه و امریکا و اوکراین امریکا و اروپا و روسیه


( ۱۰۴ )

نظر شما :