رای به پزشکیان، رای برای ایران

ایرانیان و ضرورت آشتی با صندوق

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۶۶۲۰ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ساده لوحی خواهد بود که تصور کنیم با انتخاب پزشکیان معجزه و تحولی بنیادین رخ خواهد داد. با این وجود بدانیم و بدانند‌‌، کشور با حاکمیت ایجابی مبتنی بر خرد جمعی تعامل‌گر، در بعد داخلی و خارجی تا حدود زیادی از خطرات چند وجهی و پیچیده مصون خواهد ماند.
ایرانیان و ضرورت آشتی با صندوق

دیپلماسی ایرانی: خانه سلیمان دمیرل، رئیس جمهوری فقید ترکیه، نزدیک سفارتمان در آنکارا بود. در آخرین ماه های خدمتم به عنوان دیپلمات به منزل ایشان رفتیم و پس از گفت وگوی های معمول به ایشان گفتم که پس از بازگشت به ایران بازنشسته خواهم شد. دمیرل اظهار داشت عرصه سیاست بازنشستگی ندارد.

پس از بازنشستگی نه تنها آن گونه شد، بلکه بیشتر از دوران خدمت به عنوان یک کنشگر در عرصه سیاست داخلی و خارجی تلاش کردم که به وسع خویش تاثیرگذار باشم.

علی رغم این نگاه، در چندین انتخابات پیشین چون بسیاری قهر را بر حضور ترجیح دادم و آن شد که تمامیت خواهان با استقبال از این قهر، ضمن یک دست سازی قدرت همه سهم را بین خویش تقسیم کردند.

و امروز و در روزهایی که جامعه تب دار انتخابات چهاردهم  ریاست جمهوری است در محیط خویش مورد پرسشم که چه کنیم و چه خواهی کرد. با آنکه تصورم بر این است که شاید باز فریب دیگری باشد، لیکن بدین رسیدم که فریب خوردن بهتر از عمل نکردن و واگذار کردن صحنه است.

سیاست ورزی برایم به عنوان یک کنشگر نقش تنفس را دارد، هرچند که هوای سیاست آلوده باشد. باید در بن بست ها راهی یافت و این راه نه با ترک صحنه، که با ورود بدان امکان پذیر خواهد شد.

سال هاست که چارچوب انتخاباتی ما اسیر نظارت استصوابی و... است. با این وجود اینک روزنه ای محاط در ابرهای تیره گشوده شده که اگر قهرکنندگان گام به فرش سیاست بگذارنند، امید می‌رود که عرش نیز ابرها تیره را کنار بزند،  باران رحمتی  ببارد که نه همه آلودگی ها را بلکه بخشی از آنها را بزداید.

ما بر این بودیم که با عدم شرکت در عرصه انتخابات آن را تبدیل به رفراندوم اعتراضی کنیم و کردیم. آنانی که باید می فهمیدند، فهمیدند و آنانی که نمی فهمند خود را به خواب زده اند. رسالت امروز من و ما در رفراندمی دیگر، البته با حضور تحقق خواهد یافت.

در روزهای آتی با زد و بندها و کنار کشیدن برخی کاندیدها‌، صحنه انتخابات به سوی مهندسی غیر متوازن هدایت خواهد شد، ولی رقابت در بستر تبعیض و بی عدالتی می تواند با حضور مردم به چالشی منجر شود که حریف برخوردار از حمایت های رانتی، مغلوب نامزد لایق و کاردانی شود که به دنبال عدالت و رفع تبعیض و..‌‌‌. است.

و امروز می توانیم با حضور در صحنه، مبارزه پنج به یک بازی ناعادلانه قدرت را به هم زنیم و با یک دولت تکنوکرات، کارآمد و مبتنی بر تخصص، دانش و شایسته سالاری، ایران را در بعد داخلی و خارجی از خطرات مترتب بر آن دور کنیم.

در این میان گفته می شود انتخاب مسعود پزشکیان نیز بخشی از طراحی بازی سازی است که به دنبال قربانی روزهای اقتصادی تیره با دونالد ترامپ، مسئله هسته ای و... است. اگر این چنین نیز باشد، برای کیان ایران در روزهای سخت پیش رو مردی در قامت و عقلانیت پزشکیان برای تصدی ریاست جمهوری لازم است که بتواند کشور را از بحران عبور دهد. همان گونه که در گذشته سید محمد خاتمی و حسن روحانی سایه و خطر جنگ را از کشور دور کردند.

پزشکیان، اصلاح طلبان، گروه ها و شخصیت های مرجع اگر در روزهای آتی بتوانند جوانان و قشر خاکستری را به میدان بیاورند کار تمام است، اما کارستانی بزرگ در سیاست ها و رویکردهای داخل و خارجی  پیش رو خواهد بود‌.

نکته آن که این ساده لوحی خواهد بود که تصور کنیم با انتخاب پزشکیان معجزه و تحولی بنیادین رخ خواهد داد. با این وجود بدانیم و بدانند‌‌، کشور با حاکمیت ایجابی مبتنی بر خرد جمعی تعامل‌گر، در بعد داخلی و خارجی تا حدود زیادی از خطرات چند وجهی و پیچیده مصون خواهد ماند.

پس بیایم برای ایرانی که پزشکیان با شعار آن به صحنه انتخابات وارد شده است با رای دادن به او سهم خویش را به مام مهین در این روزهای حساس ادا کنیم.

بدانیم تجلی وفاق و همدلی مردم با حضور در پای صندوق های رای  تنها دشمنان بیرونی را مایوس نکرده بلکه رانت خوران برخودار از مصونیت قدرت را نیز می تواند تا حدود زیادی مجبور به اصلاح در سیاست ها و رفتارها کند‌.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ایران دولت چهاردهم صادق ملکی اصلاح طلبان


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۸
اصلاح طلب های محترم که از قضا همیشه نان حکومت را می خواهند و نه فحش آن را ، خیلی روی رقابت پنج به یک مانور می کنند که گویی قرار است پنج نفر بریزند سر یک نفر در حالیکه آن یک نفر باید خوشحال باشد که رای طیف مقابل بین پنج نفر پخش می شود . آیا شورای نگهبان نمی توانست دو سه تا چهره ی نزدیک به اصلاح طلبها را تایید کند که رای آنها هم بشکند ؟ آیا این جناب جهانگیری اصلاح طلب نبود که برای اولین بار سنگ بنای کاندیدای پوششی را گذاشت و خلق کرد ؟ چرا این جماعت اصلاح طلب به جای شعارهای بی فایده ، شفاف از برنامه هایشان نمی گویند ؟ چرا در این مقاله لااقل یکی از محاسن آقای پزشکیان گفته نشد ؟ بنده هم به سهم خودم از اصولگرایان دل خوشی ندارم اما هر چه دقت می کنم در اصلاح طلبها هم نکته مثبتی نمی بینم که قابل اتکا باشد و امید آفرین . حکمتش چیست که تمام آقایان و خانمهایی که از تمامیت خواهان می نالند خودشان هم در مقطعی در سیستم بوده اند و از قضا همان زمان ساکت و اغلب راضی به اوضاع ؟ مردم را دستکم نگیرید . شاید تریبون نداشته باشند که ندارند . شاید بلد نباشند با کلمات بازی کنند که بلد نیستند اما خوب می دانند که دعوای اصلاح طلبها دعوای نان است و نام و نه دعوای ملت و کشور . ظاهراً اصلاح طلب های محترم هوسی شده اند بیایند و هفتاد متری های میدان شوش را به هفتصد متری لواسان تبدیل کنند و در آخر هم بگویند ، خواستیم ، نگذاشتند .
خسرو ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۴
وقتی حسین عبده تبریزی اقتصاددان باسواد ایرانی را در برنامه اقتصادی کنار پزشکیان دیدم مطمئن شدم که اگر پزشکیان رئیس جمهور شود چرخش امور کشور علمی و منطقی تر از پیش خواهد بود با این وجود دستهایی در کار است تا با قشربندی رای ملت --- ثابت کند که اصلاح طلبی و مردم سالاری محبوبیت ندارد می‌خواهند ثابت کنند که راهی جز ادامه انحصار نیست وتا بحال موفق شده اند چون شور و شوق انتخاباتی وجود ندارد
ناشناس ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۴
منظور از تجلی وفاق و همدلی مردم چیست ؟؟؟؟؟کسی که با دمیدن بر شیپور تفاوتها و فعال سازی گسلهای قومی نژادی و فرهنگی و زبانی دنبال استفاده سیاسی خود است و خود را صدا و حرف مردم بنامد پوپولیست سیاسی است .امثال روحانی و خاتمی با شعار ازادی رای قشر جوان و خاکستری تشنه توجه را جمع کردند و امروز با شعار دیگر .بهای ازادی شد سفره کوچک مردم و شرمندگی جوانان
حامد ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۸
رای به پزشکیان یعنی رای به پانترکیسم که در ارومیه و تبریز در ستاد ایشان جولان می‌دهد! مخصوصا در ارومیه که پانترکها شکست سختی از کردهای میزبان خوردند. این کارها فقط به تضاد داخلی می انجامد. آقای پزشکیان گذشته از حمایت از مافیای پزشکی، هر چه باشد کارآمد تر از خاتمی و روحانی نیست که آنها هم نهایتا فقط سرعت خراب شدن وضعیت را کمتر کردند.