منامه انتظار دارد به زودی سفیر به تهران بفرستد

ایران و بحرین در آستانه احیای روابط

۲۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۶۵۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نمایندگان پارلمان بحرین و برخی ناظران، معتقدند که هیچ مانعی برای تبادل قریب الوقوع سفرا میان دو کشور وجود ندارد به ویژه در سایه چالش‌های منطقه و تمایل متقابل دو طرف آن هم پس از ازسرگیری روابط عربستان و ایران با میانجیگری چین.
ایران و بحرین در آستانه احیای روابط

دیپلماسی ایرانی: نمایندگان پارلمان بحرین و برخی ناظران پیش بینی کردند که به زودی بحرین و ایران سفرای خود را به تهران و منامه بازگردانند. این در حالی است که دو کشور تمایل متقابلی به ازسرگیری روابط فیمابین دارند.

پیش از این حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو در ماه مه 2024 بر حمایت کشورش از عادی سازی روابط با ایران تاکید و اشاره کرده بود که مشکلات بحرین و ایران از بین رفته است.

وی افزود: مشکلاتی با ایران داشتیم اما اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچ دلیلی نیز برای به تعویق انداختن عادی سازی روابط با ایران وجود ندارد.

از طرفی دیگر و در واکنش به این اظهارات، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که ایران این اظهارات پادشاه بحرین را در نظر خواهد گرفت.

نمایندگان پارلمان بحرین و برخی ناظران، معتقدند که هیچ مانعی برای تبادل قریب الوقوع سفرا میان دو کشور وجود ندارد به ویژه در سایه چالش‌های منطقه و تمایل متقابل دو طرف آن هم پس از ازسرگیری روابط عربستان و ایران با میانجیگری چین.

در همین راستا، به گزارش میدل ایست نیوز، ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین گفت که تلاش‌های دیپلماتیک پادشاه بحرین، تاثیر به سزایی در حفظ امنیت استراتژیک منطقه دارد چرا که او متهم به ثبات منطقه‌ای بوده و هنوز نیز هست. وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک، افزود که ازسرگیری روابط بحرین و جمهوری اسلامی ایران در این مرحله، اهمیت بسیاری برای جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه دارد و هدف از آن، برقراری ارتباط و گفت وگو میان بحرین و ایران در راستای کمک به کاهش تنش‌ها و خطرات احتمالی است. الصالح توضیح داد که همان طور که پادشاه بحرین گفته است، هیچ مشکلی حقیقی میان دو کشور وجود ندارد که مانع از آغاز مجدد روابط دو کشور شود.

وی تصریح کرد که برای فائق آمدن بر این چالش‌ها، این مسأله به انعطاف سیاسی و گفت‌وگوی مستقیم و اعتمادسازی متقابل نیاز دارد همان طور که باید بر منافع مشترک و عبور از اختلافات ناچیز، تمرکز کرد.

این عضو پارلمان بحرین اشاره کرد که احیای روابط بحرین و ایران، بازتاب مثبتی بر ثبات کل منطقه خواهد داشت و به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و تقویت امنیت و همکاری اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند.

الصالح پیش‌بینی کرد که این اقدام برای ازسرگیری روابط بسیار نزدیک است چرا که اراده سیاسی قوی از سوی دو طرف و تلاش‌های دیپلماتیک پیوسته‌ای با تمرکز بر منافع مشترک تهران و منامه وجود دارد.

وی گفت که ما در قوه مقننه در بحرین و همه مردم بحرین، در کنار دستورات و رویکرد‌های پادشاه بحرین در هر آنچه در سیاست داخلی و خارجی بحرین مناسب می‌بیند، می‌ایستیم.

از طرفی دیگر سید فادی السید، رئیس مرکز مطالعات فکری و راهبردی الامة گفت که این گام در مسیر درست احیای روابط دو کشور پس از ازسرگیری روابط ریاض و تهران اتخاذ می‌شود.

وی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری از مرحله تنش با ایران به مرحله احیای روابط برای اعتمادسازی براساس گفت وگوی سازنده رسیده‌اند.

سید فادی السید معتقد است که در سراسر منطقه این باور تثبیت شده که تداوم تنش‌ها، ویرانی و خسارت بیشتری به همراه می‌آورد در حالی که احیای روابط میان کشورهای اسلامی و عربی، به تحکیم و برقراری امنیت در منطقه کمک می‌کند.

وی اشاره کرد که احیای روابط بحرین و جمهوری اسلامی ایران، چه این اقدام از سوی تهران یا منامه باشد، مهم است.

مدیر مرکز مطالعات فکری و راهبردی امت اشاره که روسیه و پوتین، روابط قوی با ایران و با بحرین دارد و ممکن است نقش مهمی در احیای روابط بحرین و ایران ایفا کند همان طور که چین در احیای روابط ریاض و تهران نقش آفرینی کرد.

وی تاکید کرد که روسیه امروز شایسته احیای روابط میان دو کشور است و تکمیل این فرآیند به صورت جدی و خوب، به ثبات منطقه کمک می‌کند به ویژه با توجه به اینکه منطقه به هماهنگی قوی میان کشورها برای آرامش، ثبات و حفظ امنیت نیاز دارد.

سید فادی السید اشاره کرد که ازسرگیری روابط بین دو کشور زمان زیادی نمی‌برد به ویژه در سایه تمایل متقابل دو کشور و توانایی روسیه در تکمیل این امر در مدت زمانی کوتاه از طریق میانجیگری بین دو طرف.

وی با اشاره به تحولات غزه، گفت که این مسأله می‌تواند بازتاب خاصی بر کشورهای عضو شورای همکاری و کشورهای عربی داشته باشد و این مسأله نیازمند هماهنگی و یافتن راه حلی برای جلوگیری از جنگ قریب الوقوع در منطقه است.

بحرین در سال ۲۰۱۶، روابط دیپلماتیک خود با تهران را در اعتراض به یورش تظاهرات کنندگان ایرانی به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعی توسط عربستان، قطع کرد.

منبع: اسپوتنیک عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: بحرین ایران ایران و بحرین روابط ایران و بحرین پادشاه بحرین ایران و روسیه ایران و روسیه و بحرین حمد بن عیسی آل خلیفه


( ۲ )

نظر شما :