طرح امریکا سخت پیش می رود

سفر بلینکن به منطقه تحت تاثیر کشتار اردوگاه نصیرات

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۶۵۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نجات چهار گروگان‌ اسرائیلی در عملیات اخیر ارتش در اردوگاه نصیرات احتمالاً تلاش‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای آزادی بقیه گروگان‌هایی را که در دست حماس به‌سر می‌برند، بسیار سخت و پیچیده خواهد کرد. 
سفر بلینکن به منطقه تحت تاثیر کشتار اردوگاه نصیرات

دیپلماسی ایرانی: شبکه NBC روز دوشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا گزارش داد که نجات چهار گروگان‌ اسرائیلی در عملیات اخیر ارتش در اردوگاه نصیرات احتمالاً تلاش‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای آزادی بقیه گروگان‌هایی را که در دست حماس به‌سر می‌برند، بسیار سخت و پیچیده خواهد کرد. 

به گفته همین مقام ارشد آمریکایی، آزادی گروگان‌ها به خودی خود مشکل ساز نیست، اما این موفقیت عزم نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را برای ادامه عملیات نظامی به جای موافقت با آتش بس، و همچنین عزم سنوار برای ادامه جنگ به دلیل تعداد زیاد کشته‌شدگان و مجروحین فلسطینی در عملیات اخیر، تقویت کرد. 

علاوه بر این، این مقام خاطرنشان کرد که با توجه به کناره گیری بنی گانتس از دولت، روند مذاکرات با دولت بنیامین نتانیاهو را سخت‌تر خواهد کرد. 

این گزارش در حالی منتشر می شود که انتظار می رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا همین روزها به اسرائیل سفر کند. او همچنین در ادامه تور منطقه ای خود از مصر و اردن نیز بازدید خواهد کرد و در پایان سفرش روز چهارشنبه به قطر خواهد رفت. 

بلینکن سعی خواهد کرد آخرین طرح آمریکا برای معامله گروگان ها را در این کشورها دنبال کند. 

حدود یک هفته پیش، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی خود از طرح کلی مورد تایید اسرائیل برای توافقی که شامل آزادی گروگان ها و پایان جنگ می شود رونمایی کرد. بعد از این سخنرانی، دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تایید کرد که به تیم مذاکره کننده ماموریت داده شده است تا در مورد طرح کلی مذاکره کند. 

طرح کلی آمریکا شامل سه بخش می‌شود که مرحله اول شامل عقب‌نشینی ارتش در ازای آزادی بخشی گروگان‌هاست و مرحله دوم، سایر ربوده شدگان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد. همچنین نیروهای ارتش اسرائیل به طور کامل از نوار غزه عقب نشینی خواهند کرد. هنوز این طرح در حال بررسی است و هیچ کدام از طرف های ذی ربط نظر نهایی خود را اعلام نکرده است. اسرائیل برای قبول این طرح ملاحظاتی دارد و حماس نیز اعلام آتش بس فوری قبل از هر گونه ارائه طرحی را پیش شرط خود اعلام کرده است.

منبع: معاریو / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ارودگاه نصیرات فلسطین فلسطینیان غزه حمله اسرائیل به غزه نوار غزه آنتونی بلینکن بنیامین نتانیاهو یحیی سنوار


( ۲ )

نظر شما :