بغداد به فکر خودکفایی است

بلندپروازی های نفتی عراق

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۴۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
پیشرفت در پروژه‌های نفتی و پالایشگاهی در عراق می‌تواند این کشور را در زمینه فرآورده‌های نفتی به خودکفایی برساند.
بلندپروازی های نفتی عراق

دیپلماسی ایرانی: با وجود تاخیر نسبی و شرایط پیچیده در عراق، این کشور در حال انجام ده ها پروژه نفتی و پالایشگاهی تخصصی است که می تواند عراق را در زمینه فرآورده های نفتی به خودکفایی برساند و میلیاردها دلار که سالانه برای واردات این فرآورده ها از جمله بنزین، گازوئیل و غیره از کشورهای همجوار هزینه می شد را صرفه جویی کند.

فرسودگی پالایشگاه ها

به گزارش میدل ایست نیوز، علی نعمه، کارشناس امور نفت و انرژی گفت که اکثر پالایشگاه های عراق فرسوده است از این رو اکثر تولید این پالایشگاه ها، فرآورده های سنگین است و حتی ماده بنزین که پالایشگاه های عراق تولید می کنند، دارای اکتان پایین است به این معنا که به عنوان بنزین معمولی و شاید بدتر از آن یعنی با اکتان بین 80 تا 86 در پمپ بنزین ها وجود دارد.

وی افزود که همانطور که مشخص است، همه خودروهای جدید به بنزین بهبود یافته یا سوپر با اکتان بالا (بیش از 95) نیاز دارند اما این بنزین که در پالایشگاه های عراق تولید می شود، متناسب با نیازهای عراق نیست بنابراین این مساله منجر به نیاز کشور به واردات برخی از فرآورده ها در پی افزایش تقاضای آن شده است.

نفت ترش سنگین

این کارشناس امور نفت و انرژی توضیح داد که نیاز عراق به واردات برخی فرآورده ها، تنها به دلیل فرسودگی پالایشگاه های عراق نیست بلکه نوع نفت عراق که اکثرا نفت ترش سنگین یا نیمه سنگین است نیز تاثیر دارد.

وی افزود که اکثر نفت عراق نیمه سنگین یا سنگین است به ویژه نفت بصره و شاید بهترین نوع نفت در عراق نفت کرکوک باشد که به حدود 35-36 IBM می رسد.

نعمه اشاره کرد که استفاده از این نفت ترش نیمه سنگین یا سنگین در پالایشگاه هایی که فرسوده است، نمی تواند به تولید نفت همانند آنچه در پالایشگاه های جدید در کشورهای پیشرفته تولید می شود، منجر شود بنابراین اکثر تولید و فرآورده های عراق، فرآورده های سنگین است.

وی تصریح کرد که مقادیر زیادی از نفت سیاه که در پالایشگاه های عراق تولید می شود، مازاد است و در مقابل فرآورده های سبک که برای تامین تقاضای بالا وارد می شود، صادر خواهد شد.

پالایشگاه های مدرن با کیفیت بالا

با اقدام عراق به افتتاح برخی از پروژه ها یا قرار دادن سنگ بنای پروژه های جدید دارای فناوری پیشرفته، همانند پالایشگاه فاو، کربلا، نجف و غیره، امید است این معادله تغییر کند و عراق در برخی محصولات و فرآورده های نفتی همانند گازوئیل، نفت سفید و گاز مایع به خودکفایی برسد و نیاز به مصرف سوخت بنزین معمولی و سوپر کاهش یابد.

در همین راستا، حیدر الحسینی، مدیر پالایشگاه کربلا، تاکید کرد که این پالایشگاه دو ویژگی دارد که آن مقدار فرآورده های سبک و نوع و کیفیت آن است.

وی توضیح داد که باید بر کیفیت محصول تمرکز کرد چرا که پالایشگاه کربلا، فرآورده هایی از گروه یورو 5 که بهتر از نوع وارداتی آن است تولید می کند، بنابراین، این محصول، امتیاز خوبی برای وزارت نفت است.

الحسینی بیان کرد که هدف از ایجاد پالایشگاه، افزایش تولید محصولات سفید و مهم ترین آن بنزین بهبود یافته و سوپر است، این پالایشگاه اکنون با ظرفیت کامل فعالیت می کند و ماه ها است که تولید آن وارد بازارهای داخلی شده است.

وی اظهار داشت که اکنون 8 میلیون لیتر بنزین و بیش از 4 میلیون لیتر گازوئیل علاوه بر 2.5 الی 3 میلیون لیتر نفت سفید و سوخت هواپیما و گوگرد تولید می شود و ماده آسفالت با خلوص بالا نیز مختص پالایشگاه کربلا است.

پالایشگاه کربلا نه تنها نیاز داخل استان به این فرآورده ها را تامین می کند، بلکه مازاد محصولات را به استان های نجف، بابل و دیوانیه صادر می کند و انتظار می رود، این پالایشگاه، 50 الی 60 درصد از نیاز کشور در حال حاضر را تامین کند و می تواند در آینده با اضافه شدن واحدهای دیگر و افزایش ظرفیت تولید، نیاز بیشتری را نیز تامین کند.

سوخت هواپیماها

در حالی که پالایشگاه کربلا در حال گسترش و توسعه خط تولید خود برای سوخت هواپیما است، هدف بزرگتر این پالایشگاه، افزایش تولید بنزین بهبود یافته و سوپر و کاهش واردات است علاوه بر اینکه این پالایشگاه در تلاش است، تولید گاز مایع و سوخت هواپیما را افزایش دهد؛ سوختی که به دلیل نزدیکی به فرودگاه بین المللی کربلا و نیاز هواپیماهای ورودی و خروجی به آن، یکی از بارزترین محصولات این پالایشگاه خواهد بود.

خودکفایی
پس از تامین نیاز شهروندان به نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل، وزارت نفت برنامه ریزی می کند تا نیمه سال 2024 یا اواخر آن، به خودکفایی در زمینه بنزین برسد.

حامد یونس الزوبعی، معاون امور پالایش وزارت نفت گفت که پروژه های بسیاری وجود دارد که امید است پس از پایان آن، کیفیت محصولات بهبود یابد.

پالایشگاه الشعیبه در بصره

در پالایشگاه نفتی الشعیبه در بصره، چهارمین واحد پالایش با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز افتتاح شد که موجب صرفه جویی مبلغی بالغ بر 300 میلیون دلار می شود که در صورت انجام این پروژه توسط شرکت های ژاپنی، این مبلغ به آنها اختصاص می یافت.

واردات میلیاردی

کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق، تداوم واردات فرآورده های نفتی از سوی عراق که یک کشور سرشار از نفت است با مبالغی بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال، را امری شرم آور دانسته چرا که عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت پس از عربستان است.

در این راستا، حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق گفت که این کشور در سه ماهه دوم 2024، در زمینه فرآورده های نفتی به خودکفایی می رسد.

وی با اشاره به تولید بیش از 7 هزار و 500 متر مکعب بنزین سوپر در روز در پالایشگاه کربلا، گفت که این پالایشگاه مقادیر زیادی فرآورده های نفت سفید تولید خواهد کرد و در صورت تکمیل پروژه ها به خودکفایی در این زمینه خواهد رسید.

فعالیت بسیاری از پالایشگاه ها و خطوط تولید پیشرفته، نقش بسزایی در کاهش واردات فرآورده های نفتی و سوخت خودرو با اکتان بالا خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت نفت عراق، این کشور در سال آینده، خودکفایی در همه فرآورده های نفتی و سوخت را اعلام خواهد کرد و پرونده واردات پس از فعالیت ده ها پالایشگاه پیشرفته با ظرفیت تولیدی بالا در اکثر استان های کشور بسته می شود.

منبع: الصباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: عراق نفت عراق صادرات نفت عراق چاه های نفت عراق تولید نفت عراق سرمایه گذاری در نفت عراق


( ۱۶ )

نظر شما :