مردمی که همواره حقوقشان نقض شده است

مسئولیت حقوقی رژیم اسرائیل نسبت به مردم غزه

۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۶۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
دکتر مهدی کردی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رژیم اسرائیل به دلیل برخورداری از حمایت بی چون و چرای آمریکا، هیچ گاه وقعی به حقوق مردم غزه نمی نهد. چراکه حتی اگر لازم باشد واشنگتن در حمایت از تل آویو، دادستان دیوان کیفری بین المللی لاهه را تحت فشار می گذارد تا از سمت خود استعفا دهد و بیش از این مزاحم اسرائیل نشود.
مسئولیت حقوقی رژیم اسرائیل نسبت به مردم غزه

نویسنده: دکتر مهدی کردی، کارشناس مسائل حقوق بشر

دیپلماسی ایرانی: رژیم اسرائیل ظرف سال ها و ماه های گذشته، همواره حقوق مردم غزه را به طرز بسیار آشکاری نقض کرده است. اوج این نقض و تجاوز به حقوق مردم غزه، ظرف مدت هفده روز اخیر در حال مشاهده است که اشکال مختلفی از مصادیق جنایت علیه بشریت در حال اتفاق افتادن است.

رژیم اسرائیل در سال 1951 به کنوانسیون های چهارگانه ژنو ملحق شد. اما تل آویو مدعی است مناطقی مانند غزه، کرانه باختری رود اردن و قدس شرقی، در زمان اشغال توسط اسرائیل، تحت حاکمیت هیچ کشوری نبوده است. بنابراین نمی تواند به عنوان یک سرزمین تحت حاکمیت یک دولت عضو کنوانسیون های چهارگانه ژنو در نظر گرفته شود. به تعبیر دیگر رژیم اسرائیل مدعی است با اشغال این مناطق، حاکمیت هیچ کشوری را نقض نکرده است. زیرا این مناطق از 1948 تا 1967 در اشغال مصر و اردن بوده اند و پیش از آن تحت قیمومیت بریتانیا و زیر نظر جامعه ملل قرار داشته اند.

در رد استدلال رژیم اسرائیل باید به چند نکته توجه کرد: نخست؛ دولت فلسطین به عنوان یک موجودیت مستقل از طرف بیش از 100 دولت مورد شناسایی قرار گرفته است. دوم؛ مردم ساکن غزه به عنوان اتباع اسرائیلی شناخته نمی شوند. بنابراین جنگ 22 روزه یک درگیری مسلحانه بین المللی محسوب می شود که کنوانسیون چهارم ژنو بر آن حاکم است. 

از سوی دیگر بر اساس قطعنامه 1322 و همچنین دیوان بین المللی دادگستری در نظریه مشورتی خود در مورد ساخت دیوار حائل، اسرائیل را به عنوان قدرت اشغالگر معرفی کرده اند و از این رژیم خواسته اند بر مبنای قواعد کنوانسیون های مذکور به تعهدات خود عمل کند.

با وجود تمام موارد مذبور، اما رژیم اسرائیل به دلیل برخورداری از حمایت بی چون و چرای آمریکا، هیچ گاه وقعی به حقوق مردم غزه نمی نهد. چراکه حتی اگر لازم باشد واشنگتن در حمایت از تل آویو، دادستان دیوان کیفری بین المللی لاهه را تحت فشار می گذارد تا از سمت خود استعفا دهد و بیش از این مزاحم اسرائیل نشود.

کلید واژه ها: اسراییل اسرائیل غزه فلسطین فلسطینیان اسرائیل و فلسطین


( ۲ )

نظر شما :