کشورها از اقدام پرتوریا علیه تل آویو حمایت می کنند؟

گام عملی آفریقای جنوبی در مقابله با نسل کشی اسرائیل

۱۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۷۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
 دیوان دادگستری بین‌المللی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که جمعه شب منتشر شد، اعلام کرد که آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام «نقض نگران‌کننده وظایفش طبق کنوانسیون پیشگیری و مجازات مربوط به جنایت نسل کشی در ارتباط با فلسطینی‌های ساکن نوار غزه» شکایتی را ثبت کرده است. در متن این سند نوشته شد: «اقدامات و قصورهای اسرائیل دارای مشخصه نسل‌کشی هستند. آنها دارای نیت مشخص لازم برای از بین‌بردن فلسطینی‌های ساکن غزه به عنوان بخشی از یک گروه قومی، نژادی و ملی فلسطینی هستند.» به نوشته خبرگزاری «آناتولی»،
گام عملی آفریقای جنوبی در مقابله با نسل کشی اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی:  دیوان دادگستری بین‌المللی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که جمعه شب منتشر شد، اعلام کرد که آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام «نقض نگران‌کننده وظایفش طبق کنوانسیون پیشگیری و مجازات مربوط به جنایت نسل کشی در ارتباط با فلسطینی‌های ساکن نوار غزه» شکایتی را ثبت کرده است. در متن این سند نوشته شد: «اقدامات و قصورهای اسرائیل دارای مشخصه نسل‌کشی هستند. آنها دارای نیت مشخص لازم برای از بین‌بردن فلسطینی‌های ساکن غزه به عنوان بخشی از یک گروه قومی، نژادی و ملی فلسطینی هستند.» به نوشته خبرگزاری «آناتولی»،

در ادامه این شکایت آمده است: «عملکرد اسرائیل در ارتباط با فلسطین‌های غزه – چه از طریق ارگان‌های دولتی، ماموران دولتی، و چه دیگر نهادها و اشخاصی که طبق دستورالعمل یا تحت دستور، کنترل یا نفوذ آن عمل می‌کنند – ناقض وظایفش طبق کنوانسیون نسل‌کشی است.» آفریقای جنوبی همچنین رژیم صهیونیستی را به «قصور در پیش‌گیری از نسل کشی» و «پیگیری یک تحریم مستقیم و علنی به نسل‌کشی» متهم کرد.

این کشور آفریقایی در متن شکایت خود نوشت: «اسرائیل در اقدامات مربوط به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه دست داشته و دارد و نسبت به ادامه دست داشتن خود در این اقدامات نیز ریسک کرده است.» آفریقای جنوبی از این دیوان خواست تا «تدابیر موقتی را با هدف محافظت در برابر آسیبهای شدید و غیرقابل جبران بیشتر به حقوق مردم فلسطین طبق کنوانسیون نسل کشی و تضمین پایبندی اسرائیل به وظایفش طبق این کنوانسیون برای دست نزدن به نسل‌کشی و جلوگیری از آن و مجازات آن تعیین کند.»

البته ۱۵ آذر/ ۶ دسامبر ۲۰۲۳ نیز  وزیر دادگستری آفریقای جنوبی گفته بود که، جنایات اسرائیل باید بدون هرگونه استثنایی توسط دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد. وی تاکید کرد که اقدامات فاجعه‌بار اسرائیل در غزه مطابق با تعریف بین المللی ، جنایت جنگی است. او عنوان داشت: ما در مورد عملکرد دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص فلسطین نگرانی‌هایی داریم.

پیش تر هم در ۳۰ آبان/ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی سه‌شنبه رأی به تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور داده بودند. به گزارش ایرنا و به نقل از از خبرگزاری رویترز، پارلمان آفریقای جنوبی در جلسه‌ای رأی به تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی، تعلیق روابط دپیلماتیک با این رژیم و نیز اخراج سفیر صهیونیستی داد. قبل تر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که سفیر این رژیم در پرتوریا به دلیل اظهارات اخیر مقامات آفریقای جنوبی برای رایزنی فراخوانده شده است.

آفریقای جنوبی بعد از کشتار بی سابقه اشغالگران، اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را نسل‌کشی نامید و سفیر خود را از این رژیم فراخواند. آفریقای جنوبی همچنین در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها از دیوان کیفری بین‌المللی خواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را به اتهام نسل‌کشی بازداشت کند. سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی پیشتر گفته بود که کشورش به منظور بررسی جنایات جنگی رژیم اسرائیل در نوار غزه به دادگاه بین المللی کیفری شکایت کرده است. موضع رئیس جمهور آفریقای جنوبی در حالی است که ۲۰ آبان نیز ده‌ها هزار نفر از مردم کیپ تاون در جنوب غربی آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل بویژه نسل کشی و کودک کشی این رژیم در غزه تظاهرات کردند.

-    تمجید حماس از اقدام آفریقای جنوبی/کشورها از اقدام پرتوریا علیه صهیونیست ها تبعیت کنند

جنبش حماس از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه تقدیر و تشکر کرد. به گزارش ایرنا، جنبش حماس در بیانیه‌ای از دادخواست آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی کیفری برای بازجویی از رژیم صهیونیستی درخصوص جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های این رژیم علیه مردم فلسطین در نوار غزه تقدیر و تشکر کرد.

در این بیانیه آمده است که اقدام آفریقای جنوبی گامی مهم برای مجازات سران رژیم صهیونیستی و جنایتکاران زمانه است؛ جنایتکارانی که خشن‌ترین کشتارهای بشریت در تاریخ معاصر را مرتکب شدند. جنبش حماس خاطرنشان کرد: از تمام کشورها می‌خواهیم که در دادگاه‌های ملی و بین‌المللی اقدامات مشابه علیه رژیم نازیسم صهیونیستی اتخاذ کنند؛ رژیمی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند؛ نباید به این رژیم اجازه داد که به خاطر جنایت‌های وحشیانه‌ای که علیه کودکان و غیرنظامیان بی‌دفاع غزه مرتکب شده است از مجازات فرار کند.

به باور ناظران ثبت شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به اتهام نسل کشی یک "فرصت مهم" است. در این باره دیده بان حقوق بشر گفته است که پرونده ای که توسط آفریقای جنوبی تحت کنوانسیون نسل کشی 1948 مطرح شده است "فرصتی مهم" برای دیوان بین المللی دادگستری است تا اقدامات دولت اسرائیل در غزه را بررسی کند. بالکیس جراح، دستیار مدیر دادگستری بین‌المللی، گفت: «پرتوریا با اتخاذ این گام به دادگاه جهانی، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل، نگاه می‌کند تا پاسخ‌های روشن و قطعی در مورد این سؤال ارائه دهد که آیا اسرائیل علیه مردم فلسطین نسل‌کشی می‌کند یا خیر». در HRW، در بیانیه ای گفت. جراح افزود: آفریقای جنوبی از دادگاه جهانی خواسته است که فوراً اقدامات موقتی برای حفاظت از مردم فلسطین و اطمینان از تبعیت اسرائیل از کنوانسیون نسل کشی صادر کند.

 

کلید واژه ها: آفریقای جنوبی اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس دیوان داداگستری بین المللی


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۸
کشورهای مسلمان مخصوصا عربی از افریقای جننوبی یاد بگیرند۔غیرت عرب ها خشکیده است۔ سرشان به پول شماری و خدمت به دیگران مشغول است۔