جزئیات طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در غزه

جنایتی که حد و مرز نمی شناسد

۰۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۷۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شب گذشته و صبح امروز-دوشنبه- در هشتادمین روز از جنگ غزه، اردوگاه‌های البریج، المغازی و النصیرات را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای مداوم قرار دادند. نیروهای اشغالگر جاده اصلی بین اردوگاه‌ها در منطقه مرکزی غزه را برای جلوگیری از ورود آمبولانس‌ها به مکان‌های هدف بمباران کردند. این در حالی است که درگیری‌های شدیدی در چندین محور بین نیروهای مقاومت و اشغالگران در جریان است.
جنایتی که حد و مرز نمی شناسد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شب گذشته و صبح امروز-دوشنبه- در هشتادمین روز از جنگ غزه، اردوگاه‌های البریج، المغازی و النصیرات را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای مداوم قرار دادند. نیروهای اشغالگر جاده اصلی بین اردوگاه‌ها در منطقه مرکزی غزه را برای جلوگیری از ورود آمبولانس‌ها به مکان‌های هدف بمباران کردند. این در حالی است که درگیری‌های شدیدی در چندین محور بین نیروهای مقاومت و اشغالگران در جریان است.

رسانه‌های عربی روز دوشنبه گزارش دادند که چند بالگرد نظامی اسرائیل مناطقی در جبالیا را بمباران کردند. در همین راستا ده‌ها شهروند فلسطینی که اکثر آنها کودک و زن بودند، در کشتار شبانه نیروهای اشغالگر پس از هدف قرار دادن بسیاری از منازل در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه، شهید و مجروح شدند. پیکر بیش از ۱۰۰ شهید شب گذشته علاوه بر صدها مجروح بر اثر بمباران اردوگاه‌های النصیرت، المغازی و البریج در مرکز نوار غزه به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شد.

منابع پزشکی در بیمارستان شهدای الاقصی انتقال ۹۵ شهید از جمله شهدایی که بدنشان تکه تکه شده بود را در نتیجه بمباران و حملات توپخانه‌ای که بسیاری از منازل اردوگاه المغازی را هدف قرار داد تأیید کردند و افزودند که تعدادی از مجروحان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند که برخی در شرایط بسیار وخیم هستند. سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی به الجزیره گفت: هنوز تعداد زیادی شهید و مجروح زیر آوار هستند. کشتارهای اشغالگران در چارچوب سیاست نسل کشی علیه مردم ما صورت می‌گیرد. اشغالگران بخش‌های مختلف زندگی در نوار غزه را هدف قرار می‌دهند و کشتارها در آنجا ادامه دارد. سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی افزود: اکثر شهدای منتقل شده از اردوگاه المغازی و البریج کودکان، زنان و سالمندان بودند.

همچنین اجساد شهدا پس از حملات شدید اشغالگران در حیاط بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح در مرکز نوار غزه روی هم انباشته شده‌است. ۲۳ بیمارستان در نتیجه هدف قرار گرفتن نظام سلامت از سوی اشغالگران از کار افتاده‌است. خبرگزاری سما به نقل از دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه با تایید اینکه آنچه در اردوگاه المغازی در حال رخ دادن است، نابودی کل یک منطقه مسکونی است، گزارش داد: تعداد شهدا به ۷۰ نفر رسید، اما تعدادشان به دلیل اینکه افراد زیادی در زیر آوار هستند، احتمالا افزایش یابد. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف گیری‌ها در منطقه مرکزی متمرکز بود، خاطرنشان کرد: اشغالگران ساکنان را به محل کشتار جمعی خود در مناطقی که ادعا می‌کنند امن هستند هدایت می‌کنند.

القدره خاطرنشان کرد: نیروهای اشغالگر اسرائیل جاده اصلی بین اردوگاه‌ها در منطقه مرکزی را بمباران می‌کنند تا مانع از ورود آمبولانس‌ها و خودروهای دفاع مدنی به نقاط مختلف هدف شوند. همچنین دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه هشدار داد که ارتش اشغالگر کشتارهای جدیدی را علیه غیرنظامیان، کودکان و زنان انجام می‌دهد به ویژه که اردوگاه‌ها پرجمعیت بوده و خانه‌های شهروندان نزدیک به هم هستند. خبرنگار المیادین نیز با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از رسیدن آمبولانس‌ها به مناطق مورد هدف در البریج و المغازی جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از شهدای کشتار اردوگاه المغازی را افراد آواره تشکیل می‌دهند.

وی اشاره کرد که طبق شیوه فعلی اشغالگران، بمباران و ایجاد کمربندی آتش مقدم بر تلاش‌های تهاجم زمینی است. اشغالگران بیش از ۵۰ حمله متوالی را انجام داده‌اند. خبرنگار المیادین همچنین اعلام کرد توپخانه رژیم صهیونیستی مناطق شرقی اردوگاه البریج را با بمب‌های فسفری هدف قرار داد. به گزارش این خبرنگار، همزمان توپخانه رژیم صهیونیستی کل منطقه مرکزی و خان یونس را بمباران کرد. وی افزود: در منطقه معن در خان یونس، در جنوب نوار غزه، نیروهای اشغالگر هفت ساختمان مسکونی را روی ساکنانش آوار کردند. تنها در پی بمباران دو خانه در خان یونس توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، ۲۳ شهروند شهید و ده‌ها نفر مجروح شدند.

منابع پزشکی نیز گزارش دادند که تعداد تلفات بمباران رژیم صهیونیستی که خانه خانواده صلاح در منطقه معن واقع در شرق خان یونس را هدف قرار داد، به ۲۳ نفر افزایش یافت و ده‌ها نفر مجروح شدند.  در ادامه در بمباران رژیم صهیونیستی که خانه‌ای را در بلوک ۱ اردوگاه آوارگان البریج در مرکز نوار غزه هدف قرار داد سه تن شهید شدند. دفاع مدنی غزه نیز اعلام کرد که در نتیجه گلوله‌های مداوم توپخانه رژیم صهیونیستی، تاکنون هشت شهید و ۱۴ مجروح را در اردوگاه آوارگان البریج در مرکز نوار غزه به بیمارستان منتقل کرده‌است. شبکه ماهواره‌ای الاقصی نیز تاکید کرد که توپخانه رژیم صهیونیستی همزمان با پرتاب بمب‌های دودزا در این منطقه، اطراف مدارس ابوحلو در البریج را بمباران کرد.

همچنین علاوه بر حملات توپخانه‌ای، هواپیماهای اشغالگر کمربندهای آتش را در استان مرکزی، به ویژه اردوگاه‌های البریج و المغازی و النصیرات ایجاد کردند. همچنین پرواز هواپیماهای جنگی در حریم هوایی نوار غزه، همراه با پرواز مداوم پهپادها مشاهده می‌شود. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد بیش از ۸۰۰۰ گزارش مفقودی و افراد مانده در زیر آوار در مناطق مختلف غزه به دستشان رسیده‌است. سخنگوی هلال احمر فلسطین در غزه گفت: تعداد شهدا بیش از توان محدود تیم‌های امداد و آمبولانس‌ها است. این در حالی است که مقاومت با نیروهای اشغالگرِ در حال نفوذ به شرق البریج مقابله می‌کند.

همچنین رژیم اشغالگر در ادامه تجاوزات وحشیانه خود به نوار غزه، دستورات جدیدی را به مردم نوار غزه صادر کرد. ارتش اسرائیل امروز اعلامیه‌هایی را از هوا بر سر ساکنان اردوگاه البریج و محله‌های جنوب وادی غزه ریخت. اعلامیه‌ها حاکی از آن بود که اشغالگران از شهروندان فلسطینی خواستند که این مناطق را تخلیه کرده و از طریق خیابان الرشید به دیرالبلح یا تل السلطان بروند. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اشغالگر، از طریق حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» گفت از ساعت ۱۰:۰۰ تا ساعت ۱۴ تعلیق تاکتیکی داخلی و موقت فعالیت‌های نظامی به ادعای او برای اهداف بشردوستانه در محله شیخ محمد الیمنی (غرب) دیرالبلح اجرا می‌شود. ادرعی با بیان اینکه جنگ و پیشروی نظامی نیروهای اشغالگر در منطقه خانیونس اجازه تردد غیرنظامیان را از طریق محور صلاح الدین در نقاط شمال و شرق شهر خان یونس نمی‌دهد، تصریح کرد: صلاح الدین میدان جنگ است و رسیدن به آن خطرناک است. وی خاطرنشان کرد: حرکت از مناطق رفح و خان یونس به سمت دیرالبلح و اردوگاه‌های مرکزی از طریق محورهای خیابان رشید البحر - خیابان الشهداء دیرالبلح امکان پذیر است.

-    جزئیات طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در غزه

در بحبوحه کشتار فلسطینیان در نوازه غزه به دست صهیونیست ها، کماکان تلاش ها برای  برقراری آتش بس در جریان است. در این خصوص هر کدام از کشورها به دنبال یک طرح و نقشه راه برای توقف جنگ هستند که یکی از این کشورها مصر است. قاهره با برنامه ریزی خود به دنبال مذاکره بین طرفین است. در این میان نیز منابع آگاه جزئیات طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در غزه را فاش کردند. آن طور که الشرق گزارش داده، منابع آگاه از مذاکرات جنبش حماس در قاهره روز شنبه برخی نکات را رسانه ای و اعلام کردند که هیئت این جنبش برای مشورت با دفتر سیاسی درباره ابتکار پیشنهادی سه مرحله‌ای مصر  برای توقف جنگ در نوار غزه به قطر بازگشت. 

این منابع با بیان اینکه «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پس از پایان مذاکرات ۴ روزه در قاهره وارد دوحه شد، تاکید کردند که این جنبش در چارچوب دفتر سیاسی خود، برگه مکتوب ابتکار مصر برای آتش‌بس را که در قاهره دریافت کرده بود، بررسی خواهد کرد. منابع آگاه فاش کردند که این ابتکار شامل سه مرحله می‌شود: مرحله نخست، شامل آغاز آتش بس بشرانسانی به مدت دو هفته است که می‌تواند برای دو یا سه هفته دیگر تمدید شود و طی آن حماس ۴۰ زندانی، زن و کودک زیر ۱۸ سال اسرائیلی و مردان مسن به ویژه بیماران را آزاد می کند. در مقابل، اسرائیل ۱۲۰ اسیر فلسطینی از همین دو قشر را آزاد می‌کند. در این مرحله، تنش ها متوقف می‌شود، تانک‌ها عقب نشینی می کنند و کمک‌های غذایی و پزشکی و سوخت و گاز به نوار غزه می‌رسد.

مرحله دوم، شامل انجام گفت‌وگوی ملی فلسطینی تحت حمایت مصر با هدف پایان دادن به تفرقه و تشکیل دولتی متشکل از تکنوکرات‌ها (مستقل‌ها) برای نظارت بر مسائل مرتبط با کمک‌های بشردوستانه، پرونده بازسازی نوار غزه و زمینه‌سازی برای انتخابات سراسری و ریاست‌جمهوری فلسطین می‌شود. مرحله سوم ابتکار مصر نیز مبتنی بر برقراری آتش بس کامل و توافق جامع مبادله اسراست که شامل تمامی سربازان اسرائیل اسیر نزد حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی می‌شود و در مقابل، درباره تعداد اسرای فلسطینی که اسرائیل آزاد خواهد کرد، از جمله اسرای با محکومیت‌های بالا و کسانی که پس از ۷ اکتبر توسط اسرائیل دستگیر شده‌اند، توافق خواهد شد. این مرحله همچنین شامل عقب‌نشینی اسرائیل از شهرهای نوار غزه و امکان بازگشت آوارگان به مناطق خود در غزه و شمال نوار است.

اگر چه مصری ها با طرخ خود به دنبل آتش بس در غزه هستند، اما در عین حال منابع رسانه‌ای از ملحق شدن مصر به طرح «پل زمینی» انتقال کالا به رژیم صهیونیستی در راستای دور زدن محاصره اعمال شده ارتش یمن علیه این رژیم در دریای سرخ خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های عبری اعلام کرد که مصر به «پل زمینی» انتقال کالا به رژیم صهیونیستی در چارچوب مقابله با عملیات ارتش یمن علیه این رژیم در دریای سرخ ملحق شده‌است.

طبق گزارش این رسانه‌ها، شرکت مصری «WWCS» قراردادی را با رژیم صهیونیستی امضا کرده که به موجب آن امکان استفاده از گذرگاه‌های مرزی این رژیم برای حمل و نقل زمینی کالا از بندر دبی و از طریق عربستان سعودی و اردن به سرزمین‌های اشغالی و از آنجا از طریق دریای مدیترانه یا از راه زمینی به مصر فراهم می‌شود. دو طرف تصمیم گرفتند در زمینه حمل و نقل کالا از طریق «پل زمینی» که امارات را از طریق بنادر «حیفا» و «اشدود» در سرزمین‌های اشغالی، یا از طریق بندر «ایلات» به مصر یا سایر مقاصد در خاورمیانه متصل می‌کند، همکاری کنند.

این درحالی است که پیشتر اردن وجود چنین پل زمینی به عنوان جایگزین گذرگاه دریایی در دریای سرخ را تکذیب کرده بود. ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داد. در پی توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و هدف قرار گرفتن چند کشتی دیگر این رژیم، رسانه‌های عبری زبان، یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر تاکید کرده بود: تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌هایی که در منطقه دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، باعث شد تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین‌المللی مسیر خود را تغییر دهند یا سفر به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنند. منابع رسانه‌ای اخیرا از ۱۵ شرکت کشتیرانی بین‌المللی نام برده‌اند که تاکنون برای منتقل شدن به بنادر رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده یا روند انتقال کالا به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرده‌اند.

کلید واژه ها: اسرائیل نوار غزه حماس مصر فلسطین آتش بس


( ۵ )

نظر شما :