بررسی توافق حماس و اسرائیل

وقفه بشردوستانه به آتش بس منجر خواد شد؟

۰۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۳۲۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از هفته های کش و قوس سیاسی، دیپلماتیک و رسانه های و رد هر گونه پیشنهادی برای آتش بس از سوی اشغالگران نهایتا با تلاش های طرف قطری و مصری، صهیونیست ها بامداد دیروز چهارشنبه توافق خود را با وقفه چهار روزه تجاوزات به نوار غزه اعلام کردند. در این راستا، دولت رژیم صهیونیستی پس از دو جلسه شورای جنگ و دولت توسعه یافته، رسماً تصویب آتش‌بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد که این توافق شامل تبادل محدود اسرا با حماس است.
وقفه بشردوستانه به آتش بس منجر خواد شد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پس از هفته های کش و قوس سیاسی، دیپلماتیک و رسانه های و رد هر گونه پیشنهادی برای آتش بس از سوی اشغالگران نهایتا با تلاش های طرف قطری و مصری، صهیونیست ها بامداد دیروز چهارشنبه توافق خود را با وقفه چهار روزه تجاوزات به نوار غزه اعلام کردند. در این راستا، دولت رژیم صهیونیستی پس از دو جلسه شورای جنگ و دولت توسعه یافته، رسماً تصویب آتش‌بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد که این توافق شامل تبادل محدود اسرا با حماس است.

در همین باره رویترز نیز به نقل از دفتر نتانیاهو این خبر را تایید کرد و در این گزارش خود آورده است که کابینه صهیونیستی سه شنبه شب و بعد از ۶ ساعت بحث و بررسی با توافق آزادی ۵۰ اسیر اسرائیلی نزد حماس موافقت کرد. کابینه رژیم صهیونیستی ضمن اعلام موافقت با معامله تبادل اسرا با جنبش حماس، صبح دیروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای بر پایبندی خود نسبت به بازگشت همه اسرای صهیونیستی تاکید کرد. به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است، کابینه به بازگشت همه افراد ربوده شده متعهد است. 

به نقل از روسیا الیوم، در ادامه این بیانیه آمده است که کابینه رژیم صهیونیستی شب گذشته (سه شنبه شب) با طرح کلی اولین مرحله از تبادل اسرا موافقت کرد که براساس آن طی چهار روز دستکم ۵۰ زن و کودک اسیر صهیونیستی آزاد می‌شوند و در این چهار روز آتش‌بس موقت برقرار خواهد بود. همزمان بامداد چهارشنبه حماس نیز در بیانیه‌ای از آتش بس ۴روزه در غزه خبر داد. حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که بعد از مذاکرات سخت ‌و پیچیده که روزهای زیادی زمان برد به یاری خداوند و تلاش‌های گسترده قطری و مصری به توافق آتش بس انسانی (آتش بس موقت) به مدت چهار روز دست یافتیم.

پیش از این یک منبع مصری مسئول گفت، پیشرفت چشمگیری در تلاش‌های مصر در هماهنگی با آمریکا و قطر برای دستیابی به توافق آتش‌بس موقت در نوار غزه وجود دارد. طبق این تلاش‌ها که در مراحل پایانی قرار دارد زنان و کودکان صهیونیستی در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند. وی تاکید کرد، مصر به نقش محوری خود به طور کلی در قبال مساله فلسطین و به طور ویژه درباره تحولات بحران کنونی در نوار غزه اعم از آزادی همه اسرا و انتقال کمک‌ها به غزه ادامه می‌دهد.

-    جزئیات توافق وقفه بشردوستانه

طبق جزئیات منتشر شده از توافق تبادل اسرا، قرار است رژیم صهیونیستی در ازای آزادی ۵۳ زن و کودک اسیر در نوار غزه، ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی اسیر در نزد خود را آزاد کند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این تبادل اسرا طی چهار مرحله و در طول چهار روز آتش‌بس موقت که از امروز (پنجشنبه) اجرایی خواهد شد، انجام می‌شود. هر روز ۱۰ صهیونیست اسیر که رژیم صهیونیستی اسامی آنها را یک روز قبل دریافت خواهد کرد، آزاد می‌شوند و ارتش رژیم صهیونیستی آنها را تحویل گرفته و به چهار بیمارستانی که تعیین شده‌اند، منتقل می‌کند. رژیم صهیونیستی هم در مقابل هر روز حدود ۳۰ زن و کودک فلسطینی اسیر را آزاد می‌کند.

البته پیرامون جزئیات توافق وقفه بشردوستانه، کابینه رژیم صهیونیستی هم تایید و اعلام کرد، با آزادی هر ۱۰ اسیر بیشتر، یک روز به مدت زمان آتش‌بس افزوده خواهد شد. رویترز نیز در گزارش خود عنوان داشت که توقف جنگ برای ۴ روز ادامه خواهد داشت و در این مدت ۵۰ اسیر صهیونیست که زن ‌و کودک هستند آزاد خواهند شد. در این گزارش همچنین آمده است که تمامی وزرای صهیونیست به جز ۳ وزیر از حزب صهیونیست دینی از جمله ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، این توافق را تایید کردند. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت، در این جلسه همه وزیران به جز سه وزیر از حزب راستگرای دینی «قدرت یهود» به این تصمیم رای مثبت دادند. این روزنامه نوشت، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راستگرای «صهیونیسم مذهبی» و دو وزیر دیگر از حزبش، پس از برقراری ارتباط با رهبران نظامی و امنیتی، علیرغم مخالفت قبلی، از این تصمیم حمایت کردند.

بر اساس آنچه وبگاه روزنامه یدیعوت آحارونوت هم روز چهارشنبه گزارش داد که کابینه رژیم صهیونیستی موافقت کرد ۳۰۰ زندانی امنیتی در بند زندان‌های اسرائیل را آزاد کند و آنها آزاد نخواهند شد، مگر اینکه ۱۰۰ اسیر اسرائیلی به اسرائیل بازگردانده شوند. رژیم صهیونیستی اسامی آنها را به حماس تحویل خواهد داد. طبق نوشته آحارونوت، همچنین توافق شد که مادران و کودکان به اسارت درآمده از هم جدا نشوند. مقامات رژیم صهیونیستی صبح دیروز(چهارشنبه) لیست اسامی ۳۰۰ اسیر فلسطینی را منتشر کردند که قرار است بعد از آزادی اسرای صهیونیست توسط حماس آزاد شوند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، رژیم صهیونیستی لیستی شامل ۹۸ اسیر را تحویل داد، اما توافق کنونی درباره آزادی ۵۰ تن از آن‌ها در ازای ۱۵۰ اسیر فلسطینی است. به گزارش این روزنامه، تمام فلسطینی‌هایی که قرار است براساس این معامله آزاد شوند در عملیات‌های شهادت طلبانه دست نداشته‌اند. کودکانی که قرار است آزاد شوند ۱۸ سال یا کمتر سن دارند. زنان از ۱۴ سال تا ۵۹ سال هستند. ۷۴ تن از آن‌ها از ساکنان قدس شرقی هستند. بیشتر این اسرا از کرانه باختری، برخی از قدس و برخی از غزه هستند که طی ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند. برخی از این افراد عضو حماس، جهاد اسلامی، فتح یا سازمان‌های دیگر هستند. برخی نیز عضو هیچ گروه و سازمانی نیستند. یکی از بزرگترین اسرایی که آزاد خواهد شد، حنان البرغوثی ۵۹ ساله است.

البرغوثی بعد از اینکه در ماه سپتامبر بازداشت شد باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد که وی چندین بار از سوی اشغالگران تهدید شده است و مشکلات زیادی مثل فشار روانی و دیابت دارد. سایت روزنامه العربی الجدید در این باره اعلام کرد، براساس بندهای معامله میان حماس و رژیم صهیونیستی ۵۰ اسیر غیرنظامی صهیونیست طی آتش بس غزه آزاد خواهند شد. در ازای آزادی یک اسیر صهیونیست سه اسیر فلسطینی از زنان و کودکان آزاد خواهند شد. در مرحله دوم این معامله ۱۰ اسیر غیرنظامی اسرائیلی دیگر آزاد خواهند شد و آتش‌بس به مدت دو روز اضافی تمدید می‌شود. براساس توافق حاصل شده زمانی که تعداد آزادشدگان صهیونیست به ۹۹ نفر (زنده یا اجساد) رسید، رژیم صهیونیستی تمام زنان و کودکان اسیر فلسطینی در زندان‌هایش را آزاد خواهد کرد. این توافق همچنین شامل ورود ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه ظرف چند روز آتش‌بس از جمله کامیون‌های حامل سوخت و گاز برای بیمارستان‌ها است.

علیرغم انچه گفته شد و در پی دستیابی به توافقی برای آتش‌بس چهار روزه و تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی، جنبش جهاد اسلامی برای آزادی اسرای صهیونیست دربند این جنبش شرط گذاشت. به گزارش ایسنا، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد، تا زمانی که تمامی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد نشوند، اسرای غیرنظامی این رژیم در نزد این جنبش رنگ آزادی را نخواهند دید. طبق گزارش شبکه الجزیره، جهاد اسلامی در این بیانیه آورده است: توافق آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس پس از تلاش‌های طاقت فرسا و مذاکرات از طریق میانجیگران و تعلل و لجاجت از سوی رژیم اشغالگر صورت گرفت.

البته حماس هم دیروز چهارشنبه در بیانیه دوم خود به توافقی شش بندی اشاره و اعلام کرد که به موجب این توافق تبادل آتش میان دو طرف و انجام عملیات‌های نظامی ارتش رژیم اشغالگر در سراسر نوار غزه متوقف خواهد شد. براساس وبگاه شبکه المیادین، جنبش حماس همچنین اعلام کرد، به موجب این توافق ورود کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه، امدادرسانی، تجهیزات پزشکی و سوخت به سرتاسر مناطق نوار غزه افزایش خواهد یافت.

در بیانیه مذکور همچنین آمده‌است، این توافق همچنین شامل آزادی ۵۰ تن از اسرای صهیونیستی که شامل زن و کودک می‌شود در ازای آزادی ۱۵۰ اسیر زن و کودک فلسطینی است.  حماس در بیانیه خود همچنین اعلام کرد، براساس این توافق تردد اشخاص و هدف قرار ندادن آنها به ویژه در خیابان «صلاح‌الدین» تضمین خواهد شد. حماس همچنین تاکید کرد که به موجب این توافق پرواز در جنوب به مدت چهار روز و در شمال به مدت شش ساعت متوقف خواهد شد.

-    ادامه تجاوز و کشتار پس از چهار روز؟! 

هر چند طیفی از رسانه‌ها اعلام کردند، رژیم صهیونیستی به میانجی قطری اعلام کرده که در صورت آزادی اسیران صهیونیستی بیشتر، آماده است مدت زمان آتش‌بس را تمدید کند. اما یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از اعلام موافقت با وقفه بشر دوستانه چهار روزه، در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و بنی گانتس، عضو کابینه جنگ این رژیم گفت که پس از پایان تبادل اسرا، جنگ در نوار غزه ادامه خواهد داشت و این جنگ نخستین گام برای بازگرداندن همه اسرای صهیونیستی در نزد حماس است. وی ادعا کرد، این عملیات نظامی رژیم صهیونیستی بود که باعث شد درباره اسرا توافق شود. اعمال فشار نظامی برای دستیابی به همه اهداف رژیم ضروری است. بازگرداندن اسرا ماموریتی است که انجام خواهد شد. گانتس هم در این نشست خبری گفت، معامله تبادل اسرا سخت است، اما تصمیم، تصمیم درستی است و پایه‌ای برای تداوم این کار خواهد بود.

نتانیاهو هم گفت، پس از پایان آتش‌بس موقت جنگ متوقف نخواهد شد و رژیم صهیونیستی تا زمان «نابودی» حماس و بازگشت همه اسرا به جنگ ادامه می‌دهد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وزرای کابینه خود تاکید کرد که حتی بعد از آتش بس نیز نبرد ادامه خواهد داشت. وی گفت که صلیب سرخ به دیدار اسیرانی خواهد رفت که آزاد نمی‌شوند و دارو در اختیار آنها قرار خواهد داد.

با اینحال وزارت امور خارجه قطر امکان تمدید وقفه بشردوستانه را تایید کرد. براساس گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر گفت، این وقفه اجازه ورود تعداد بیشتری از کمک‌های بشردوستانه، از جمله سوخت برای نیازهای انسانی و بشردوستانه را می‌دهد. دولت قطر بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تشدید تنش، توقف خونریزی و حفاظت از غیرنظامیان را تاکید می‌کند. البته حماس نیز تاکید کرده که مفاد این توافق مطابق با چشم انداز مقاومت و عوامل تعیین کننده آن تنظیم شده و افزود که «دستانش برای دفاع از مردم و شکست متجاوزان روی ماشه خواهد ماند.» همزمان منبعی در حزب‌الله لبنان نیز به شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که ما به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یا غزه طی دوره آتش‌بس پاسخ خواهیم داد. اگر نیروهای اشغالگر اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشند حزب‌الله نیز به آن پایبند خواهد بود. این منبع اعلام کرد: جنوب لبنان جبهه کمکی نوار غزه است. توقف جنگ در آنجا بر جبهه لبنان نیز تأثیر می‌گذارد. ما در مذاکرات درباره توافق آتش‌بس یا تبادل اسرا میان حماس و رژیم اشغالگر شرکت نکرده‌ایم.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفت که واشنگتن انتظار دارد حماس بیش از ۵۰ زندانی از جمله سه زن آمریکایی را آزاد کند و به آتش‌بس در جنگ در مرز اراضی اشغالی و لبنان امیدوار است. در حزب‌الله لبنان به شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: ما به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یا غزه طی دوره آتش‌بس پاسخ خواهیم داد. اگر نیروهای اشغالگر اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشند حزب‌الله نیز به آن پایبند خواهد بود. این منبع اعلام کرد: جنوب لبنان جبهه کمکی نوار غزه است. توقف جنگ در آنجا بر جبهه لبنان نیز تأثیر می‌گذارد. ما در مذاکرات درباره توافق آتش‌بس یا تبادل اسرا میان حماس و رژیم اشغالگر شرکت نکرده‌ایم.

در کنار آنچه گفته شد، یک مقام ارشد آمریکایی نیز دیروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به برخی چزئیات وقفه چهار روزه عنوان داشت، در صورتی که پیشرفتی در سطح مرحله دوم توافق حاصل شود، احتمال تمدید این آتش‌بس وجود دارد. منبع یاد شده ادامه داد: دولت آمریکا به تلاش‌های خود در مراحل آتی توافق تا زمانی که تمامی گروگان‌ها آزاد شوند، ادامه خواهد داد. او تصریح کرد: پس از آنکه حماس هویت ۵۰ گروگان را مشخص کرد، پیشرفت واقعی در روند مذاکرات حاصل شد. این مسوول آمریکایی گفت: واشنگتن انتظار دارد حماس بیش از ۵۰ اسیر را آزاد کند.

همچنین او تاکید کرد: آمریکا امیدوار است آتش‌بس در غزه موجب توقف کامل درگیری‌ها در مرزهای لبنان و «اسرائیل» شود که هر روز شاهد درگیری‌های مسلحانه‌ای میان ارتش «اسرائیل» و حزب‌الله لبنان است. منبع یاد شده مدعی شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به صورت مستقیم و شخصا در تنظیم توافق آزادسازی ده‌ها گروگان بازداشت شده توسط حماس مشارکت کرد. او اظهار کرد: رئیس جمهور به صورت مستقیم و شخصا در این کار مشارکت داشت، در طول این روند به معنی واقعی کلمه هر ساعت پیگیری می‌کرد. طبق اظهارات این منبع، بایدن درباره مساله گروگان‌ها ۱۴ بار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرد از جمله در سفرش به تل‌آویو و سه بار نیز با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و دو بار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تماس گرفت.

-    استقبال جهانی گسترده از وقفه بشردوستانه در غزه

بدیهی بود که وقفه بشردوستانه در غزه با واکنش‌های بین‌المللی وسیعی همراه باشد تا جایی که کماکان این واکنش ها و استقبال از وقفه بشر دوستانه از سوی کشورها و مجامع جهانی ادامه دارد. در یکی از این واکنش ها جو بایدن ضمن استقبال از توافقی برای آزادی اسرای صهیونیستی گفت که این توافق باید اسرای آمریکایی‌ در غزه را نیز به کشور بازگرداند و تا زمانی که تمامی آن‌ها آزاد نشده‌اند، تلاش‌هایشان را متوقف نخواهند کرد .آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز (چهارشنبه) گفت، این توافق آتش‌بس انسانی چهار روزه یک پیشرفت قابل توجهی است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: توافق امروز نتیجه دیپلماسی خستگی‌ناپذیر و تلاش بی‌وقفه در سراسر دولت ایالات متحده آمریکا است. در حالیکه این توافق پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما ما تا زمانی که حماس این اقداماتش را ادامه دهد، آرام نخواهیم گرفت.

عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در سخنانی اظهار کرد: از موفقیت میانجیگری مصر، قطر و آمریکایی در دستیابی به توافق برای اجرای آتش‌بس بشردوستانه در غزه استقبال می‌کنیم. وی گفت: ما همچنین به  تلاش‌های خود برای دستیابی به راه حل‌های نهایی و پایدار که عدالت و حقوق مشروع ملت فلسطین را تضمین می‌کند، ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه عمان نیز در این باره اعلام کرد: عمان از دستیابی به توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه، تبادل تعدادی از اسرای غیرنظامی و اجازه ورود میزان بیشتری از کمک‌ها استقبال می‌کند. انگلیس نیز از توافقنامه آتش‌بس اعلام شده میان رژیم صهیونیستی و حماس استقبال کرد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: «این توافق گامی اساسی در جهت آرامش خانواده‌های گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) و رسیدگی به بحران انسانی در غزه است.» ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از توافقنامه توقف چهار روزه بشردوستانه در نوار غزه  استقبال کرد. استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: من از توافق بین حماس و اسرائیل که باید منجر به آزادی گروگان‌ها و توقف خصومت‌ها و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه شود، استقبال می‌کنم.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه دیروز از آتش بس بشردوستانه و توافق تبادل اسرا که بین رژیم اشغالگر اسرائیل و حماس صورت گرفت، استقبال کرد. ماکرون در صفحه خود در پلتفرم ایکس گفت: از اعلام توافق برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس بشردوستانه بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کنم. رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه آتش‌بس بشردوستانه اعلام شده باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و امداد رسانی به ساکنان نوار غزه را بدهد، افزود: ما به طور خستگی ناپذیر برای اطمینان از آزادی همه گروگان‌ها تلاش می‌کنیم. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو نسبت به توافق منعقد شده بین اسرائیل و حماس در مورد توقف بشردوستانه و بازگرداندن گروگان ها مثبت است. وی افزود: «ما آن را مثبت می‌دانیم... این اولین خبر خوب از نوار غزه پس از مدت‌هاست. می‌دانید که روسیه و در واقع اکثر کشورهای جهان، عملاً همه ما خواستار ... آتش‌بس، توقف‌های بشردوستانه هستند، زیرا تنها بر اساس چنین مکث‌هایی می‌توان خطوط مشخصی از تلاش‌های آینده برای حل پایدار این مشکل ایجاد کرد.» اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنانی از توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه و آزادی اسرا استقبال کرد و خواستار «استفاده از این وقفه» برای تشدید ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد. وی گفت: من از همه کسانی که در هفته‌های اخیر از طریق ابزارهای دیپلماتیک به شکل خستگی ناپذیر کار کرده‌اند بسیار سپاسگزارم. کمیسیون اروپا هر آنچه در توان دارد را انجام می‌دهد تا از این آتش‌بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه استفاده شود.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز ضمن استقبال از توافق حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس اعلام شده منجر به آتش‌بس همه جانبه و فراگیر در نوار غزه و پایان دادن به تجاوزات وحشیانه اسرائیل علیه مردمغیرنظامی آن شود. وی بر ضرورت تلاش برای استفاده از این آتش‌بس موقت به عنوان فرصتی برای دستیابی به یک توافق و توقف کامل درگیری‌ها تاکید کرد. ابوالغیط همچنین تاکید کرد که راه حل سیاسی جامع برای مسئله فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری، تنها راه برون رفت از چرخه‌های تکراری خشونت در خاورمیانه است و تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه راهی به سوی دستیابی این رژیم به امنیت نیست، بلکه احتمال خشونت را در آینده افزایش می‌دهد.

آن طور که ایسنا گزارش داده، توافق آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی همچنین استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین را به همراه داشته است. حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در پیامی در ایکس (توییت سابق) نوشت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال کرده و از تلاش قطر و مصر در راستای دستیابی به این توافق قدردانی می‌کند. وزارت امور خارجه و امور مهاجرین لبنان نیز از تلاش‌های خستگی ناپذیر قطر، ایالات متحده و همه کشورهایی که از آنها حمایت کردند برای دستیابی به توافق آتش بس بشردوستانه در نوار غزه و تبادل زندانیان استقبال کرد. این وزارتخانه بر اهمیت این آتش‌بس به عنوان دروازه‌ای برای دستیابی به آتش‌بس کامل و دائمی در نوار غزه و ورود فوری و بدون قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به ویژه غذا و دارو به غزه تاکید کرد.

لبنان ابراز امیدواری کرد که این امر مستلزم کار روی یک راه حل سیاسی عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین از طریق ایجاد کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی و تضمین صلح، امنیت، ثبات و رفاه در منطقه خاورمیانه باشد. سفیان القضاة، سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز در سخنانی از تلاش‌هایی که منجر به توافق آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد، استقبال کرد. طبق گزارش شبکه الجزیره، وی همچنین از تلاش‌های دولت قطر، مصر و آمریکا برای دستیابی به این توافق تمجید کرد. سخنگوی وزارت خارجه اردن در ادامه تاکید کرد: این گام باید منجر به توقف کامل جنگ در نوار غزه شود. سفیان همچنین گفت که این توافق باید توقف تنش، توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی و کوچاندن اجباری آنها را به همراه داشته باشد. وی همچنین بر اهمیت اطمینان از کمک توافق مذکور به رسیدن کمک‌های بشردوستانه کافی به تمام مناطق نوار غزه تاکید کرد.

-    بن گویر: توافق تبادل اسرا با حماس اشتباه تاریخی است

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دی روز چهارشنبه اعلام کرد، توافق میان این رژیم و حماس درباره تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس یک اشتباه تاریخی و تسلیم شدن در برابر دیکته‌های رهبر حماس در نوار غزه است. به گزارش روسیا الیوم، «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی این رژیم در نخستین واکنش به توافقی که کابینه رژیم صهیونیستی دیروز با آن موافقت کرد، گفت، این توافق خطرناک و یک اشتباه تاریخی است. طرحی که تعدادی از کودکان و زنان را در غزه رها می‌کند از نظر او اخلاقی نیست و آنقدر غیرمنطقی و دور از ذهن است که نمی‌توان به آن دست یافت!

وی افزود: طرح کلی این توافق خطرناک است. اسرائیل دوباره اسیر این مفهوم شده و اشتباهات گذشته را تکرار می‌کند و دیکته‌های «یحیی سنوار»، رهبر دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را می‌پذیرد. بن گویر گفت: «اکنون فشار بر حماس زیاد است و این فشار به ویژه در شرایط فعلی نه تنها نباید متوقف شود بلکه باید ادامه پیدا کند... این یک اشتباه تاریخی است.» وی تاکید کرد، وزیران عضو حزبش نه تنها بدون تردید بلکه با علم به اینکه رهبری باید تصمیمات سخت بگیرد و میان گزینه‌های بد یکی را انتخاب کند، به توافق تبادل اسرا و برقراری آتش بس رای منفی دادند. در جلسه سه شنبه شب، همه وزیران کابینه رژیم صهیونیستی از جمله وزیر دارایی آن و دیگر وزیران حزب «صهیونیسم مذهبی» علیرغم مخالفت قبلی به توافق تبادل اسرا رای مثبت دادند و تنها سه وزیر عضو حزب «قدرت یهود» به رهبری بن گویر رای منفی دادند. به نقل از رسانه های عبری، بن گویر در جلسه دولت گفته بود: «این تصمیم برای نسل ها آسیب بزرگی به ما وارد می کند.»

ایتامار بن غفیر یا به نقل از برخی رسانه ها ایتامار بن گویر، وکیل و سیاستمداری 47 ساله است که از سال 2019 رهبری حزب راست افراطی «قدرت یهودی» (Otzma Yehudit)را برعهده داشت و پس از انتخابات سال گذشته در کابینه نتایاهو به عنوان وزیر امنیت داخلی سوگند یاد کرد و کنترل بخش پلیس مرزی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی را به دست گرفت. بن گویر که یک شهرک‌نشین در کریات اربا، یکی از رادیکال‌ترین شهر‌ها در کرانه باختری اشغالی است (که همه آنها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند)، به اتهام تحریک به نژادپرستی، تخریب اموال و حمایت از یک سازمان تروریستی (گروه غیرقانونی کاخ میر کاهانه، که او در ۱۶ سالگی به ان پیوست) محکوم شده است. 

در سال 1995، در اوج قرارداد صلح اسلو، زمانی که بن‌گویر 19 ساله بود، تزیینات کاپوت اتومبیل اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت را به دوربین‌های تلویزیونی نشان داد و اعلام کرد: «به ماشین او رسیدیم. به خود او نیز خواهیم رسید.» چند هفته بعد، رابین در یک گردهمایی در حمایت از توافق صلح و خروج برنامه‌ریزی‌شده از خاک فلسطین توسط یک اسرائیلی ملی‌گرا ترور شد. بن گویر همچنین به دلیل نمایش تصویر باروخ گلدشتاین، اسرائیلی آمریکایی که 29 نمازگزار فلسطینی را در هبرون در سال 1994 قتل عام کرد، بدنام بود.

از زمانی که کرسی کنست را به دست آورد، بن گویر به روی خدمه یک پارکینگ اسرائیلی اسلحه کشید که در مورد آن توسط پلیس بازجویی شد. نوامبر گذشته، بن‌گویر با گروهی از شهرک‌نشینان که لاستیک‌های خودروی فلسطینی‌ها را پنچر نموده و سعی کردند به خانه یکی از خانواده‌ها یورش ببرند، به محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی، جایی که مقامات اسرائیلی در تلاش برای بیرون راندن خانواده‌های فلسطینی بودند، رفت. هنگامی که فلسطینی‌ها با پرتاب سنگ پاسخ دادند، او با وجود حضور پلیس در محل، اسلحه‌اش را بیرون آورد و رو به مردم اقدام به تهدید و ارعاب کرد. در ماه ژوئن، او وارد محوطه مسجد الاقصی شد. بن‌گویر در بازدید از مسجد الاقصی گفت: «از صعود به کوه معبد، یعنی مهم‌ترین مکان برای مردم اسرائیل، خوشحالم.»

کلید واژه ها: اسرائیل حماس آمریکا قطر مصر اتش بس وقفه بشردوستانه نوار غزه


( ۴ )

نظر شما :

بیژن ۰۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۸
اتفاقاً موضوع غزه باعث خیال راحتی کشورهای عرب منطقه علی الخصوص مصر ، عربستان ، بحرین و امارات شد زیرا از تشکیل و قدرت گرفتن یک کروهک اخوانی جلوگیری به عمل آمد
بنزینی بی سواد ۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۳
تصحیح بفرمائید - خواهد شد- خیر زیرا این جنگ در حکم مرگ و زندگی اسرائیل است و بعد از توافق 4 روزه دوباره جنگ ادامه پیدا می کند