جنگ فراگیر در منطقه، خیلی دور خیلی نزدیک

تندتر شدن مواضع تهران و واشنگتن علیه همدیگر

۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۸۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
با ورود جنگ حماس و اسرائیل به دومین ماه شرایط منطقه نیز هر روز ملتهب‌تر می‌شود. در‌این‌بین تداوم و تشدید حملات به مواضع ایالات متحده آمریکا در سوریه و عراق و اعلام جنگ رسمی یمنی‌ها در کنار نگرانی درباره ورود حزب‌الله لبنان به این منازعه، شرایط را پیچیده‌تر و حساس‌تر از هر زمانی کرده است. به‌ویژه آنکه تل‌آویو فعلا با هرگونه تلاش برای برقراری آتش‌بس مخالف است. در جدیدترین مورد، بنیامین نتانیاهو توقف در جنگ بدون آزادسازی اسرا را غیرممکن دانست. خبرگزاری اسپوتنیک نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید عملیات ارتش تا زمان پیروزی ادامه خواهد داشت. اظهارات نتانیاهو در پی این موضوع مطرح می‌شود که جنبش جهاد اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اگر یک آتش‌بس موقت حاصل شود، اسرای غیرنظامی خارجی را آزاد خواهد کرد.
تندتر شدن مواضع تهران و واشنگتن علیه همدیگر

دیپلماسی ایرانی: با ورود جنگ حماس و اسرائیل به دومین ماه شرایط منطقه نیز هر روز ملتهب‌تر می‌شود. در‌این‌بین تداوم و تشدید حملات به مواضع ایالات متحده آمریکا در سوریه و عراق و اعلام جنگ رسمی یمنی‌ها در کنار نگرانی درباره ورود حزب‌الله لبنان به این منازعه، شرایط را پیچیده‌تر و حساس‌تر از هر زمانی کرده است. به‌ویژه آنکه تل‌آویو فعلا با هرگونه تلاش برای برقراری آتش‌بس مخالف است. در جدیدترین مورد، بنیامین نتانیاهو توقف در جنگ بدون آزادسازی اسرا را غیرممکن دانست. خبرگزاری اسپوتنیک نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید عملیات ارتش تا زمان پیروزی ادامه خواهد داشت. اظهارات نتانیاهو در پی این موضوع مطرح می‌شود که جنبش جهاد اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اگر یک آتش‌بس موقت حاصل شود، اسرای غیرنظامی خارجی را آزاد خواهد کرد.

در‌این‌میان نوع موضع‌گیری مقامات تهران و واشنگتن هم حکایت از آن دارد که وضعیت به گونه‌ای است که کوچک‌ترین اقدامی می‌تواند آتش جنگ غزه را به کل خاورمیانه تسری و تعمیم دهد. از‌این‌رو سنگین‌ترشدن سایه بحران بر منطقه، دیروز (دوشنبه) محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق را به تهران کشاند؛ اما پیش از حضور او در ایران، شاهد سفر شامگاه یکشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به عراق و دیدارش با مقامات این کشور، ازجمله شخص نخست‌وزیر بودیم.

سکاندار سیاست خارجی آمریکا در جریان گفت‌وگو با السودانی دوباره دست به موضع‌گیری‌های ضد ایرانی زد و در رفتاری تقابلی حملات علیه مواضع ایالات متحده در عراق و سوریه را به تهران نسبت داد. بلینکن گفت که «این کار را نکنید». به گفته او، این یک پیام بسیار واضح خواهد بود برای هر‌کسی که ممکن است به‌دنبال سوءاستفاده از درگیری در غزه برای تهدید نیروهای ما در اینجا (عراق) یا هر جای دیگر در منطقه باشد. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه، حملات و تهدیدهای شبه‌نظامیان را کاملا غیرقابل قبول دانست و گفت ما هر اقدام لازم را برای محافظت از نیروهای خود انجام خواهیم داد. البته بلینکن تأکید کرد که به دنبال درگیری با ایران نیستیم. ما این را خیلی واضح اعلام کرده‌ایم؛ ولی برای محافظت از پرسنل خود، چه نظامی و چه غیرنظامی، آنچه را که لازم است، انجام خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده از موضع‌گیری السودانی، نخست‌وزیر، هم خبر داد که حملات علیه نیروهای آمریکا و تهدید علیه آنها را به‌وضوح محکوم کرده است؛ بنابراین واشنگتن عزم خود را برای انجام آنچه لازم است، جزم کرد تا اطمینان یابد که دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. بلینکن در ادامه گفته‌هایش به وضعیت غزه هم گریزی زد و از مذاکرات صریح و مهم با مقامات عراقی در‌این‌باره خبر داد و عنوان کرد که ما بسیار سخت کار می‌کنیم تا مطمئن شویم که درگیری در غزه تشدید نمی‌شود و به جاهای دیگر سرایت نمی‌کند، چه اینجا در عراق باشد و چه در جاهای دیگر منطقه. با این نکته، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گسترش‌نیافتن جنگ به دیگر مناطق خاورمیانه را کار بسیار حیاتی و فوری دیپلماسی آمریکایی تعبیر کرد و این همان چیزی است که بلینکن آن را محور سفر جدید خود به غرب آسیا دانست.

 نگاه  آمریکا  به  عراق

درباره چرایی حضور بلینکن در عراق ارزیابی‌های مختلفی طرح شد. در‌این‌باره حیدر الموسوی، مدیر مرکز پژوهش‌های الاتحاد عراق، دلایل اعمال فشار آمریکا و اسرائیل بر مواضع عراق در قبال مسئله فلسطین را فاش و اعلام کرد مواضع ژئوسیاسی پس از عملیات طوفان‌الاقصی تغییر کرده‌ است.

حیدر الموسوی، مدیر این مرکز، در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه که ایسنا آن را منتشر کرده، جبهه عراق را یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین جبهه‌ها در منطقه خاورمیانه به‌ویژه در قبال حوادث کنونی نوار غزه دانست و در ادامه افزود عراق گذرگاه مهمی است که آمریکا را سوق می‌دهد تا آن را به دروازه اقتصادی صادرات انرژی از طریق گذرگاه الفاو به اتحادیه اروپا تبدیل کند. مواضع به‌ویژه پس از جنگ اوکراین و روسیه و همچنین عملیات طوفان‌الاقصی تغییر کرده‌ است. الموسوی همچنین خاطرنشان کرد که میدان عراق برای طرف آمریکایی مهم است و آنچه وزیر خارجه آمریکا را به سفر به بغداد سوق داد، تحت فشار قرار‌دادن دولت برای در پیش گرفتن موضعی مخالف در قبال مسئله فلسطین است.

واکنش به سخنان  بلینکن

«شرق» در گزارش دیروز دوشنبه خود این گزاره احتمالی را مطرح کرد که محمد شیاع السودانی در جریان سفر خود به تهران حامل پیامی از طرف آمریکایی‌ها باشد. این موضوع خود را به نشست خبری دیروز (دوشنبه) ناصر کنعانی کشاند و سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که روز یکشنبه وزیر امور خارجه آمریکا به عراق سفر کرده بود و امروز (دوشنبه) هم نخست‌وزیر عراق به تهران آمده است و آیا آقای السودانی حامل پیامی از سوی آمریکا به ایران است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت «من هنوز اطلاعی در این زمینه ندارم». به گفته ایسنا، کنعانی با بیان اینکه درحال‌حاضر این سفر همچنان جاری است و من هنوز در جریان موضوعات گفت‌وگو و رایزنی‌شده قرار نگرفته‌ام، تصریح کرد که با توجه به اهمیت تحولات غزه، این موضوع یکی از محورهای اصلی رایزنی در جریان این سفر بین مقامات تهران و بغداد است؛ اما اینکه نخست‌وزیر عراق در جریان این سفر حامل پیام خاصی بوده‌اند یا نه؟ من در این لحظه اطلاعی از آن ندارم. با وجود اظهار بی‌اطلاعی، کنعانی به این موضوع هم اشاره کرد که ایران قبلا پاسخ پیام‌هایی را که از طرف آمریکایی‌ها درباره تحولات اراضی اشغالی ارسال شده، به آنها داده است.

دراین‌باره حسین امیرعبداللهیان دیروز (دوشنبه) در حاشیه دیدار نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور ایران در کاخ سعدآباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره سفر یکشنبه‌شب آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به بغداد و پیام واشنگتن برای تهران اذعان کرد که آمریکایی‌ها در سه روز گذشته از طرفی به ما پیام داده‌اند که ما به دنبال آتش‌بس هستیم و اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌ایم؛ اما در عمل آنها فقط از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند. وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که آمریکا هر‌چه زودتر سیاست خود را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.

البته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست خبری به ادعاهای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، علیه ایران در جریان سفر روز یکشنبه به عراق هم واکنش نشان داد و اتهام‌زنی به ایران از سوی آمریکایی‌ها را تلاش برای انحراف افکار عمومی جهان از این موضوع که دولت آمریکا یک طرف جنگ است، توصیف کرد. کنعانی با مانور روی مواضع این روزهای مقامات ایران مبنی بر اینکه جریان مقاومت در منطقه مستقل است و مستقل تصمیم می‌گیرد، این را هم تکرار کرد که جمهوری اسلامی ایران به دوستان و متحدان خود امر و نهی نمی‌کند.

با این حال کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان گسترش دامنه جنگ به کل منطقه با توجه به ادامه جنگ حماس و اسرائیل، این احتمال را کاملا وارد دانست و ادامه داد که در صورت تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه امکان گسترش درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. ما این موضوع و این پیام را بارها منتقل کرده‌ایم. این دیدگاه را به آمریکایی‌ها نیز منتقل کرده‌ایم و بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید که ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم؛ ولی از سوی دیگر دست رژیم صهیونیستی را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه واضح است که جریان‌های مردمی و مقاومت در منطقه به صورت جدی درباره این جنایت‌ها اقدام کنند و نسبت به آن اعتراض داشته باشند، هشدار داد در‌صورتی‌که جامعه بین‌المللی اقدام مؤثر و جدی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام ندهد، همه احتمالات وجود دارد. کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری رهیافت نگاه ایران به حمله حماس را تشریح و تأکید کرد که ایران مقاومت ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی را حق مسلم این ملت می‌داند و از منظر حقوق بین‌الملل نیز مبارزه ملت‌ها علیه اشغال و اشغالگری به رسمیت شناخته شده است و ایران نیز همواره از حل مشروع ملت فلسطین در این زمینه حمایت کرده است و ما در این زمینه موضع صریح و روشنی داریم.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست خبری دیروزش با انتقاد از رفتار دولت آمریکا درباره تحولات اراضی اشغالی، خاطرنشان کرد که اگر دولت آمریکا به دنبال حل بحران است، باید رفتار عملی خود را عوض کند. به گفته او، دولت آمریکا در‌حال‌حاضر بخشی از این جنگ است و مانع استفاده از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای پایان‌بخشیدن به جنایت‌های رژیم صهونیستی شده است. دولت آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند و به خاطر حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی در استمرار جنایت‌هایش علیه مردم غزه به افکار عمومی پاسخ دهد. این کشور همچنین باید به مسئولیت خود به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت در راستای توقف این جنایت‌ها عمل کند.

 از نگاه  تهران تا  موضع  مسکو

همان‌طور که از قبل هم رسانه‌ای شده بود، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، صبح دیروز دوشنبه وارد تهران شد و به ترتیب با ابراهیم رئیسی و رهبری دیدار و رایزنی داشت که تقریبا برای همه مسجل بود محور این سفر به تحولات و تبعات جنگ حماس و اسرائیل بر منطقه و به‌ویژه عراق تمرکز داشت. رهبری در دیدار نخست‌وزیر عراق با تأکید بر لزوم تلاش همه‌جانبه برای افزایش فشارهای سیاسی به آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور توقف بمباران‌ها در غزه عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران و عراق با هماهنگی یکدیگر می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و تأثیرگذار باشند.

ابراهیم رئیسی هم در نشست خبری مشترک با محمد شیاع السودانی با بیان اینکه برقراری آتش‌بس و کمک‌رسانی به غزه باید هرچه زودتر انجام شود، اظهار کرد که مواضع ایران و عراق در موضوع فلسطین مشترک است. هرچه سریع‌تر باید بمباران‌ها قطع شود. این جنایت هولناک، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود. دیروز هم حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی، در گفت‌وگویی تلفنی آخرین تحولات فلسطین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این رایزنی تلفنی برگزاری نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی تحولات فلسطین، توقف جنایات جنگی علیه غزه و کرانه و ارسال مستمر کمک‌های انسانی مورد تأکید قرار گرفت. نشست سران کشورهای اسلامی با درخواست ابراهیم رئیسی و سران برخی دیگر از کشورها ازجمله عربستان سعودی به‌زودی در ریاض (به‌عنوان رئیس دوره‌ای و کشور دارای مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی) برگزار خواهد شد.

هم‌زمان با مواضع تهران درباره نقش آمریکا در جنگ حماس و اسرائیل و نیز تقویت گمانه‌ها درباره تسری جنگ به دیگر نقاط خاورمیانه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه هم دیروز (دوشنبه) عنوان کرد که غرب در حال کشاندن منطقه غرب آسیا به سمت یک جنگ بزرگ است.

‌فارس در این باره گزارش داد که لاوروف طی سخنرانی در یک همایش دانشگاهی، اظهار داشت که دولت‌های غربی با اقدامات خود در کشورهایی مانند عراق، سوریه و فلسطین اشغالی، کل منطقه را در آستانه وقوع جنگی عظیم قرار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد که «اکنون شاهد هستیم که چگونه آنگلوساکسون‌ها به معنای واقعی کلمه خاورمیانه را به آستانه یک جنگ بزرگ سوق می‌دهند. این خط مشی، به‌طور کامل در مناطق دیگر از جمله اوکراین نیز آشکار شده است». رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد که «نمونه‌های زیادی [از این امر] وجود دارد، اما نتیجه یکسان است؛ نابودشدن یا تضعیف دولت [کشورها]، مانند آنچه سعی کردند در مورد عراق، لیبی یا جمهوری عربی سوریه انجام دهند». طبق این گزارش،‌ لاوروف تصریح کرد: «نتیجه این سیاست‌های کشورهای غربی افزایش تروریسم و افراط‌‌گرایی، سرنوشت نابودی برای انسان، فروپاشی خانواده‌ها و موج‌های میلیونی پناه‌جویان است». به نوشته اسپوتنیک، لاوروف این را هم گفت که‌ «غرب عادت دارد مشکلات خود را به بهای دیگران حل کند و از منابع دیگران سوء‌استفاده کرده و برخلاف فرایندهای جهانی امیدوار است با دخالت در امور داخلی کشورها بر جهان حکومت کند». وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز گفته بود که مسکو آتش‌بس فوری بین طرف‌ها در درگیری فلسطینی-اسرائیلی را اولویت اصلی می‌داند.

تقسیم  غزه  و  برنامه آمریکا   در   سفر  بلینکن  به  منطقه

به موازات تحولات سیاسی و دیپلماتیک در عرصه میدانی جنگ، دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای ارتش به رهبری تیپ گولانی تصرف شهر غزه را به پایان رسانده و به سمت خط ساحلی شهر پیشروی می‌کنند. وی افزود که این مرحله بسیار مهمی در افزایش فشار بر حماس است و عملا نوار غزه را به غزه شمالی و غزه جنوبی تقسیم می‌کند. سخنگوی ارتش اسرائیل از ساکنان غزه خواست به سمت جنوب حرکت کنند.

در همین حال منابع مصری مطلع از اقدامات قاهره درخصوص تجاوزات اسرائیل به غزه فاش کردند که وزیر امور خارجه آمریکا در نشست با وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان، قطر و امارات در پایتخت اردن به دلیل تناقض در مواضع بین واشنگتن و برخی از طرف‌های عربی شرکت‌کننده در این نشست، نتوانست درباره مدیریت نوار غزه پس از پایان جنگ فعلی به یک دیدگاه واحد مورد توافق دست یابد. یک دیپلمات مصری به «العربی‌الجدید» گفت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اردن رفت تا درباره سناریوهای اداره نوار غزه پس از پایان حمله اسرائیل به این باریکه صحبت کند اما با مخالفت سه طرف شرکت‌کننده در این نشست روبه‌رو شد. برخی از شرکت‌کنندگان به بلینکن تأکید کردند ریشه‌کن‌کردن حماس به شکل کامل از نوار غزه غیرممکن است و ابتدا باید این جنگ پایان یابد تا بتوان با توجه به نتایج آن فکر کرد و بعد میزان قدرت جنبش حماس را سنجید. این منبع گفت، اکثر شرکت‌کنندگان در این نشست تأکید کردند تنها موضوعی که می‌توان در این نشست روی آن توافق کرد توقف این جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن است. بلینکن هم پاسخ داد منصرف‌کردن رژیم صهیونیستی از این جنگ پیش از نابودی رهبری حماس در نوار غزه و در رأس آنها یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، مروان عیسی که به فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس معروف است و محمد الضیف، فرمانده کل این گردان‌ها دشوار است. منبع مذکور گفت، تنها موضوعی که می‌توان گفت حاضران بر سر آن توافق کردند، افزایش انتقال تعداد مجروحان بود که باید در اسرع وقت از نوار غزه خارج شوند تا در خارج تحت درمان قرار بگیرند.

در مقابل، یک منبع دیگر گفت، قاهره پیشنهاد جدیدی درباره پذیرش تعدادی از ساکنان غزه دریافت کرده است. پیشنهاد جدید فراتر از هراس مصری‌هاست که از طریق مقامات قاهره اعلام شد که بر اساس آن، کسانی که از نوار غزه به سینا منتقل می‌شوند، تهدیدی برای امنیت مصر هستند؛ چراکه ممکن است از داخل خاک مصر حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند.

در حالی موضوع تطمیع یا تهدید احتمالی مصری‌ها برای کوچاندن ساکان غزه به صحرای سینا مطرح می‌شود که منابع رسانه‌ای از محتوای سند مهم و محرمانه اطلاعات اسرائیل برای مرحله پساجنگ در غزه پرده برداشته‌اند. سند تهیه‌شده توسط اطلاعات رژیم صهیونیستی حاوی پیشنهادی برای جابه‌جایی ساکنان نوار غزه به سینای مصر در مرحله پساجنگ است. بر اساس این سند که توسط روزنامه عبری «هاآرتص» منتشر شده است، رژیم صهیونیستی برای تخلیه نوار غزه ابتدا به کمپ‌ها و سپس به مکان‌های دائمی که در سینای شمالی ایجاد خواهد شد، تلاش خواهد کرد. طبق این گزارش، این سند شامل دستورالعملی برای ایجاد یک «منطقه بسته» به مساحت چندین کیلومتر در داخل خاک مصر و عدم اجازه بازگشت به ساکنان آن به نزدیکی مرز فلسطین اشغالی است. وزارت اطلاعات و امنیت صهیونیست‌ها وجود این سند را تأیید کرد، اما یکی از مقامات دخیل در طرح این ایده گفت که «انتظار نمی‌رود کابینه تصویب این پیشنهاد را بررسی کند».

جالب اینجاست که هفته گذشه نیز شبکه عبری «آی۲۴ نیوز» در گزارشی اعلام کرد که صحبت‌هایی درخصوص لزوم بازنگری در برخی از بندهای توافق کمپ دیوید و ایجاد نوار مرزی در طول باریکه غزه به عمق چهار الی پنج کیلومتر در جریان است. این شبکه نوشت، این گام دارای بُعد دیپلماسی و سیاسی نیز هست؛ چراکه صحبت‌هایی درخصوص لزوم بازنگری در برخی از بندهای توافق کمپ دیوید در جریان است؛ به گونه‌ای که از یک طرف مصر حق حاکمیت بر اراضی خود در سینا را باز یابد و از سوی دیگر، نوار مرزی در طول باریکه غزه به عمق چهار الی پنج کیلومتر ایجاد شود که بین شهرک‌های مرزی یهودی‌نشین اسرائیل با حصار مرزی با نوار غزه فاصله بیندازد و رژیم صهیونیستی و طرف‌های بین‌المللی حراست از آن را بر عهده داشته باشند.

این شبکه عبری از منابعی که آنها را مطلع از تلاش‌های مصر برای جلوگیری از نابسامان‌شدن اوضاع در نوار غزه توصیف کرد، نقل کرد که مصر می‌خواهد نقش خود را گسترش دهد؛ نقشی که در حال حاضر محدود به کمک‌های انسانی برای ساکنان نوار غزه است. طبق گزارش این شبکه عبری، منابع عنوان کردند که مسئولان مصری پیشنهاد ایجاد اردوگاه‌هایی را در شهر رفح فلسطین در فاصله سه‌کیلومتری داخل خاک فلسطین دادند که مصر بر آن اردوگاه‌ها نظارت داشته باشد و ارائه خدمات امدادرسانی فوری به آوارگان از شمال غزه را بر عهده بگیرد.

مصر همچنین بررسی وضعیت افراد مجروح و بیماران مزمن را که به درمان فوری نیاز دارند، برعهده می‌گیرد و آنها را به بیمارستان‌های صحرایی که در طرف مصری ایجاد می‌شود، انتقال می‌دهد. در این گزارش آمده است که روند واردکردن کمک‌ها به غزه مرتبط با روند مذاکراتی است که قطر ریاست آن را درخصوص آزادی اسیران غیرنظامی بر عهده دارد. فشاری که آمریکا بر طرف اسرائیلی برای واردکردن ۲۰ کامیون کمک‌های حاوی ملزومات پزشکی اعمال کرد، در راستای توافقی بود که بر اساس آن ۱۵ آمریکایی غیرنظامی از سوی حماس آزاد می‌شوند.

پیش‌تر ارتش اسرائیل صدها هزار فلسطینی را با هدف کوچاندنشان به منطقه سینا از طریق گذرگاه رفح، از شمال نوار غزه به جنوب آن گسیل داد. رئیس‌جمهور مصر در این رابطه گفته بود، آنچه اکنون در غزه در حال وقوع است، تلاش برای تشویق شهروندان فلسطینی به یافتن یک پناهگاه و مهاجرت به مصر است و ما هرگز با این مسئله موافقت نخواهیم کرد. السیسی در ادامه نیز تأکید کرد که مصر مخالف نابودی مسئله فلسطین با سازوکارهای نظامی یا هرگونه تلاشی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان است.

از سوی دیگر طبق گفته منابع آگاه، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال متقاعدکردن رهبران اروپایی برای اعمال فشار بر مصر جهت پذیرش آوارگان از غزه در صحرای سیناست. این منابع آگاه به روزنامه فایننشال‌تایمز گفتند، این مسئله‌ای که بنیامین نتانیاهو اخیرا با مقامات اروپایی مطرح کرد، توسط کشورهایی نظیر جمهوری‌چک و اترش در گفت‌وگوهای خصوصی به دنبال نشست سران اتحادیه اروپا عنوان شد. با این حال، کشورهای کلیدی اروپایی به ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس علاوه بر رد این پیشنهاد، آن را «غیرواقعی» توصیف کردند و به مقاومت مقامات مصری در برابر پذیرش آوارگان غزه حتی به صورت موقت، اشاره کردند.

قاهره صراحتا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده که تل‌آویو به دنبال استفاده از این بحران برای تحمیل مشکلات خود به مصر است. یک دیپلمات غربی گفته نتانیاهو به شدت اصرار کرده که راه‌حل این است که مصری‌ها دست‌کم در طول این درگیری، پذیرای افراد آواره در غزه باشند. اما ما آن را خیلی جدی نگرفتیم زیرا موضع مصر همیشه روشن بوده و آنها این کار را انجام نخواهند داد. یک دپیلمات غربی دیگر بیان کرد که در حال حاضر فشار بر مصری‌ها برای توافق این مسئله در حال افزایش است. دو فرد آگاه دیگر گفتند گفت‌وگوها درباره این بود که افراد مجروح از غزه به مصر بیایند، اما هیچ توافقی صورت نگرفته است. به موازات آنکه مصری‌ها در مقابل تطمیع و همچنین تحرکات دیپلماتیک اسرائیل و شخص نتانیاهو برای کوچاندن دو و نیم میلیون نفر از ساکنان غزه به صحرای سینا مخالفت صریح خود را اعلام کرده‌اند، از روز جمعه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، مجددا به خاورمیانه سفر کرد که در این بین می‌توان یکی از اهداف احتمالی این سفر را فشار واشنگتن به قاهره در جهت پذیرش ساکنان غزه در صحرای سینا دانست./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران عراق اسرائیل آمریکا سیدابراهیم رئیسی محمد شیاع السودانی آنتونی بلینکن ناصر کنعانی حماس سوریه یمن خاورمیانه


( ۲ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰
واضح است ، بازنده قطعی گسترش درگیری به نقاط دیگر خاورمیانه ابتدا امریکا و سپس اروپا است. با گسترش جنگ بازیگران مختلفی وارد میشوند دو حالت متصور است ، یا امریکا به سبب محدودیت های متعدد اقتصادی و سیاسی برای نجات ولد نامشروع خود وارد میدان نمیشود و شاهد افول سریع حکومت جعلی با ملتی وارداتی می شود و یا وارد منازعه میشود و در باتلاق دشمنان بی شمار از جمله ایران ، روسیه فرو میرود و با ابرقدرتی خداحافظی میکند. به نظر در سایه جنگ اکراین و سیاست تحمیل شکست سخت بر روسیه مورد اول معقول تر باشد. ایران و محور مقاومت باید با تمسک به قواعد راهبرد جنگ ، سعی در افزایش هزینه برای متحدان منطقه ای و اروپایی امریکا کنند تا او تنها بماند. در این بین سود بردن از اطلاعات حاصل از هک سایبری اخیر و همانند موضوع البانی در سال گذشته بسیار مفید است!!!!
داور تنها ۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۴
جنگ حماس با صهیونیزم و صلیبیون غرب و تنهایی فلسطین و سکوت معنا دار جهان اسلام و ممالک عربی تاریخ انسانیت را برای همیشه روسیاه نمود. ۷۵ سال است که ممالک عربی اسلامی برای مبارزه با غاصبین قدس و فلسطین هزاران میلیارد اسلحه و دهها میلیون نیروی نظامی تربیت میکنند ولی هیچکدام در کنار فلسطین وقدس نیستند! روزی ملا نصرالدین سوار بر مرکب ( الاغ) عازم شهری بود درمیانه راه چند راهزن تمامی دار ندار ( پول،لباس،الاغ..) اش را گرفتند ولخت عریان رهایش کردند ،ملا گفت همه انچه گرفتید حلالتان باد ولی ان خنچر مرا پس دهید که در روز گرفتاری به دردم میخورد دزدان با خنده گفتند بدبخت از این بدتر هم گرفتاری ؟ تو اگر توان استفاده از خنجر داشتی لخت نمیشدی! دقیقا اوضاع امروز اعراب و اسراییل بسان سرنوشت ملا نصرالدین شده!