آغاز مجدد حملات به مواضع امریکا در عراق

روابط بغداد و واشنگتن تحت تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
حملات اسرائیل به نوار غزه و جانبداری امریکا از اسرائیل در این مساله، حملات به مواضع امریکایی در عراق را ازسرگرفت و این امر، روابط بغداد و واشنگتن را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
روابط بغداد و واشنگتن تحت تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین

دیپلماسی ایرانی: در پی جنگ میان اسرائیل و فلسطین، تحولات سریعی نیز در عراق رخ می دهد که از جمله آن بازگشت تنش میان بغداد و واشنگتن است.

امریکا اخیرا شمار کارمندان سفارتش در بغداد را در پی تشدید حملات به مواضع نیروهای امریکایی در عراق کاهش داد و در پی پرواز هواپیماهای نظامی امریکا در الانبار نیز، برخی از شرکت های هواپیمایی مسیر پرواز خود را تغییر دادند.

این در حالی است که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در حال مهار این تنش میان گروه های مسلح عراق و امریکا است و ضمن محکوم کردن حملات به مواضع امریکایی ها در عراق، دستور تعقیب عوامل این حملات را صادر کرده است.

از نظر ناظران امور سیاسی، تنش میان بغداد و واشنگتن، امریکا را به بازنگری در روابط خود با عراق و سفر السودانی به کاخ سفید وادار می کند، بلکه حمله به مواضع امریکا در عراق، تاکید می کند که دولت کنونی در عراق نزدیک تر به ایران است.

اما منابع نزدیک به گروه های مسلح عراق تاکید کردند که این حملات به حضور نظامی امریکا و نه دیپلماتیک انجام می شود و معتقدند که که اقدامات امریکا، تلاشی برای فشار به عراق بابت مواضعش درخصوص قضیه فلسطین است.

احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی در عراق در این باره گفت که بیانیه وزارت خارجه امریکا نشان می دهد که امکان دارد عراق به صحنه درگیری تبدیل شود به ویژه با توجه به اینکه با وجود محدود بودن هدف قرار دادن نیروهای امریکایی، اما این حملات، تبدیل شدن عراق به صحنه درگیری را به خصوص پس از تشدید تنش در غزه تایید می کند.

الشمری افزود که واشنگتن پس از بیانیه وزارت خارجه امریکا، در جهت بازنگری در روابط خود با بغداد و ارزیابی توان دولت کنونی عراق در کنترل صحنه عراق و گروه های مسلح آن و منافع نیروهای امریکایی و پایبندی به توافقنامه چارچوب استراتژیک عمل خواهد کرد.

وی بیان کرد که اگر حمله گسترده ای به نیروهای امریکایی صورت گیرد و منجر به خسارت جانی در میان آنها شود، سفر قریب الوقوع السودانی به کاخ سفید ممکن است انجام نشود، علاوه بر اینکه امریکا به این حملات پاسخ خواهد داد.

رئیس مرکز اندیشه سیاسی در عراق گفت که جنگ غزه به امریکایی ها ثابت کرد که عراق نمی تواند برای آنها امن باشد، اما با وجود روابط فزاینده میان امریکا و دولت عراق، این امر ممکن است پیامدهایی بر روابط میان طرفین داشته باشد.

همزمان یک منبع مطلع فاش کرد که آسمان الانبار از روز گذشته و پس از تغییر مسیر پرواز به سمت غرب از هواپیما خالی شده است.

این منبع افزود که آسمان الانبار در اختیار هواپیماهای نظامی امریکا است و دستوراتی از برج مراقبت در فرودگاه بین المللی بغداد برای تغییر مسیر هواپیماهای مسافربری و دور شدن از استان الانبار صادر شده است.

از طرفی دیگر غالب الدعمی، تحلیلگر امور سیاسی گفت که هشدارهای امریکا که نسبت به عراق صادر شده، کاملا عادی است و امریکا این چنینی هشدارهایی را در هر منطقه از جهان که شاهد درگیری باشد، صادر می کند که در جهت حفاظت از کارکنان و شهروندان امریکایی از هر خطر است.

وی تاکید کرد که روابط میان بغداد و واشنگتن تاکنون بی ثبات بوده و دولت کنونی عراق با امریکا شفاف و واضح نیست و امریکا نیز به خوبی می داند که بغداد در برابر شهروندان خود و طرف های سیاسی در تنگنا قرار دارد بنابراین روابط میان دو کشور در خطر است.

وی درباره بیانیه عراق درباره حمله به مواضع امریکا اظهار داشت که بیانیه دولت عراق درخصوص حمله دیر و پس از بیانیه وزارت خارجه امریکا با هدف ارسال پیام اطمینان و تلاش برای بهبود موضع دولت در برابر امریکا و جامعه بین المللی منتشر شده است.

از طرفی دیگر کاظم الحاج، تحلیلگر امور سیاسی در گفت وگو با العالم الجدید گفت که امریکا می خواهد دولت عراق را با بیانیه هشدار آمیز و پس از موضع شجاعانه عراق در قبال جنایت ها در غزه از سوی اسرائیل و با حمایت امریکا در تنگنا قرار دهد.

الحاج تاکید کرد که وضعیت امنیتی عراق با ثبات است و همه امور امنیتی و نظامی نیز تحت کنترل است، هیچ مساله ای برای نگرانی هیئت های دیپلماتیک وجود ندارد و هیچ تعرضی به آنها نمی شود، موضع دولت عراق واضح است و آن پایبندی به حفاظت از هیئت های دیپلماتیک است که از وظایف دولت به شمار می رود و گروه های مسلح عراق نیز هیئت های دیپلماتیک را هدف قرار نمی دهند.

وی اشاره کرد که نیروهای نظامی امریکا در عراق هدف قرار می گیرند و این به معنای حمله به هیئت های دیپلماتیک نیست به خصوص با توجه به اینکه این نیروها به صورت غیرقانونی و با وجود مصوبه پارلمان عراق برای اخراج همه این نیروها، حضور دارند.

الحاج گفت که موضع اخیر امریکا، تلاشی برای فشار بر عراق با هدف تغییر مواضع آن در حمایت از قضیه فلسطین بود.

منبع: العالم الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق کردستان عراق اقلیم کردستان عراق امریکا عراق و امریکا پایگاه امریکایی ها در عراق عین الاسد اسرائیل جنگ اسرائیل و فلسطین غزه حمله اسرائیل به غزه


( ۲ )

نظر شما :