بررسی دومین بیرکل حزب‌الله لبنان، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی

اتاق فکر جبهه واحد

۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۲۶۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در میانه تداوم درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها علیه ساکنان غزه، حزب‌الله لبنان از دیدار رهبران مقاومت فلسطین و دبیرکل این حزب در بیروت خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المیادین، طبق اعلام حزب‌الله لبنان، سیدحسن نصرالله با صالح العاروری، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس و زیاد‌ النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. حزب‌الله در بیانیه‌ای به مناسبت این دیدار آورده است که در نشست بین این سه رهبر جریان مقاومت، وقایع اخیر در نوار غزه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و تحولات پس از آن در سطوح مختلف بررسی و همچنین درگیری‌های جاری در مرز لبنان با فلسطین اشغالی بررسی شد.
اتاق فکر جبهه واحد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در میانه تداوم درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها علیه ساکنان غزه، حزب‌الله لبنان از دیدار رهبران مقاومت فلسطین و دبیرکل این حزب در بیروت خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المیادین، طبق اعلام حزب‌الله لبنان، سیدحسن نصرالله با صالح العاروری، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس و زیاد‌ النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. حزب‌الله در بیانیه‌ای به مناسبت این دیدار آورده است که در نشست بین این سه رهبر جریان مقاومت، وقایع اخیر در نوار غزه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و تحولات پس از آن در سطوح مختلف بررسی و همچنین درگیری‌های جاری در مرز لبنان با فلسطین اشغالی بررسی شد.

رهبران مقاومت فلسطین و لبنان همچنین مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای و اقداماتی که طرف‌های محور مقاومت در این مرحله حساس باید انجام دهند، را مورد ارزیابی قرار دادند. در این دیدار راه‌های دستیابی به پیروزی واقعی برای مقاومت در غزه و فلسطین و توقف تجاوز به غزه و کرانه باختری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سید حسن نصرالله، النخاله و العاروری همچنین درباره ادامه هماهنگی و پیگیری دائمی تحولات به صورت روزانه و دائمی توافق کردند. در همین راستا، سیدحسن نصرالله، در پیامی به نهادهای رسانه‌ای و مؤسسات، خواستار اطلاق نام «شهدای راه قدس» برای رزمندگان به شهادت رسیده در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی لبنان شد. سیدحسن نصرالله در این پیام تأکید کرد: نامگذاری «شهدای راه قدس» با واقعیت نبرد با دشمن در جریان نبرد «طوفان الاقصی» مطابقت دارد.

دیدار سران مقاومت لبنان و فلسطین، در حالی انجام شد که ۵۴ روز پیش هم دیداری مشابه بین همین سه چهره جریان‌ مقاومت در بیروت انجام شده بود. در این دیدار که روز ۱۱ شهریور (۲ سپتامبر) انجام شد، ارزیابی اوضاع جاری در کرانه باختری و شدت گرفتن مقاومت در این منطقه در دستور کار بود. در بیانیه‌ای که پس از این جلسه صادر شد نیز بر موضع ثابت محور مقاومت در مقابله با دشمن صهیونیستی تأکید شده بود.

طرفین در پایان این جلسه بر اهمیت هماهنگی دائمی بین جنبش‌های مقاومت بویژه در فلسطین و لبنان و اهمیت همکاری و پیگیری تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی به‌منظور اتخاذ تصمیمات و راهکارهای مناسب تأکید کردند. ناگفته نماند که قبل‌تر از این دو دیدار، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ۲۲ مرداد/ ۱۳ آگوست با سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود و دو طرف در این دیدار، جدیدترین تحولات فلسطین، لبنان و منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همچنین رویدادها، تهدیدات و فرصت‌های موجود پیش‌روی محور مقاومت در شرایط فعلی را بررسی کردند. محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این جلسه حضور داشت.

این سه دیدار درحالی به فاصله ۷۴ روز انجام شده که اکنون برخی از محافل تحلیلی و رسانه‌ای پیرامون سکوت سیدحسن نصرالله درباره عملیات طوفان الاقصی و جنایات در غزه دست به ارزیابی‌های مختلفی زده بودند. با این حال دیدار دیروز چهارشنبه زیاد النخاله و صالح العاروری با سیدحسن نصرالله خط بطلانی بر این ادعاها بود و نشان داد که در حساس‌ترین برهه‌های زمانی، برخی اقدمات عملی به مراتب مهم‌تر و تأثیرگذارتر از سخنرانی و اعلام موضع است. کمااینکه حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان چند روز پیش درباره مواضع سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در خصوص عملیات طوفان الاقصی و درگیری‌های مرزی در جنوب لبنان و اینکه او چرا تا این لحظه اقدام به سخنرانی نکرده اظهار داشت: سیدحسن نصرالله هر لحظه تحولات جنوب لبنان و غزه را دنبال می‌کند و همراه با فرماندهان میدانی مقاومت بر مدیریت نبرد نظارت دارد. سید حسن نصرالله کسی است که این نبرد را مدیریت می‌کند و برای هر احتمال و سناریویی آماده است.

 پیکر واحد مقاومت

در کنار موضوع هماهنگی بین گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی باید به تحرکات دیگر جریان‌های مقاومت در سوریه و عراق هم اشاره کرد که همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها در باریکه غزه به واکنش‌های جدی دست زده‌اند که مؤیدی بر آن است که اکنون محور مقاومت در یک پیکر واحد توانسته نوعی هماهنگی عملیاتی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی در برهه حساس کنونی داشته باشد. در تازه‌ترین مورد مقاومت عراق در دقایق اولیه بامداد دیروز چهارشنبه پایگاه نظامی امریکا در «خراب الجیر» واقع در شمال شرق سوریه را هدف قرار داد.

مقاومت اسلامی عراق عصر سه‌شنبه نیز پایگاه نظامیان امریکا در عین الاسد (غرب عراق) را بار دیگر هدف حمله راکتی قرار داد. مقاومت اسلامی عراق پیشتر هشدار داده بود که با توجه به همدستی امریکا با رژیم غاصب در جنایات غزه، پایگاه‌های نظامی امریکا را هدف حملات قرار می‌‎دهد. در نتیجه همین واکنش‌ها، فرماندهی ستاد مرکزی نیروهای امریکایی در غرب آسیا موسوم به «سنتکام» در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان.بی.سی» اعتراف کرد که «۲۴ نفر از نظامیان امریکا در حملات صورت گرفته علیه پایگاه‌های این کشور در خاک عراق و سوریه زخمی شدند.»

از سوی دیگر مقامات آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که امریکا درپی افزایش نگرانی از حمله گروه‌های مقاومت منطقه، گام‌های جدیدی در راستای حفاظت از نیروهای خود در منطقه غرب آسیا برخواهد داشت و حتی در صورت لزوم خانواده نظامیان را تخلیه خواهد کرد. این مقامات ناشناس روز سه‌شنبه عنوان کردند که این تدابیر شامل افزایش گشت‌زنی‌های نظامی، محدود کردن دسترسی به تأسیسات نظامی و افزایش جمع‌آوری اطلاعات از جمله از طریق پهپادها و عملیات‌های نظارتی می‌شود.

این مقامات همچنین گفته‌اند که واشنگتن به دنبال تقویت نظارت در برج‌های دیدبانی در تأسیسات نظامی، افزایش امنیت در محل دسترسی به این تأسیسات و افزایش عملیات‌ها برای مقابله با موشک‌ها، راکت‌ها و پهپادهای احتمالی است. این در حالی است که این بسته جدید از تدابیر دفاعی پیشتر گزارش نشده بود. مایکل کوریلا، فرمانده سازمان تروریستی سنتکام در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: «با افزایش حملات و تلاش‌های انجام گرفته در راستای حمله به اماکن نظامی امریکا، بازبینی مداوم تدابیر حفاظت از نیروهای‌مان ضروری است.»

او تأکید کرد: «تاکنون اقداماتی در راستای افزایش تدابیر حفاظتی انجام گرفته است و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به منطقه باعث شده تا از کشته‌شدن نیروها جلوگیری شود.» در همین حال، ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «جت‌های جنگنده اف – 16 جهت تقویت مواضع دفاعی امریکا به خاورمیانه رسیده‌اند.»

در کنار این نکات، منابع محلی اعلام کردند، امریکا در حال افزایش تدابیر امنیتی و تجهیز پایگاه‌های نظامی‌اش در شرق سوریه پس از حملات پهپادی به آن است. منابع مذکور گفته‌اند، ارتش امریکا تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتری را به پایگاه «العمر» در اطراف شهر دیرالزور در شرق سوریه تحویل داده است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابع مذکور همچنین اعلام کردند که کاروان‌های حامل تجهیزات نظامی از سمت عراق نیز به سمت دو پایگاه «العمر» و «کونیکو» درحال حرکت هستند. این منابع همچنین اعلام کردند، نیروهای امریکایی از سه روز پیش در حال انجام آموزش‌های نظامی شبانه در این منطقه هستند.
 
حملاتی از سر استیصال

البته با توجه به تداوم حملات محور مقاومت بخصوص در سوریه، رژیم صهیونیستی هم دست به برخی حملات هوایی و موشکی علیه این کشور زده است که در شرایط کنونی بیشتر از سر استیصال است، چرا که تل‌آویو به زعم خود با پیشدستی در حمله می‌تواند به بازدارندگی لازم دست پیداکند. در همین باره یک منبع بلندپایه امنیتی بامداد روز گذشته گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برخی مناطق در حومه مرکزی-غربی درعا در مجاورت مرزهای جولان اشغالی در جنوب غربی سوریه را هدف قرار دادند. این منبع به اسپوتنیک گفته که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی تعدادی موشک از حریم هوایی جولان اشغالی سوریه به سمت برخی از مناطق در حومه درعا شلیک کردند.

خبرنگار اسپوتنیک اعلام کرد که تیم‌های آتش‌نشانی و دفاع مدنی برای مقابله با ترکش‌های به جا مانده از این موشک‌ها به منطقه اعزام شدند. این منبع امنیتی توضیح داد که تیم‌های مهندسی نیز ارزیابی‌ها برای اعلام نتایج این تجاوز را آغاز کردند. در این راستا شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های رسمی سوریه گزارش داد، در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع نظامی در درعا، 8 نظامی به شهادت رسیدند. وزارت دفاع سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد: «در تجاوز رژیم صهیونیستی از سمت جولان اشغالی سوریه 8 سرباز کشته و 7 نفر دیگر زخمی شدند».

این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: تجاوزات رژیم صهیونیستی که حدود ساعت ۱:۴۵ بامداد دیروز انجام شد، تعدادی از نقاط نظامی در حومه درعا را هدف قرار داد که منجر به خسارات مادی نیز شد. ارتش رژیم صهیونیستی هم دیروز اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم به زیرساخت‌های نظامی در سوریه حمله کردند. یک سخنگوی ارتش این رژیم به خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که این حمله به مناطقی در داخل سوریه انجام گرفت. رسانه‌های لبنانی از جمله المیادین توضیح دادند حمله صهیونیست‌ها دو پایگاه ارتش سوریه را در حومه مرکزی درعا هدف قرار داد که «توسط هواپیماهای جنگی دشمن» از حریم هوایی مرز سوریه و اردن و جنوب بلندی‌های جولان سوریه انجام شد. همچنین شبکه خبری المیادین گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه بخش شرقی باند فرودگاه بین‌المللی حلب را با دو موشک مورد هدف قرار داد. این حمله تلفات جانی نداشت، اما موجب توقف فعالیت این فرودگاه شد.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه عراق سوریه لبنان یمن حزب الله لبنان جنبش حماس جنبش جهاد اسلامی زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی صالح العاروری سید حسن نصرالله آمریکا


( ۲ )

نظر شما :