مدیریت جنگ موثر بوده است؟

نصرالله و سیاست ابهام!

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۸۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال درگیری‌های پراکنده‌ای که از آغاز عملیات طوفان الاقصی در مرزهای مشترک لبنان و فلسطین اشغالی روی داد، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که دبیرکل حزب‌الله لبنان به آرامی دامنه عملیات در شمال اراضی اشغالی را گسترش می‌دهد و آنچه در هفته‌های اخیر رخ داد تنها نمایش یک درصد از قابلیت‌های این حزب بود. به گفته رسانه‌های عبری، همزمان با گسترش عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، حزب‌الله لبنان عملیات خود را در مرزها با فلسطین اشغالی افزایش داده و حملاتش را به داخل شمال اراضی اشغالی تشدید می‌کند.
نصرالله و سیاست ابهام!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی: همان‌طور که از قبل هم عنوان شده بود بعد‌از‌ظهر دیروز (جمعه)، سید حسن نصرالله اولین سخنرانی خود را پس از عملیات طوفان‌الاقصی ایراد کرد. در مجموع چنین به نظر می‌رسد که دبیرکل حزب‌الله لبنان با یک هدف‌گذاری درست به چهار نکته مهم اشاره داشت؛ در نکته نخست، وی بیشتر روی نقش مخرب ایالات متحده امریکا در جنایات صورت گرفته در غزه طی ۴ هفته گذشته دست گذاشت تا جایی که به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان، امریکا مسئول کامل جنگ کنونی در غزه است و در این بین، اسرائیل تنها یک ابزار است. امریکا نمی‌گذارد تجاوزات متوقف شوند و آتش‌بس را رد می‌کند. این امریکاست که جنگ غزه را مدیریت می‌کند و به همین دلیل مقاومت عراق تصمیم حمله به پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه را اتخاذ کرد. این تصمیم، تصمیم دوراندیشانه و شجاعانه‌ای بود. وظیفه هر انسان آزاده و شریف است این حقایقی را که از آن صحبت کردیم، تبیین و تشریح کند.

به دنبال همین نگاه، سید حسن نصرالله خطاب به امریکا هشدار داد که «ناوهای شما در دریای مدیترانه ما را نمی‌ترساند و هیچ‌گاه ما را نخواهد ترساند. من به شما می‌گویم برای ناوهایتان که با آنها ما را تهدید می‌کنید هم تجهیزات آماده کرده‌ایم. کسانی که شما را در ابتدای دهه هشتاد شکست دادند، هنوز زنده هستند و البته فرزندان و نوادگانشان نیز با آنها هستند. کسانی که خواهان جلوگیری از جنگ امریکا هستند، باید تجاوزات به غزه را متوقف کنند. اگر جنگی در منطقه آغاز شود، نه ناوهایتان و نه جنگ هوایی به کارتان نخواهد آمد. در صورت وقوع جنگ منطقه‌ای، منافع و نظامیان شما قربانی خواهند بود و شما بازنده بزرگ این جنگ خواهید بود.»

در یک هدف‌گذاری درست دیگر، سید حسن نصرالله در سخنرانی دیروز، سیاست ابهام خود را ادامه داد و تأکید داشت که گزینه‌های متعددی روی میز حزب‌الله لبنان است. در این باره دبیرکل حزب‌الله افزود: «دشمن نگران است که این جبهه (اشاره به جبهه شمالی) اقدامات خود را تشدید کند و جنگ گسترده‌ای رخ دهد. این یک احتمال واقعی است و این می‌تواند رخ دهد. دشمن باید آن را در نظر داشته باشد. حضور در مرزها و اقدامات روزانه جلوی دشمن را می‌گیرد. عملیات‌های مقاومت در جنوب به دشمن می‌گوید بزرگ‌ترین حماقت تاریخت را مرتکب شده‌ای.»

سید حسن نصرالله گفت: «از روز اول به ما گفته شد که اگر جبهه‌ای در جنوب ایجاد کنید، هواگردهای امریکا شما را خواهند زد؛ اما این تهدیدات به هیچ وجه تغییری در موضع ما ایجاد نکرد و ما اقدام در این جبهه را آغاز کردیم. تشدید اقدامات و توسعه آن در این جبهه به دو مسأله اساسی بستگی دارد؛ اول روند تحولات در غزه و دوم رفتار دشمن صهیونیستی در قبال لبنان. به دشمن صهیونیستی درباره زیرپاگذاشتن حدومرزها و حمله به غیرنظامیان لبنانی هشدار می‌دهم. چنین اقداماتی باعث می‌شود معادله غیرنظامی در برابر غیرنظامی ایجاد شود. کاملاً شفاف و در عین حال مبهم می‌گویم تمام احتمالات در جبهه لبنان امکان‌پذیر است و می‌تواند هر لحظه اقدامی صورت گیرد و همگی باید برای تمام احتمالات آماده باشیم.»

در نکته مهم دیگر، دبیرکل حزب‌الله لبنان عملیات طوفان‌الاقصی را یک اقدام تمام فلسطینی تعریف کرد که به زعم او، هم تصمیم و هم اجرای این عملیات بزرگ طوفان صددرصد از سوی فلسطینیان بوده و طراحان این نقشه را از همه حتی از گروه‌های مقاومت مستقر در غزه پنهان کرده بودند. کاملاً سری بودن این عملیات، عامل تضمین‌کننده موفقیت این عملیات غافلگیرکننده بود.» سید حسن نصرالله ادامه داد: «این پنهانکاری، اصلاً باعث رنجش کسی در گروه‌های مقاومت نشد، بلکه ما همه این عملیات را ستودیم. این عملیات هیچ گونه تأثیر منفی بر تصمیمات هیچ یک از گروه‌ها یا جنبش‌های محور مقاومت ندارد. این عملکرد برادرانمان در حماس هویت واقعی این نبرد و اهداف را تثبیت کرد و جلوی دشمن را برای انتشار اخبار جعلی بخصوص زمانی که آنها از روابط گروه‌های مقاومت در منطقه صحبت می‌کنند، گرفت.»
 
سید حسن نصرالله نبرد کنونی علیه صهیونیست‌ها را مدیریت می‌کند

پیش از سخنرانی سید حسن نصرالله، بسیاری از محافل رسانه‌ای و کارشناسی سکوت دبیرکل حزب‌الله لبنان را از ابعاد مختلف بررسی کرده بودند که محور بیشتر این تحلیل‌ها روی گزاره «سیاست سکوت» یا «سیاست ابهام» تأکید داشت. در همین حال، حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفا به مقاومت در پارلمان وابسته به حزب‌الله لبنان گفت: «سید حسن نصرالله به طور مستقیم با فرماندهان میدانی جبهه رویارویی با دشمن را مدیریت می‌کند. لذا عدم سخنرانی نصرالله جزئی از مدیریت نبرد است.» به گفته حسن فضل‌الله، زمانی که سید حسن نصرالله دریابد مدیریت نبرد اقتضا می‌کند که سخنرانی رسانه‌ای داشته باشد، این کار را خواهد کرد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به عنوان فرمانده مقاومت، نبرد کنونی و سطح آمادگی برای هر احتمال و سناریویی را مدیریت می‌کند.

براساس گزارش شبکه المیادین، فضل‌الله تأکید کرد: «هر یک از ما به دفاع از غزه و ممانعت تحقق اهداف دشمن متعهد هستیم. مصلحت لبنان و ملتش در رأس اولویت‌های مقاومت است.» وی عنوان داشت که «کشور ما مورد هدف است و دشمن در کمین آن است؛ اما می‌داند که مقاومت در طول خط جبهه با شجاعت آماده است. دشمن برای حمله به کشور ما برنامه‌ریزی می‌کرد؛ اما از آنجا که امریکا عملاً تصمیم می‌گیرد، دشمن را به عقب‌نشینی از این تصمیم از ترس شکست جدید سوق داد.» فضل‌الله افزود: «ما در لبنان آماده هستیم و چاره‌ای جز دفاع از کشورمان نداریم. مبارزان و خانواده‌های پایدار در خط مقدم دفاع از کشور و سرزمین قرار دارند. فضای پایدار و مقاوم در جنوب، بهترین فرزندانش را در میدان نبرد با دشمن تقدیم می‌کند.»

پیرو همین ارزیابی‌ها، عدم حضور سید حسن نصرالله در رسانه‌ها از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تا عصر دیروز (جمعه)، سؤالاتی را در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرده و محافل و مقامات رژیم اشغالگر را بشدت نگران این سکوت معنادار سید حسن نصرالله کرده بود. رسانه‌های عبری در این زمینه اعلام کردند، امریکا و اسرائیل در رمزگشایی اهداف دبیرکل حزب‌الله با مشکل زیادی مواجهند و همچنین نگرانی زیادی درباره افزایش آمار نظامیان ارتش اسرائیل که در حملات موشکی حزب‌الله کشته می‌شوند، وجود دارد.

یونی بن مناحیم، روزنامه‌نگار و کارشناس نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد، از زمان آغاز جنگ غزه (سید) حسن نصرالله سکوت کرده و یک جنگ فرسایشی در جبهه شمالی علیه اسرائیل به راه انداخته است. رسانه‌های صهیونیستی دیروز جمعه اعلام کرده بودند که مسئولان این رژیم از ترس پیامدهای سخنرانی سید حسن نصرالله به ارتش دستور آماده‌باش کامل داده‌اند. شبکه‌های صهیونیستی گزارش دادند که تمام خاورمیانه نفس‌های خود را پیش از سخنرانی نصرالله در سینه حبس کرده است.

قدرت نمایی حزب الله

یک روز پیش از سخنرانی سیدحسن نصرالله، حزب‌الله در چندین مرحله دست به قدرت‌نمایی جدی در مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی زد. در همین باره شامگاه پنجشنبه حزب‌الله لبنان ۱۹ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز لبنان به طور همزمان هدف حمله قرار داده است. به گزارش المیادین، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حمله به ۱۹ مقر ارتش اشغالگر در نقاط مرزی همزمان با حمله پهپادی به مقر فرماندهی زبدین و با راکت‌های هدایت‌شونده، حملات خمپاره‌ای و شلیک مستقیم صورت گرفت که در این حملات تلفات قطعی به نیروهای دشمن وارد شد.

پنجشنبه همچنین گردان‌های عزالدین القسام یک نیروی پیاده نظام رژیم صهیونیستی را که در ساختمانی در شمال بیت‌حانون پناه گرفته بود، با راکت TBG هدف قرار داد. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که ۱۹ نفر از نیروهای تکاور تیپ جعفاتی و تیپ چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی طی دو روز اخیر در غزه کشته شده و ده‌ها نفر دیگر هم بشدت زخمی شده‌اند.

البته خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حملات شامگاه در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی و شهادت شش نفر از نیروهای حزب‌الله است. در این باره خبرگزاری رسمی لبنان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به تعدادی از روستاهای جنوب لبنان پنج نفر شهید شدند. چهار نفر از آنها در حمله رژیم صهیونیستی به منطقه وادی السلوقی در شهرستان مرجعیون و یک نفر دیگر در حمله صهیونیست‌ها به منازل غیرنظامیان در منطقه المرج الشمالی در میس الجبل کشته شدند. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه حملاتی را به تعدادی از روستاهای جنوب لبنان انجام دادند.

حزب‌الله عصر همان روز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان، مقر فرماندهی گردان رژیم اشغالگر در پادگان زبدین واقع در مزارع اشغالی شبعا را هدف قرار داد. به گزارش المنار، در بیانیه حزب‌الله آمده که مقاومت اسلامی لبنان این حمله را با استفاده از دو فروند پهپاد حامل مواد منفجره انجام داده و پادگان با دقت بالا و به صورت دقیق هدف قرار گرفته است. گردان‌های القسام نیز یک تانک ارتش صهیونیستی را در محور شمال غرب غزه منهدم کرده و نظامیان آن را به گلوله بستند. القسام تأکید کرد که رزمندگانش امروز همچنین دو خودرو و یک بولدوزر صهیونیستی را در محور جنوب غزه با دو راکت یاسین هدف قرار دادند.

پیش‌تر هم منابع رسانه‌ای ظهر روز پنجشنبه از حمله موشکی حزب‌الله لبنان به مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. به گفته شبکه الجزیره، مقاومت اسلامی لبنان به رهبری حزب‌الله با شلیک هشت موشک هدایت شونده موضع نظامی «العباد» رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. طبق این گزارش، این حمله منجر به تلفات در میان نظامیان رژیم صهیونیستی شده است.

این شبکه در ادامه گزارش داد که یک حمله موشکی دیگر نیز توسط مقاومت لبنان به سمت موضع نظامی «المناره» ارتش رژیم صهیونیستی انجام شد. در همین راستا، شبکه المیادین اعلام کرد که موضع نظامی «المناره» با یک موشک ضد تانک از خاک لبنان هدف قرار گرفت. همزمان با این حملات منابع رسانه‌ای از حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی لبنان خبر دادند. منابع مطلع در این باره گفتند که یگان توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی مناطق «الجبین» و «یارین» در جنوب غربی لبنان را هدف حملات خود قرار داد. همچنین حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد که «علی رامز حمزه» یکی از رزمنده‌های آن در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی به شهادت رسید.

در حالی عملیات طوفان‌الاقصی وارد پنجمین هفته خود شد که در همان روزهای ابتدایی درگیری‌ها، حزب‌الله لبنان تنش‌های پراکنده‌ای با رژیم صهیونیستی داشته است که به باور کارشناسان روند تنش حکایت از اوج‌گیری تا وقوع جنگ تمام عیار دارد، اما خبرگزاری الجزیره در بررسی رفتار حزب‌الله در عملیات طوفان‌الاقصی، به این نکته تأکید کرد که «حزب‌الله نیازی به عبور از مرز ندارد تا رژیم صهیونیستی را در چشم‌انداز جنگ دو جبهه‌ای محبوس نگه دارد، چون حزب‌الله تنها نیروی عربی است که رژیم صهیونیستی را در نبرد شکست داده و در سال ۲۰۰۰، آنها را مجبور کرد تا به اشغال جنوب لبنان پایان دهند.»
 
تلفات و خسارات رژیم صهیونیستی در جبهه لبنان

تا پیش از وقوع درگیری‌های روز پنجشنبه، حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه با انتشار یک اینفوگرافیک به تلفات و خسارت‌های ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه لبنان از ابتدای درگیری پ‍رداخته و از کشته و زخمی شدن ۱۲۰ نظامی صهیونیست در این جبهه خبر داده است. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در این اینفوگرافیک به تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در مرز لبنان و فلسطین اشغالی طی ۲۳ روز عملیات «در راه قدس» پرداخته و نوشته است که طی این ۲۳ روز دو نفربر، دو خودروی هامر و ۹ تانک رژیم اشغالگر منهدم شد.

طبق این گزارش، در این مدت همچنین ۱۲۰ نظامی صهیونیستی در حملات حزب‌الله کشته و مجروح شدند و ۱۰۵ موضع نظامی ارتش رژیم اشغالگر نیز هدف قرار گرفت. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد که در این بازه زمانی ۶۹ سیستم ارتباطی، ۱۴۰ دوربین نظارتی، ۱۷ سیستم پارازیت‌انداز و ۳۳ رادار دشمن صهیونیستی توسط رزمندگان مقاومت لبنان هدف گرفته شده است. طبق این اینفوگرافیک، همچنین مقاومت لبنان موفق به هدف قرار دادن ۲۷ سامانه اطلاعاتی و یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی شد. حزب‌الله در ادامه گزارش داد که طی ۲۳ روز جنگ ۶۵ هزار شهرک‌نشین صهیونیست ۲۸ شهرک در شمال فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند.

آنچه می‌بینیم یک‌ درصد از قابلیت‌های حزب‌الله لبنان است

به دنبال درگیری‌های پراکنده‌ای که از آغاز عملیات طوفان الاقصی در مرزهای مشترک لبنان و فلسطین اشغالی روی داد، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که دبیرکل حزب‌الله لبنان به آرامی دامنه عملیات در شمال اراضی اشغالی را گسترش می‌دهد و آنچه در هفته‌های اخیر رخ داد تنها نمایش یک درصد از قابلیت‌های این حزب بود. به گفته رسانه‌های عبری، همزمان با گسترش عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، حزب‌الله لبنان عملیات خود را در مرزها با فلسطین اشغالی افزایش داده و حملاتش را به داخل شمال اراضی اشغالی تشدید می‌کند.

به نقل از سایت خبری المیادین، طبق اعلام این رسانه‌ها، حملات تنها به شهرک‌های واقع در خط مقدم نزدیک مرز نیست بلکه عمق شمال اراضی اشغالی هم هدف قرار می‌گیرند. در همین راستا، شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به آرامی دامنه عملیات در شمال اراضی اشغالی را گسترش می‌دهد و آنچه در هفته‌های اخیر رخ داد تنها نمایش یک درصد از قابلیت‌های این حزب بود. این واکنش‌ها پس از آن مطرح می‌شود که حملات در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی تشدید شد و حزب‌الله لبنان پایگاه‌های رژیم صهیونیستی، خودروهای نظامی و سربازان آن را در مرزها هدف گرفت. حزب‌الله اعلام کرد، گروه پیاده نظام رژیم را شناسایی و دقیق هدف گرفته است.

حزب‌الله لبنان اعلام کرد، یک پهپاد رژیم صهیونیستی را در شرق شهرک مرزی «الخیام» با موشک زمین به هوا مورد هدف قرار داده است. همچنین موضع «السماقه» را هم هدف قرار داده و بخشی از تجهیزات فنی آن را تخریب کرده است. گردان‌های القسام و نیروهای «الفجر» شاخه نظامی حزب‌الله از شلیک موشک‌هایی به سمت شهرهای شمالی اراضی اشغالی و شهرک‌های آن خبر دادند.

کلید واژه ها: حزب الله لبنان سید حسن نصرالله اسرائیل نوار غزه عراق سوریه فلسطین آمریکا


( ۲ )

نظر شما :