اعتباری که در شرف نابودی است

کاهش حمایت از اوکراین با شتاب غرب در حمایت از حملات اسرائیل به غزه

۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در نخستین روزهای حمله حماس، برخی دیپلمات های غربی نگران بودند که آمریکا در حال دادن چک سفید به اسرائیل برای حمله با تمام توان، به غزه است. بیش از ده دیپلمات غربی در بروکسل می گویند که این کار، تلاش ها برای حصول اجماع با جهان جنوب و کشورهایی همچون برزیل، هند و آفریقای جنوبی علیه جنگ اوکراین را تخریب کرد.
کاهش حمایت از اوکراین با شتاب غرب در حمایت از حملات اسرائیل به غزه

نویسنده: هنری فوی Henry Foy

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات های غربی هشدار می دهند که حمایت از اسرائیل، تلاش های غرب برای شکل دادن اجماع با کشورهای در حال توسعه علیه جنگ روسیه را مسموم کرده است. دیپلمات ها و مقام های رسمی می گویند که این شتاب غرب، ماه ها تلاش برای ترسیم مسکو به عنوان یک قدرت طغیانگر جهانی و ناقض قوانین بین المللی را ناکار کرده و ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپایی و متحدانشان را با اتهام دو رویی مواجه کرده است. مقام های غربی متهم اند که از منافع و موقعیت دو میلیون و سیصدهزار فلسطینی دفاعی نکرده اند. 

در نخستین روزهای حمله حماس، برخی دیپلمات های غربی نگران بودند که آمریکا در حال دادن چک سفید به اسرائیل برای حمله با تمام توان، به غزه است. بیش از ده دیپلمات غربی در بروکسل می گویند که این کار، تلاش ها برای حصول اجماع با جهان جنوب و کشورهایی همچون برزیل، هند و آفریقای جنوبی علیه جنگ اوکراین را تخریب کرد.

این دیپلمات ها می گویند: بازتاب این رویکرد غرب، به تحکیم مواضع کشورهای در حال توسعه درباره منازعه اسرائیلی – فلسطینی منجر شده است. آنها هشدار می دهند که این وضعیت می تواند تلاش های آینده دیپلماتیک در زمینه اوکراین را هم زایل سازد.

یک دیپلمات گروه هفت G7 می گوید که "ما قطعا نبرد در جهان جنوبی را باختیم." برخی دیپلمات های آمریکایی هم بطور خصوصی ابراز نگرانی می کنند که واکنش دولت بایدن نتوانسته درک کند که چگونه حمایت گسترده اش از اسرائیل، جهان جنوبی را با غرب و آمریکا بیگانه می کند.

در خاورمیانه، بسیاری از اعراب این احساس را دارند که آمریکا و دیگر قدرت های غربی، هرگز اسرائیل را به خاطر رفتارش با فلسطینیان پاسخگو نخواهند کرد و توجه چندانی به منازعات خشونت بار در سوریه، یمن و لیبی ندارند.

یک دیپلمات ارشد G7 می گوید: "هرچه درباره اوکراین گفتیم، باید درباره غزه هم پیاده شود. در غیر اینصورت همه اعتبارمان را از دست می دهیم." برزیلی ها، آفریقای جنوبی ها، اندونزیایی ها: چرا باید هرگز به آنچه ما درباره حقوق بشر می گوییم باور داشته باشند."

درست چهار هفته پیش از حمله حماس به اسرائیل، رهبران آمریکا و اتحادیه اروپایی و متحدان غربی شان در نشست سران گروه بیست G20 در دهلی نو، از کشورهای در حال توسعه خواستند که حملات روسیه به غیرنظامیان اوکراینی را محکوم کنند تا منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی را محترم بشمارد. 

از یکشنبه گذشته، بسیاری شان به فایننشال تایمز گفته اند که آنها همان استدلالی را که غربی ها به گوششان می خواندند برای محکوم کردن حملات اسرائیل به غزه و تصمیمش به قطع آب، برق و گاز غزه دارند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپایی می گوید: "به نظرم، صادقانه بگویم، این یک هدیه آسمانی برای روسیه بود. مسکو از این بحران بهره برداری کرده خطاب به یک میلیارد ساکنان خاورمیانه یا جهان عرب می گوید: "ببینید، آن نظم جهانی که پس از جنگ دوم جهانی برپا شد، برای شما کار نمی کند."

سفر هفته گذشته اورسولا فون در لاین Ursula von der Leyen، رئیس کمیسیون اروپایی به اسرائیل و حساسیت های ناشی از آن در سراسر اتحادیه اروپایی، به این مباحث دامن زد چرا که این سفر بدون تایید 27 عضو اتحادیه اروپایی و بدون وجود یک موضع مشترک و مورد توافق درباره منازعه جاری اسرائیلی – فلسطینی انجام شد. ایرلند، اسپانیا و لوکزامبورگ از اینکه وی در سخنانش در تل آویو، به قوانین بشردوستانه بین المللی اشاره ای هم نکرد، برآشفته بودند.

جاپ دو هوپ شفر Jaap de Hoop Scheffer، دبیرکل پیشین ناتو در این زمینه می گوید: "آنچه دهلی نو، جاکارتا و برازیلیا می خواهند یک موضع مشترک در زمینه این مسائل است که پایدار و سازگار هم باشد. اگر آنها چنین چیزی را نبینند... آنگاه در مسائل مهم جهانی این خطر وجود دارد که اتحادیه اروپایی، گروه هفت و ناتو، جدی گرفته نشوند."

شفر که اکنون رئیس یک اندیشکده هلندی به نام موسسه کلینگدیل Clingendael Institute است، می افزاید: "ما، غربی ها، دیگر چندان حرفی برای گفتن نداریم و جهان جنوبی به ما می گوید: "لطفا بس کنید، ما هم صدایی داشتیم که شما آن را مدت هاست نادیده می گیرید."

یک وزیر غربی می گوید: "اروپا دیگر باید مکث و تامل کند. در آغاز این ماجرا، کمی گند زدیم اما به نظرم اکنون برای دفاع از حقوق بینادین و حصول اطمینان از اینکه هر دو طرف را می بینیم، هماهنگ تر شده ایم."

منبع: فایننشال تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: غزه حمله اسرائیل به غزه اسرائیل فلسطین جنگ اسرائیل با فلسطین جنگ اسرائیل و حماس غرب حمایت غرب از اسرائیل امریکا امریکا و اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :