بایدن در بن بست غزه

پروژه حمایت تمام قد تا کجا ادامه دارد؟

۲۷ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
با سفر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به اراضی اشغالی، آن هم پس از جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه بر همه روشن و آشکار شده است که غرب هیچ خط قرمزی برای حمایت بی چون و چرای سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی، دفاعی، امنیتی، لجستیک و حتی رسانه‌ای ندارد و در این راستا همه توش و توان خود را به کار بسته است که هرگونه اقدام و جنایت صهیونیست‌ها توجیه شود. 
پروژه حمایت تمام قد تا کجا ادامه دارد؟

حسین فاطمی، روزنامهنگار

دیپلماسی ایرانی: با سفر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به اراضی اشغالی، آن هم پس از جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه بر همه روشن و آشکار شده است که غرب هیچ خط قرمزی برای حمایت بی چون و چرای سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی، دفاعی، امنیتی، لجستیک و حتی رسانه‌ای ندارد و در این راستا همه توش و توان خود را به کار بسته است که هرگونه اقدام و جنایت صهیونیست‌ها توجیه شود. 

در چنین شرایطی است که جو بایدن به رغم افزایش حملات، انتقادات و اعتراضات در سطح منطقه و جهان نسبت به جنایت سه شنبه شب غزه، نه تنها حاضر به دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌شود، بلکه دست صهیونیست ها را از جنایت پاک می کند. رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که برای اعلام حمایت بی چون و چرای واشنگتن از تل‌آویو به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. بنیامین نتانیاهو هم در دیدار با جو بایدن، سطح همکاری رژیم صهیونیستی با آمریکا را بی‌سابقه توصیف کرد. او گفت: می‌دانم که شما هم در تصمیم ما برای بازپس‌گیری افراد گروگان گرفته شده توسط حماس شریک هستید. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفر بایدن را اولین سفر رئیس جمهور آمریکا در زمان جنگ به سرزمین‌های اشغالی دانست و گفت: جهان باید برای شکست حماس متحد شود.

بایدن نیز گفت : می‌خواستم به اسرائیل بیایم تا مردم آنجا و تمام دنیا بدانند که ما در کنار اسرائیل هستیم.رئیس جمهور آمریکا با این ادعا که حماس در اسرائیل مرتکب جنایت شده گفت: ما می خواهیم مطمئن شویم که اسرائیل آنچه را که برای پاسخ به حملات حماس نیاز دارد، در اختیار دارد. بایدن با تکرار ادعاهای دروغین سران رژیم صهیونیستی در باره حمله به بیمارستان غزه که بیش از ۵۰۰ شهید برجای گذاشته گفت: من از انفجار دیروز در بیمارستان باپتیست (المعمدانی) ناراحت و عصبانی بودم، به نظر می‌رسد که طرف مقابل پشت آن است نه شما. اما افراد زیادی وجود دارند که مطمئن نیستند. من به مردم اسرائیل به خاطر قهرمانی فوق العاده‌شان تبریک می‌گویم! رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که اسرائیل باید به دفاع از خود ادامه دهد. او تاکید کرد: ما از اسراییل برای انجام این کار حمایت خواهیم کرد. او گفت: جهان نظاره‌گر است تا ببیند ما چه خواهیم کرد و من مشتاق گفتگوهای عمیق با شما هستم.

-    پروژه حمایت دیپلماتیک

چنانی که مطرح شده به نظر می‌رسد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در برابر مقاومت فلسطین، رسماً از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برای سفر به تل‌آویو دعوت کرده است. کارشناسان معتقدند، نتانیاهو با هدف فرار از شکست در برابر مقاومت فلسطین، بایدن را به اراضی اشغالی دعوت کرده است. نتانیاهو و بایدن از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، پنج بار به صورت تلفنی صحبت کرده‌اند. اما موضوع تنها سفر جو بایدن مطرح نیست، بلکه مجموعه سفرها و ترافیک دیپلماتیک مقامات اروپایی و آمریکایی در سفر به سرزمین‌های اشغالی طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که یک پروژه حمایت تمام قد سیاسی از  رژیم صهیونیستی برای تطهیر جنایت‌های آنها در دستور کار است. چنانی که بعد از سفر جو بایدن، قرار است که امروز پنج شنه ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا هم به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

اما برای درک بهتر و ملموس‌تر این پروژه دیپلماتیک کافی است که به بخشی از سفر مقامات اروپایی و آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی بعد از عملیات طوفان الاقصی نگاه کنیم. از یک سو آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و همچنین لوید آستین، وزیر دفاع این کشور اخیرا به اراضی اشغالی سفر داشتند. طبق اخبار واصله آنتونی بلینکن، ضمن سفر به سرزمین‌های اشغالی در اقدامی بی سابقه حتی در نشست شورای جنگ این رژیم شرکت کرده است. هم چنین ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه در آستانه حمله زمینی قریب‌الوقوع ارتش رژیم صهیونیستی به غزه روز سه شنبه وارد راضی اشغالی شد.

هم چنین رسانه های آمریکایی گزارش دادند که سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، همراه با هیئتی از سناتورهای حزب خود و نیز از حزب جمهوری‌خواه برای برای حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به فلسطین اشغالی سفر کردند و دیدارهای با رئیس‌، نخست‌وزیر و شمار دیگری از مقامات رژیم صهیونیستی داشتند.  به باور تحلیلگران حضور سناتورهای بانفوذ آمریکایی برای بررسی وضعیت رژیم صهیونیستی، هنگام اختصاص منابع مالی برای کمک به این کشور در جنگ جاری علیه حماس، اهمیت دارد.

-    وقتی اروپایی ها هم یک پای حمایت تمام قد از صهیونیست ها هستند

تمام سفر مقامات آمرکایی تنها بخشی از پروژه حمایت های سیاسی غرب است. در این میان اروپایی های هم سعی دارند که از ایالات متحده عقب نمانند. در یک مورد اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا جمعه هفته گذشته  برای دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کردند.

همزمان با حمایت غرب از رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی،  آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان هم همان روز جمعه برای حمایت از صهیونیست‌ها به فلسطین اشغالی رفت. به موازات این سفر، وزیر خارجه آلمان در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی «ایکس» (توئیتر سابق) یک سلسله پیام منتشر کرد و با تکرار حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی، به شدت علیه نیروهای مقاومت فلسطین موضع گرفت. وی بدون اشاره به اشغالگری چند دهه‌ای اراضی فلسطین و  حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار در محاصره غزه نوشت: «اسرائیل این روزها دارد حملات تروریستی وحشیانه را تجربه می‌کند.»بائربوک ادامه داد: «اسرائیل طبق چارچوب قوانین بین‌المللی، از هر حقی برای دفاع از خودش علیه این ترور برخوردار است. آلمان بدون هر گونه تزلزل، در کنار اسرائیل قرار دارد.» وزیر خارجه آلمان بدون اشاره به اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی از قبیل قطع آب، برق و سوخت به روی ساکنان نوار غزه مدعی شد: «حماس در روزهای اخیر، جنایت مرتکب شده است.»

افزون بر اینها شنبه هفته جاری هم کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه راهی سرزمین های اشغالی شد و با حضور در شهرک اشکلو گفت: «آمدن به اینجا راهی برای نشان دادن همبستگی فرانسه با مردم اسرائیل است.» او همچنین در کنار الی کوهن، هماتی صهیونیست خود عنوان کرد: «این یک اولویت برای ما است که در کنار آنها باشیم، به آنها بگوییم، به آنها نشان دهیم و به آنها اطمینان دهیم که فرانسه همه کارها را انجام می‌دهد. فرانسه هر کاری می‌کند تا عزیزانشان را به آنها برگرداند». او همچنین با مقامات رژیم صهیونیستی در تل آویو و رهبران مذهبی و نمایندگان سازمان‌های بشردوستانه در بیت‌المقدس دیدار کرد.

اینها علاوه بر آن است که چهارشنبه گذشته ۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر رسانه‌ها از ورود جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی خبر دادند. به گزارش «یاهو نیوز»، یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد کلورلی به نشانه «همبستگی تزلزل‌ناپذیر» لندن از رژیم صهیونیستی بعد از عملیات حماس وارد فلسطین اشغالی شده است.  در این بین بی شک مهم ترین سفر مقامات اروپایی به سرزمین‌های اشغالی به سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان باز می‌گردد که یقینا سفر امروز پنجشنبه ریشی سوناک، نخست وزیر انگلستان می‌تواند مکمل این حضور (صدراعظم آلمان) باشد. اولاف شولتس با اینجام سفر روز سه شنبه خود اولین رهبر یک کشور اروپایی بود که پس از عملیات حماس به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؛ سفری که البته چندان بی دردسر نبود. چرا که در پی به صدا در آمدن آژیر خطر، صدراعظم آلمان به پناهگاه امن برده شد. خبرنگار اشپیگل ضمن اعلام این خبر گفت که هواپیمای اختصاصی دولت نیز تخلیه شده و تمامی خدمه و سرنشینان این پرواز در برابر این هواپیما به روی زمین دراز کشیده‌اند.

در کنار آنچه گفته شد فارس هم گزارش داد در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به امضا رسید، اقدامات دفاعی حماس محکوم شده و در مقابل خواسته شده اسرا یا به تعبیر اروپایی‌ها، گروگان‌ها هرچه سریع‌تر و البته بدون قیدوشرط آزاد شوند. اتحادیه اروپا با نشان دادن چراغ سبز به تل‌آویو برای ادامه حملاتش، ادعا کرده آماده کمک به غیرنظامیان در غزه هستند.

این اتحادیه در بخش دیگری از بیانیه‌اش با تأکید بر اینکه «باید یک صلح پایدار و با دوام بر مبنای راه حل دو کشوری که با تقویت تلاش‌ها در فرآیند صلح خاورمیانه به دست آید» خواستار تداوم تعامل با «مقامات فلسطینی مشروع» و شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای آنها شد. گرچه پای این بیانیه نام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به چشم می‌خورد، اما به اعتقاد ناظران بین‌المللی خط به خط این مکتوب رسمی، سیاست‌هایی است که از سوی ایالات متحده آمریکا در حمایت از رژیم مورد حمایتش دیکته شده است. 

کارشناسان بر این باورند؛ این اعمال نفوذ به یک موضع‌گیری رسمی یا بیانیه‌ای روی کاغذ ختم نخواهد شد و دیری نمی‌پاید که اتحادیه اروپا باید بخشی از فاکتور نزاع نظامی در غزه را در قالب کمک مادی یا تسلیحاتی از جیب شهروندانش پرداخت کند، دقیقا مانند همان اتفاقی که در غائله اوکراین و روسیه افتاد. به استناد همین پیشینه می‌توان پیش‌بینی کرد پیروی اروپا از آمریکا در حمایت از جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه کشتار زنان و کودکان در غزه می‌تواند تبعات جدی سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای این کشورها داشته باشد.

حال سوال اینجاست؛ اروپایی که فعلا در باتلاق ایجادشده از سوی آمریکا در جنگ اوکراین دست و پا می‌زند و هیچ راه خروجی ندارد، توان و تحمل حضور غیر مستقیم وپرهزینه در جبهه‌ای را دارد که به مراتب از جنگ اوکراین پیچیده‌تر و پرمخاطره‌تر است؟

قابل درک نیست که چرا اروپا که در جریان جنگ اوکراین، استقلال سیاسی و ظرفیت‌های اقتصادی خود را به آمریکا واگذار کرده و به همین دلیل با بحران‌های جدی اجتماعی و اقتصادی روبرو شده و عملا به گروگان آمریکا در آمده است، اکنون نیز به‌دنبال همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در بحران فلسطین است.

موضع‌‌گیری اخیر اروپا در حالی است که طی روزهای اخیر و با وجود مخالفت و ممانعت دولت‌ها، شهروندان مسلمان اروپایی با هدف محکوم‌سازی اقدامات جنایت‌کارانه اسرائیل در کشتار مردم غزه به صورت کم‌سابقه‌ای به خیابان‌ها آمدند و نفرت و انزجار خود را از رژیم صهیونیستی و حامیانش اعلام کردند.

به طور قطع اعتراضات مردمی از این دست باید به منزله هشداری جدی به کشورهای اروپایی نیز تلقی شود تا سران این کشورها متوجه شوند که تداوم حمایت از «اسب بازنده» و ورود به زمین بازی خطرناکی که واشینگتن برای آنها طراحی کرده، می‌تواند عامل مکمل جدیدی برای افزایش فشارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به آنها باشد و چالش‌های ناشی از درگیر شدن این کشورها در جنگ اوکراین را مضاعف کند.

-    پروژه کمک تسلیحاتی

علاوه بر پروژه حمایت سیاسی و دیپلماتیک تمام قد از مقامات رژیم صهیونیستی برای تداوم و تشدید کشتار و جنایت در نوار غزه، شاید مهم‌ترین بُعد حمایت‌های غرب به حمایت تسلیحاتی، لجستیکی، نظامی، دفاعی و امنیتی باز ‌گردد. «ایران» در سلسله گزارش‌های قبلی، این کمک‌های تسلیحاتی و نظامی را تشرریح کرده بود، اما در تازه‌ترین مورد تسنیم به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد آمریکایی ها به سرعت در حال اعزام کاروان های تدارکاتی برای جبران کمبود های تسلحاتی ارتش رژیم صهیونیستی هستند. در حال حاضر ارتش آمریکا، با استفاده از هواپیماهای ترابری، پروازهای متعددی از مبدا اروپا و آمریکا به مقصد اسرائیل به منظور کمک و ارسال تجهیزات، انجام می دهد.

در یکی از این موارد آمریکا از پایگاههای العدید قطر، قبرس، یونان و راماشتاین آلمان در حال بارگیری و انتقال بمبهای هدایت شونده سری  GBU  و بخصوص بمب GBU31 از طریق هواپیماهای ترابری خود به اسرائیل است. بمب های یاد شده مخرب ترین نوع مهماتی بوده که تاکنون برای تخریب مناطق مسکونی و زیرساختهای غزه به کار رفته است. اخیرا تصاویری از جنگنده‌های اف 16 رژیم صهیونیستی مجهز به بمب های قدیمی 750 پوندی ام 117 منتشر شده بود که بیانگر کمبود مهمات هدایت شونده در نیر‌وی هوایی رژیم بود.

در مورد دیگر آمریکا به دلیل جبران کسری موشکهای بکار رفته در گنبد آهنین (موشکهای تامیر) برای مقابله با حملات موشکی و راکتی توسط حماس در حال ترابری و انتقال این موشکها از آمریکا و اروپا به اسرائیل است. این موارد نشان می دهد ارتش رژیم صهیونیستی حتی برای نبردی کوتاه نیز از آمادگی کافی برخوردار نبوده و پس از گذشت 10 روز با کمبود مهمات مواجه شده است در صورتیکه علی رغم آنکه اسراییل با محاصره همه جانبه نوار غزه نیز اجازه ارسال تجهزات رزمندگان مقاومت را نمی دهد هنوز گزارشی مبنی بروز کمبود مهمات در بین نیروهای مقاومت گزارش نشده که نشان از توانمندی بالای رزمندگان مقاومت دارد.

همچنین منابع اطلاعاتی منطقه اعلام کردند که رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در مقابله با حجم زیاد موشک‌باران، در حال بازگردان سامانه و موشکهای گنبد آهنین و مهمات ویژه تحویلی به جمهوری آذربایجان است.علاوه بر این رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از حملات احتمالی حماس در حال ایجاد گنبد آهنین دریایی در اطراف تاسیسات گازی خود(لویاتان و تامار) در دریای مدیترانه است.

البته به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی در صورت تقویت پدافند هوایی میدان های گازی خود نیز قادر به دفاع از آنها در برابر تاکتیک های رزمندگان مقاومت نخواهد بود. چه اینکه در ماجرای مناقشه میدان‌گازی کاریش بین حزب الله و رژیم صهیونیستی، تل آویو علی رغم پرواز جنگنده های اف 16 و به کارگیری سامانه های پدافندی مستقر روی ناوچه های خود تنها توانست یک فروند از پهپادی حزب الله را منهدم کند و این امر نشان داد ارتش رژیم صهیونیستی در حوزه پدافند هوایی نیز با ضعف های جدی روبرو است.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه آلمان فرانسه انگلیس جو بایدن آنتونی بلینکن لوید آستین اولاف شولتس ریشی سوناک اتحادیه اروپا بنیامین نتانیاهو


( ۷ )

نظر شما :

خسرو ۲۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۵
این حمایت غربی‌ها را مقایسه کنید با عکس العمل کشورهای اسلامی ، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در دیدار با بلینکن به او پیشنهاد می‌کند در فلسطین خانه بخرد قطر میزبان آمریکاست امارات و بحرین در ماه عسل روابط با اسرائیل هستند عربستان با وجود ادعای رهبری جهان اسلام هیچ اقدام عملی نمی کند مصر با وجود نزدیکی خیلی زیاد با غزه از آن دفاع نمی کند و.... کاش اینبار فلسطینی ها تا آخر کار پیش بروند تا آنجا که در مقابل صلح--- دنیا دولت مستقل فلسطین را در سرزمین خودش طبق قطعنانه شورای امنیت ۱۹۶۷ قبول کند