نگاهی به حمله بی سابقه حماس به اسرائیل

زخم کاری

۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۲۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دیروز اتفاقی بی سابقه برای جریان مقاومت فلسطین روی داد و شاید برای اولین بار به معنای واقعی کلمه تمام نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و حتی حامیان آن به خصوص ایالات متحده آمریکا در یک شوک بزرگ و غافلگیری قرار گرفتند. شدت غافل گیری به حدی بود که طبق ادعای برخی منابع،  ژنرال «نمرود آلونی»، فرمانده واحد جنوب ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده لشکر غزه زمانی که در خانه اش خواب بوده به دست نیروهای مقاومت فلسطین اسیر شده است. 
زخم کاری

حسین فاطمی، روزنامهنگار

دیپلماسی ایرانی: دیروز اتفاقی بی سابقه برای جریان مقاومت فلسطین روی داد و شاید برای اولین بار به معنای واقعی کلمه تمام نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و حتی حامیان آن به خصوص ایالات متحده آمریکا در یک شوک بزرگ و غافلگیری قرار گرفتند. شدت غافل گیری به حدی بود که طبق ادعای برخی منابع،  ژنرال «نمرود آلونی»، فرمانده واحد جنوب ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده لشکر غزه زمانی که در خانه اش خواب بوده به دست نیروهای مقاومت فلسطین اسیر شده است. 
عملیات طوفان الاقصی اقدامی است که قطعاً باید آن را در سطح راهبردی تحلیل و تفسیر کرد و نشان داد گروه‌های مقاومت فلسطینی در شرایطی که کشورهای عربی و اسلامی به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها هستند و عملاً آرمان فلسطین را قربانی منافع خود می‌کنند، هیچ چاره‌ای به جز مقاومت ندارند. همزمان با پنجاهمین سالگرد جنگ اکتبر ۱۹۷۳، نبردی که در آن سوریه و مصر به پیروزی میدانی بر رژیم صهیونیستی دست یافتند، گروه‌های مقاومت فلسطینی با محوریت حماس عملیات طوفان الاقصی را از صبح دیروز شنبه آغاز کردند. این عملیات که در پاسخ به یورش‌ها، حملات و تجاوزات چند روز اخیر صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و هتک حرمت آن صورت گرفت با سلسله عملیات های بی‌سابقه نظامی زمینی و دریایی همراه بود.
 تا لحظه نگارش این گزارش به گفته شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی عملیات طوفان الاقصی، ۱۰۰ کشته و بیش از ۸۰۰ مجروح صهیونیست به همراه داشته است. البته ایرنا به نقل از وزارت بهداشت آمارهای بیشتری را مطرح کرد؛ چنانی که در گزارشش به کشته شدن ۱۵۰ نفر اشاره دارد و احتمال افزایش آنها در ساعات آینده وجود دارد. البته رسانه‌های عبری زبان دیروز شنبه اعلام کردند که تعداد سربازان ارتش اشغالگر صهیونیستی که در عملیات طوفان الاقصی کشته شدند، بالا بوده و قابل شمارش نیستند. اینها علاوه بر آن است که فارس هم طی گزارشی از اسارت حداقل ۵۳ نفر از ساکنان فلسطین اشغالی شامل چندین نفر از نظامیان خبر داد که به نوار غزه منتقل شده‌اند. در این میان «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام به شبکه الجزیره گفت که عملیات «طوفان الاقصی» در مرحله اول خود قرار دارد. 

در همین خصوص اسماعیل هنیه، ، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که عملیات طوفان الاقصی، سرآغازی برای آزادسازی قدس و خاک و مردم ما و آزادی اسیرانمان از زندان‌های اشغالگر اسرائیلی است و ما در آستانه یک پیروزی بزرگ و فتح مبین در جبهه غزه هستیم. صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم گفت که «جنبش متبوعش در نبرد طوفان الاقصی شمار زیادی از صهیونیست‌ها از جمله چند افسر عالی رتبه را به اسارت گرفته است.»

 صالح العاروری با بیان اینکه «ما به مبارزه تا آزادی سرزمین خود ادامه می‌دهیم»، تصریح کرد: «این حق ملت فلسطین است که آزادانه و با عزت و کرامت زندگی کند.» وی تأکید کرد که «مقاومت و در راس آن گردان‌های قسام، هرگز در برابر هتک حرمت مقدسات خود سکوت نمی‌کند.» این عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی با اشاره به اینکه «هرگز ادامه محاصره غزه یا تعرض به اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیلی را بر نمی‌تابیم»، بیان کرد که «در نبرد جاری شمار زیادی از مبارزان مقاومت به شهادت رسیده و در مقابل شمار زیادی از صهیونیست ها نیز به هلاکت رسیده یا اسیر شدند.»

-    آغاز عملیات

اما این عملیاتی بی سابقه ک یک غافل گیری تمام عیار برای همه بود از کجا و چگونه شروع شد؟ محمد الضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس صبح دیروز (شنبه) و پس از حملات گسترده راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی در اطراف غزه، آغاز عملیات طوفان الاقصی را اعلام کرد.محمد الضیف در مقام فرمانده کل گردان‌های «شهید عزالدین قسام» (شاخه نظامی جنبش حماس)، ضمن اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی، تاکید کرد، «پس از نفوذ اعضای مقاومت به قلب اراضی اشغالی، وضعیت جنگی اعلام می‌کنیم». به گزارش ایسنا، به دنبال شلیک راکت‌ها و موشک‌های متعدد از نوار غزه به سمت شهرک‌های اطراف این منطقه موسوم به «غلاف غزه» و چندین شهر در داخل اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو، آژیرهای خطر به صدا درآمدند و شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها رفتند. وبگاه «فلسطین الیوم» گزارش داد، گروه‌های مقاومت ده‌ها موشک را به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه شلیک کردند که آژیرهای خطر در کل «غلاف غزه» و عسقلان به صدا درآمد.

اما این حمله موشکی تنها بخش اول عملیات طوفان الاقصی بود و بخش مهم تر و بی سابه آن، عملیاتی زمینی و دریایی از نواه غزه به سمت اراض اشغالی بود که تقریبا همه تحلیلگران نظامی و سیاسی امکان وقوعش را صفر و یا نزدیک به صفر می دانستند. اما توان بالای مقاومت برای همه غافل گیر کننده بود و کل محاسبات را برای همه و به شکل مشخص صهیونیست ها به هم ریخت تا جایی که بعد از حمله زمینی حماس به منطقه غلاف در نزدیکی نوار غزه، رسانه های عبری از کنترل کامل حماس بر هفت منطقه در فلسطین اشغالی خبر داد. شاخه نظامی حماس خبر داد که نیروهای این جنبش، حملاتی را به صورت همزمان به بیش از ۵۰ مقر ارتش صهیونیستی انجام دادند. بر اساس بیانیه حماس، در پی حمله لشکر غزه و منطقه جنوب ارتش صهیونیستی، خطوط دفاعی این لشکر در هم شکست و نیروهای حماس همچنان در ۲۵ منطقه، با صهیونیست ها درگیر شدند که بیشتر درگیری ها در پایگاه «رعیم» بوده که مقر لشکر صهیونیست ها در غزه است.

پس از انجام این حمله، رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد، مبارزان فلسطینی وابسته به حماس وارد مرکز پلیس رژیم صهیونیستی در سدیروت هم شده و تعدادی در آن‌جا زخمی شده‌اند. خبرنگار الجزیره می‌گوید، نیروهای مقامت بر این مرکز پلیس مسلط شده‌اند. یک شهرک نشین به رسانه‌های عبری گفته است، ده‌ها نیروی مقاومت در شهرک سدیروت هستند. طبق گزارش دیگری، رئیس پلیس منطقه جنوبی در شهرک سدیروت به ضرب گلوله نیروهای مقاومت زخمی شده است.

طبق گزارش‌ها، اعضای مقاومت موفق شده‌اند، چندین خودروی پلیس را تحت کنترل درآورده و به غزه منتقل کنند. رسانه‌ها می‌گویند، تاکنون هیچ کنترلی بر وضعیت غلاف غزه نداشته‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های عبری، «این درگیری اسرائیل را غافلگیر کرده زیرا هیچ اطلاعات یا شواهد و هشداری درباره این عملیات وجود نداشته است.» هم چنین  رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که چهار بالگرد این رژیم در جریان عملیات در نوار غزه با شلیک مستقیم پدافند هوایی آسیب دیده‌اند. 

جالب تر اینجا است که روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» از حمله پهپادی حماس به یک خودرو حامل نظامیان صهیونیست در عمق سرزمین های اشغالی خبر داد و در عین حال تصویری از یک بولدوزر حماس را منتشر کرد که در حال تخریب دیواره های مرزی سرزمین های اشغالی و غزه است.

این رسانه صهیونیست در عین حال از تداوم حملات رزمندگان جنبش حماس به سرزمین های اشغالی خبر داد. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» همچنین از نفوذ رزمندگان مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیستی «اوفاکیم» در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز غزه و اسارت شماری از صهیونیست ها خبر داد.

-    پیوستن گروه‌های مقاومت فلسطین به حماس در عملیات «طوفان الاقصی»

در سایه تداوم عملیات طوفان الاقصی، محمد الضیف طی بیانیه ای اعلام کرد که همه باید از طریق بیانیه‌های نظامی بعدی دستورات را پیگیری کنند. این فرمانده مقاومت همچنین گفت: از برادرانمان‌ در مقاومت لبنان، ایران، یمن، عراق و سوریه می‌خواهیم به مقاومت فلسطین بپیوندند. محمد الضیف تاکید کرد: برادرانمان در الجزائر، مراکش، اردن، مصر و باقی کشورهای عربی به پا خیزند و به ندای ما لبیک بگویند.

وی خطاب به ساکنان کرانه باختری نیز گفت: مردم ما در کرانه باختری عملیات خود را علیه شهرک‌های صهیونیست سازماندهی کرده و اشغالگران را درهم شکستند. مردم ما در قدس به پا خاستند و زمین را زیر پای اشغالگران به آتش کشیدند. فلسطینی‌ها داخل اراضی اشغالی شما هم باید تفنگ به دست بگیرید. کسی که تفنگ ندارد سلاح سرد خود را بیرون بیاورد.

به دنبال بیانیه محمد الضیف، سرایا القدس و دیگر گروه‌های مقاومت اعلام کردند که در کنار حماس در عملیات طوفان الاقصی علیه دشمن صهیونیستی شرکت می‌کنند. به گزارش سایت شبکه فلسطین الیوم، ابوحمزه، سخنگوی سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: ما بخشی از این جنگ هستیم و نیروهای ما تا زمان پیروزی در کنار نیروهای حماس هستند.

گردان‌های المجاهدین نیز اعلام کرد: مبارزان ما در کنار گردان‌های القسام و گروه‌های مقاومت در میدان با دشمن صهیونیستی می‌جنگند. گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح نیز به تمام نیروهایش در کرانه باختری و اراضی ۱۹۴۸ برای پیوستن به جنگ طوفان الاقصی وضعیت جنگی نامحدود را اعلام کرد. فرماندهی گردان‌های شهدای الاقصی اعلام کرد که فلسطین در وضعیت آماده‌باش جدی است. در ادامه محمد عباس هم در موضع گیری کم سابقه از این عملیات حمایت کرد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز (شنبه) در نشستی بر حق ملت فلسطین در دفاع از خود تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری وفا فلسطین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشستی فوق‌العاده که ریاست آن را بر عهده داشت و با حضور جمعی از رهبران و مسوولان غیرنظامی و امنیتی فلسطینی برگزار شد، با تاکید بر حق ملت فلسطین در دفاع از خود در برابر تروریسم شهرک‌نشین‌ها و اشغالگران، حفاظت از ملت فلسطین را ضروری دانست. محمود عباس در ادامه تاکید کرد: باید تمامی ملزومات تقویت مقاومت و پایداری مردم ما در برابر جنایات اشغالگران صهیونیست و گروه‌های شهرک‌نشین فراهم شود.

-    آغاز عملیات ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه

شدت غافلگیری عملیات طوفان الاقصی به حدی بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها توانست در یک سخنرانی کوتاه تلویزیونی اعلام کند که این رژیم در یک وضعیت جنگی قرار دارد و پس از نشست اضطراری، همان طور که از قبل قابل پیش بینی بود عملیات ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه آغاز شد. در پی آغاز عملیات‌های غافلگیرانه نیروهای مقاومت، ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای ذخیره را فراخواند و از آغاز حمله به نوار غزه خبر داد. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از آغاز عملیات نظامی «طوفان الاقصی» توسط توسط مقاومت فلسطین در پیامی در ایکس «توییت سابق» نوشت: از همه اسرائیلی‌ها می‌خواهیم که از دستورات ارتش پیروی کنند.» به اذعان او، «اسرائیل دوران سختی را پشت سر می‌گذارد.» در همین حال، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: جنبش حماس امروز صبح مرتکب اشتباهی خطرناک شد و جنگی را علیه اسرائیل آغاز کرد. وی گفت که رژیم صهیونیستی «پاسخ قاطعانه‌ای» به عملیات طوفان الاقصی خواهد داد.

در پی این مواضع، ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حمله به نوار غزه تحت عنوان عملیات «شمشیرهای آهنی» خبر داد. در همین راستا، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مقرهای متعلق به جنبش حماس را در نوار غزه هدف قرار گرفته است. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارنوت» همچنین نوشت، ارتش رژیم صهیونیستی حالت آماده‌باش جنگی اعلام کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، حمله زمینی به غزه ممکن است بخشی از عملیات باشد و انتظار می‌رود ده‌ها هزار نیروی ذخیره به کار گرفته شوند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سرویس امنیتی را به منظور رایزنی و مشورت فوری در مقر نظامی در تل‌آویو فراخواند.

در ادامه ارتش رژیم صهیونیستی قبل از ظهر دیروز شنبه ضمن اعلام آغاز حملاتی هوایی به نوار غزه مدعی شد که در این عملیات هدف پایگاه‌های جنبش حماس واقع در این منطقه است. خبرگزاری سما فلسطین اعلام کرد که در تیراندازی اشغالگران صهیونیست به شرق اردوگاه البریج در نوار غزه دو جوان فلسطینی به شهادت رسیده و پنج تن دیگر زخمی شدند.

همچنین یک شهروند فلسطینی دیگر در حمله توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به یک بیمارستان در شهرک بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه به شهادت رسیده و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی این بیمارستان را با دستکم یک راکت به شکل مستقیم هدف قرار دادند که در نتیجه آن دو تن از کارمندان آن به شهادت  رسیده و تعدادی دیگر زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دیروز شنبه برج مسکونی فلسطین در غرب غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد. ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام پس از انهدام این برج مسکونی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که «تل آویو منتظر باشد.» به دنبال این حملات صهیونیست ها به باریکه غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد کرد که از صبح دیروز ۱۹۸ تن به شهادت رسیده و ۱۶۱۰ تن زخمی شده‌اند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس بنیامین نتانیاهو حمله نظامی


( ۱۰ )

نظر شما :

ایرانی ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۸
ارباب علیف و پانترکها در مخمصه است.