کاسه داغ تر از آش شدن آذربایجان برای ایرانیان

سیاست تنش آفرینی و فرار رو به جلوی باکو در ماجرای دریاچه ارومیه

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۲۵ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به تازگی شبکه arb۲۴ باکو گزارشی در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه پخش کرده که گفتار متن آن به خوبی پرده از سیاست ها و برنامه های آتی حکومت علیف برمی دارد.
سیاست تنش آفرینی و فرار رو به جلوی باکو در ماجرای دریاچه ارومیه

دیپلماسی ایرانی: یکی از سیاست های همیشگی رژیم صهیونیستی علیف فرار به جلو و نسبت دادن جنایت ها و اقدامات خصمانه خود به کشورهای دیگر است.

به تازگی شبکه arb24 باکو گزارشی در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه پخش کرده که گفتار متن آن به خوبی پرده از سیاست ها و برنامه های آتی حکومت علیف برمی دارد. این متن و دلالت های آن را با هم بررسی می کنیم:

۱. اعتراضات در آذربایجان ج. ن. وبی در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در جریان است. مردم معتقدند "رژیم ... فارس" مقصر است و "رژیم ایران" علیه آذربایجان و ترک ها تبلیغات شدیدی می‌کند!

  • از یک سو با گستاخی از عنوان جعلی برای بخشی از خاک ایران استفاده می کنند و در شرایطی که از بام تا شام شاهد دروغ پراکنی های رسانه های دولتی باکو علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم، مدعی هستند این ایران است که بر علیه باکو تبلیغ می کند.

۲. برای رساندن صدای خشک شدن دریاچه ارومیه کمپین "همصدایی برای ارس و ارومیه" در شبکه های مجازی به راه افتاده است.

  • بررسی این کمپین حاکی است ۵۳ درصد از محتوای آن در باکو، ترکیه، آمریکا و اروپا تولید و منتشر شده و گروه های تجزیه طلب در سیستان و بلوچستان و خوزستان در داخل ایران همکاری زیادی برای تولید و تکثیر محتوا در این زمینه داشته اند.

۳. نمک دریاچه مثل آرسنیک خطرناک است. "رژیم فارس" با ایده های عجیب ترکیه را مسئول خشک شدن آن می‌داند، اما منشا اکثر رودها که به دریاچه می ریزد در داخل ایران است و خودشان روی آن سد زده اند!

  • جمله اول دروغی شاخدار است. علیف که برای استخراج طلا از معدن متعلق به همسرش در سویودلو دریاچه مسموم و آلوده به سیانور ایجاد کرده و جان ده ها هزار نفر را به خطر انداخته حالا نگران جان مردم ایران شده است و دروغ های شاخدار به هم می بافد. از سویی ایران ترکیه را مسئول خشک شدن رود ارس و دجله و فرات به علت سدسازی های گسترده می داند و نه خشک شدن دریاچه ارومیه. سد زدن بر رودهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حاصل فشار نمایندگان استان های آذری در مجلس مثل نادر قاضی پور بوده است. یک دلیل دیگر خشک شدن این دریاچه هم حفر ده ها هزار حلقه چاه عمیق در حوضه آبریز آن و نیز برداشت آب از کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه است.

۴. اما هدف از این کار مهاجرت دادن مردم آذربایجان به شهر اراک است! با اینکار ارتباط ترکان ساکن در این مناطق با ترکیه و جمهوری باکو می‌تواند قطع بشود! می‌خواهند کرد و آشوری و ارمنی و پ ک ک و پژاک را در ماکو و سلماس و خوی اسکان بدهند تا در آینده که کریدور زنگه زور به راه افتاد تمامی موجودیت آذربایجان غربی (ارمنستان) را تغییر بدهند. تمام این تغییرات سیاسی و برای محو کردن آذربایجان از روی نقشه است!

  • در اینجا رسانه های رژیم علیف ناخواسته اهداف خطرناک خود را افشا کرده اند. بارها تاکید شده که رژیم علیف به دنبال تغییر بافت جمعیتی جنوب ارمنستان، ارتساخ یا قره باغ کوهستانی و ... و جایگزین کردن جاسوسان رژیم صهیونیستی، ناتو و ترکیه برای تهدید امنیت و تمامیت ارضی ایران است. اخیرا وزارت اقتصاد باکو فعالیت ۱۲ شرکت صهیونیستی در ارتساخ و ۹۰ شرکت صهیونیستی در کل خاک جمهوری باکو را تایید کرده است. از سویی ایران طرح های متنوع انتقال آب را برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه اجرا کرده و بر حضور جمعیت بومی در استان های آذری برای حفظ امنیت مرزها و نیز جلوگیری از شکل گیری تبعات خطرناک سیاسی و اقتصادی و امنیتی و فرهنگی مهاجرت های ناشی از خشکسالی مانند بیکاری، حاشیه نشینی، افزایش جرم و جنایت و ...اصرار دارد. اما رسانه های باکو واقعیت را وارونه جلوه می دهند. لذا ایران هرگز علاقه ای به تغییر بافت جمعیتی استان های آذری خود ندارد. اما رژیم باکو با دروغ پراکنی به دنبال تحریک احساسات مردم محلی و ایجاد آشوب و درگیری در سالگرد فوت مهسا امنیتی در استان های آذری زبان است و بدین منظور برای آشوب آفرینی در ورزشگاه یادگار امام تبریز هم تلاش می کند.
  • نکته جالب دیگر مرتبط کردن این بحث توسط رژیم باکو به کریدور زنگزور است. باکو خود قصد دارد بافت جمعیتی ارمنی نشین جنوب ارمنستان را تغییر دهد و با اخراج ارامنه به شیوه های مختلف، مردم را از داخل جمهوری باکو به این منطقه کوچ دهد ولی در اقدامی مضحک ایران را به اتخاذ این رویه نژادپرستانه و جنایتکارانه متهم می کند! رژیمی که از عنوان آذربایجان جن.وبی برای نصف ایران و آذربایجان غربی برای کشور ارمنستان استفاده می کند و هر روز در حال نقض تمامیت ارضی ارمنستان است، در یک فرار به جلوی دیگر مدعی می شود ایران به دنبال محو این رژیم است!

۵. اعتراضات در تبریز ادامه دارد و برخی بازداشت شده اند. معترضان می گویند شما قصد نابودی آذربایجان را دارید و ما با اعتراض خود اجازه این کار را نخواهیم داد! دانشگاه شریف اعلام کرده اگر تا آخر تابستان کار عملی انجام نشود دریاچه ارومیه به طور کامل خشک خواهد شد. به همین خاطر گروه های مختلف ملی آذربایجان دیرینیش و آزوح و... بیانیه های مختلفی داده و در داخل فعالین مدنی به این موضوع کمک کرده اند.

  • اعتراضات مسالمت آمیز به خشک شدن دریاچه ارومیه بدون هیچ مزاحمتی در جریان بوده، ولی تجزیه طلبانی که دروغ های باکو را تکرار کرده و به دنبال ایجاد آشوب خیابانی بوده اند، دستگیر شده اند. باید منتظر ماند و دید رسانه های باکو درمورد خشکی سدهای تامین کننده آب شهر استانبول ترکیه تا حداکثر ۶۰ روز آینده، خشک شدن چندین دریاچه در ترکیه به علت خشکسالی و عدم دسترسی میلیون ها نفر در نقاط مختلف جمهوری باکو به آب شرب نظری ندارند؟

با توجه به اینکه رسانه های باکو همزمان با نزدیک شدن به سالگرد فوت مهسا امینی بر تبلیغات ضدایرانی خود به شدت افزوده و در این زمینه گوی سبقت را از رسانه های صهیونیستی و آمریکایی هم ربوده اند، از نهادهای مسئول وبه خصوص وزارت امور خارجه انتظار می رود با محکوم کردن این روند به باکو در مورد تبعات این رویه غیردوستانه هشدار دهند. از سوی دیگر ضروری است رسانه ها و صدا و سیما از انفعال در این زمینه دست برداشته و مردم را از واقعیات میدانی در منطقه قفقاز بدون پرده پوشی مطلع کنند!

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان آذربایجان ایران و آذربایجان دریاچه ارومیه خشک شدن دریاچه ارومیه ایران خشکسالی خشکسالی در ایران خشکسالی در خاورمیانه احسان موحدیان


( ۳۹ )

نظر شما :

کامران ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۹
خشک شدن دریاچه ارومیه در اثر سو مدیریت است.و مسببین باید پاسخگو باشند .وقتی شهرهای کوچکی مثل بوکان و سقز و مهاباد که جمعیت ۲۰ هزلر نفری داشته اند اکنون بعد ۴۰ سال هر کدام جمعیت ۲۵۰ هزلر نفری دارند و ۱۲ برابر افزایش جمعیت !! بدون کمترین امکانات صنعتی و تبدیل مراتع منطقه به زمینهای کشاورزی و بلعیدن سهم اب دریاچه .پایتخت با تمام جاذبه ها و امکاناتش نهایتا ۳ برابر رشد داشته ! احسان موحدیان هم برود برای خودش یک کانال زرد تلگرامی بزند .در این زمینه بیشتر تبحر دارد. اتفافات و حوادث سال گذشته نشان داد چه کسانی دنبال بلوا هستند !! ارامترین مناطق اذربایجان بود .
مجتبی ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷
تا زمانیکه نشخوارکنندگان باکو و ترکیه در ایران هستند انها هر روز هزاران برنامه و سیاست پیاده میکند .در همین سایت در بخش نظر شما میبینید .
ناشناس ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲
وقتی جوجه لات محل عربده کشی کند و گنده تر بر دهانش نزند ، خب سری بعد قمه می کشه . کافیه ایران جواب محکمی می داد به گستاخیهای اولشان که کوچکتر بود تا اینگونه به چرت و پرت گوییهای بزرگتر نیافتند . وقتی ما خودمان را دانسته یا نادانسته به طور اغراق آمیز و بعضا خارج از اولویت درگیر مسائلی کردیم چون معاون سیاسی وزیر کشور ، حضور بانوان در ورزشگاه ، روش ورود به دانشگاه ، قهر کردن این ، لج کردن آن ، متلک پرانی تقی ، جواب دادن نقی و الی ماشالله سین های بی موردی که اسیرشان شده ایم ، طبیعی است که انرژی و وقتی باقی نمی ماند برای بررسی شیطنتهای فقرای ته کوچه بن بست قفقاز . وقتی زیادی درگیر امورات خودمان شدیم واضح است که دیگران هم هوس سرک کشیدن به اموراتمان به دلشان می افتد حتی اگر برای این بررسی مجبور باشند چهارپایه زیر پایشان بگذارند . واضح است که دچار نوعی بدشانسی هم شده ایم . کشورهایی موی دماغمان شده اند که مادی ، معنوی ، صنعتی ، علمی ، تاریخی ، فرهنگی و ... یک قواره ی کامل فقیرتر از ایران هستند . روزگاری شده برای خودش این روزگار .
پناه علی خان جوانشیر ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۶
موحدیان یواش یواش از جمهوری باکو ،ارتساخ،زنگزور ......به داخل ایران رسیده و صحبتهای یک نفر در کانال تلویزیونی باکو را چاشنی و خمیر مایه اختلافات قومی قرار داده و در نظر دارد بعد از این به جای باکو به تبریز پیله کند! ولی علل خشک شدن دریاچه اورمیه از چند عامل زیر ناشی شده : ۱: احداث بیش از ۹۰ سد در مسیر رودهایی که به دریاچه اورمیه واریز میشدند،. ۲: احداث جاده و پل ( غیر علمی) میانگذر که دریاچه را به دونیم تقسیم کرده و عملا گردش اب را مختل و بهم زد. ۳: حفر چاهای بیشمار در اطراف دریاچه اورمیه. ۴: تغیرات اب هوا وگرمای بی سابقه در کل منطقه. ۵ : ورود میلیونها پناهنده کرد عراقی از زمان طاغوت و رژیم صدام که موجب ازدحام و تراکم جمعیت در اطراف اورمیه و رودهای مربوط به دریاچه اورمیه شده اند، چنانکه در عرض چند سال جمعیت شهرهای ده هزار نفری به چندین صد هزار تبدیل شدند و اگر مصرف اب چند میلیون مهاجر عراقی را درنظر بگیریم عمق فاجعه را خواهیم دید. جناب موحدیان زمانیکه شما نگران اب برق و گاز ارامنه « ارتساخ » هستید و هر روز بر علیه دولت «باکو» قلم فرسایی میکنید ،بالطبع در انطرف مرز هم کسانی خواهتد بود که جواب تفکرات مسمومت را بدهند،. یعنی اگر شما و همفکرانت ساکت شوید طرف مقابل هم ساکت میشود.
خسرو ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۰
موحدیان ، موحدیان ، موحدیان ، ارمنستان ارمنستان ارمنستان ، لبخند گریه شیون ، دروغهایی که نباید گفته می‌شد را با اسم محکوم کردنشان بازگو کرده است
محمد ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۴
خشک شدن دریاچه اورمیه نه تها به کل آذربایجان بلکه به ترکیه و عراق نیز تاثیر زیست محیطی خطرناکی داره.
کوروش ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۵
ایران مسئول سیاست خارجی نداره که اینها رو بنشونه سرجاشون؟ علیف چرا در مورد سد زدن ترکیه روی سرشاخه های ارس یا کاهش ورود آب ولگا توسط روسیه به دریای مازندران خفه خون گرفته!؟ من میگم چرا. چون اگه به ترکیه و روسیه کوچکترین حرفی بزنه، سیلی محکمی میخوره. اما پانترکهای داخلی انقدر این مردک رو وقیح کردن و آنقدر به کشور خیانت کردن که این به اصطلاح آدم هر گستاخی دلش میخواد میکنه. و جالبه یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه همین تفکرات پانترکی بود که تا کسی اعتراض میکرد که صنعت ذرت و این وسعت باغات سیب و کشاورزی در حد اقلیم این منطقه نیست، فورا میگفتن اینها مخالف توسعه ترکها! هستن. خوب چرا اون افراد که بعضا صاحب منصب بودن الان پاسخگو نیستن؟ کجا قایم شدن؟
ناشناس ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹
به خسرو ... موحدیان نه احمدیان . آذربایجان نه پاکستان . تو حاضری وکالت پاکستان رو بر عهده بگیری . اصلا بگو شما چکاره ای که این حد از کشوری بیگانه حمایت می کنی ؟ گیریم نویسنده غلط بگه . ریگ در کفش داری و می دانیم . نان اینجا را می خوری عشقت را نثار بیگانه می کنی . در مورد دریاچه ارومیه هم سوءمدیریت نهایت ۵ سال تو بگو ده سال نابودیش را به جلو انداخت . اقلیم عوض شده و دریاچه ارومیه متاسفانه محکوم به نابودی است بر خلاف شما پانترکها ما ایرانیها به شدت از این موصوع ناراحتیم . تعداد زیادی دریاچه در خود ترکیه نابود شده . دریاچه وان که روش مانور می دهید هم در نوبت نابودیست . شماها حیلت دیگری در آستین دارید ، دریاچه و فلان و بهمان بهانه است.
مرتضی ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۳
مسئولان کشور سیاست غلط فعلی در قبال ترکیه و باکو را کنار بگذارند، به پان ترک های مزدور که جز نظر دادنهای بی اساس و دروغ زیر مطالب میهن پرستان توان و عرضه دیگری ندارند، توجه نکنند و به فکر آینده و محیط زیست میهن باشند.
Bs ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۲
به عقیده ی من افزایش تنش افرینی باکو در مرزهای شمالی میتونه علاوه بر ریشه ی فاسد خانواده ی علیف؛به دلیل ترس از ادغام در حوزه ی تمدنی ایران بزرگ باشه که مردان تمدنی ایران بزرگ راه را برای ورود به اعماق قلب مردم مظلوم این خطه باز کرده و انها با کمک برادران تمدنی خود سرزمینشان را از جور‌ این حکومت ستمگر نجات خواهند داد.
علیرضا ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۳
۷۰ درصد منشا اب دریاچه ارومیه از دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود است و دو سد بزرگ مهاباد و سقز بزرگترین اسیب رو به دریاچه ارومیه زده اند.افزایش شدید جمعیت در اطراف این سدها و تغییر الگو از مراتع دامداری به مزارع کشاورزی سهم بزرگی در نابودی دریاچه ارومیه داشته است.
اردبیل ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۹
ترکیه اگر در سرشاخه ارس سد می زند،آن هم قرار است بزند، خود ایران در حوضه آبریز ارس ۴۸ سد ساخته و بیش از پنجاه سد در دست مطالعه و بررسی و یا ساخت داره.می توانید لیست و موقعیت جغرافیایی این سدهارو در اینترنت سرچ کنید.این سدسازی های غیر علمی باعث خشک شدن دریاچه اورمیه و ارس شده و الا اگر تقصیر تغییرات اقلیمی بود که باید دریاچه وان در ترکیه و سوان( گویچه) در ارمنستان هم خشک شده بودند. صرف هزاران میلیاردبرای انتقال آب از جنوب ایران به کویرهای مرکز و معطلی و به امان سرنوشت سپردن و طلب باران را تنها چاره احیا وانمودن دریاچه اورمیه خود گویای همه چیز است.زیاد زور نزنید ملت آذربایجان بچه نیستند که عوامفریبی هاتونو را باور کنند.
به علیرضا و اردبیل ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۷
غلیرضا علتهای دیگر خشک شدن دریاچه ارومیه را میتوان به وجودچاههای عمیق بی شمار و کشت سیب و محصولات اب بر و سیستم سنتی غرق ابی نامید و.... سدهای ایران بر روی ابریز ورودی ارس به داخل مرز ایران است نه سرچشمه ان در کوههای ترکیه .تغییرات اقلیمی باعث خشکسالی دریاچه ها شده است ((دریاچه آکشهیر، پنجمین دریاچه بزرگ ترکیه، پس از ۲۰ سال خشکسالی ناپدید شد. کسانی که وانمود می کنند طرفدار دریاچه ارومیه هستند، آن را نمی بینند؟))ملت ایران اگر فریب(دشمنانشان) نقشه ها و دسایس و سیاستهای باکو و ترکیه میخوردند الان باید تجزیه و درگیر قومیتی میبودند ترکیه ها همان بلا سر کردها و ارامنه ها در میاوردند .عوام فریبی شاخصه اصلی قومگراها برای تحریف واقعیتها است
عبدالرضا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۹
جمهوری ازربایجان در حفظ محیط زیست از ایران خیلی بهتر عمل کرده است جنگلهای دو سویه حیران را اکر مقایسه کنیم تفاوت از زمین تا اسمان است بنابرین انها می توانند در مورد دریاچه اورمو اظهار نظر کنند
فرهاد ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۶
ماشالله چقدر کشته مرده اردوغان داعشی داریم در اینجا. اولا ترکیه همین حالا چندین سد بر روی سرشاخه های ارس احداث کرده است که یکی از دلایل کاهش آب ارس هم همین موضوع است. دوما حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۹۰ سد در حال مطالعه، در حال ساخت، ساخته شده و بهره برداری شده وجود دارد و از اینها بیشترین تعداد ساخته شده مربوط به آذربایجان شرقی با ۳۶ سد است که ۲۲ سد از آنها بهره برداری شده است. در آذربایجان غربی ۲۲ سد احداث شده که فقط ۸ سد آب گیری شده و فقط نصف اینها هم در مناطق کردنشین آذربایجان غربی قرار دارد. در کردستان هم فقط ۱ سد بهره برداری شده است! جالب است که هیاهوی پانترکیسم فقط به حداکثر ۵ سد در مناطق کردنشین کار دارد و کاری به ۲۶ سد در حال بهره برداری دیگر ندارد!!!!!!! اتفاقا یکی از دلایل خشک شدن دریاچه هم همین هیاهوها بود که به هر قیمت می‌خواستند برای توسعه کشاورزی و باغات آن منطقه بودجه بگیرند.  الان سیب در شهر ارومیه می‌کارند و نصف آنها در فصل برداشت بدون مشتری میگندد ولی هیچ حرفی از اینها در رسانه های پانترکی زده نمی‌شود. نرخ باروری و رشد جمعیت هم که طبق آمار رسمی در مناطق آذری نشین بسیاز بالاتر از کردهاست‌. البته پانترکها می‌توانند انقدر به آدرس غلط دادن ادامه بدهند تا نمک به سردر خانه هایشان برسد. یادمان نرفته چطور به پروفسور کردوانی میتاختند.
قویطاس ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۱
مغول های بیگانه پرست بیشترین ضربه به دریاچه ارومیه از سوی نماینده ها و کارمندهای پان ترکیسم انجام شد بیشتر سدها در مناطق آذری نشین است و ضمنا اگه رودخانه زرینه رود تا حالا تبریز خالی سکنه شده بود نمک نشناس نباشید هر چند که نمک شناس نیستید
مهدی ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۲
به کامران خوبه میدونید که آب شرب تبریز سالهاست از سقز و بوکان تامین میشه و همچنین این اواخر آب ارومیه از سردشت و پیرانشهر ، اما شما که اینقدر نگران افزایش جمعیت کردها هستید خب چرا شما اقدام نمیکنید ، کسی جلوتون گرفته ، تازه الان تسهیلات هم دریافت میکنید .
علی ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۵
دریاچه ارومیه دو رودخانه اصلی داشته یکی سیمینه رود که بعلت کمبود نرولات از یک رودخانه دائمی به رودخانه دو ماهه تبدیل شده و دیگری زرینه رود که سد شهید کاظمی دارد البته چند دهه ی اخیر بعلت قدرت اداری تبربز نسبت به ارومیه آب آن به طرف باغات بناب و عجب شیر و....رفته که خط سیر رودخانه در گوگل ارث و باغات را می توان به آسانی مشاهده کرد. البته جهت پان تورک های عزیر بوکان با جمعیت بیش از ۳۵۰۰۰۰نفری فاقد آب آشامیدنی پایدار هست و حتی یک مزرعه در بوکان از سد تغذیه نمی کند و خط سیر آب در گوگل و بطرف آذربایجان شرقی کاملا واضح و مشخص هست.
حامد ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۷
خیلی جالب است که قبل از اینکه زبان ترکی وارد آذربایجان غربی شود کردها چند هزار سال در این منطقه زندگی می‌کرده اند. حالا اینکه چرا منطقه موکریان در دوره رضاخان قزاق به بعد در تقسیمات کشوری جز آذربایجان بوده خودش جای سوال دارد. اگر کردها در زمان صدام وارد منطقه شده اند پس چطور قاضی محمد در مهاباد علیه رضاشاه در اوایل دوره پهلوی قیام کرده است؟ لابد در تاریخ پرواز کرده اند؟ ضمنا محض اطلاع فاشیستهای ترک، در حوزه آبریز ارومیه ۲۳ سد بهره برداری و آبگیری شده اند که ۱۴ سد در استان آذربایجان شرقی قرار دارد! که البته پانترکها هیچ اشاره ای به این سدها نمی‌کنند. از تعداد ۹ سد آذربایجان غربی هم حداکثر ۴ سد در مناطق جنوبی ‌که کردنشین هستند قرار دارند. بعد پانترکهای تحت تاثیر علیف و اردوغان، کاری به ۱۹ سد دیگر ندارند!!! همین الان یک ذره آبی هم که دریاچه دارد از زاب برای شما انتقال داده اند که آن هم سهم مناطق کردنشین برای کشاورزی است. چرا شماهایی که برای علیف و اردوغان سینه چاک میکنید نمی‌روید از همان‌ها آب بگیرید؟ مگر آنها عاشق چشم و ابروی شما نیستند!؟
خسرو ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵
مسئولین محترم سایت دیپلماسی ایرانی باید بدانند که ما آذربایجانی های ایران که در سایت شما نظر می نویسیم به برادری و هموطنی و مشترکات ملی و مذهبی ایران معتقد و پایبندیم همیشه از تمامیت ارضی ایران دفاع می کنیم تا کنون شخص من بارها از دروغ ها و توهین های پانکردها و پانفارسها و ارمنی‌ها ی داشناق اظهار ناراحتی کردم ولی هنوز ادامه دارد درج نظرات توهین آمیز و غیر ملی و نفاق افکن اگر از روی سهل انگاری باشد باید تا به حال اصلاح می‌شد ولی اگر عمدی باشد هدفش تحقیر ما ترکها و یا مجبور کردن ما به کناره گیری از بحث های ملی و بتدریج دور شدن از مسائل ملی است که نامش چیز دیگری است اگر از این با بعد نظرات توهین آمیز امثال حامد و فرهاد و ناشناس و فدوی و ... درج شود و جوابهای منطقی ما درج نشود با احترام تمام نظری نخواهم داد
ایراندوست ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۳
شما که هر روز با اسم‌های مختلف به اقوام ایرانی توهین میکنید. اصلا قوم و گروه و جایی از زبان و تاریخ این مملکت بوده که از توهین های شما در امان باشد؟ چرا نسبت دادن فارسها به سلطنت طلبی، کردها به تروریسم، جعلی دانستن کوروش، جعل کردن مولوی و نظامی، جعل کردن اسم خلیج فارس و ... توهین نیست، ولی بقیه یک صدم این حرفها را به شما بگویند توهین است!؟ شما نظر نخواهید داد!!!؟ خسرو و کامران و علی و علیرضا ... همه یکی هستند. نه عزیز من . به خاطر نشر واقعیات در مقالات اصلی سایت به شما فشار آمده است.