دور جدید تروریسم در سوریه

حملات داعش در سایه راهبرد موازنه وحشت

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر چه گروه ترویستی داعش واپسین نفس ها خود را می کشد و به سان سابق توان و عده و عدمه کافی برای جولان در سوریه را ندارد، اما به نظر می رسد که تروریسم داعش هنوز برای برخی بازیگران به عنوان اهرم فشار مورد استفاده است. لذا این گروه تروریستی به فراخور ضرباتی را برای ناامن سازی سوریه وارد می کند، کما اینکه در تازه ترین مورد، داعش به اتوبوس نظامیان سوریه حمله کرد که در اثر آن ۲۳ سرباز کشته شدند.
حملات داعش در سایه راهبرد موازنه وحشت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگر چه گروه ترویستی داعش واپسین نفس ها خود را می کشد و به سان سابق توان و عده و عدمه کافی برای جولان در سوریه را ندارد، اما به نظر می رسد که تروریسم داعش هنوز برای برخی بازیگران به عنوان اهرم فشار مورد استفاده است. لذا این گروه تروریستی به فراخور ضرباتی را برای ناامن سازی سوریه وارد می کند، کما اینکه در تازه ترین مورد، داعش به اتوبوس نظامیان سوریه حمله کرد که در اثر آن ۲۳ سرباز کشته شدند. یورونیوز به نقل از دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، تروریست‌های داعش شامگاه پنجشنبه اتوبوس نظامی را در بادیه المیادین در حومه شرقی دیرالزور هدف قرار دادند که به کشته شدن ۲۳ سرباز و زخمی شدن بیش از ۱۰ تن دیگر منجر شد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه سرنوشت ده‌ها سرباز هنوز نامشخص است. داعش معمولا از طریق بمب گذاری یا حملات به ویژه در منطقه بادیه سوریه اتوبوس‌های نظامی یا غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. این گروه تروریستی در دوره اخیر عملیات‌های خود را افزایش داده است. دوشنبه نیز در حمله داعش به ایست امنیتی در استان رقه ۱۰ نظامی سوری کشته شدند. اوایل ماه میلادی کنونی نیز داعش حمله‌ای را به کاروان تانکرهای نفت در حومه شرقی حماة انجام داد که به کشته شدن هفت تن از جمله تعدادی از نیروهای نظام سوریه منجر شد. این گوره تروریستی همچنین چند روز پیش از این حمله، دو عملیات در منطقه «السیده زینب» دمشق انجام داده بود که به دنبال آن‌، ۶ نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

-    حملات داعش در سایه راهبرد موازنه وحشت
 
در دوره پساداعش دو گزاره «گرگ های تنها» و نیز «شوالیه های ترور» عملا به دو راهکار باقی مانده برای بقای تروریسم داعش در منطقه و جهان بدل شد. با این ارزیابی دور جدید حملات داعش در سوریه با هدف موازنه وحشت قابل تحلیل است. لذا ناظرین و تحلیل‌گران امنیتی معتقدند که این حملات تروریستی داعش در راستای تلاش برای به هم ریختن برنامه‌های نیروهای امنیتی سوریه و متفرق‌کردن آن‌ها در مساحتی گسترده برای کم‌رنگ‌کردن توان میدانی آن‌ها صورت می‌گیرد. 

به هر حال باید در نظر داشت که یکی از مولفه‌های اصلی دولت اسلامی مد نظر داعش، تشکیل خلافت است و تشکیل خلافت بدون جغرافیای تحت کنترل میسر نیست. این در حالی است که مدل سازمانی تروریستی داعش مبتنی بر تصرف جغرافیایی و حضور نیروها در آن سرزمین و نیز تلاش برای تشکیل دولت در آن بوده است، این در حالی است که تروریسم داعش با از دست‌ دادن مناطق تحت سیطره خود، عملا پیش‌نیاز جغرافیایی مدل سازمانی خود را از دست رفته می بیند.

از همین رو تروریسم داعش سعی دارد که استراتژی موازنه وحشت و به دنبال آن راهبرد کلان تر یعنی موازنه قوا در سوریه و عراق را در دستور کار خود قرار دهد. ذیل این نکته اکنون تلفیقی از دو سناریوی «گرگ های تنها» و نیز «شوالیه های ترور» جریان دارد که بیشترین تمرکز بر روی شوالیه های ترور است. این شیوه عملیات به ترویست های داعش که خارج از محدوده‌ی قلمرو هستند مانده‌اند اجازه انجام حملات تروریستی در همان مناطق را می دهد. بزنند. این موضوع را می‌توان در انفجارهای متعدد اخیر در دمشق و حملات متعدد به اتوبوس سربازان سوری و یا ایست های بازرسی مشاهده کرد.

از طرف دیگر بی شک باید اهداف و برنامه میان مدت و بلند مدت بازیگران فرامنطقه ای با محوریت ایالا متحده و نیز رژیم صهیونیستی را برای ناامنی سازی سوریه در نظر گرفت. پیرو این نکته داعش در عراق و سوریه شکست خورده و بیشتر مناطق تحت إشغال خود را از دست داده است، اما عناصر این گروه در برخی مناطق پراکنده همچنان حملاتی را انجام می‌دهند. افزایش حملات داعش در حالی است که تاکنون در گزارش‌ بسیاری از منابع محلی آمده است که ارتش آمریکا اقدام به انتقال تروریست‌های داعش از زندان‌ها به پایگاه‌ههای نظامی می‌کند و منابع امنیتی نیز بارها گفته‌اند که آمریکا اقدام به آموزش و تجهیز عناصر داعش می‌کند تا دست به حملات تروریستی در سوریه بزنند و اینگونه بهانه لازم برای ادامه حضور ارتش آمریکا در سوریه وجود داشته باشد.

- دمشق نگران

پیرو آنچه پیرامون چرایی و اهداف دور جدید تحرکات تروریستی داعش در سوریه عنوان شد، بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور (سوریه) نیز در مصاحبه اختصاصی با اسکای نیوز، به بررسی پاره‌ای از مسائل و تحولات مربوط به وضعیت سوریه پرداخت و در بخش های از این گفت گو به موضوع تحرکات تروریستی هم اشاره کرد.

اسد بشار اسد در آغاز مصاحبه تصریح کرد که دیدگاه دولت، دفاع از منافع سوریه و دفاع از سوریه در مقابل تروریسم و دفاع از استقلال تصمیم سوریه است و اگر زمان به عقب برگردد، باز هم همان سیاست را در پیش خواهیم گرفت. رئیس جمهور سوریه درخصوص مبارزه با تروریسم نیز گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که این دولت بود که دست به کشتار و آواره کردن می‌زد، پس دولت مسئول است، اما تروریسم وجود داشت و دولت با تروریسم مبارزه می‌کرد، این تروریسم بود که می‌کشت و نابود می‌کرد و می‌سوزاند. هیچ دولتی، حتی اگر از نظر معترضان دولت بد نامیده شود، وجود ندارد که وطن را نابود کند، طبق آنچه که من می‌دانم، چنین دولتی وجود ندارد، این تروریسم بود که دست به نابودی زد. البته بشار اسد این را هم اذعان داشت که اکنون تصویر جنگ در سوریه نمی‌گذارد سرمایه‌گذاران وارد بازار کشور ما شوند و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

کلید واژه ها: داعش سوریه عراق خاورمیانه آمریکا


( ۳ )

نظر شما :