چرا هشدارهای عراق جدی گرفته نمی شود؟

سوء استفاده آمریکا از اردوگاه الهول

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
با وجود تاکیدات پی در پی مقامات سیاسی، دیپلماتیک و به خصوص امنیتی عراقی برای تعیین تکلیف این اردوگاه، آمریکایی ها عملا نه تنها تلاشی در این رابطه ندارند، بلکه در خصوص جمع کردن ارودگاه الهول کارشکنی خود را هم دارند. کما اینکه رسانه ها از تحرکات سفیر آمریکا در عراق در رابطه با ارودگاه مذکور خبر داد اند.
سوء استفاده آمریکا از اردوگاه الهول

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلمای ایرانی: برای چندمین بار پیاپی مقامات درباره اردوگاه الهول سوریه هشدا دادند. این بار خالد الیعقوبی، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری «واع» (خبرگزاری رسمی این کشور) اظهار کرد: «گروه‌های تروریستی در عراق تحت محاصره قرار گرفته‌اند. این گروه‌ها به دنبال استفاده از کوچکترین فرصت در مناطق مختلف هستند؛ اما اقدامات و تحرکات آنها بسیار ضعیف شده است؛ به طوری که نیروهای امنیتی قادر به مقابله با این موضوع هستند.»

الیعقوبی درباره وضعیت نگران کننده اردوگاه الهول سوریه و خطر آن برای منطقه به دلیل نگهداری اعضای خانواده داعش در آن نیز تاکید کرد: «پرونده اردوگاه الهول بسیار پیچیده است و این اردوگاه مانند یک بمب ساعتی است و این فقط مربوط به عراق نیست. این اردوگاه در خارج از خاک عراق واقع شده است و تبعه‌های همه کشورهای جهان در آن حضور دارند و نیروهای ائتلاف بین‌المللی از آن محافظت می‌کنند.»

وی در این باره ادامه داد: «بدون مداخله جامعه جهانی بستن این پرونده امکان پذیر نیست و تهدیدی جدی نه تنها برای عراق، بلکه برای منطقه و کل جهان باقی خواهد ماند.» یکشنبه هفته جاری نیز قاسم الأعرجی، مشاور امنیت ملی عراق خواستار برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی درباره اردوگاه الهول تا پیش از پایان سال جاری میلادی و حمایت آمریکا از برگزاری چنین کنفرانسی شده بود.

-    اردوگاه الهول کجاست؟

اردوگاه الهول در حومه حسکه نزدیک به مرزهای عراق واقع بوده و تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) قرار دارد. در این اردوگاه حدود ۵۶ هزار تن که بیشترشان زن و کودک هستند، در قالب ۱۵ هزار و ۳۳۱ خانواده عراقی و سوری و زنان و فرزندان داعشی‌ها از اتباع کشورهای مختلف سکونت دارند.

با وجود تاکیدات پی در پی مقامات سیاسی، دیپلماتیک و به خصوص امنیتی عراقی برای تعیین تکلیف این اردوگاه، آمریکایی ها عملا نه تنها تلاشی در این رابطه ندارند، بلکه در خصوص جمع کردن ارودگاه الهول کارشکنی خود را هم دارند. کما اینکه رسانه ها از تحرکات سفیر آمریکا در عراق در رابطه با ارودگاه مذکور خبر داد اند. 

در این راستا، قاسم بلشان، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگویی با خبرگزاری المعلومه پیرامون فعالیت‌های سفیر آمریکا در عراق هشدار داد و گفت، «هدف از این تحرکات این است که از تروریست‌های اردوگاه الهول به عنوان اهرم فشاری علیه دولت عراق و برای اجرای اهدافش استفاده شود.» بلشان اظهار کرد: «آمریکا تلاش می‌کند از اردوگاه الهول و خانواده‌های تروریست ساکن آن به عنوان پرونده‌ای علیه دولت عراق استفاده کرده و در مقابل جامعه جهانی آن را محکوم کند، به همین دلیل نیز تلاش می‌کند این مساله را در راستای منافع خود بین‌المللی کند.»

این تحلیلگر سیاسی گفت: «سفیر آمریکا تلاش می‌کند جهت قطب‌نما را به نفع تروریست‌های الهول تغییر دهد به ویژه که نیروهای امنیتی در گذشته با تروریست‌ها مبارزه کرده و آنها را به فرار از عراق سوق می‌دادند و امروز سفیر آمریکا تلاش می‌کند در دیدارهایی که با فرماندهان نظامی دارد، از آنها حمایت کند.»

او تاکید کرد: «با وجود اینکه از زمینه‌ها و انگیزه‌های تلاش‌های طرف‌های خارجی برای وارد کردن خانواده‌های تروریست‌ها به عراق مطلع هستیم؛ اما دولت باید دلایل حمایت از ورود دوباره این خانواده‌ها را شرح دهد.» آمریکا به ویژه پس از نشست اخیر رومانوسکی با وزیر خارجه عراق و پافشاری‌اش بر موضوع بازگشت این گروه‌ها به خاک عراق، این کشور فشارهای بسیاری را برای بازگرداندن خانواده‌های داعشی به استان‌های عراق اعمال می‌کند.

با این وجود طیفی از تحلیلگران بر این باور هستند که علاوه بر فشار آمریکا بر عراق ذیل استفاده از اهرم فشار اردوگاه الهول، واشنگتن در تلاش است با استفاده از نیروهای بالقوه ای که در این ادوگاه وجود دارد آتش تروریسم را کماکان در سوریه و عراق و منطقه غرب آسیا روشن نگاه دارد که توجیهی برای تداوم حضورش در منطقه و به طور ویژه در دو کشور سوریه و عراق پیدا کند.  

کلید واژه ها: عراق سوریه داعش آمریکا خاورمیانه اردوگاه الهول


( ۳ )

نظر شما :