یک سوم ساکنان اراضی اشغالی در فکر مهاجرت هستند

توانایی ارتش اسرائیل رو به نابودی است؟!

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد که لجاجت سیاسی نتانیاهو و ائتلاف حاکم بر سر تداوم کودتای قضایی هر روز فروپاشی درونی در رژیم صهیونیستی را به یک گزاره محتمل بدل می کند، کما اینکه در همین راستا روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت، با انتشار گزارشی از نشست اضطراری صد نفر از مقامات مسئول ارشد سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای بررسی سناریوهای فروپاشی این رژیم و نحوه تعامل یا تقابل با آن خبر داد.
توانایی ارتش اسرائیل رو به نابودی است؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که لجاجت سیاسی نتانیاهو و ائتلاف حاکم بر سر تداوم کودتای قضایی هر روز فروپاشی درونی در رژیم صهیونیستی را به یک گزاره محتمل بدل می کند، کما اینکه در همین راستا روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت، با انتشار گزارشی از نشست اضطراری صد نفر از مقامات مسئول ارشد سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای بررسی سناریوهای فروپاشی این رژیم و نحوه تعامل یا تقابل با آن خبر داد.

وبگاه شبکه الجزیره نیز با انتشار این خبر به نقل از یدیعوت آحارانوت نوشت که شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس، درخصوص روش‌های کار برای حفاظت از دادگاه عالی، ارتش و پلیس در موارد فروپاشی رژیم صهیونیستی بحث کردند. این در حالی است که تظاهرات‌ها علیه تغییرات قضایی مد نظر نتانیاهو که به موجب آن، اختیارات دیوان عالی قضایی برای نظارت بر تصمیمات دولت را کاهش می‌دهد، از ۳۰ هفته پیش تاکنون، همچنان ادامه دارد.

در همین باره، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، پنجشنبه هفته پیش، به پنج ساعت رایزنی بدون تصمیم‌گیری در دادخواست‌های ارائه شده  در خصوص لغو قانون عدم امکان برکناری نخست وزیر که یکی از بندهای «اصلاحات قضایی» جنجالی نتانیاهو است، پایان داد. مخالفان تغییرات قضایی در رژیم صهیونیستی می‌گویند که تصویب «اصلاحات قضایی» نتانیاهو به منزله «کودتای قضایی» و حمایت از نتانیاهو است که در چند پرونده متهم است. 

اعتراضات جامعه صهیونیستی به تغییرات قضایی به ارتش و افسران ذخیره این رژیم نیز رسیده و تاکنون هزاران نظامی ارتش صهیونیست، خدمت خود در نظام را به حالت تعلیق درآورده‌اند. علاوه بر آن، اخیرا، بیش از ۶۰ افسر شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو اعلام کردند که حاضر به ادامه خدمت نیستند.در این خصوص نیز، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، چندی پیش با برگزاری یک نشست اضطراری با کمیسیون روابط خارجه و امنیت کنست به بررسی پیامدهای تعلیق خدمت نظامیان در اعتراض به تغییرات قضایی پرداخت.

-    یک سوم ساکنان اراضی اشغالی در فکر مهاجرت هستند

در حالی که موضوع فروپاشی درونی در رژیم صهیونیستی هر روز پررنگ تر می شود و مقامات این رژیِم نیز خود را برای سناریوهای متعدد آماده می کنند که ساکنان اراضی اشغالی از ترس و نگرانی روزافزون به دلیل فروپاشی ساختار سیاسی و اجتماعی  به دنبال خروج از فلسطین اشغالی هستند. این موضوعی است که آمارهای متعدد مربوط به نظرسنجی های اخیر بعد از تصویب لوایح کلیدی مربوط به اصلاحات قضایی آن را تایید کرده تا جایی که طبق این نظرسنجی ها جمعیتی بین یک سوم تا نیمی از کل ساکنان اراضی اشغالی یا خواستار مهاجرت هستند و با به آن فکر کرده اند.  

در تازه ترین مورد، نتایج نظرسنجی تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان داد که ۳۳ درصد از ساکنان اراضی اشغالی در فکر مهاجرت بوده و ۳۱ درصد از آنها نیز نگران جنگ داخلی آتی هستند.آنطور که شبکه خبری المیادین گزارش داده است، نتایج نظرسنجی انجام شده توسط شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی میزان نگرانی موجود در میان شهرک‌نشین‌ها همزمان با افزایش بحران‌های آنها را نشان داده و فاش کرد که همزمان با پافشاری کابینه این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو بر تصویب اصلاحات قضایی، بیش از یک سوم (و به طور دقیق تر ۳۳ درصد) از ساکنان اراضی اشغالی  در فکر مهاجرت از آنجا هستند.

این شبکه تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه هشدار داد که موضوع نگران‌کننده‌تر است که ساکنان اراضی اشغالی به دلیل تداوم اعتراضات گسترده در این مناطق، نگران آغاز جنگی داخلی هستند و نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۱ درصد از آنها نگران آسیب دیدن شرایط امنیتی در این مناطق و آغاز جنگ داخلی در نتیجه این بحران مستمر هستند.تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه نیز گزارش داد، ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نگران بحران اقتصادی ناشی از تصویب اصلاحات قضایی‌اند.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز ماه گذشته میلادی نتایج نظرسنجی را منتشر کرد که طبق آن ۵۸ درصد از شهرک‌نشین‌ها نسبت به آغاز یک جنگ داخلی در اراضی اشغالی ابراز نگرانی کردند. در واقع پس از ۳۰ هفته اعتراضات و تظاهرات مستمر در اراضی اشغالی، نگرانی‌های ساکنان این مناطق عمیق‌تر شده و صحبت‌ها درباره جنگ داخلی در این مناطق پس از تصویب لغو بند معقولیت در کنست (پارلمان این رژیم) بیشتر شد. پس از این تصویب، ایهود المرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هشدار داد که این رژیم وارد جنگی داخلی می‌شود. همزمان برخی تحلیلگران نیز تاکید کردند که در واقع کابینه نتانیاهو در نبود گفت‌وگو و مذاکره و توافق به آغاز جنگ داخلی اعتراف کرد. با این وجود ناظران بیرونی این را هم در نظر دارند که حتی اگر سناریوهای فروپاشی درونی در رژیم صهیونیستی در کوتاه مدت به وقوهع نپیوندد، تداوم خروج ساکان اراضی اشغالی و نیز بحران در ارتش و نیروهای نظامی و دفاعی این رژیم، کار را تا مرز فروپاشی خواهند کشاند. 
 
-    توانایی ارتش رو به نابودی است

به موازات آنچه سناریوهای احتمال فروپاشی خوانده می شود و نیز علاوه بر اوج گیری مهاجرت ساکنان اراضی اشغالی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در سایه تشدید موج اعتراضات علیه طرح اصلاحات قضایی، آمادگی‌ها و توانایی‌های ارتش این رژیم رو به نابودی است. ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین گزارش داد که آموس هرئل، تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه عبری زبان هاآرتص در این خصوص ذعان داشته است که مقوله آمادگی همه چیز نیست و به گفته هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش مشکلات در ارتش ذخیره بسیار فراتر از مساله آمادگی است.

هرئل تاکید کرد که بنیامین نتایاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی واقعیت را می‌داند و حتی در یک گزارش ویژه که هالوی پیش از رای‌گیری در کنست می‌خواست پیش روی او قرار دهد، به آن اشاره کرده بود؛ اما نخست وزیر عامدانه دیدار با هالوی را به تاخیر انداخت. این کارشناس گفت، آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی در تمامی زمینه‌ها و در بیشتر جبهه‌ها با توجه به گسترش اعتراضات علیه اصلاحات، رو به کاهش است و هر روز که می‌گذرد، بحران عمیق‌تر می‌شود.

او افزود، مشکل به ویژه در نیروی هوایی شدید است و اساسا متوجه مرکز عملیاتی در اسکادران دانشکده پرواز است که اتکای زیادی به نیروهای ذخیره وجود دارد.هرئل در ادامه گفت که متان کاهانا، عضو کنست که یک خلبان جنگی و سرهنگ ذخیره است‌ به تازگی گفت، این پدیده در نیروی هوایی سه یا چهار برابر خطرناک‌تر از چیزی است که یوآو گالانت، وزیر جنگ توصیف می‌کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا در گزارشی نوشت، نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به اصلاحات قضایی، انصراف از خدمت در ارتش را آغاز کردند و اتحاد و آمادگی نظامی را به خطر انداختند.

چند روز قبل یک روزنامه عبری زبان نوشت، نیروهای ذخیره پیاده نظام ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به اصلاحات قضایی، از خدمت در ارتش انصراف دادند و نکته جالب ماجرا اینجا است که ارتش برای اینکه مدعی شود چنین مساله‌ای در یگان‌های زمینی وجود ندارد، فراخوان‌های آنها را لغو کرد.شبکه عبری زبان "کان" نیز اعلام کرد که ۱۰ هزار تن از نیروهای ذخیره از ۴۰ یگان اعلام کردند که از ارتش خارج می‌شوند. همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تعداد نیروهایی که در یگان هوایی از خدمت انصراف می‌دهند، افزایش پیدا خواهد کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو موساد


( ۳ )

نظر شما :