شکف در اسرائیل عمیق تر می شود

موساد به دنبال سقوط بی بی

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر تا پیش از اعتراضات شنبه هفته جاری شک و شبه ای درباره بقای بی بی در قدرت وجود داشت، اکنون دیگر نتانیاهو باید خود را رفتنی بداند. تداوم اعتراضات شنبه، آن هم در دل عملیات های استشهادی در سراسر اراضی اشغالی از جنین تا رام الله، تل آویو و ...، فقط این نکته را می رساند که شهرک نشینان اکنون تداوم حضور یک کابینه افراطی برای فروپاشی رژیم صهیونیستی خطرناک تر از هر عامل داخلی و خارجی می دانند.
موساد به دنبال سقوط بی بی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگر تا پیش از اعتراضات شنبه هفته جاری شک و شبه ای درباره بقای بی بی در قدرت وجود داشت، اکنون دیگر نتانیاهو باید خود را رفتنی بداند. تداوم اعتراضات شنبه، آن هم در دل عملیات های استشهادی در سراسر اراضی اشغالی از جنین تا رام الله، تل آویو و ...، فقط این نکته را می رساند که شهرک نشینان اکنون تداوم حضور یک کابینه افراطی برای فروپاشی رژیم صهیونیستی خطرناک تر از هر عامل داخلی و خارجی می دانند.

 به همین دلیل اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو در هر شرایطی و با هر وضعیت امنیتی ادامه پیدا خواهد کرد، کما اینکه پایگاه عبری‌زبان «واللا» تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی شنبه شب هفته جاری در تل‌آویو را بیش از ۱۴۵ هزار نفر اعلام کرد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان مجددا در تل آویو علیه دولت نتانیاهو و کودتای قضایی او به خیابان آمدند. شبکه المیادین هم به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد: «با وجود تشدید اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، ۱۳۰ هزار نفر شنبه شب در تل‌آویو علیه طرح اصلاحات قضایی نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.»

اسرائیلی‌ها ضمن اعلام مخالفت خود با تعلیق فرآیند تصویب طرح تغییرات قضایی اعلام کردند که خواستار توقف کامل این طرح هستند. اپوزیسیون می‌گوید که این طرح به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد، اما نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است.

برگزاری اعتراضات در شنبه این هفته از آن جهت اهمیت مضاعفی دارد که ناظران بر این باور بودند جنگ نتانیاهو با جنوب لبنان و نوار غزه یک فضای امنیتی را برای بی بی با هدف تقویت نفوذش در فضای سیاسی - اجتماعی، جلوگیری از ادامه ریزش در بدنه ارتش علیه او و انسجام بیشتر نیروهای امنیتی و نظامی با نخست وزیر و نهایتا ادامه کودتای قضایی او شکل خواهد داد. حال برگزاری اعتراضات جریان اپوزیسیون موسوم به اعتراضات شنبه در این هفته تقریبا این واقعیت را مسجل کرده است که بی بی با هر ترفندی دیگر توان ایجاد انحراف را هم در افکار عمومی داخلی ندارد.  

- اسناد افشا شده آمریکا: موساد اعتراضات علیه نتانیاهو را رهبری می‌کند

موضوع ادامه اعتراضات علیه نتانیاهو زمانی جالب تر و حساس می شود که طبق اسناد فاش شده توسط آمریکا، این موساد و دیگر سرویس های امنیتی خود رژیم صهیونیستی هستند که نقش رهبری اعتراضات علیه بی بی را بر عهده دارند. یعنی تا به این اندازه شکاف سیاسی در سرزمین های اشغالی عمق پیدا کرده است. در همین باره و به گزارش روزنامه واشنگتن‌ پست، براساس این اسناد فاش‌شده که مُهر "محرمانه" بر روی آن ثبت شده، رهبران ارشد سرویس جاسوسی موساد در ماه فوریه از مقامات این سرویس و شهروندان اسرائیلی نسبت به اعتراضات علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو و محکومیت آن حمایت کردند.
مداخله مستقیم موساد به عنوان سرویس جاسوسی که اجازه مشارکت در امور داخلی را ندارد، علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی یک نوع آشکارسازی مهم و حائزاهمیت تلقی می‌شود. همچنین این افشاگری که ظاهرا به دنبال جاسوسی آمریکا علیه "نزدیک‌ترین متحد" خود در خاورمیانه منتشر شده، می‌تواند موجب شعله‌ور شدن بیشتر ناآرامی‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی شود.

ناتان ساش، محقق اسرائیلی در موسسه بروکینگز گفت: «اگر چنین چیزی درست باشد، تغییر و تحول عظیمی توسط رهبر موساد شکل گرفته و اسرائیل را در موقعیتی بی‌سابقه قرار می‌دهد. این مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف نتانیاهو تا چه اندازه اسرائیل را تحت فشار گذاشته و چه خطرات بالایی به دنبال دارد.» این سند و یادداشت در میان ده‌ها تصویری است که به صورت آنلاین افشا و توسط واشنگتن پست و سایر رسانه‌های خبری مشاهده شده‌ است. شورای امنیت داخلی، رئیس دفتر اطلاعات رژیم صهیونیستی، وزارت جنگ این رژیم و دولت نتانیاهو از اظهار نظر درباره این سند افشاشده خودداری کرده‌اند.
هم‌زمان با اینکه دولت بایدن نسبت به تحقیق درباره اسناد محرمانه فاش‌شده آمریکا تلاش می‌کند، واشنگتن و تل‌آویو همچنان نسبت به درز اطلاعاتی مبنی بر شورش سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم سکوت پیشه می‌کنند.

- شلیک ۳ راکت از خاک سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان

همزمان با برگزاری اعتراضات شنبه علیه نتانیاهو، شامگاه شنبه جنوب ارتفاعات جولان اشغالی با سه راکت هدف قرار گرفت. در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی نیز از شنیده شدن صدای آژیرهای خطر در جنوب ارتفاعات جولان اشغالی خبر داد. این ارگان صهیونیستی اما گفته که دو راکت از سوریه به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است که یکی از این راکتها، با عبور از مرز، به یک منطقه غیر مسکونی در جولان اصابت کرده است.  شبکه خبری الجزیره هم گزارش داد، صدای یک انفجار از این منطقه شنیده شده و به همین دلیل آژیرهای خطر به صدا درآمده است. از سوی دیگر برخی منابع عبری گفته اند که هنوز مشخص نیست که عملیات شلیک این راکت ها، از داخل خاک سوریه صورت گرفته یا از لبنان بوده است.

خبرگزاری فلسطینی سما نیز در این باره گزارش داد، گروه «تیپ قدس در سوریه» مسئولیت هدف‌گیری مواضع اشغالگران در جولان اشغالی را برعهده گرفت. تیپ قدس در بیانیه‌ای کوتاه گفت، هدف گیری مواضع اشغالگران در جولان در واکنش به تجاوزات علیه مسجد الاقصی است. این گروه اشغالگران اسرائیلی را به پاسخی قاطع از جبهه جنوبی سوریه به هرگونه تجاوز تهدید کرد. در همین حال مرکز اطلاع رسانی فلسطین پس از انتشار خبر حمله راکتی به جولان اشغالی، به نقل از برخی منابع اعلام کرد که توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی مناطقی را در خاک سوریه هدف قرار داده است.

- یورش مجدد شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی

در میانه اوضاع بد برای نتانیاهو و کابینه افراطی او تنها نقطه امید نخست وزیر توسل به جریان های رادیکال و شهرک نشینان تندرو است. در این راستا تقران ماه مبارک رمضان با عید پاک یهودی، عید پسح یهودی و عید مسیحیان که طبق تقویم هر 30 سال یک بار روی می دهد عملا بهترین فضا را برای موج سواری بی بی شکل داده است. چرا که می تواند به جنگ های دینی دامن بزند. 

پیرو این نکته منابع رسانه‌ای صبح دیروز (یکشنبه) از یورش مجدد ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی خبر دادند. در همین حال، برخی منابع نیز از تشدید تدابیر امنیتی ارتش اسرائیل در منطقه «اغوار» فلسطین خبر داده‌اند. به گزارش خبرگزاری «وفا»، اداره اسلامی اوقاف قدس اشغالی صبح یکشنبه اعلام کرد که ده‌ها شهرک‌نشین در گروه‌های جداگانه و از طریق «باب المغاربه» به مسجدالاقصی یورش برده و اقدامات تحریک آمیزی را انجام دادند. طبق این گزارش، شهرک‌نشینان صهیونیست با حمایت و همراهی نیروهای پلیس این رژیم وارد مسجدالاقصی شدند.

خبرگزاری وفا در این باره اعلام کرد که نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل محوطه مسجدالاقصی را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند و موانعی در داخل محله قدیمی قدس ایجاد کردند تا امنیت را برای یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی فراهم کنند. از سوی دیگر، منابع اعلام کردند که نظامیان رژیم اشغالگر تدابیر امنیتی و اقدامات نظامی را در منطقه «اغوار» در کرانه باختری را برای سومین روز متوالی تشدید کردند.

طبق این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی با حفر خندق و قرار دادن موانع آهنی مانع از تردد فلسطینی‌ها در این منطقه می‌شود. وفا اعلام کرد که صهیونیست‌ها در دره «البقعیه» در شرق روستای «عاطوف» خندق حفر کرده و یک مانع فلزی را نیز در جاده منتهی به منطقه «الرأس الأحمر» قرار داده و آن را مسدود کرده‌اند.این رسانه همچنین از بستن چند جاده دیگر در منطقه اغوار شمالی توسط صهیونیست‌ها خبر داد.
مسجدالاقصی طی چند روز اخیر با یورش‌های مداوم نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست مواجه بوده است؛ اقدامی که منجر به تشدید تنش در اراضی اشغالی شده و محکومیت‌های بین‌المللی گسترده و همچنین پاسخ مقاومت فلسطین با انجام حملات موشکی به اراضی اشغالی را به همراه داشته است.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو آمریکا موساد اعتراضات شنبه


( ۳ )

نظر شما :

علی ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۸
در اصل این سیا و دولت بایدن است که به دنبال سقوط نتانیاهو است.