فضا تنشج آمیز است

ارسال جت های اف - ۲۲ امریکا به خاورمیانه برای مهار روسیه

۱۴ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
بر اساس گزارش های این سازمان، جت های "رپتور" در اوایل این هفته در مجاورت پایگاه هوایی موفق در اردن مشاهده شدند. تاکنون مقامات آمریکایی در این مورد اظهار نظری نکرده اند، اما از دید کارشناسان نظامی این محتمل است. 
ارسال جت های اف - ۲۲ امریکا به خاورمیانه برای مهار روسیه

نویسنده: ساندرا کاته

دیپلماسی ایرانی: رسانه آمریکایی درایو (The Drive) که متخصص اخبار نظامی است، گزارش داده که در پی "رفتارهای تهاجمی و غیرحرفه ای" روزافزون نیروهای هوایی روسیه، ارتش آمریکا جت های F-22 را در خاورمیانه مستقر کرده است. این را انجمن مرکزی نیروی هوایی آمریکا AFCENT اعلام کرد و افزود می‌خواهد با جابه جایی نیروها از کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی در خاورمیانه با هدف ارتقای "صلح و ثبات" در منطقه حمایت کند. 

بر اساس گزارش های این سازمان، جت های "رپتور" در اوایل این هفته در مجاورت پایگاه هوایی موفق در اردن مشاهده شدند. تاکنون مقامات آمریکایی در این مورد اظهار نظری نکرده اند، اما از دید کارشناسان نظامی این محتمل است. 

ژنرال الکسوس گرینکویچ، رئیس AFCENT، در فروم فناوری نشریه "دفنس وان" که در مسائل امنیتی تخصص دارد، صحبت کرد و چندین دلیل احتمالی برای رفتار خلبانان روسی ارائه کرد. به گفته وی، افزایش فعالیت های روسیه بر فراز سوریه به همکاری روسیه و ایران در جنگ اوکراین نیز مربوط می شود.

بر اساس برآورد وی، فعالیت‌های روسیه که منافع ایران در خاورمیانه را نیز نمایندگی می‌کند، نشان می‌دهد روسیه که در پی جنگ اوکراین به طور فزاینده‌ای به پهپادهای رزمی ایرانی دست یافته است، نسبت به دولت ایران احساس "مسئولیت" می‌کند. به گفته سرویس‌های اطلاعاتی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه و ایران برای توسعه ظرفیت‌های تولید با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به عنوان نمونه از "رفتار تهاجمی و غیرحرفه ای" خلبانان روسی که در ده ها مورد مشاهده شده، گرینکویچ به حادثه ای اشاره کرد که در مارس 2023 رخ داده بود: یک فروند هواپیمای سوخو ۲۷ روسیه با پهپاد Mq-9 Reaper بر فراز دریای سیاه برخورد کرد و این پهپاد سقوط کرد. پیش از این، خلبانان روسی چندین بار به طرز خطرناکی به پهپاد آمریکایی نزدیک شده و بنزین روی آن ریخته بودند. به گفته آمریکا، پس از آنکه فرماندهی نظامی روسیه قاطعانه این حادثه را تکذیب کرد، وزیر دفاع روسیه اندکی بعد به خلبانان درگیر مدال اعطا کرد.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا روسیه خاورمیانه روسیه و امریکا ایران و روسیه ایران و امریکا ایران و امریکا و روسیه امریکا و خاورمیانه جنگنده های امریکا


( ۲۳ )

نظر شما :

چنگیز ۱۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۲
اعزام واژه مناسب تری است ؛ تا ارسال
دانیال نارمک ۱۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۲
ایرانم j22 از چین میگیره
ابراهیم قدیمی ۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۲
در اخبار میخواندم که این هواپیماها بالای دویست میلیون دلار قیمت دارند وتنها عملیاتی که از بدو خدمت که نزدیک بیست سال کمتر وبیشتر است یک بالن چند ده دلاری چینی را با موشگی چند ده هزار دلاری سرنگون کرده اند۔ممکن است هواپیماهای عملیاتی خوبی باشند