آقای نخست وزیر احساس خطر می کند

راهول گاندی، رقیب جدی نارندرا مودی

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۱۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
خانواده گاندی در شکل‌دهی به سیاست‌های اخیر هند مؤثر بوده است. او نوه اولین نخست وزیر هند، جواهر لعل نهرو است. مادربزرگش ایندیرا گاندی و پدرش راجیو گاندی نیز این پست را بر عهده داشتند. نارندرا مودی از حزب ملی گرای هندو BJP از سال ۲۰۱۴ نخست وزیر بوده است. راهول گاندی یکی از آخرین و برجسته ترین سیاستمداران مخالف نخست وزیر است.
راهول گاندی، رقیب جدی نارندرا مودی

نویسنده: فرانچسکو کولینی

دیپلماسی ایرانی: اپوزیسیون در هند مجبور شده بدون یکی از نمایندگان برجسته پارلمان این کشور کار کند: راهول گاندی پس از صدور حکم، کرسی خود را از دست داده است. بر اساس قوانین هند، یک نماینده مجلس در صورت محکومیت به حداقل دو سال حبس به دلیل یک جرم جنایی، کرسی خود را از دست می دهد. چندی پیش راهول گاندی در یک دادگاه به اتهام اظهارات توهین آمیز درباره نخست وزیر نارندرا مودی به دو سال زندان محکوم شده بود.

گفته می شود گاندی در یک کمپین انتخاباتی در سال 2019 نام مودی را با مجرمان مرتبط خوانده بود و به این ترتیب مشروعیت و فعالیت های سیاسی او را به چالش کشیده بود. به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، گاندی در آن زمان پرسیده بود: «چرا نام خانوادگی همه دزدها مودی است؟» این موضوع برای حزب تحت رهبری مودی گران آمد و شخص مودی را برآشفت و به دنبال آن یکی از معاونین حزب حاکم BJP که مودی نیز به آن تعلق دارد، روند دادگاه را آغاز کرد.

خانواده گاندی در شکل‌دهی به سیاست‌های اخیر هند مؤثر بوده است. او نوه اولین نخست وزیر هند، جواهر لعل نهرو است. مادربزرگش ایندیرا گاندی و پدرش راجیو گاندی نیز این پست را بر عهده داشتند. نارندرا مودی از حزب ملی گرای هندو BJP از سال 2014 نخست وزیر بوده است. راهول گاندی یکی از آخرین و برجسته ترین سیاستمداران مخالف نخست وزیر است.

اعضای پارلمان جدید هند در بهار 2024 انتخاب خواهند شد و انتظار می رود که مودی دوباره به دنبال انتخاب مجدد باشد. به گفته کارشناسان حقوقی، تصمیم روز جمعه برای گاندی به این معناست که او شاید نتواند در انتخابات شرکت کند، اما با این حال حکم صادره علیه وی قطعی نیست.

مالیکارجون خارگ، رهبر حزب کنگره اعلام کرد که گاندی درخواست تجدید نظر خواهد کرد. اگر گاندی موفق شود، می‌تواند به پارلمان بازگردد یا به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کند. با این حال، قوه قضاییه در هند به روندهای کند و طولانی معروف است و این موضوع چه بسا باعث شود تا گاندی از حضور در رقابت ها بازماند.

راهول گاندی این روزها به یک چهره موثر و پرطرفدار در برابر حزب حاکم و رهبر آن، نارندرا مودی تبدیل شده و کارهای تبلیغاتی او از جمله راهپیمایی های طولانی اش که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد سبب شده است تا بسیاری به دور او جمع شوند. 

بسیاری از منتقدان حزب حاکم، این حزب و رهبر آن را به پیروی از اندیشه های راستگرایانه و افراطی و بها دادن به ناسیونالیست های افراطی به ویژه هندوها و سیک ها متهم می کنند و این مساله سبب شده تا فعالان حقوق بشری و بسیاری از کسانی که از وضعیت جاری ناخرسندند به دنبال رقیبی جدی برای مودی باشند. به نظر می رسد راهول گاندی که سابقه خانوادگی مبارزاتی دارد و در جامعه هند از محبوبیت و جایگاه برجسته ای برخوردار است می تواند رقیبی جدی در برابر نارندرا مودی باشد که قصد دارد به حدود ده سال حاکمیت خود بر هند ادامه دهد.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: هند انتخابات هند راست افراطی در هند نارندرا مودی راهول گاندی مجلس هند اسلام هراسی اسلام هراسی در هند


( ۱۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۰
راهول گاندی نماینده ایالت کرالا در مجلس هند بوده است۔ ایالت کرالا یکی از بالاترین نرخ های تحصیلات عالی در هند را بین ایالات دارد۔فکر میکنم مسلمانان هند که جمعیت کمی هم نیستند از راهول گاندی بیشتر حمایت میکنند۔ولی تجربه نشان داده است که عوام بیشتر در انتخابات ها برنده هستند۔تصویر مار واقعی تر از نوشتن کلمه مار است۔مردم تصویر مار را بیشتر میشناسند۔