انتخاباتی که شگفتی‌آفرین بود

هند، مظهر بزرگترین دموکراسی جهان

۲۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۶۵۶۰ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام امیر احمدیان
بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: کمیسیون انتخابات پارلمانی هند روز دوشنبه ۳ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کرد که ۶۴۲ میلیون نفر از ۹۶۸ میلیون رای دهنده ثبت نام شده رای داده اند. تعداد ثبت نام بالاتر از سال ۲۰۱۹ بود، اما میزان مشارکت حدود یک درصد کمتر از ۴/۶۷ درصد پنج سال پیش بود.مقامات کمیسیون انتخابات در ۴ ژوئن برگه های رای را در انتخابات عمومی شش هفته ای هند که در یکم ژوئن به پایان رسید، شمارش کردند .
هند، مظهر بزرگترین دموکراسی جهان

دیپلماسی ایرانی: هند کشوری با4/1 میلیارد نفر جعیت (16 برابر جمعیت ایران)، با مساحتی برابر 3/3 میلیون کیلومتر مربع (اندکی بیش از دو برابر مساحت ایران)، با اقوام گوناگون و حکومتی فدرال در جنوب آسیا یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی است که در سایه حکومت دموکراتیک، روزنامه و احزاب آزاد، و در نهایت مردمی سخت کوش، در حال پیشرفت به اسوی رشد و توسعه پایدار است. انتخابات سال 2024 مجلس عوام هندوستان فرایند شگفتی آفرین و نمونه ای از نمایش دموکراسی در برگترین دموکراسی جهان بود. 

کمیسیون انتخابات پارلمانی هند روز دوشنبه 3 ژوئن 2024 اعلام کرد که 642 میلیون نفر از 968 میلیون رای دهنده ثبت نام شده رای داده اند. تعداد ثبت نام بالاتر از سال 2019 بود، اما میزان مشارکت حدود یک درصد کمتر از 4/67 درصد پنج سال پیش بود.مقامات کمیسیون انتخابات در 4 ژوئن برگه های رای را در انتخابات عمومی شش هفته ای هند که در یکم ژوئن به پایان رسید، شمارش کردند .

حزب حاکم بهاراتیا جاناتا(BJP) برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن در یک دهه پیش، به طور غیرمنتظره ای اکثریت مطلق خود را از دست داد، اما نارندرا مودی، نخست وزیر هند، با حمایت شرکای ائتلاف،  سومین دوره ریاست دولت خود را تضمین کرد .تحلیلگران می گویند از دست دادن اکثریت می تواند به دستور کار اصلاحات مودی آسیب برساند زیرا او باید در تصمیم گیریها، ناگزیر موافقت متحدان خود را به دست آورد.

در طول انتخابات شش هفته ای هند، اکثر کارشناسان سیاسی پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا نخست وزیر نارندرا مودی را پیش بینی کرده بودند.آنها زمانی که نتایج بزرگترین انتخابات جهان در روز سه شنبه 4 ژوئن اعلام شد، شوکه شدند. حزب حاکم برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن از یک دهه پیش، اکثریت مطلق خود را از دست داد.

بی جی پی تنها ۲۴۰کرسی از ۵۴۳کرسی مجلس عوام را به دست آورد که بیش از ۳۰کرسی کمتر از اکثریت بود و مجبور شد برای تشکیل دولت جدید به متحدان خود تکیه کند. بنیانگذاران ایدئولوژیک حزب حاکم  باهارتیا جاناتا(BJP)با هدف بازگرداندن شکوه از دست رفته هند با 9 میلیون داوطلب به حمایت از حزب ملی گرای هندو و رهبر آن نارندرا مودی کمک می کنند.

در حالی که هند در جریان انتخابات عمومی شش هفته ای خود رای می داد، نخست وزیر نارندرا مودی همچنان توجه جمعیت عظیمی از حامیان مشتاق حزب حاکم بهاراتیا جاناتا را در نمایش های جاده ای و تظاهرات جذب می کرد. یکی از نیروهای کلیدی پشت این بسیج در سراسر کشور، مادر ایدئولوژیک حزب، «رشتریه سویامسواک سانگ» است.

بنا به اظهارات او در مصاحبه با سایت اطلاع رسانی «نیکی-Nikkei» در 21 می 2024 وی یاد آور شد که «ملت ما از لحاظ تاریخی یک ملت بزرگ بود - دانش، رفاه، ثروت عاقلانه - در تمام جنبه های زندگی، حضور داشت، اما ما همه را با گذشت زمان از دست دادیم و می خواهیم آن را دوباره به دست آوریم. »پیروزی مودی برای سومین دوره متوالی برابر با رکوردی است که جواهر لعل نهرو، اولین رهبر هند پس از استقلال کسب کرده بود. اما ماه ها گمانه زنی مبنی بر اینکه رهبر 73 ساله عملکرد حزب خود را در سال 2019 بهبود می بخشد، به نظر می رسد شکست خورده است .

نخست وزیر در میان شعارهای «مودی، مودی» به مقر بی جی پی رسید و علامت پیروزی را نشان داد. وی یاد آور شد «این حزب 10 سال پیش دستور تغییر داد... و به ما این وظیفه را داد که آن را از اقیانوس عمیق ناامیدی به سمت امید سوق دهیم. این اولین انتخابات از زمان مرگ مادرم بود، اما مادران، خواهران و دختران کشور به من کمک کردند تا این خلاء را پر کنم و برکت خود را بر من فرستند.»

مودی خاطرنشان کرد که در دهه گذشته، دولت او بزرگترین برنامه های رفاه اجتماعی در جهان را اجرا کرده است. او گفت که در طول این مدت، 120 میلیون نفر به آب لوله کشی دسترسی پیدا کردند، 40 میلیون نفر به خانه های بتنی نقل مکان کردند، بیش از 800 میلیون نفر غذای رایگان دریافت کردند و افراد فقیر مراقبت های بهداشتی رایگان دریافت کردند .

او همچنین اصلاحات بانکی و معرفی مالیات بر کالاها و خدمات توسط دولت خود را ستود.او گفت که دولت اتحاد ملی دمکراتیک(NDA) هزینه انتخابات چقدر خواهد بود؟رای دهندگان می توانند یک دکمه را در برابر نام یک نامزد و نماد حزب خود فشار دهند تا رای خود را از طریقEVM ثبت کنند. در حالی که کمیسیون انتخابات دقیقا مشخص نکرده است که هزینه برگزاری انتخابات 2024 چقدر خواهد بود، مطالعه قبلی مرکز مطالعات رسانه ای مستقر در دهلی نو نشان داد که بیش از 550 میلیارد روپیه (6/6 میلیارد دلار به قیمت امروز) در سال 2019 در هند صرف شده است که تقریبا دو برابر 300 میلیارد روپیه در سال 2014 است. 

این مبلغ شامل هزینه های کمیسیون انتخابات در سازماندهی نظرسنجی ها و همچنین بودجه صرف شده توسط احزاب سیاسی، عمدتاBJP و کنگره بود. انتظار می رود هزینه انتخابات 2024 گران تر باشد.مودی می گوید با تمام قدرت کار خواهد کرد تا هند را به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کند. او همچنین یاد آور می شود کهحزب او مصمم است که هند را به یک کشور توسعه یافته تبدیل کند و این حکم انرژی جدیدی به این تصمیم می دهد.

در انتخابات برای 543 کرسی در مجلس قانونگذاری «لوک سبها»،هر حزب یا ائتلاف برای تشکیل دولت به اکثریت 272 کرسی نیاز دارد، رقمی کهBJPدر دو انتخابات گذشته به تنهایی به دست آورده بود. این حزب282 کرسی در سال 2014 و 303 کرسی در سال 2019 را به دست آورد و هنگامی که به کرسی های متحدان خود در «اتحاد دموکراتیک ملی»(NDA) اضافه شد، این ارقام به ترتیب به 336 و 353 افزایش یافت.با این حال، این بارBJPبه 350 تا 400 کرسی پیش بینی شده در نظرسنجی های خروجی دست نیافته است. شمارش آرا که سه شنبه شب توسط کانال های خبری محلی منتشر شد، نشان داد که اکثریت مطلق را برای تشکیل دولت را بدست نیاورده است.

در حالی که کمیسیون انتخابات دقیقا مشخص نکرده است که هزینه برگزاری انتخابات 2024 چقدر خواهد بود، مطالعه قبلی مرکز مطالعات رسانه ای مستقر در دهلی نو نشان داد که بیش از 550 میلیارد روپیه (6/6 میلیارد دلار به قیمت امروز) در سال 2019 در هند صرف شده است که تقریبا دو برابر 300 میلیارد روپیه در سال 2014 است. این مبلغ شامل هزینه های کمیسیون انتخابات در سازماندهی نظرسنجی ها و همچنین بودجه صرف شده توسط احزاب سیاسی، عمدتاBJP و کنگره بود.انتظار می رود هزینه انتخابات 2024 گران تر شده باشد.

بهرام  امیر احمدیان

نویسنده خبر

استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: هند انتخابات هند هندوستان نارندرا مودی بهرام امیر احمدیان دموکراسی دموکراسی در هند


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۹
ابتدا بروید واقعیت های هند را از نزدیک در میان مردمان نه در هتل ببینید بعد تعریف دموکراسی هند کنید۔بزرگترین کشور دموکراسی واقعی نه تبلیغاتی مردمی جهان که همراه با پیشرفت همه جانبه بوده است کشور دیگری است۔