آشوب علیه اقلیت کرد در فرانسه

کردها، اردوغان را عامل اصلی اتفاقات پاریس می دانند

۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۴۳ اخبار اصلی اروپا
شورای دموکراتیک کُردها در فرانسه اعلام کرد توصیف نکردن این تیراندازی به عنوان «حمله تروریستی» غیرقابل قبول است. سخنگوی این شورا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت اوضاع سیاسی مرتبط با کردها در ترکیه ما را به این سمت متمایل می کند که این گونه حوادث، ترورهای سیاسی هستند. وی افزود، شورای دموکراتیک کردها معتقد است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دولت ترکیه در پشت این ترورها قرار دارند.
کردها، اردوغان را عامل اصلی اتفاقات پاریس می دانند

دیپلماسی ایرانی: به دنبال کشته شدن سه مهاجر کُرد در روز جمعه به دست یک فرد مسلح نزدیک یک مرکز فرهنگی کردها در پاریس، اعتراضاتی که ابتدا صلح آمیز بود به درگیری بین پلیس و جمعی از کُردهای خشمگین در روزهای شنبه و یکشنبه منجر شد. در این درگیری ها، تعدادی خودرو واژگون و دست کم یک خودرو به آتش کشیده شد و ویترین فروشگاه ها آسیب دید و آتش سوزی های کوچکی نزدیک میدان جمهوری که مکان سنتی اعتراضات در پاریس است ایجاد شد. 

لوران نونیز، فرمانده پلیس پاریس به خشونت گراییدن اعتراضات را ناگهانی توصیف کرد که علت آن هنوز مشخص نیست. وی گفت که ده ها معترض مسئول خشونت هستند. پلیس 11 نفر را بازداشت کرد و حدود 30 نفر نیز به طور سطحی زخمی شدند. درگیری ها زمانی آغاز شد که برخی معترضان هنگام ترک میدان جمهوری، اشیائی را به سوی پلیس پرتاب کردند و پلیس نیز به سمت آنان گاز اشک آور پرتاب کرد. این درگیری ها حدود دو ساعت طول کشید. 

در تیراندازی روز جمعه دو مرد و یک زن کشته و سه نفر نیز زخمی شدند که جراحت یکی از آنها شدید است. «امینه کارا» که در این حادثه کشته شد از رهبران یک جنبش زنان کُرد در فرانسه بود که به گفته اطرافیانش، مقامات فرانسوی درخواست پناهندگی سیاسی او را نپذیرفته بودند. یکی از دو مردی که کشته شدند شهروند عادی کُرد و دیگری هنرمند و پناهنده سیاسی کُرد بود که در ترکیه تحت تعقیب قرار داشت. 

حادثه تیراندازی روز جمعه یادآور رویدادی مشابه در سال 2013 بود که در آن هم سه شهروند کُرد در فرانسه کشته شدند و افراد زیادی ترکیه را مسئول آن دانستند. شمار زیادی از اعضای جامعه کردهای مقیم فرانسه معتقدند دستگاه های امنیتی فرانسه به اندازه کافی برای جلوگیری از وقوع تیراندازی تلاش نکردند. 

دفتر دادستانی فرانسه روز شنبه اعلام کرد بعد از بازجویی از مظنون، اتهام داشتن انگیزه نژادپرستانه نیز به اتهامات اولیه او که شامل قتل و خشونت مسلحانه می شد، افزوده شد. ولی بازجویی از مظنون به علل پزشکی متوقف و وی به مرکز روانپزشکی فرستاده شد. در صورت اثبات سلامت مظنون، وی تحویل قاضی تحقیق خواهد شد. 

شخصی که روز جمعه اقدام به تیراندازی کرد از قبل در دستگاه قضایی فرانسه پرونده داشت. وی در ماه ژوئن امسال به اتهام ارتکاب خشونت مسلحانه در سال 2016 به یک سال حبس محکوم شد که به حکم صادر شده اعتراض کرده بود. این مرد همچنین در دسامبر 2021 به ارتکاب اقدامات خشونت بار با ماهیت نژادپرستانه و با برنامه ریزی قبلی و با استفاده از سلاح متهم شده بود. وی همچنین مظنون است که با سلاح سرد به مهاجران در یک اردوگاه در پاریس حمله کرده و چادرهای آنان را تخریب کرده است. این شخص پس از یک سال حبس، 12 دسامبر امسال آزاد شده بود. وی در سال 2017 نیز به اتهام همراه داشتن سلاح به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. با وجود این سوابق، این شخص در دستگاه اطلاعاتی و امنیت داخلی فرانسه پرونده نداشت و به عنوان راستگرای افراطی شناخته نمی شد. 

در شرایطی که شایعاتی در میان جامعه کُردهای مقیم فرانسه درباره سیاسی بودن حادث اخیر وجود دارد، مقامات فرانسوی معتقدند مدرکی نیست که نشان دهد وی قصد داشته است مشخصا کردها را هدف قرار دهد. دادستان کل پاریس در کنفرانسی مطبوعاتی گفت انگیزه های نژاد پرستانه قطعا بخشی از تحقیقات درباره این حادثه خواهد بود ولی تاکنون مدرکی در دست نیست که نشان دهد این فرد عضو یک جنبش ایدئولوژیک تندرو بوده است. 

با این حال شورای دموکراتیک کُردها در فرانسه اعلام کرد توصیف نکردن این تیراندازی به عنوان «حمله تروریستی» غیرقابل قبول است. سخنگوی این شورا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت اوضاع سیاسی مرتبط با کردها در ترکیه ما را به این سمت متمایل می کند که این گونه حوادث، ترورهای سیاسی هستند. وی افزود، شورای دموکراتیک کردها معتقد است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دولت ترکیه در پشت این ترورها قرار دارند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه پاریس حمله به مرکز فرهنگی کردها در فرانسه کردها ترکیه ترکیه و کرد ترکیه و کردها رجب طیب اردوغان آشوب در پاریس آشوب در فرانسه تظاهرات در فرانسه تظاهرات در پاریس


( ۱۵ )

نظر شما :

آذربایجانلی ۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۴
ایجا دیگه نمیشه هیچ نظری در مورد این خبر و این سایت گفت. خاموشی و سکوت بزرگترین جواب است....
کامران ۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۹
جماعتی از طرفداران گروهای تروریستی که شامل ۳۰۰۰ نفر اوباش بودند در جهت اعتراض به یک عمل یک فرد نژاد پرست خیابانهای پاریس رو به اتش کشیدند و ان را به کشور دیگری نسبت میدهند!! این رفتار های ضد خارجی در اروپا فقط شامل کردها نبوده و قربانیان زیادی از سایر ملل و اقوام داشته و خواهد داشت ، راهکار ان هم پیگیری حقوقی و‌مدنی است نه اشوب و بلوا که خود نتیجه عکس خواهد داشت و تنفر جامعه میزبان راهم ایجاد خواهد کرد و‌ نه فرافکنی!
خسرو ۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۶
افراد کشته شده از مخالفان پ ک ک بوده‌اند به نظر می‌رسد کشته شدنشان توسط پ ک ک و با هدف تصفیه صورت گرفته است و حالا هم می‌خواهند با متهم کردن ترکیه و ایران -- از این موضوع استفاده سیاسی ببرند و البته فرانسوی ها هم احتمالا با محاسبه سود و زیان ، سعی خواهند کرد موضوع را بایکوت کنند
علی ۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۷
اگر از اسمان سنگ هم ببارد گردن ترکیه خواهند انداخت. اینها توسط یه فرانسوی نژادپرست کشته شدن که سابقه دار هم هست .
به علی پانترکه و دوسه تا کوتوله ی هم فکرش ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۳
اصلا متوجه نشده اید که غرب در حال پختن آش ترکیه است ؟ خیلی تعطیلید . منتظر روزی هستم ببینم برای دفاع از عشقتان حاضرید اسلحه دست بگیرید .
ایرانی ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۸
اسلحه به دست بگیرن؟ اینها توی فضای مجازی گستاخ هستن‌‌. توی دنیای واقعی کسی برای پانترکیسم و نژادپرستی تره هم خورد نمیکنه‌.