انگشت اتهام متوجه اردوغان

کردهای فرانسه از ترکیه احساس ناامنی می کنند

۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۹۵ اخبار اصلی اروپا
فرضیه حمله نژادپرستانه به هیچ وجه با تصویر ذهنی کردهای فرانسه از خود مطابقت ندارد. خشونت نژادپرستانه هرگز به عنوان تهدید بالقوه مطرح نشده است. فرضیه اقدام دولت ترکیه که دهه هاست جنگ سایه را در اروپا علیه جنبش های کُرد به راه انداخته، در نظر کردهای فرانسه دلیل بسیار معتبرتری است.
کردهای فرانسه از ترکیه احساس ناامنی می کنند

نویسنده: کریستف ایاد، آلن کاوال

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه هفته گذشته، تنها چند روز مانده به تعطیلات کریسمس، حمله مرگبار خشم جامعه کردها را علیه دولت فرانسه که متهم به عدم حمایت از این جامعه است، برانگیخت. به نظر این جامعه آنچه در هفته گذشته روی داد و جان دست کم سه نفر را گرفت، بیشتر از این که جنایت نژادپرستانه باشد، فرضیه اقدام ترکیه معتبرترین فرضیه است.

فرضیه حمله نژادپرستانه به هیچ وجه با تصویر ذهنی کردهای فرانسه از خود مطابقت ندارد. خشونت نژادپرستانه هرگز به عنوان تهدید بالقوه مطرح نشده است.

فرضیه اقدام دولت ترکیه که دهه هاست جنگ سایه را در اروپا علیه جنبش های کُرد به راه انداخته، در نظر کردهای فرانسه دلیل بسیار معتبرتری است.

در فرانسه و اروپا، خشونتی که کردها را هدف قرار می دهد، هرگز نتیجه تنش‌های بیگانه‌هراسی محلی نبوده است. همواره ناشی از بازتاب خونین جنگ های بی پایان کشور مبدا است.

حمله مرگبار روز جمعه در شرایط خاصی که مرکز احمد – کایا در حال تدارک مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد ترور سه نفر از رهبران جنبش کردی در خیابان لافایت بود، روی داد. حمله سال 2013 همچنان در اذهان به عنوان نخستین اقدام از سکانس خشونت و عدم اطمینان در ترکیه باقی است.

در سال‌های بعد، روند صلح بین پ‌ک‌ک و ترکیه از بین رفت. در همان زمان جنگی که جنبش کردی علیه داعش در سوریه به راه انداخته بود، پس از یک سری حملات که تا به امروز توضیحی در این مورد وجود ندارد، شهرهای کردنشین جنوب شرقی ترکیه را به آتش کشید. ترکیه سپس وارد فضای جنگ داخلی شد که بازنده اصلی آن شاخه جنبش کرد بود. قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قوی تر و اقتدارگراتر از همیشه ظاهر شد. ارتش او که پس از کودتای نافرجام سال 2016 پاکسازی شد، پس از پیروزی نظامی بر جنبش کردها در قلمرو خود، به مناطق کردنشین سوریه حمله کرد. حالا ترکیه که به یک کشور ضد کرد معروف شده است. کشوری که در هر کجا کردها را شکار می کند و از پا در می آورد. حس ضد ترکی نزد کردها سبب شده است تا واقعه پاریس را نیز به ترکیه نسبت بدهند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه پاریس حمله پاریس حمله به مرکز فرهنگی کردها در فرانسه ترکیه ترکیه و کردها ترکیه و کرد تظاهرات در فرانسه آشوب در فرانسه کردهای ترکیه کردهای سوریه


( ۱۵ )

نظر شما :

حامد ۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۸
هر جا اسمی از نژادپرستی و کشتار هست، نام ترکیه به شدت میدرخشد.
علی ۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۹
احساس ناامنی گروههای تروریستی کوردی از تورکیه درهمه جای دنیا طبیعی است چون هرگروه تروریستی در هیچ جای جهان امنیت ندارد. همانگونه که هیچ جای دنیا برای گروه تروریستی منافقین امن نیست وسربازان گمنام امام زمان را همیشه بالای سر خود احساس می کنند. طبیعت وجود گروههای تروریستی این است .