عجله باعث شد مسکو جزئیات را در نظر نگیرد

سرما مشکل روسیه در استفاده از پهپاد

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۳۹ اروپا انتخاب سردبیر
محمدحسین واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عدم در نظر گرفتن جغرافیا در ساخت سلاح ها همواره مشکلات بسیاری را برای کشورهای صادر کننده سلاح به همراه می آورد؛ یکی از عوامل  که باعث می شود سلاح ها مورد تایید دیگر کشورها قرار گیرند و مشتریان جهانی پیدا کنند کارایی آنها در جنگ است.
سرما مشکل روسیه در استفاده از پهپاد

نویسنده: محمدحسین واحدی، عضو انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا

دیپلماسی ایرانی: روسیه همان طور که همه می دانند دومین کشور قدرتمند جهان از نظر نظامی  محسوب می شود. در گذشته نیز اتحاد جماهیر شوروی عنوان ابرقدرت جهان را به یدک می کشید.

این کشور همواره سعی می کند از لحاظ نظامی خود را قدرتمندتر از آمریکا و بلوک غرب نشان دهد.

غرب ستیزی اغلب جز‌ء نگرش نخبگان سیاسی حاکم بر روسیه بوده است و سعی خود را همیشه بر این می گذاشتند که کشورهای اطراف خود از جمله اوکراین جزئی از بلوک غرب نشوند.

درگیری های اخیر روسیه و اوکراین توجه کشورهای دنیا را به خود جلب کرده و این فرصت را برای کشورهای ضد غرب و لیبرالیسم فراهم کرده است تا با کمک به این کشور ضربه خود را به لیبرال دموکراسی وارد کنند.

این جنگ که به نبرد پهپادها بین دو طرف مشهور است باعث تقویت صنعت پهپادی در کل دنیا شد و اوکراین نیز خود دست به ساخت پهپادهایی مشابه پهپادهای غربی زد که هرچند کارایی بالایی در حد پهپادهای آمریکایی ندارند ولی تاثیر گذارند اما در این بین روسیه صنعت پهپادی زیاد قدرتمند و موثری ندارد و به فکر وارد کردن سلاح از کشورهای دوست و متحد خود از جمله چین افتاده، اما با وجود تحریم هایی که غرب علیه صنعت و اقتصاد این کشور وضع کرده است چین نیز به دلیل اینکه جایگاه اش به عنوان دومین اقتصاد جهان و ابرقدرت اقتصادی آینده خدشه دار نشود حاضر به صادرات پهپاد به روسیه نشد.

جمهوری اسلامی ایران در عرصه پهپادی قدرت منطقه ای و جهانی محسوب می شود و در کشورهای اطراف از جمله تاجیکستان کارخانه های مونتاژ پهپاد دایر کرده و جدیدا صربستان نیز همانند روسیه به فکر وارد کردن پهپاد از ایران افتاده است.

ایران تاکید دارد که همکاری اش با روسیه در زمینه پهپاد به قبل از جنگ اوکراین بازمی گردد. همچنین طرف روسی نیز تاکید دارد آنچه در رسانه های غربی علیه روابط دو کشور در زمینه تسلیحات خرید و فروش پهپاد بیان می شود، صرفا توهمات غرب است و روسیه هیچ پهپادی از ایران وارد نکرده است. 

سابقه ایران در تولید پهپاد به دوران دفاع مقدس بر می گرد و تجربه خوبی در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دارد.

مشکلی که در روسیه وجود دارد، سرمای زیاد و طاقت فرسای آن است که باعث می شود که این پهپادها بعد از مدتی کارایی خود را از دست بدهند. عدم در نظر گرفتن جغرافیا در ساخت سلاح ها همواره مشکلات بسیاری را برای کشورهای صادر کننده سلاح به همراه می آورد؛ یکی از عواملی که باعث می شود سلاح ها مورد تایید دیگر کشورها قرار گیرند و مشتریان جهانی پیدا کنند کارایی آنها در جنگ است. 

متخصصان هر کشور همیشه سلاح هایی را می سازند که بر اساس جغرافیای آن کشور باشند اما همیشه باید در محصولات صادراتی کمی تغییرات انجام شود تا کارایی خود را در هر شرایطی حفظ کنند.

کلید واژه ها: سرما روسیه پهپاد پهپادهای ایرانی خرید پهپادهای ایرانی فروش پهپاد از ایران به روسیه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه ایران و روسیه جنگ اوکراین روسیه و اوکراین


( ۵۱ )

نظر شما :

یه بابایی ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰
تازگیها سایتتون شده جای خوندن انشا !!!!
ناشناس ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۰
جنگ روسیه و اوکراین خیلی چیزها را عیان کرد به گونه ای که صنعت نظامی را بایدبه دوران قبل و بعد از این جنگ تقسیم کرد . من شک ندارم که در خود پنتاگون هم ژنرالها دچار سردرگمی و حتی وحشت شده اند . من یقین دارم که تا قبل از این جنگ کسی تصورش را هم نمی کرد که فضای مجازی ، پهپاد و خلاصه دستاوردهای یکی دو دهه ی اخیر بشر تا این حد در نتیجه ی جنگها تاثیر گذار باشند . ما نیز دانسته یا نادانسته دچار یک‌ برد و یک باخت شدیم . در پهپاد زدیم وسط خال و در فضای مجازی شدیم ورشکسته ی مطلق .‌
ابراهیم قدیمی ۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۶
این مشگل انگونه که در جراید بیان شده مشگل در کامپوزیت بدند است که با یخ زدن در سرما واب شدن مجدد که به کرات ترک صورت میگیرد میخورد۔ممکن است برای بسیار دیگر از بهپاد ها هم باشد۔مشکل قابل حلی است۔ممکن است ازمایشات مکرر لازم یخ زدن واب شدن وازمایشات لازم بعد از ان که جهت مقاومت در مورد این پدیده لازم است در کامپوزیت صورت نگرفته باشد۔Freeze thaw
حمید ۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۱:۴۸
اسم این نوشته رو چی میشه گذاشت.؟ یه حرفی که اوکراینی ها گفتن و همه هم شنیدیم این بود که سرما پهپاد های ایرانی رو به زحمت انداخته.. حالا این نوشته میاد یه مقدمه ی در خصوص پهپاد میگه بعد حرف گفته شده رو بعنوان یه کشف الکشوف مطرح میکنه..
رضا ۰۹ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۶
مطلبی ساده و کپی برداری از سایت‌های خبری و نظامی . بدون هیچ تحلیل مناسبی. چیز خاصی نداشت