شروط عجیب و غریب!

جنگی که پایان ندارد

۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۶۴۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نتانیاهو در حالی با پیش شرط های ریز و درشت و غیرعقلانی احزاب و چهره های افراطی یک کابینه شکننده را تشکیل می دهد که همزمان در یک جنگ تمام عیار سیاسی با جریان اپوزیسیون با محوریت لاپید هم دست به گریبان است. از این رو بسیاری از تحلیلگران دورنمایی روشنی را برای این دولت و کابینه متصور نیستند.
جنگی که پایان ندارد

نویسنده: حسین فاطمی, روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پس از هفته‌ها مذاکرات مستقیم میان سران حزب لیکود و یهودیت متحد تورات، «بنیامین نتانیاهو» با فهرستی از درخواست های عجیب و محیر العقول احزاب یهودی به منظور مشارکت در کابینه اش مواجه شده است. بر اساس فهرست شروط ارائه شده از سوی ائتلاف «یهودیت متحد تورات»، از جریان‌های افراطی یهودی، سران این حزب از نتانیاهو خواسته‌اند تا با قطع و توقف تولید برق در روز شنبه (روز تعطیلی یهودیان در هفته) موافقت کند و از برق تولید شده در نیروگاه‌های سایر مناطق در این روز استفاده شود.

پذیرش این شرط سبب شده تا بسیاری از کارشناسان فنی با اعتراض شدید نسبت به توافق مزبور از نتانیاهو بخواهند از تحمیل هزینه‌های سنگین بر اقتصاد این رژیم صرفا برای حفظ خود در قدرت خودداری کند. برآوردها حاکی از آن است که در صورت تسلیم‌شدن نتانیاهو در برابر این درخواست، زیانی بالغ بر 9 میلیارد دلار به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد شود.

این در حالی است که از صبح دیروز سه شنبه مقامات ارشد حزب لیکود و یهودیت متحد تورات هرگونه توافق بر سر این مسئله را انکار کرده‌اند. حزب لیکود صبح امروز مدعی شد اگرچه این درخواست از سوی سران یهودیت متحد تورات به نتانیاهو تقدیم شده اما وی هنوز با این خواسته موافقت نکرده است.

 سران یهودیت متحد تورات همچنین در ادامه فهرست شروط عجیب خود به منظور مشارکت در کابینه جدید نتانیاهو خواستار آموزش کتب مذهبی برای دانش‌آموزان سکولار در سرزمین‌های اشغالی و همچنین جداکردن فضا و صندلی‌های زنانه و مردانه در اماکن عمومی شده‌اند. انتشار جزئیات این درخواست‌ها خشم احزاب و جریان‌های غیرمذهبی در سرزمین‌های اشغالی از جمله «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی کنونی و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» را برانگیخته است.

در کنار این خبرها و شروط عجیب و غریب جریانات افراطی مذهبی صهیونیستی برای ائتلاف با نتانیاهو، هیئت رئیسه کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دیروز (سه شنبه) «یاریو لوین» را به عنوان رئیس موقت این نهاد انتخاب کرد. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیئت رئیسه کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دیروز یاریو لوین، عضو حزب لیکود را به عنوان رئیس موقت انتخاب کرد. به نظر می‌رسد لوین خواهان پست وزارتی مهمی در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی است. به گفته منابع صحبت درباره «وزارت دستگاه قضایی» است.

لیکود با انتخاب لوین قصد تسریع در تدوین دو قانون برای تضمین تشکیل دولت افراطی نتانیاهو را دارد. لوین احتمالا هفته آینده استعفا خواهد داد و عضو دیگری از لیکود برای ریاست کنست انتخاب خواهد شد. به گفته برخی منابع آگاه از مذاکرات ائتلافی لیکود با هم‌پیمانانش، پیش از اعلام تشکیل کابینه، نتانیاهو در یک روند قانونی پرشتاب برای تصویب برخی قوانین تلاش خواهد کرد، در این روند، قانون اساسی دولت اصلاح خواهد شد؛ به این شکل که آریه درعی، رئیس حزب شاس که محکوم به فساد است، می‌تواند وزیر شود.

قانون دیگری که تصویب خواهد شد، گسترش دامنه اختیارات ایتامار بن گویر، وزیر «امنیت ملی» است که خواستار آن شده و درباره آن با نتانیاهو توافق کرده است. همچنین ائتلاف نتانیاهو به دنبال تصویب قانونی برای دور زدن دادگاه خواهد بود تا از ابطال قوانینی که کنست تصویب می‌کند، ممانعت شود.

اختلافاتی که اوج می گیرند

در ادامه تشدید شکاف و جنگ لفظی میان رهبران رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر مکلف این رژیم با حمله به نخست‌وزیر فعلی گفت که اسرائیلی‌ها دیگر اعتقادی به دولت او ندارند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی در سخنانی نسبت به اظهارات اخیر یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل واکنش نشان داد.

نتانیاهو با اشاره به کابینه تحت امر لاپید تاکید کرد: «دولتی که دوره‌اش به پایان رسیده اعتماد اسرائیلی‌ها را از دست داده است و آمادگی پذیرش نتایج انتخابات را ندارد.»وی گفت: «دولت لاپید کمپین تحریک، فتنه‌انگیزی و شورش را علیه دولت آینده نتانیاهو به راه انداخته است و این درحالی است که این دولت مجوز لازم برای اجرای سیاست‌های خود را از اسرائیلی ها دریافت کرده است.»

این انتقادات نتانیاهو از لاپید پس از آن مطرح شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا گفت بنیامین نتانیاهو دولت دیوانه‌ها را تشکیل خواهد داد و کابینه او قادر به حکمرانی نخواهد بود. لاپید افزود: «گفتن چنین سخنانی برای من دشوار است؛ اما به گونه دیگری نمی‌توان آنچه را در اسرائیل رخ می‌دهد، بیان کرد. بنیامین نتانیاهو یک شخص ضعیف است و شرکایی که کوچک‌تر از او هستند از او باج خواهی می‌کنند.»
توافق‌های ائتلافی نتانیاهو با حزب «قدرت یهود» به رهبری ایتامار بن گویر و «صهیونیسم دینی» به رهبری بتسلئیل اسموتریچ و حزب افراطی «نوعم» به رهبری آوی ماعوز نگرانی‌هایی را در میان مسئولان اسرائیلی و جهان به وجود آورده است. به گفته تحلیلگران و سیاستمداران، این کابینه نتانیاهو نژادپرست‌ترین و افراطی‌ترین دولت اسرائیل خواهد بود.

جمعه گذشته نیز نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در پیامی به شهرداران این رژیم از آنها خواست با دولت جدید که توسط فراکسیون راستگرا تشکیل خواهد شد، همکاری نکنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی برای اعطای مسوولیت برنامه درسی خارجی در مدارس این رژیم به «آوی ماعوز»، رهبر حزب «نوعم» خشم یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی را برانگیخت و او در پیامی به شهرداران این رژیم نوشت: «من با نگرانی شدید برای آینده نظام آموزشی و دولت برای شما می‌نویسم، زیرا دولت جدیدی که در اسرائیل تشکیل می‌شود، آموزش فرزندان ما را نادیده گرفته و آن را به افراطی‌ترین و تاریک‌ترین طرف‌ها در جامعه اسرائیل منتقل کرده است.»

لاپید افزود: «همانطور که می‌دانید صحبت از یک حزب افراطی نژادپرستانه و خطرناک است، من از شما می‌خواهم تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش زیر نظر آوی ماعوز است با واحد برنامه‌های درسی و مشارکت‌های خارجی در این وزارتخانه همکاری نکنید.» پیش از این حزب لیکود به رهبری نتانیاهو توافقی را با ماعوز امضا کرد که طبق آن وی مسئول برنامه‌های درسی خارجی در مدارس رژیم صهیونیستی خواهد بود که خارج از واحدهای درسی معمولی تدریس می‌شوند؛ اقدامی که انتقادات تعدادی از سیاستمداران این رژیم را در پی داشت.

نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی همچنین در راستای انجام اقدامات تحریک آمیز خود علیه دولت نتانیاهو در دیدار با فرماندهان ارتش این رژیم مدعی شد، هدف این دولت راستگرای افراطی که در کنار نتانیاهو، ایتامار بن گویر، رهبر حزب قدرت یهود را هم در اختیار دارد، کنترل کامل بر ارتش است. 

نتانیاهو هم 48 ساعت بعد با انتقاد از اقدامات یاییر لاپید، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی مدعی شد که او در تلاش است افسران ارتش را متقاعد کند تا علیه دولت او قیام کنند. آنگونه که آناتولی گزارش داده است بنیامین نتانیاهو در توییتر نوشت: «من برای رهبری اسرائیل انتخاب شدم و قصد دارم این کار را در مأموریت شما و با روحیه اصول ملی و دموکراتیکی که بر اساس آن در خانه پدرم بزرگ شده‌ام و در تمام زندگی‌ام هدایتم کرده است، انجام دهم. من به شدت تلاش‌های لاپید برای ارعاب افسران، ارتش و شهرداران علیه دولت منتخب تحت رهبری ما را محکوم می‌کنم.» 

وی با بیان اینکه ارتش اسرائیل باید از هرگونه بحث سیاسی دور نگه داشته شود، افزود: «البته افسران ارشد نباید علیه دولت اسرائیل که اعتماد مردم را به دست آورده شورش کنند.» او همچنین این اقدام را «عبور از خط قرمز» توصیف کرد و گفت: »حتی زمانی که در اپوزیسیون بودیم، هرگز علیه دولت اسرائیل قیام نکردم. ما چنین کاری نکردیم که دولت در حال خروج، هنجارهای دموکراتیک را در کنست و دولت زیر پا گذاشته باشد.»

نتانیاهو از اپوزیسیون خواست تا مطابق با مسئولیت هایی که در قبال دولت دارند واکنش نشان دهند و تصریح کرد: «ما یک ارتش و یک مردم داریم. ما نمی توانیم به آنها صدمه بزنیم. من به همان اندازه ادعاهای دروغین علیه خود را رد می کنم. دولت اسرائیل تحت رهبری من از حقوق همه شهروندان اسرائیل حمایت خواهد کرد و تضمین خواهد کرد که با ضمانت متقابل و مسئولیت ملی عمل کنیم، همانطور که در همه دولت‌های تحت رهبری من انجام داده‌ایم. و نکته پایانی: کسی که سیاست دولت را رهبری می کند، در درجه اول نخست وزیر است. من دولت اسرائیل را بر اساس اصول ملی و دموکراتیکی که در تمام زندگی‌ام هدایت کرده است هدایت خواهم کرد و از طریق آنها برای تضمین و بهبود زندگی همه شهروندان اسرائیل - بدون استثنا، تلاش خواهم کرد.»

نتانیاهو در حالی با پیش شرط های ریز و درشت و غیرعقلانی احزاب و چهره های افراطی یک کابینه شکننده را تشکیل می دهد که همزمان در یک جنگ تمام عیار سیاسی با جریان اپوزیسیون با محوریت لاپید هم دست به گریبان است. از این رو بسیاری از تحلیلگران دورنمایی روشنی را برای این دولت و کابینه متصور نیستند. ایران

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :