بودجه اسائیل و آینده مبهم

عزم دوباره بی بی برای به سرانجام رساندن کودتای قضایی

۰۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تصویب اولین بودجه نتانیاهو در دولت جدیدش، باعث شد تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی با خیالی آسوده بار دیگر مخالفان خود را به تحقق کودتای قضایی خود با نام پیشبرد روند اصلاحات قضایی تهدید نماید. در همین راستا بی بی پس از تصویب طرح بودجه پیشنهادی کابینه در نشست دیروز چهارشنبه کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) متعهد به در دستور کار قرار دادن دوباره طرح جنجالی اصلاحات قضایی شد.
عزم دوباره بی بی برای به سرانجام رساندن کودتای قضایی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پارلمان رژیم صهیونیستی پس از ماه‌ها بحث و جدل سرانجام لایحه بودجه سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ این رژیم را با ۶۴ رای موافق در برابر 56 رای مخالف به تصویب رساند. طبق بودجه تصویب شده در کنست، رقم اختصاص یافته برای سال ۲۰۲۳ حدود ۴۸۴ میلیارد «شِکل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) و برای سال ۲۰۲۴، ۵۱۴ میلیارد شکل خواهد بود. بنیامین نتانیاهو پیش از رای گیری درباره تصویب بودجه گفت که «دولت در حال تصویب بودجه مسئولانه‌ای است و دولت ما به مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی ادامه خواهد داد و خطاب به مخالفان می گوییم که «زیاد امیدوار نباشید این دولت چهار سال خود را تمام خواهد کرد.»

اما واقعیت ها و اخباری واصله طی روزها و هفته های اخیر خلاف گفته های بی بی را نشان می دهد چرا که تصویب لایحه مزبور به یکی از موضوعات چالش برانگیز در میان سران احزاب حاکم و مخالف در پارلمان تبدیل شده بود. این بحران به شکل مضاعفی در میان وزرای حاضر در کابینه نتانیاهو بروز و ظهر پیدا کرد. در همین باره پیش از این بسیاری از احزاب راستگرای افراطی تهدید کرده بودند که در صورت عدم تخصیص بودجه مورد نظر آنها برای گروه‌های افراط گرای مذهبی از مشارکت در کابینه نتانیاهو صرف نظر خواهند کرد. این تهدید سبب شد تا سرانجام نتانیاهو با عقب نشینی از مواضع پیشین خود به خواسته گروه‌های راست گرای افراطی تن دهد.

نتانیاهو در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اختلافات در درون کابینه و دولت خود در جلسه دیروز چهارشنبه کنست برای تصویب بودجه در یک فرار رو به جلو مدعی شد که ائتلاف با تشکیل دولت همه را غافلگیر کرد، در عملیات اخیر جنبش جهاد اسلامی فلسطین را غافلگیر کرد، در عملیات مخفیانه، ایران را غافلگیر کرد و به غافلگیری و اثبات اشتباه مخالفان ادامه خواهد داد.

- انتقادهای بودجه ای اپوزیسیون 

هر چند با دست و پا زدن های فراوان، بی بی در نهایت توانست با عبور از جنگ قدرت در میان کابینه خود، بودجه 2023- 2024  را تصویب کند، اما این شیوه از تصویب بودجه، انتقاد رهبران جناح اپوزیسیون را به همراه داشته است، زیرا نزدیک به 4 میلیارد دلار به احزاب دینی افراطی و موافق شهرک سازی اختصاص داده شده است.

هم چنین در این بودجه حقوق روحانیون برای تحصیل کامل در مدارس دینی افزایش جنجال برانگیزی داشته است. بودجه مدارس دینی افراطی نیز افزایش یافته؛ امری که با انتقادهای گسترده ای مواجه است چرا که به دانش آموزان مهارت هایی همچون ریاضیات و زبان انگلیسی را آموزش نمی دهد.  در عین حال این بودجه ده ها میلیون دلار به احزاب افراطی موافق شهرک سازی برای ترویج پروژه های خود از طریق وزارت هایی که افراط گرایان بر آنها مسلط هستند، اختصاص داده است. با توجه به این بودجه، بتسلئل اسموتریچ، وزیر دارایی که خود از رهبران شهرک نشینان اسرائیلی است ابراز امیدواری کرده که در سال های آتی شمار شهرک نشینان در مناطق اشغالی کرانه باختری دو برابر شود.

اختصاص این ارقام عجیب و غریب و تقریبا بی سابقه اعتراضات شدید طیف اپوزیسیون را به دنبال داشت تا جایی که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در بیانیه‌ای از اختصاص بودجه ۱۳.۶ میلیارد شکل به ائتلاف انتقاد کرد و گفت که این بودجه بالاتر از ۱۲.۴ میلیارد شکل اختصاص یافته به بیمارستان‌های دولتی یا ۱۲.۶ میلیارد شکل برای بخش آموزش عالی است. بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز در پی تصویب بودجه بحث برانگیز در کنست، بنی گانتس وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تصویب بودجه پیشنهادی کابینه نتانیاهو در کنست با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر به دولت اسرائیل حمله کرد و گفت که اسرائیل یک زندانی است و شهروندان بهای این بودجه را خواهند پرداخت.
 

گانتس اذعان داشت که اسرائیل به دست یک ائتلاف افراطی افتاد که اقتصاد و جامعه را فدای سیاست کرده است. وی افزود: «این یک بودجه ضد اجتماعی و ضد اسرائیلی است. این یک حفره بی سر و ته است. امروز روز غم انگیزی برای اسرائیل است و متأسفانه، شهروندان اسرائیل هزینه آن را خواهند پرداخت.» طرح بودجه پیشنهادی کابینه نتانیاهو طی روزهای اخیر به دلیل نحوه توزیع آن انتقادهای شدیدی را به همراه داشت و وی در نهایت با دستیابی به توافق با احزاب همپیمان تندرو موفق به تصویب آن شد.
 

عوفر کسیف، نماینده فهرست مشترک عربی در کنست  نیز که از این رخداد بسیار خشمگین به نظر می رسید در صفحه توئیتر خود نوشت: «بودجه عمومی اسرائیل که به معنای ویرانی و بدتر شدن وضعیت فقرا و ثروتمندتر شدن سرمایه داران و شهرک نشینان است به تصویب رسید. وی در ادامه از همه ساکنین سرزمین اشغالی خواست تا به خیابان ها سرازیر شوند و انتفاضه ای سراسری را علیه آنچه "کابینه دزد و غارتگر نتانیاهو" خواند، سازماندهی کنند.»

- عزم بی بی برای به سرانجام رساندن کودتای قضایی

تصویب اولین بودجه نتانیاهو در دولت جدیدش، باعث شد تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی با خیالی آسوده بار دیگر مخالفان خود را به تحقق کودتای قضایی خود با نام پیشبرد روند اصلاحات قضایی تهدید نماید. در همین راستا بی بی پس از تصویب طرح بودجه پیشنهادی کابینه در نشست دیروز چهارشنبه کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) متعهد به در دستور کار قرار دادن دوباره طرح جنجالی اصلاحات قضایی شد.

به گزارش خبرگزاری سما، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باره اظهار کرد که اصلاحات قضایی قطعاً به دستور کار دولت بازخواهد گشت. ما اکنون در داخل آن هستیم و برای رسیدن به تفاهم با مخالفان تلاش می کنیم و امیدوارم بتوانیم موفق شویم. وی گفت که در انتخابات موفق شدیم و بودجه را هم تصویب کردیم برای چهار سال خوب ادامه خواهیم داد.

دقایقی پس از تصویب لایحه بودجه، نتانیاهو ضمن ابراز خرسندی از پایان یافتن موقت خطر انحلال کابینه این رژیم اظهار داشت که «اکنون زمان پیشبرد لایحه اصلاحات قضایی فرارسیده است تا بدین شکل خشم رهبران احزاب مخالف را برانگیزد و نشان دهد که وی تمایلی به عقب نشینی از آنچه مخالفین از آن با عنوان کودتای قضایی یاد می کنند، ندارد.»

با اینحال تصویب بودجه سال 2023 و 2024 رژیم صهیونیستی در شرایطی است که ارزش پول این رژیم از چهارشنبه شب گذشته در نتیجه تهدید نتانیاهو به آغاز مجدد روند کودتای قضایی با هدف کاهش اختیارات قوه قضائیه، با کاهشی چشمگیر همراه شده است. در هفته‌های اخیر بسیاری از موسسات مالی بین المللی نیز اقدام به کاهش اعتبار اسرائیل کرده اند.

این در حالی است که تلاش‌های نتانیاهو و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم به منظور مذاکره با نهادهای پولی و بانکی بین المللی به منظور جلوگیری از این امر نیز موثر واقع نشده است. انتظار می رود در سایه تهدید نتانیاهو به ادامه روند اصلاحات قضایی و همزمان گسترش اعتراضات خیابانی از سوی مخالفین، اسرائیل موج جدیدی از بحران اقتصادی را در هفته‌ها و ماه‌های آتی تجربه کند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بتسلئیل اسموتریچ بنی گانتس یائیر لاپید


( ۲ )

نظر شما :