جنجال در آستانه روی کار آمدن دولت جدید

همه علیه نتانیاهو

۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
درحالی که سران مخالفِ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی متعهد شدند که با یکدیگر علیه کابینه او اقدام کنند، نتانیاهو از یائیر لاپید نخست وزیر موقت کنونی خواست تا قدرت را به صورت سازمان یافته به او منتقل کند و از اقدامات تحریک آمیز علیه کابینه اش دست بردارد.
همه علیه نتانیاهو

حسین فاطمی، رونامه نگار

دیپلماسی ایرانی: دو اقدام جدید بنیامین نتانیاهو در آستانه روی کار آمدن کابینه او عملا موجی از انتقادها و مخالفت ها را علیهش به دنبال داشت. در یک اقدام جنجالی منابع خبری از تعیین «تساحی هنگبی» عضو حزب لیکود به عنوان مشاور امنیت داخلی جدید رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش روزنامه رای الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تساحی هنگبی از حزب لیکود را به عنوان مشاور امنیت داخلی این رژیم تعیین کرده است.

هنگبی درحالی توسط نتانیاهو به عنوان مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تعیین شده است که وی در انتخابات اخیر پارلمان موفق به ورود به کِنست نشد و نتوانست جایگاهی بهتر از رتبه چهل و ششم را در فهرست انتخاباتی لیکود برای خود دست و پا کند. شبکه عبری زبان «کان» با اشاره به دلیل تعیین هنگبی برای رهبری شورای امنیت داخلی اعلام کرد که وی یکی از افراد نزدیک به نتانیاهو بوده و شخص مورد اعتماد اوست و به همین دلیل برای این سمت حساس انتخاب شده است.

تساحی هنگبی جانشین ایال حولاتا در این سمت می‌شود و وی ماه میلادی گذشته اعلام کرده بود که با پایان کار دولت یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی، او نیز از ریاست شورای امنیت داخلی کناره گیری می‌کند. شبکه «کان» همچنین اعلام کرد، نتانیاهو همچنین تصمیم گرفته است که «امیر اوحانا» نماینده لیکود را به عنوان رئیس کِنست تعیین کند اما این تصمیم تا بدین لحظه رسما اعلام نشده و قرار است که در نشست امروز (چهارشنبه) فراکسیون پارلمانی لیکود نهایی شود.

طبق این گزارش، این تصمیم پس از آن اتخاذ شده است که سه شنبه «یاریو لوین»، رئیس موقت کنست از این سمت استعفا کرد تا ریاست یکی از وزارتخانه های کابینه نتانیاهو را به دست بگیرد.لوین اخیرا در راستای تسهیل روند تصویب قوانین مورد درخواست هم‌پیمانان تندرو نتانیاهو برای کمک به نخست‌وزیر مکلف در راستای تشکیل کابینه موقتا رئیس کنست شده بود.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی دوشنبه اعلام کرده بود که بنیامین نتانیاهو در نظر دارد پنج‌شنبه سوگند یاد کند و ریاست دولت اسرائیل را به شکل رسمی عهده‌دار شود. این شبکه تاکید کرد، به‌رغم احتمال اینکه نتانیاهو روز پنج‌شنبه برای کابینه جدید خود سوگند یاد کند؛ اما همچنین مشکلاتی در نحوه تقسیم پست‌های وزارتی میان اعضای حزب حاکم لیکود وجود دارد.

در اقدام دیگر روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، در پایان یک روز طولانی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، یکی از قوانین اصلی درخواستی شرکای نتانیاهو در ائتلاف دولتی پیش از اعلام تشکیل کابینه ، در نهایت تصویب شد.

پس از یک بحث طولانی، با قانون «درعی-اسموتریچ» در قرائت دوم و سوم موافقت شد، طبق این قانون آریه درعی، رئیس حزب شاس اجازه خواهد یافت با وجود محکومیت کیفری خود به عنوان وزیر فعالیت کند و بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب صهیونیسم دینی نیز اجازه خواهد یافت به عنوان وزیر دوم در وزارت جنگ فعالیت کند. به این ترتیب دیگر مانعی بر سر راه تشکیل دولت جدید اسرائیل که راستگراترین دولت مذهبی تاریخ این رژیم قلمداد می‌شود وجود نخواهد داشت.

نگرانی جهانی

رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با ایتامار بن گویر، عضو پارلمان این رژیم نگرانی جهانی و داخلی از انتصاب او به عنوان یکی از وزرای کابینه جدید را به او ابلاغ کرد.

به گزارش سایت العهد، دفتر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هرتزوگ امروز در دیدار با ایتامار بن گویر، عضو کنست (پارلمان این رژیم) نگرانی‌های بین‌المللی و داخلی از انتصاب او به عنوان یکی از وزرای کابینه جدید را ابراز داشته و از او خواست با آرامش رفتار کرده و به تمامی اسرائیلی‌ها بدون هیچ تبعیضی خدمت کند.

بن گویر نیز در این دیدار تاکید کرد: «وزیری برای همه خواهد بود و برای تمامی اسرائیلی‌ها کار می‌کند و تنها چیزی که نگرانش می‌کند، امنیت آنها است.»

همه علیه نتانیاهو

درحالی که سران مخالفِ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی متعهد شدند که با یکدیگر علیه کابینه او اقدام کنند، نتانیاهو از یائیر لاپید نخست وزیر موقت کنونی خواست تا قدرت را به صورت سازمان یافته به او منتقل کند و از اقدامات تحریک آمیز علیه کابینه اش دست بردارد.

دیروز چهارشنبه، یائیر لاپید، نخست وزیر موقت کنونی و رئیس حزب «یش عتید» (آینده وجود دارد) پس از نشست با بنی گانتز، وزیر جنگ و رئیس «ائتلاف اردوگاه ملی»، آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما»، میراو میخائیلی، وزیر راه و رئیس حزب کار در کابینه موقت کنونی خود و منصور عباس، رئیس «لیست یکپارچه» عربی بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه که توسط تلویزیون رژیم صهیونیستی منتشر شد، آمده است: «ما با هم علیه کابینه سیاه و ضد دموکراتیکی که این روزها در حال شکل گیری است و (رژیم) اسرائیل را از درون متلاشی می‌کند، مقابله خواهیم کرد.»/ایران

کلید واژه ها: اسرائیل تساحی هنگبی بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید بنی گانتس منصور عباس لیبرمن بن گویر بتسلئیل اسموتریچ کنست


( ۵ )

نظر شما :