نشست نقب ۲ به تاخیر افتاد

شکست پشت شکست!

۰۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۲۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به موازات وضعیت بغرنج امنیتی، شرایط رژیم صهیونیستی در حوزه سیاست خارجی هم چندان خوش نیست، چنانی که در پی اعلام تعویق زمان برگزاری نشست «النقب۲» از سوی مغرب، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کابینه فعلی شکست پشت شکست را تجربه می کند.
شکست پشت شکست!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است. در همین باره، رسانه‌های صهیونیستی بامداد شنبه اعلام کردند که یک نیروی امنیتی اسرائیلی در تیراندازی به ایست و بازرسی در شمال قدس زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، این صهیونیست در روند تیراندازی به ایست و بازرسی اردوگاه قلندیا در شمال قدس زخمی شد. البته ساعاتی بعد منابع صهیونیستی از شهادت عامل تیراندازی به ایست و بازرسی در شمال قدس اشغالی خبر داد. سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی(کان) به ماهیت این فلسطینی اشاره نکرده است.

پیش تر کانال ۷ رژیم صهیونیستی از وقوع ۱۲۴ عملیات تیراندازی در کرانه باختری و قدس اشغالی طی ماه گذشته میلادی (می) علیه صهیونیست‌ها خبر داده بود. طی ماه آوریل نیز درپی درگیری‌ها در کرانه باختری، سه صهیونیست کشته و ۴۱ صهیونیست زخمی شدند و ۱۱ فلسطینی نیز به شهادت رسیده بودند. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

-    شکست پشت شکست!

به موازات وضعیت بغرنج امنیتی، شرایط رژیم صهیونیستی در حوزه سیاست خارجی هم چندان خوش نیست، چنانی که در پی اعلام تعویق زمان برگزاری نشست «النقب۲» از سوی مغرب، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کابینه فعلی شکست پشت شکست را تجربه می کند.

به گزارش خبرگزاری شهاب،«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بعد از به تاخیر افتادن نشست «النقب۲» انتقاد شدیدی از کابینه بنیامین نتانیاهو کرد. وی گفت: «کابینه حاکم شکست پشت شکست را تجربه می کند، نشست «النقب۲» که من به همراه آمریکا، مغرب، امارات، بحرین و مصر آن را راه اندازی کردم، بار دیگر با تصمیم مغرب به تاخیر افتاد، روابط خارجه این گونه اداره نمی شود.»

ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مغرب در نشست خبری مشترک با همتای سوئیسی خود تاکید کرد که کشورش حمله اخیر رژیم صهیونیستی به شهر جنین را محکوم و همبستگی کامل خود با ملت برادر فلسطین را اعلام می کند. وی با بیان اینکه کشورش با نگرانی فراوان تحولات سرزمین های اشغالی را دنبال می کند، تاکید کرد که مغرب تصمیم اخیر کابینه رژیم صهیونیستی برای گسترش فعالیت های شهرک سازی در کرانه باختری را نمی پذیرد.

وزیر امور خارجه مغرب همچنین از تعویق نشست «النقب۲» در میان کشورهای امضا کننده توافقات ابراهیم خبر داد. این نشست قرار بود تابستان برگزار شود اما وزیر خارجه مغرب اعلام کرد که نشست النقب ۲ به بعد از تابستان موکول شد. وی گفت که دلیل تعویق برگزاری این نشست، برخی مشکلات در دستور کار آن و همچنین اوضاع نامناسب سیاسی است. در همین حال، یک مقام دیپلماتیک صهیونیست اخیرا به آی ۲۴ نیوز اعلام کرد که مغرب تصمیم گرفته میزبانی نشست النقب۲ را در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی برای گسترش قابل توجه شهرک‌ سازی‌های خود در کرانه باختری لغو کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این باره به تایمز اسرائیل گفت که هیچ موعد قطعی برای این نشست تعیین نشده است. وی افزود که تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک سازی یک بار دیگر این روند را از مسیر خارج کرده است. اخیرا پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» در گزارشی اعلام کرد که مغرب خواستار تعویق نشست وزارتی گروه سازش (چهار کشور عربی امضاکننده توافق سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) موسوم به «النقب۲» شده است. توافق سازش موسوم به «ابراهیم»، حاصل بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد.

هیأت‌های عالیرتبه رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و بحرین ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه ابراهیم را که با میانجیگری آمریکا به دست آمد، در کاخ سفید امضا کردند. اگرچه مغرب و سودان نیز بعدها به توافق ابراهیم پیوستند اما مخالفت گسترده مردم چهار کشور امضاکننده این توافقنامه، مانع از اجرایی شدن آن شده است.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۰۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۰
من در عجم در شرایطی که جهان بویژه جهان مسیحیت و به طور عموم کشورهای عربی ، کشوری به نام اسراییل را پذیرفته اند چرا برای فلسطینیها یک حداقل زندگی را قائل نیستند تا اینگونه حتی مورد هجمه ی دوستانشان قرار نگیرند . شاید پای خصلت وسط باشد که در آن صورت حرفی باقی نمی ماند .