بی بی به هر قیمت به دنبال گودتای قضایی است

تقابل به نقطه اوج رسید

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
همان گونه که از قبل هم قابل پیشی بینی بود با اقدام کنست برای کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی دور بی سابقه ای از اعتراضات و اعتصابات در سراسر سرزمین های اشغالی شکل بگیرد.
تقابل به نقطه اوج رسید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: همان گونه که از قبل هم قابل پیشی بینی بود با اقدام کنست برای کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی دور بی سابقه ای از اعتراضات و اعتصابات در سراسر سرزمین های اشغالی شکل بگیرد. پارلمان رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در اولین شور و قرائت خود، بند کلیدی لایحه بحث برانگیز «اصلاحات قضایی» که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تصویب کرد. این مصوبه حلقه جدید سلسله تصویب این اصلاحیه است که منجر به یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی در تاریخ دولت صیهونیستی شده است. در این راستا از صبح دیروز (سه شنبه) تظاهرات صهیونیست‌ها علیه طرح جنجالی تغییرات قضایی کابینه رژیم اشغالگر تحت عنوان «روز فلج یا اعتصاب» برگزار شد. خبرگزاری فلسطینی «شهاب» در این باره اعلام کرد که شهرک نشینان صهیونیست با تظاهرات علیه طرح جنجالی مذکور ورودی شهر قدس اشغالی و جاده‌های اصلی اراضی اشغالی را مسدود کردند.

تظاهرکنندگان همچنین بزرگراه بین بیت المقدس و تل‌آویو را بستند، در حالی که چادرهایی در جاده هرتزلیا که یافا را به تل‌آویو متصل می‌کند، برپا شد. برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که در جریان تظاهرات صهیونیست‌ها در غرب قدس اشغالی درگیری‌های فیزیکی میان نیروهای پلیس و معترضان شکل گرفته است. طبق گزارش این منابع، این درگیری‌ها منجر به مجروح شدن شماری و نیز بازداشت ۴۲ معترض اسرائیلی شده است. نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی علاوه بر درگیری با معترضان از پاشیدن آب برای متفرق کردن آنها استفاده کردند.

سازمان دهندگان اعتراضات در ادامه تظاهرات روز فلج بزرگراه‌ها، جاده‌ها و محورهای اصلی در اراضی اشغالی را مسدود کردند و در فرودگاه بن گوریون، تقاطع کاپلان در تل‌آویو، مقابل مقر دادگاه عالی، خانه اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در قدس و مقابل سفارت آمریکا تظاهرات گسترده ای برپا نمودند. پیش‌بینی می‌شود با برپایی تظاهرات در مناطق مختلف اراضی اشغالی، اقدامات اعتراضی در طول روزهای آتی هم ادامه یابد و تشدید هم بشود.

در مقابل پلیس رژیم صهیونیستی با نیروهای تقویت شده و گسترده خود برای تظاهرات گسترده در اراضی اشغالی آماده شده و حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس در فرودگاه بن گوریون در اللد مستقر شده‌اند. روز دوشنبه، کوبی شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت، به منظور آمادگی برای تظاهرات، با تمرکز بر تظاهرات در فرودگاه بن گوریون برگزار کرد.

در همین راستا، رسانه‌های عبری اعلام کردند که پلیس اجرای دستورالعمل‌های شبتای را آغاز کرده و برای تظاهرکنندگان جریمه‌هایی وضع کرده که به نظر می‌رسد باعث سر و صدا شده‌اند. ویدئوهای ارسال شده توسط فعالان این امر را نشان می‌دهد. پلیس با بیان اینکه «بر اساس دستورالعمل دیوان عالی، لازم است تعادل بین آسیب نرساندن به مردم و آزادی تظاهرات رعایت شود»، افزود: «اعتراضاتی که تا ساعات معقول، تا ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب ادامه داشته باشند را می‌توانیم بپذیریم.» این در حالی است که هفته گذشته ۵۲ تن در محل فرودگاه بازداشت شدند. به نوشته روزنامه هاآرتص، جنبش اعتراضی بر این باور است که محل تظاهرات در فرودگاه از پوشش بین‌المللی زیادی برخوردار است و به تیترهای اعتراضات کمک می‌کند و «دولت مشروعیت و کنترل خود را از دست داده است.»

-    واشنگتن: اوضاع از کنترل خارج شده است

وقوع اعتراضات بی سایقه از یک سو و اصرار ائتلاف حاکم برای کودتای قضایی نگرانی آمریکایی ها را هم به دنبال داشته است. در این باره تام نایدس، سفیر ایالات متحده در اراضی اشغالی دوشنبه گفت، تضعیف قوه قضائیه سؤالاتی را در مورد میزان آنچه «دموکراسی اسرائیل» خواند و در مورد استحکام روابط آن با ایالات متحده ایجاد می‌کند. وی در این خصوص گفت که به نظر من اکثر اسرائیلی‌ها خواهان دخالت آمریکا در امورشان هستند و این بهای خاصی دارد که شامل ابراز موضع در زمانی است که فکر می‌کنیم اوضاع رو به وخامت است.

نایدس به وال استریت ژورنال آمریکا گفت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به طرح تضعیف قوه قضاییه به عنوان هشداری مبنی بر اینکه «همه چیز در اسرائیل از کنترل خارج می‌شوند» نگاه می‌کند. نایدس توضیح داد که دولت آمریکا از بنیامین نتانیاهو خواسته است تا سرعت پیشبرد طرح تضعیف قوه قضائیه را کاهش دهد و تلاش کند با توجه به اعتراضات گسترده ای که اراضی اشغالی شاهد است، به یک اجماع گسترده دست یابد. نایدس با اشاره به درخواست خود برای کاهش سرعت این طرح گفت: «یکی از پیام‌هایی که من برای نتانیاهو فرستادم این است که ترمز کند.»

-    تصویب کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی

اعتراضات فلج کننده ای که در سرایر سرزمین های اشغالی انجام شده در واکنش به اقدام دوشنبه شب کنست به تصویب کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی بود. دوشنبه شب کنست رژیم صهیونیستی پیش نویس کاهش اختیارات دیوان عالی این رژیم را در مرحله اول بررسی و تصویب کرد. بر اساس گزارش روزنامه رای الیوم، متنی که دوشنبه شب در اولین قرائت به تصویب رسید، با هدف از بین بردن امکان تصمیم گیری دستگاه قضا درباره «معقولانه بودن» تصمیمات دولت است. این بدان معناست که دیوان عالی در تصمیمات حکومتی به بهانه «غیرمنطقی بودن» آنها براساس قانونی و قانون اساسی نمی‌تواند مداخله کند.

 این متن در اولین قرائت در جلسه‌ای پرآشوب به تصویب رسید و ۶۴ رای را که همان تعداد نمایندگان ائتلاف دولتی است، به دست آورد. در حالیکه ۵۶ نماینده مخالف به این متن رای منفی دادند. لایحه اصلاحات قضایی که توسط ائتلاف افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو ارائه شده است، با هدف کاهش اختیارات دادگاه عالی است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه «پیشنهاد اسحاق هرتزوگ در مورد قوانین قضایی و تعویق اصلاحات در آن» برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک طرح توافقی برای اصلاح نظام قضایی را نپذیرفت.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که نتانیاهو پیامی به رئیس‌ رژیم صهیونیستی ارسال کرده و گفته است که «من جلوی قوانین قضایی را نمی‌گیرم».روز یکشنبه نیز نتانیاهو اشاره کرده بود که صبر او به دلیل آشفتگی ناشی از اعتراضات جدید علیه برنامه‌های اصلاحات قضایی سر آمده است.به رغم مخالفت‌های شدید با این طرح نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است، هدف آن ایجاد توازن بین قوه‌ها از طریق کاهش اختیارات دیوان عالی به نفع پارلمان است. اما منتقدان بر این باورند که این اقدام راه را برای سوء استفاده از قدرت باز می‌کند، در حالی که اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال قوه قضاییه می‌داند که در نهایت دیوان عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته‌های سیاستمداران می‌کند.

یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در توییتی در این باره نوشت: «مانند دزدان، کابینه شبانه در خوانش نخست بندی از تغییرات قضایی را تصویب و ثابت کرد که هیچ چیزی جز قوانین فاسد برایش اهمیتی ندارد.» در همین رابطه معترضان به طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دوشنبه شب مقابل ورودی‌های کنست تظاهرات کردند. بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، ماموران امنیتی رژیم صهیونیستی با معترضان به این طرح که در ورودی‌های کنست حضور داشتند درگیر شدند و شماری را دستگیر کردند. گفته می شود که دیروز (دوشنبه) حتی چند معترض به ساختمان پارلمان این رژیم وارد شدند.

خبرنگار شبکه «کان» اعلام کرد، شهرک نشینان تلاش کردند وارد جلسه کنست شوند و این یک اتفاق بسیار نادر است. این اتفاق همزمان با جلسه کنست برای تصویب اصلاحات قضایی صورت گرفت که موجب موجی از خشم و خشونت علیه کابینه بنیامین نتانیاهو شده است و میزان دودستگی در داخل این رژیم را فاش کرده است. همزمان اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که همبستگی اجتماعی اسرائیلی‌ها در حال فروپاشی است.

-    هشدار ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی درباره لغو طرح «اصلاحات قضایی»

به موازات اتفاقات دوشنبه و سه شنبه، مسئولان ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی نسبت به فروپاشی کابینه بنیامین نتانیاهو در صورت توقف تصویب اصلاحات قضایی هشدار دادند. به گزارش شبکه خبری المیادین، مسئولان ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اگر بنیامین نتانیاهو تصویب اصلاحات قضایی را متوقف کند موجب فروپاشی کابینه می‌شود.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در صورتی که صدها تن از نیروهای ذخیره در سازمان‌های حساس از جمله سازمان اطلاعات و خلبانان از خدمت خودداری کنند ارتش اسرائیل قدرت عملیاتی خود را از دست می‌دهد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، شهرک‌نشینان دوشنبه برای یورش به سالن نشست‌های کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در اعتراض به اصلاحات قضایی تلاش کردند؛ اما نگهبانان آنها را با زور اخراج کردند.

پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بیش از ۴۲۰ نیروی ذخیره ارتش اعلام کرده‌اند که تا زمان توقف طرح اصلاحات قضایی در ارتش خدمت نخواهند کرد. اخیرا نیز ده‌ها هزار شهرک نشین در تل‌آویو علیه طرح اصلاحات قضایی برای بیست و هفتمین هفته متوالی با مشارکت سربازان ذخیره ارتش و رهبران موساد، شاباک و پلیس تظاهرات کردند. با اینکه نتانیاهو حدود سه ماه پیش از تعلیق طرح اصلاحات قضایی و مذاکره با مخالفان خبر داده بود؛ اما معترضان خواهان لغو کامل این طرح هستند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو کودتای قضایی یائیر لاپید آمریکا


( ۲ )

نظر شما :